br
door broeder andaris Aug 7, 2013 om 11:36
Computers & telefonie

Handleiding

Tegenwoordig wordt bij digitale apparatuur de handleiding vaak geleverd op een cd! Voor zover ik weet is de producent verplicht een gedrukte handleiding te leveren. Wie heeft hier ervaring mee?

9249 19 Rapporteer

ge
door gerboe - Aug 7, 2013 om 14:11
806 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo, of dat verplicht is weet ik niet. Maar zelf heb ik van mijn apparatuur alle handleidingen gedownload en als pdf-bestand opgeslagen. Makkelijk en het scheelt onnodig papierverbruik.

br
door broeder andaris - Aug 8, 2013 om 11:39
5 Antwoorden / 5 Vragen

Je hebt gelijk dat je papier spaart als je geen handleidingen print.
Maar voor mensen die op leeftijd zijn (super senioren) is het heel wat makkelijker om een gedrukte handleiding te bestuderen. Bovendien zijn de handleidingen niet printvriendelijk opgemaakt.
Voor zover ik weet is de leverancier van elk electrisch apparaat in Nederland daarbij een handleiding te leveren in de nederlandse taal.

ge
door gerboe - Aug 8, 2013 om 15:03
806 Antwoorden / 0 Vragen

Zelfs voor een niet super senior kan een geprinte handleiding prettig zijn ;) Maar als ik zie dat er bij mijn printer een boekwerk van meer dan 200 pagina's zat geef ik qua milieu toch de voorkeur aan een iets minder comfortabele pdf handleiding. Het schijnt overigens zo te zijn dat een fabrikant wel een handleiding mee moet leveren maar dat dat ook eentje in bijvoorbeeld de Engelse taal kan zijn. Behalve bij apparaten waarbij veiligheid essentieel is (zaagmachines etc.), want dan is een Nederlandse handleiding verplicht.

Cookies
door Cookies - Aug 8, 2013 om 15:33
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=broeder andaris schreef op donderdag 8 aug 2013, 11:39]
Maar voor mensen die op leeftijd zijn (super senioren) is het heel wat makkelijker om een gedrukte handleiding te bestuderen. Bovendien zijn de handleidingen niet printvriendelijk opgemaakt.

Je hoeft toch niet alles uit te printen? Je kunt ook volstaan met het uitprinten van essentiële zaken.

Je kunt ook copy/past toepassen bij essentiële info en plakken in Word document, dat je daarna dan kunt uit printen.

ha
door haver01 - Aug 9, 2013 om 11:47
1 Antwoorden / 0 Vragen

Bij de import van elektronica uit derde landen in de EEG
Is een handleiding in de taal van land van import verplicht !

