Extra kosten reperatie mobiel
Hallo
Een paar weken geleden heb ik mijn mobiel opgestuurd ter reparatie. Ik heb dit gedaan via de Xiaomi klantenservice chat. Mijn mobiel heeft een grote witte balk onderaan het scherm ter grootte van het digitale toetsenbord.
De Xiaomi klantenservice heeft voor mij een afspraak ingepland om mijn mobiel thuis op te halen voor reparatie. Achteraf kom ik erachter dat dit via het bedrijf Dynafix is gedaan. In principe geen probleem. Voordat ik akkoord ging met de reparatie vroeg ik of ik gebruik kan maken van de garantie voor een gratis schermvervanging en dat kon volgens de klantenservice. Hier meer informatie over de garantie: https://mobile.mi.com/nl/service/support/mi11-premium-service.html
Een week na het opsturen van mijn mobiel krijg ik een prijsopgave van Dynafix van 117 euro, omdat er een barst op de achterkant van de telefoon zit. Deze barst stoort mij niet en hoeft van mijn part niet gerepareerd te worden als ik er zoveel voor moet betalen. Ik heb contact opgenomen met Dynafix en Xiaomi en er wordt steeds naar elkaar verwezen. Volgens beiden moet de telefoon volledog gerepareerd terug worden gestuurd volgens Xiaomi richtlijnen.
Bovenstaand is mij niet door de klantenservice verteld waardoor de indruk werd gewekt dat de reparatie gratis zou zijn. Mocht ik mijn telefoon ongerepareerd terug willen dan moet ik alsnog 60 euro onderzoekskosten betalen.
Ik zou graag mijn scherm vervangen zien en de achterkant niet. Als dat niet kan wil ik mijn scherm gerepareerd krijgen zonder dat ik ook nog extra kosten moet betalen.
Kan iemand mij hiermee helpen?
Topantwoord
Ik snap dat u dit graag zou willen maar u zult dit denk ik niet voor elkaar krijgen.
Ze zullen alleen het toestel compleet repareren omdat ze anders garantieproblemen verwachten. (bijvoorbeeld problemen doordat het nieuwe scherm niet goed functioneerd.)
Bedankt voor je reactie. Dit hebben ze mij van tevoren echter niet verteld. Is hier iets mee te doen?
Heeft u de voorwaarden dan niet gelezen?
Ja, ik heb de voorwaardes gelezen. Als ik het goed begrijp staat dat er niet in vermeld. Dit staat er wel: "Deze commerciële garantie is niet van toepassing op Producten die, als gevolg van beschadiging of wijziging van het scherm, moeten worden vervangen door een nieuw Product. Deze vervanging zal onderworpen zijn aan de wettelijke garantienormen."
Mijn telefoon hoeft echter niet volledog vervangen te worden.
U heeft niet gevraagd om reparatie van een barst. Nu is het ook niet de eerste keer dat er over Dynafix dergelijke klachten komen.
Naar mijn idee kunt u, deels gebruik makend van de tekst van deze voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ stellen dat u duidelijk heeft gevraagd om reparatie van hetgeen u heeft aangegeven, een witte balk en ik sluit ook niet uit dat in deze kwestie m.b.t. garantie geen acht wordt geslagen op de wetgeving. Dat geldt indie Xiaomi ook degene is waar u de telefoon heeft gekocht. En naar mijn mening, als de regels van de verkoper zijn zoals u stelt zal men dan toch gratis moeten repareren. Maar ja, dat is mijn mening. Ik kan de gedachten gank van @JULIOMARINER in deze ook volgen.
Zie voor verdere info:
https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn
https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten
en de letterlijke wetgeving:
www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html
www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html en evt verder t/m art 25
en zie eventueel ook deze achtergrond info: https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij https://www.klachtenkompas.nl/ van de Consumentenbond en bij www.consuwijzer.nl van de ACM
Heel erg bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik heb mijn mobiel gekocht via mobiel.nl wat een officiële verkoper is. Bij de garantie staat dat ik direct contact moet opnemen met de Xiaomi klantenservice zoals ik heb gedaan. Zou het wat uitmaken dat ik het via mobiel.nl heb gekocht in deze casus? Ik geloof dat Xiaomi zelf niet direct verkoopt in Nederland.
Tja, dan zult u zich, referend aan de wetgeving toch moeten wenden tot mobiel.nl en dat omdat de wetgeving prevaleert aan verkopers garantie.
M.a.w de wetgeving heeft in deze altijd voorrang. En in de wetgeving wordt expliciet de aansprakelijkheid van de verkoper genoemd. BW art 7/17
Ik verwijs u nu ook naar deze info: https://www.consumentenbond.nl/smartphone/veel-klachten-over-telefoonreparateur-dynafix en daarmee ook nogmaals de motivatie om dit te melden bij klachtenkompas.
