dirq
door dirq Jun 10, 2009 om 13:13
Computers & telefonie

GIGA tip bij trage XP computers!!!

Dit is geen vraag maar een giga tip voor mensen die met windows XP werken en ondekken dat ie eens zo traag loopt als dikke stroop door een trechtertje ...
Het kan dan minuten duren voor een bestandslijst is ingelezen en ook programma's opstarten is één tranendal..
De oorzaak is heel vaak: het niet goed functioneren van de stuur programmas die er voor zorgen dat de Harde schijf kan worden gelezen : de IDE drivers
Dit kan plotseling optredenals bijvoorbeeld een slechte CD is afgespeeld die windows niet goed kon lezen, er wordt dan terug geschakeld naar een tragere "lees modus" en door een enorme bug in windows XP wordt deze snelheid naderhand niet weer terug gezet ..

Dit is wat je moet doen is de IDE drivers verwijderen zodat Windows bij de volgende keer opstarten nieuwe hardware detecteert en nieuwe drivers installeert .. (deze drivers zitten standaart in XP dus hoeven niet te worden gedownload)

1:  klik op het ikoon [deze computer] met je rechtermuisknop en kies [eigenschappen]
2:  Klik op [hardware] en dan op [hardware  beheer]
3:  in het scherm wat dan opent staan alle aangesloten apparaten , zoek daar om een regel :  [IDE ATA/ATAPI controlers]
4:  Klik op het plusje + wat er voor staat , je kijgt dan een lijstje regels waar telkense IDE in staat
5:  Markeer zo'n regel , en druk op [DEL] de regel wordt daar mee gewist , doe dit met alle regels die bij [IDE ATA/ATAPI controlers]
* elke keer dat je dit doet zal je gewaarschuwd worden dat je op het punt staat een vitaal onderdeel te verwijderen , trek je daar niks van aan .
*start de computer pas weer opnieuw op , als ALLE IDE drivers zijn gewist
6: start de PC opnieuw

Je zult na het opnieuw installeren van de drivers door windows nog een keer moeten herstarten maar dan zul je merken dat je PC weer draait als tevoren ..

Dit is een " baat het niet, het schaadt ook niet geval "  is je PC dan nog zo traag, is het misschien verstandig om eens een complete virus en spyware scan te doen ..

827 15 Rapporteer

kenwel2
door kenwel2 - Jun 10, 2009 om 13:39
1574 Antwoorden / 13 Vragen

dirq:Wil niet l*ll*g doen, maar zoals je (waarschijnlijk) wel weet is dit een vraag en beantwoord rubriek. Deze kennis van je, kun je inderdaad hier goed gebruiken, echter alleen dan, wanneer er een dergelijke vraag mbt je 'gigatip' van toepassing is. Of zie ik dit nu verkeerd....bewaar het in je eigen 'databank'

Gr. Henri

johanpc
door johanpc - Jun 10, 2009 om 13:48
1379 Antwoorden / 2 Vragen

@dirq

Het is inderdaad hartstikke belangrijk dat alles en zeker je computer super snel blijft of wordt, metname cardiologen en andere medicie die met hart problemen te maken krijgen moeten natuurlijk wel aan het werk gehouden blijven.

dirq
door dirq - Jun 10, 2009 om 13:54
15 Antwoorden / 4 Vragen

Deze vraag komt zo vaak voor dat ik er een dagtaak van kan maken , vandaar deze manier
En dit is een antwoord voordat de vraag wordt gesteld ..
Dus vraag en antwoord . het klopt toch ?

kenwel2
door kenwel2 - Jun 10, 2009 om 14:12
1574 Antwoorden / 13 Vragen

@dirq: Quote "Dit is geen vraag maar een giga tip voor mensen die met windows XP werken en ondekken dat ie eens zo traag loopt als dikke stroop door een trechtertje ..."

Gebruik je dan ook de juiste trechter :-) En mijn pc en laptop werken niet op stroop, (krijg je ook zoveel vliegen van..)

U beaamd zelf dat het geen vraag is......ik zou zeggen: Begin een eigen website, wie weet, ben je binnenkort wel heel erg rijk, Bill Gates is ook klein begonnen...