ampi
door ampi - Aug 9, 2013 om 12:13
17 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens de geldende Europesche richtlijnen is het niet toegestaan een online en/of PDF handleiding te leveren. Deze regels kennen één uitzondering. Onder strenge voorwaarden en restricties mag een gebruiksaanwijzing in elektronische vorm worden geleverd, in plaats van op papier. Het gaat dan om de volgende voorwaarden:
Alleen als de handleiding gebruikt wordt door professionele gebruikers;
Als gebruik door andere personen niet voorzienbaar is (redelijkerwijs);
Dit is slechts beperkt tot een serie categorieën hulpmiddelen voor de medische wereld;
Veiligheidsniveau moet minimaal gelijk zijn aan papieren versie. Dit moet aantoonbaar (gedocumenteerde risicobeoordeling) zijn;
Op verzoek moet de gebruiker de gebruiksaanwijzing op papier kunnen krijgen;
De elektronische vorm van de handleiding moet via een website bekeken kunnen worden.
Tussenoplossing
De theorie hierboven ziet er iets anders uit dan de praktijk. Er is namelijk wel wat marge. Zo wordt er geregeld een quickstart  bij het product geleverd. Voorgaande  regels maken een en ander duidelijk: het is niet toegestaan een online en/of PDF handleiding te leveren. Deze regels kennen één uitzondering. Onder strenge voorwaarden en restricties mag een gebruiksaanwijzing in elektronische vorm worden geleverd, in plaats van op papier. Het gaat dan om de volgende voorwaarden:
Alleen als de handleiding gebruikt wordt door professionele gebruikers;
Als gebruik door andere personen niet voorzienbaar is (redelijkerwijs);
Dit is slechts beperkt tot een serie categorieën hulpmiddelen voor de medische wereld;
Veiligheidsniveau moet minimaal gelijk zijn aan papieren versie. Dit moet aantoonbaar (gedocumenteerde risicobeoordeling) zijn;
Op verzoek moet de gebruiker de gebruiksaanwijzing op papier kunnen krijgen;
De elektronische vorm van de handleiding moet via een website bekeken kunnen worden.
Tussenoplossing
De theorie hierboven ziet er iets anders uit dan de praktijk. Er is namelijk wel wat marge. Zo wordt er geregeld een quickstart  bij het product geleverd. Een uitgebreide handleiding wordt dan online geplaatst. Deze oplossing passen steeds meer bedrijven toe. Het doel van de quickstart, al dan niet aangevuld met een veiligheidsblad, heeft als doel het waarschuwen tegen onbedoeld gebruik. De quickstart moet logischerwijs het bedoelde gebruik stimuleren. Online plaatst het bedrijf dan alle overige informatie, zoals de functionaliteit. Veel bedrijven leveren met deze manier van werken geen dikke handleidingen meer bij hun product. Het gevolg? Reductie van papier, CO2-uitstoot en kosten.  Een uitgebreide handleiding wordt dan online geplaatst. Deze oplossing passen steeds meer bedrijven toe. Het doel van de quickstart, al dan niet aangevuld met een veiligheidsblad, is het waarschuwen tegen onbedoeld gebruik. De quickstart moet logischerwijs het bedoelde gebruik stimuleren. Online plaatst het bedrijf dan alle overige informatie, zoals de functionaliteit. Veel bedrijven leveren met deze manier van werken geen dikke handleidingen meer bij hun product. Het gevolg? Reductie van papier, CO2-uitstoot en kosten.

ka
door kaakje - Aug 9, 2013 om 12:32
109 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=gerboe schreef op donderdag 8 aug 2013, 15:03]Zelfs voor een niet super senior kan een geprinte handleiding prettig zijn ;) Maar als ik zie dat er bij mijn printer een boekwerk van meer dan 200 pagina's zat geef ik qua milieu toch de voorkeur aan een iets minder comfortabele pdf handleiding. Het schijnt overigens zo te zijn dat een fabrikant wel een handleiding mee moet leveren maar dat dat ook eentje in bijvoorbeeld de Engelse taal kan zijn. Behalve bij apparaten waarbij veiligheid essentieel is (zaagmachines etc.), want dan is een Nederlandse handleiding verplicht.

Bij mijn printer zit ook een handleiding que dikte een halve bijbel, maar wel in 20 verschillende talen.

ge
door gerboe - Aug 9, 2013 om 12:38
806 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=haver01 schreef op vrijdag 9 aug 2013, 11:47]Bij de import van elektronica uit derde landen in de EEG
Is een handleiding in de taal van land van import verplicht !

Dat is niet het geval. Zie het prima en uitgebreide antwoord van ampi en mijn bijdrage over de taal van de handleiding.

de
door denotto - Aug 9, 2013 om 12:53
66 Antwoorden / 17 Vragen

Ik had vorig jaar een digitaal fototoestel bij de Mediamarkt gekocht en ja hoor, met cd-rom voor de handleiding. Een medewerker van die firma heeft toen op de stille uurtjes een papieren uitdraai voor mij gemaakt. helemaal top was dat!!

jannyholtrop
door jannyholtrop - Aug 9, 2013 om 13:13
84 Antwoorden / 1 Vragen

Handleidingen heb ik slechte ervaringen mee. Heb net een PHILIPS smart TV gekocht bij Saturn en krijg alleen maar een Quickstart instructie mee. Als ik de handleiding wil hebben moet ik die op de Philipssite downloaden.
Ook ik heb graag alles op papier voor mijn neus, maar 84 pagina's uitprinten kost veel papier en inkt. Balen dus.