Helaas kan ik u niet helpen maar terzijde. Het inderdaad een alles of niets situatie omdat het één met het ander te maken kan hebben want door die barst kan het scherm schade hebben opgelopen en als enkel het scherm gerepareerd wordt kan die doordat de barst aan de achterzijde nog aanwezig is wederom defect gaan. De barst aan de achterzijde valt niet onder garantie maar is blijkbaar door u zelf veroorzaakt en dat maakt dat er kosten voor in rekening gebracht gaan worden. U bent ter goeder trouw maar u wil niet weten hoeveel mensen er zijn die achteraf gaan claimen dat die barst aan de achterzijde er bij opsturen niet was en wel door de reparatie veroorzaakt moeten zijn. U heeft een keuze voor 117 euro een goed werkend toesten met behoud van de resterende garantie of de onderzoekskosten te voldoen en de telefoon bij een telefoonwinkel laten repareren met de kans dat de reparatiekosten hogen worden dan de 117 euro waarbij enkel het scherm wordt vervangen en u ook nog eens de resterende garantie verliest.
Bedankt voor je reactie. Ik heb een foto geupload waar je de barst op de achterkant kunt zien. De barst in het scherm die de schade veroorzaakt is aan de andere kant. Helaas kan ik maar een foto uploaden hier. De foto's heeft Dynafix zelf gemaamt dus ik zou hier achteraf niet over kunnen liegen. Overigens maak ik geen gebruik van de fabrieksgarantie, maar van de extra garantie die Xiaomi aanbiedt.
Die barst is niet vanzelf in de telefoon gekomen. Er is iets mee gebeurd, mogelijk heeft dat gevolgen gehad voor het scherm.
Heb je wel gezegd aan de klantenservice dat die barst er in zat?
Door die barst kan je garantie vervallen zijn. Kijk even in de algemene voorwaarden.
https://www.mobiel.nl/vragen-en-contact/garantie-reparatie/wat-valt-niet-onder-de-fabrieksgarantie/schade-buiten-fabrieksgarantie
Hier staat heel duidelijk dat reparatie met schade aan de telefoon niet binnen de garantie valt:
https://www.mobiel.nl/vragen-en-contact/garantie-reparatie/welke-garantie-heb-ik-op-mijn-telefoon/reparatie-binnen-je-garantie
Bedankt voor je reactie.
Ik had dit niet aan de klantenservice vermeld, omdat ik de barst wilde laten repareren en omdat het mij erg sterk lijkt dat deze barst te maken heeft met de schade aan het scherm.
Ik heb een foto geupload waar je de barst op de achterkant kunt zien. De barst in het scherm die de schade veroorzaakt is aan de andere kant. Helaas kan ik maar een foto uploaden hier. De foto's heeft Dynafix zelf gemaamt dus ik zou hier achteraf niet over kunnen liegen. Overigens maak ik geen gebruik van de fabrieksgarantie, maar van de extra garantie die Xiaomi aanbiedt.
Ik zag het. Het was dezelfde garantie met een andere naam.
Nee dit is de garantie waar ik gebruik van maak. https://mobile.mi.com/nl/service/support/mi11-premium-service.html
Als je op de rode tekst klikt, dan kom je op deze site:
https://www.mi.com/nl/service/warranty/
Deze site is onderddel van de premium service.
Kijk je dan onder 4 bij uitsluitingen en beperkingen, dan staat daar:
Deze Beperkte garantie is alleen van toepassing op aankopen op www.mi.com/nl . Als u een Xiaomi-product via een ander verkoopkanaal hebt gekocht, maakt u gebruik van de garantie van de verkoper die het product heeft verkocht.
Je hebt de telefoon gekocht bij mobiel.nl. De link die ik hiervoor gaf. Val of drukschade valt buiten de garantie. Als je die schade hebt laten repareren, dan zou je een nieuw scherm moeten krijgen. Dat is ook het geval als ik je vraag lees. Of zit het anders?
De link die je hebt gestuurd is geloof ik de standaard fabrieksgarantie. Ik maak gebruik van een andere garantie die speciaal voor de smartphone mi11 is (die ik heb). Ik geloof dat dit een speciale actie is om klanten te trekken. Aangezien dit hun eerste flagship phone is. Het scherm wordt gratis gerepareerd, maar er komen nu kosten bij van het repareren van de achterkant. Dus in feite is de schermreparatie niet gratis. Tijdens de chat is mij verzekerd dat de schermreparatie gratis zou worden gerepareerd. Voorwaardes werden niet genoemd en in de link die ik heb bijgevoegd kan ik ook niet uithalen dat er eventuele kosten bij komen kijken.
Als je kijkt naar je voorwaarden dan staat daar bovenaan:
In aanvulling op de consumentenrechten die worden verleend door de wettelijke garantie en volgens de voorwaarden die zijn gepubliceerd op https://www.mi.com/nl/service/warranty/ geldt de volgende vrijwillige aanvullende en gratis commerciële garantie voor alle consumenten op het grondgebied van Nederland
Jouw voorwaarden zijn een aanvulling op de normale garantie. En de normale garantie is die van mobiel.nl . Als jouw telefoon geen barst had gehad, dan werd het scherm gratis gerepareerd.