Henri

dirq
door dirq - Jun 10, 2009 om 14:21
15 Antwoorden / 4 Vragen

goh jongens , jaloers dat er eens een betere oplossing staat op een seieus XP probleem  dan wat ik hier doorgaand lees van jullie "experts"  ?
Of behoren jullie tot het groepje wat dit liever geheimhoudt omdat je dan geen 75 euro kunt vangen voor het weer sneller maken van een computer op deze manier ?
ga maar lekker door met commentaar geven joh..  zolang mensen maar baat hebben bij mijn stukje

kenwel2
door kenwel2 - Jun 10, 2009 om 14:36
1574 Antwoorden / 13 Vragen

@dirq: Jaloers? Absoluut niet hoor! Ik ben ne een echte nietsweter, vooral wat betreft computers, dat geef ik heel ruiterlijk toe, ook geeft ik toe, dat ik inmiddels al niet meer xp operating systems in huis heb. Echter, er zijn wel veel 'betweters'gesignaleerd, waarvan u er waarschijnlijk een van bent, gezien uw opmerking(en) en dan vooral richting de echte computer experts, hier aanwezig, ik ben het in ieder geval niet, geen computerexpert dus, da's aan mij niet besteed, alleen: Ik geef het ruiterlijk toe, da's het verschil....en denk ook niet, dat de echte computer-experts, hier aanwezig, over geld gaan praten, maar over een woord wel: helpen..uw laatste Quote:

jaloers dat er eens een betere oplossing staat op een seieus XP probleem  dan wat ik hier doorgaand lees van jullie "experts"  ?

Have fun!

Henri

holpen
door holpen - Jun 11, 2009 om 02:05
1416 Antwoorden / 0 Vragen

@dirq:
((off topic))
Het gaat op deze website er niet om elkaar vliegen af te vangen. Dit is nu juist een van de betere en vooral vriendelijker websites waar mensen elkaar serieus proberen te helpen. Daarbij zich baserend op allerlei ervaringen: eigen ervaring, opleiding, werkervaring, etc. etc.

Het sterke punt is nu juist dat we hier een probleem op verschillende manieren kunnen belichten, waarbij één van de invalshoeken vaak de oplossing blijkt te bevatten.

Daarnaast zijn er in deze rubriek een aantal regels om het geheel overzichtelijk te houden: één ervan is dat we reageren op vragen die gesteld worden. Losse tips zoals de jouwe hebben weinig zin, omdat vraagstellers deze site niet op die manier gebruiken. En voor je het weet kwakt iedereen hier allerlei "tips en trucs" neer en wordt het geheel zwaar onoverzichtelijk.

Ik ben ervan overtuigd dat je bedoeling heel positief zijn, alleen zul je als nieuwkomer op deze site misschien even moeten wennen aan hoe het er hier toegaat (heb zelf ook eerst alleen maar een tijdje rondgeneusd en toegekeken, om daarna langzaam en voorzichtig met discussies mee te gaan doen): Hoog van de toren blazen en anderen van jaloezie beschuldigen gaat je niet erg helpen een gewaardeerd lid te worden. Als dat je manier van communiceren is, kun je beter je heil ergens anders zoeken.

Wat wel erg gewaardeerd wordt zijn serieuze adviezen. Ook een pittige discussie zal men hier niet uit de weg gaan, mits deze discussie niet "op de man" gespeeld wordt, maar op basis van argumenten men elkaar probeert te overtuigen. Overigens gaat het nooit om borstklopperij of de egotrip: doel moet altijd zijn de vraagsteller goed te helpen; en of je antwoord daarbij nou beter of slechter is dan die van de collega doet er dan niet toe.

Je deskundigheid - op welk gebied dan ook - is uiteraard altijd welkom.