ro
door ron530 - Aug 9, 2013 om 13:42
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Met excuus maar onze apparatuur is qua mogelijkheden zo uitgebreid geworden dat een handleiding op papier handen vol geld kost die uiteraard weer doorberekend worden. Uit de praktijk blijkt ook dat maar weinigen die handleiding ook doornemen of nog erger met de doos wordt weggegooid. Het mee leveren op cd rom of online bij de fabrikant biedt vele voordelen, de handleiding is op elk moment beschikbaar (vaak als PDF bestand) en je kunt datgene wat van belang is uitprinten. Wil je toch de gehele handleiding op papier hebben en zo min mogelijk inkt en papier gebruiken stel dan de printer op de laagste afdrukkwaliteit in en op dubbelzijdig afdrukken. koop bij een Action o.i.d. een perforator en een map. Ik zie het probleem niet.

ja
door jangmcoolen - Aug 9, 2013 om 13:49
77 Antwoorden / 12 Vragen

@ron530. Het probleem is Ron dat de handelaar de actie moet doen die jij voorstelt. Die moet zeggen : "Ik kruip achter de printer (er zijn mensen die geen PC hebben !! ) en dan zorg ik dat u een schriftelijke handleiding hebt. Waar ik me aan erger is dat ron530 het al heel gewoon vindt dat de klant dat moet doen. Ik herhaal het: De verkoper doet het bij mij anders verkoopt hij niet. TRES SIMPLE.

zw
door zwaardvis - Aug 9, 2013 om 14:00
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Er is natuurlijk een reden dat er geen dikke gedrukte boeken meer bijzit. 90% blijft ongelezen en de fabrikant zonder zo'n handleiding kan zijn product 10 euro goedkoper leveren dan de concurrent mét. Of we moeten met zijn allen 10 euro meer betalen, of alleen degene die een per se een papieren handleiding wil moet meer betalen. Men koos voor dat laatste en derhalve zelf afdrukken of betaald laten afdrukken....

ro
door ron530 - Aug 9, 2013 om 14:02
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Lijkt me vrij simpel, u neemt dat in de aankooponderhandelingen mee. Een goede winkelier draait dat zo uit maar let wel! daar betaald u ook de hoofdprijs voor zeg maar een tv. Het is en blijft uw feestje.

uo
door uomo - Aug 9, 2013 om 15:06
17 Antwoorden / 0 Vragen

[edit redactie]

Maar even wat anders hier voor zijn tablets erg geschikt.
En hoewel een papieren handleiding toch echt het handigste zijn!
Heb ik hem liever digitaal, want op gerecycled papier afdrukken is te duur.
(Philips deed dit de laatste jaren wel voor ze overstapten naar .pdf)
Dus verplicht digitale handleidingen, scheelt hopelijk een hoop gekapte bomen.

audb
door audb - Aug 9, 2013 om 16:49
1668 Antwoorden / 5 Vragen

En ja hoor een PDF bestand mag wel degelijk mits een land waar het apparatuur wordt geleverd dit heeft opgenomen in de wet/reglement.
Vooral bij computer of rand apparatuur blijkt dit gewoon te mogen mits er een programma bij wordt geleverd om dit uit te lezen. .
Aan de ene kant te begrijpen omdat apparatuur steeds complexer worden maar ook omdat het gewoon heel wat makkelijker is om deze aan te passen mocht het noodzakelijk zijn.
Maar wat ook heel handig kan zijn is dat de letters van een pdf bestand in de meeste readers tot wel 100% uit vergroot kan worden.
Mits een muis dit ondersteund en dat zijn wel 99,99% van de muizen is door middel van het wieltje die midden op de muis zit te verdraaien.

dearagain
door dearagain - Aug 9, 2013 om 20:05
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*alleen bij industriële werktuigen is dat nog verplicht

a.
door a.debock - Aug 9, 2013 om 21:50
6 Antwoorden / 0 Vragen

Er is niks prettiger dan terug te kunnen bladeren in een gedrukte handleiding het milieuaspect komt pas aan de orde als men gaat uitprinten
een gedrukte handleiding zou dan ook op aanvraag verkrijgbaar moeten zijn
even bij de klantenservice navragen is die mogeliujkheid er niet dan verder zoeken
geen merken kopen die dat niet doen dan is het probleem zo over

holiday
door holiday - Aug 10, 2013 om 01:43
102 Antwoorden / 12 Vragen

Ik heb ook een Philips Smart TV gekocht en na kontakt te hebben gehad met de klantenservice, kreeg ik een Nederlandse handleiding opgestuurd.

Wat ik nog erger vind, is als je iets koopt waar in alle talen een handleiding bij zit behalve de Nederlandse.