Ik hoef niet te betalen voor het scherm, maar ik moet betalen voor een nieuwe cover voor de achterkant, omdat ze volgens hun richtlijnen niet alleen het scherm willen repareren. Tijdens het gesprek met de klantenservice werd de indruk gewekt dat ik het scherm kon laten repareren zonder extra kosten.
Als je de telefoon bij mi.com had gekocht, dan had je geen extra kosten gehad.
Dit is inderdaad een nieuw verdienmodelletje van Dynafix. Ze repareren garantiewerk voor leveranciers, vermoedelijk met verlies, maar voordat men dingen onder garantie wil repareren moet alles dat ook kapot is ook worden gerepareerd want anders kan men geen garantie geven op de reparatie. Ja zeet'ie, en gij geleufd het? Het slechte nieuws is dat er niets aan valt te doen, ze staan volledig in hun recht.
Bedankt voor je reactie. Hoort Xiaomi mij dit niet van tevoren te vertellen? Ik wist bijvoorbeeld niet eens dat ze de reparatie uitbesteden. En nu verwijzen ze mij steeds naar Dynafix. En Dynafix naar hen.
Het is een argument maar ik denk niet dat u het wint. En u hoeft de reparatie niet uit te laten voeren, u hoeft dan enkel de redelijke vergoeding voor het nakijken te betalen. Bovendien wat hadden ze je dan precies moeten vertellen en welk deel daarvan is niet gewoon logisch?
Apple,Samsung,Oppo,LG en Huawei doen het ook zo. Ze repareren alles om claims achteraf voor te zijn. Dit staat los van dynafix of Xiaomi
Deelreparaties worden nooit gedaan. Dit vanwege de al eerder gegeven redeneren. Een reparateur gaat niet onderzoeken of schade 1 verband houd met schade 2, of dat het achteraf nog problemen kan geven. Vandaar of alles, of niets.
Bedankt voor je reactie. Hoor ik hier niet van tevoren op de hoogte van worden gesteld?
Hallo Frisse Appel ,
Als u van tevoren niet gewezen bent op het betalen van onderzoekkosten , hoeft u deze niet te betalen , en kunt u de telefoon ongerepareerd terug eisen , zie deze link.
https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/voorbeeldbrieven/item/terugeisen-telefoon-van-dynafix/
Heel erg bedankt Marita5!
Graag gedaan , suc6
Apple,Samsung,Oppo,LG en Huawei doen het ook zo. Ze repareren alles om claims achteraf voor te zijn. Dit staat los van dynafix of Xiaomi
Barsten in een scherm en/of een glazen achterkant onstaan niet bij normaal gebruik. Ik denk dat je niet mag mopperen .dat je de witte balk en het voorscherm gratis gerepareerd is en niet wordt aangemerkt als val cq gebruikers schade. Het wordt al met al een lastig verhaal vrees ik.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Bij een onlinewinkel naalden besteld en betaald maar bedrijf leverd niet
Ik heb op 19 mei 2024 100 stuks injectienaalden besteld en betaald bij Safe Products.nl. Krijg netjes na betaling een mailtje van de betaalde order en dat deze binnen 2- 5 werkdagen geleverd zou gaan worden. Tot op heden is er niets geleverd en ik had ze juist snel nodig voor mijn medicijnen iname. Mijn apotheek kan deze maat naalden niet leveren en ben dus aangewezen op een online winkel. Ik heb ... Lees meer
Hoeveel % hout mag ik aan houtopslag in mijn tuin leggeneggen
Ik heb eenderde van in de tuin hout liggen voor mijn houtkachel neergelecht
Het is een huurwoning
De woningbouw
Ze zeiden dit
Goedemiddag,
Ik liep vanmiddag achter uw huis voor een iets anders. Maar ik schrok mij rot wat ik in uw tuin zag.
Zou u zo vriendelijk willen zijn om dit op te ruimen. Los van de uitstraling, wil ik er niet aandenken dat hier brand ontsta
...
Lees meer
Samsung komt zijn verplichtingen niet na betreft reparatie in garantieperiode
Goedenavond Kassa,
Eind september 2022 heb ik een nieuwe Samsung Galaxy S22 aangeschaft volledig nieuw in gesealde verpakking met de volledige gebruikelijke fabrieksgarantie van 2 jaar.
Nu is er tijdens deze periode een mankement opgetreden met de telefoon.
De touchscreen in de 2 bovenste rijen functioneert/reageert niet meer.
Vanzelfsprekend heb ik een repa
...
Lees meer
Populair in Computers & Telefonie
Hallo, wie weet waar ik de Evergreen top 1000 kan downloaden? Bv hartelijk dank.
In het korte verleden deed ik dat via de Pirate Bay maar die is jammer genoeg niet meer te ontvangen. Lees meer
blokkade toetsenbord
Ik heb per ongeluk mijn toetsenbord geblokkeerd zodat ik geen tekst meer kan typen. Ik werk met die comp. met windows XP. Hoe kan ik die blokkade opheffen? De overige functies werken normaal. Bedankt. Lees meer
CD-R of DVD-R
Ik wil filmpjes en foto's vanaf de laptop opslaan op een schijf. Welke kan ik het beste nemen een CD-R of DVD-R? Of maakt het niet uit. Lees meer