1a
door 1andonly - Jun 11, 2009 om 09:39
1 Antwoorden / 0 Vragen

@ kenwel1 and holpen

Als iemand zegt ik wil niet l*llig doen, doet die persoon dat meestal wel..... Ik zie dirq een geweldige tip geven, ik zie hem keurig reageren op de l*llige reaktie van kenwel1 en vervolgens zie ik in een sneer in de 2e reaktie van Kenwel1 over het beginnen van een website. Dus jah, ik kan me heel goed voorstellen dat hij zich afvraagt of 'jullie' jaloers zijn!!! Vervolgens komt holpen nog een bericht plaatsen gericht wederom aan dirq (een behoorlijk kleinerend bericht vind ik!) dat je als nieuwkomer wel aangepast gedrag moet laten zien, dus let op LOOP IN DE PAS. Ik zou zeggen, kenwel1 mag ook wel terug gefloten worden, want zo te zien is hij de fatsoens regels vergeten toe te passen.

Oh ja, ik ben ook nieuw, alleen maar om hier op te reageren!! Ik las dit dus omdat ik wel iemand ben die deze site 'op deze manier' gebruik!! En wat denk je...... ik vind het een geweldige tip, ik ben er heel blij mee!!!

dirq BEDANKT!!!

Grtz,

Patricia

eigenwijsje_1
door eigenwijsje_1 - Jun 11, 2009 om 09:54
152 Antwoorden / 5 Vragen

off topic op Holpen:

Dirq is zeker geen nieuwkomer

hij 'Loopt" al mee sinds 2004

sleutelaar
door sleutelaar - Jun 11, 2009 om 10:38
249 Antwoorden / 20 Vragen

Hallo dirq

vraag en antwoord zou wat mij betreft aangevult kunnen worden met belangrijke tips

bedankt voor deze belangrijke informatie ben heel vaak op zoek naar zulke informatie, dus zal wel niet de enige zijn

om maar eens een voorbeeld te noemen   de pc van mijn zoon ,mijn broer en mijn buurman en zo kan ik nog wel doorgaan.

het is tenslotte een site om anderen gratis te helpen!!!!!

je hebt de spijker op de juiste kop geslagen  ,BEDANKT

met een colegiale groet van de sleutelaar

pm
door pmc - Jun 11, 2009 om 11:37
2 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Ik heb gedaan wat je geschreven had, en de reactie's maar je heb mij er heel erg mee geholpen, voor het eerst in lange tijd is mijn computer weer snel, kan weer gewoon naar muziek luisteren en films kijken, was eigenlijk van plan om deze week een nieuwe te kopen dus je hebt mij weer een hoop geld bespaart nog maar dank.

Mvgr.

Peter Crama

edwardus
door edwardus - Jun 11, 2009 om 23:24
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Het is inderdaad een goede tip, heb het laatst zelf nodig gehad voor een vaak crashes veroorzakende dvd brander, al heb slechts de waarde hoeven aanpassen i.p.v. weggooien.

Het is echter geen bug in XP dat de waarde niet teruggezet wordt. Windows neemt aan dat als het zo vaak mis gaat, het apparaat niet compatibel is met de hogere snelheid en past zich daarop aan. Het is dus expres zo.

dirck
door dirck - Jun 11, 2009 om 23:59
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Inderdaad, ik meende mij te herinneren dat het 5 of 6 keer fout mag gaan voordat Windows de zaak weer terugzet naar PIO-modus.

Ook als je nog een 40 pins IDE-kabel gebruikt inplaats van IDE 80 pins, wil het nog wel eens fout gaan.

dirq
door dirq - Jun 11, 2009 om 23:59
15 Antwoorden / 4 Vragen

ik ben blij als ik iemand met zo'n tip help..
en ik blijf het een bug vinden die van een computer een onmogelijk ding maakt om mee te werken , als het met opzet is zit die bug in het hoofd van die micro$oft schrijver die dit heeft bedacht ..

(daarom heb ik ook linux op mijn computer)

inbar
door inbar - Jun 13, 2009 om 01:54
6 Antwoorden / 1 Vragen

Nou, da's stom toevallig!!! Mijn oude moedertje klaagt al een poosje over haar zeer trage PC. Ik zag mezelf alweer alles eraf, formatteren en opnieuw installeren!!! Ik zal deze tip absoluut eerst uitvoeren.
Oh gee, wat hoop ik dat het helpen gaat, scheelt me zeeën van tijd.
Bedankt @dirq!!