ma
door madras Dec 2, 2015 om 21:22
Computers & telefonie

Internet

Heeft iemand net het progamma Zembla gezien (02-12-2015)
Men kan zijn of haar Pc of telefoon beveiligen wat men wil,maar niet alleen Internet is een uiteindelijk open boek,maar las ergens dat ook het wifi signaal(hoeft men niet eens wifi code ingevoerd te hebben) op kunnen pikken om te zien waar we allemaal verblijven of zijn of zijn geweest.
Als dat zo is dan gaat de pc de deur uit en schaf me een prepaid mobieltje aan. Heb niks te verbergen,maar het gaat een ander geen ene moer aan wat ik op internet doe en via m,n telefoon kunnen zien waar ik was/waar ik ben /en waar ik naar toe ga.
Nogmaals als dat allemaal tot de mogenlijkheden behoort dan gaat alles de deur uit.

925 6 Rapporteer

jo
door jorisw - Dec 2, 2015 om 21:33
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Internet is een openbaar medium dus daar heb je je eigenlijk net zo te gedragen als in het "echte" leven. Je gaat in het echte leven ook niet in je blote kont de straat op, dus waarom zou je op internet wel rare dingen doen? Als je vreemde dingen wilt doen die anderen niet mogen weten, moet je dat op z'n minst in een beveiligde omgeving doen.

En van dat WIFI: ja, je telefoon (of welk ander WIFI device dan ook) zend een signaal uit om access points te vinden. Dat is het idee achter WIFI. Wil je dat niet, dan moet je WIFI uitzetten. Een prepaid mobieltje maakt overigens niks uit. De koppeling tussen het WIFI signaal en de persoon staat los van de SIM (de SIM wordt helemaal niet gebruikt voor WIFI doeleinden).

crewmember
door crewmember - Dec 3, 2015 om 13:37
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Lekker kort door de bocht om meteen alles de deur uit te gooien, maar goed:

Niemand kan zomaar je WIFI signaal onderscheppen en de data daarin bekijken. Dit is allleen mogelijk als jij je wifi en pc niet goed hebt beveiligd of er een lek zit in je modem/wifi.  Professionele hackers die het op jou specifiek gemunt hebben kunnen meestal wel toegang krijgen. Maar die hebben wel wat beters te doen dan dagen besteden om 1 random persoon tegelijk te hacken.

Op internet laat je wel overal je ip adres achter en je wordt getracked met cookies.  Als je bijvoorbeeld lid van facebook bent en ingelogd ben in je browser dan wordt elke site die je bezoekt met een facebook knop (nu.nl, NOS site, misschien wel kassa.nl) de tijd en duur van je bezoek aan facebook doorgestuurd.  Zo bouwt facebook een profiel van je op waardoor je gerichtere advertenties krijg.  Ook verkopen ze deze data aan andere partijen.

Bedrijven als Google, Linkedin, Twitter etc etc doen dit ook. Je kan bij Google ook heel marginaal zien wat ze van je weten:

https://www.google.com/settings/u/0/ads/authenticated

In de werkelijkheid is je profiel veel groter, en te koop op het internet door big data company's.

Het feit dat ze hier mee geld verdienen is de reden dat sites als Google en Facebook gratis zijn.  Op Facebook ben jij het handelswaar.

Je kan een poging doen om dit te blokkeren door programma's als Ghostery enTor te installeren en proxy's of VPN verbindingen te gebruiken. Dit is redelijk effectief maar zeker niet 100%.

Hetzelfde geld voor je telefoon, als je een pre-paid koopt en je logt via die telefoon in op facebook of watdanook. Dan weet Facebook voortaan dat je telefoon met nummer 06-#### van jouw is en wordt deze aan je profiel toegevoegd.  Deze info kunnen ze dan weer verkopen.

Dus tja,  of je blokkeert internet 100% of je maakt je niet zo druk en gaat gewoon mee met de stroom en geniet van de gratis sites en dergelijke.

akkerdistel
door akkerdistel Dec 3, 2015 om 20:18
1790 Antwoorden / 3 Vragen

"Als je bijvoorbeeld lid van facebook bent en ingelogd ben in je browser dan wordt elke site die je bezoekt met een facebook knop (nu.nl, NOS site, misschien wel kassa.nl) de tijd en duur van je bezoek aan facebook doorgestuurd." Zonder inloggen en/of daadwerkelijk een profiel bij facebook hebben, volgen ze je alsnog.

akkerdistel
door akkerdistel - Dec 3, 2015 om 20:14
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Heb niks te verbergen,maar het gaat een ander geen ene moer aan wat ik op internet doe en via m,n telefoon kunnen zien waar ik was/waar ik ben /en waar ik naar toe ga.

Dan heb jij dus wel degeljik een hoop te verbergen; namelijk jouw privacy. Verder kun je zelf veel aan het volgen door derde doen, echter kost dat een beetje tijd en wat geduld.

Alhoewel de politie mag binnenkort o.a. bestanden op uw computer plaatsen..

sw
door swat1500 - Dec 3, 2015 om 21:01
3779 Antwoorden / 0 Vragen

Denk u dat er iemand is die graag wil weten waar u allemaal vandaag bent geweest.

Dat iets technisch wellicht mogelijk is wil niet zeggen dat iemand die techniek ook direct bij u gaat toepassen.

aurora1
door aurora1 - Dec 4, 2015 om 08:24
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik zie dat ook hier mijn reacties zijn verdwenen.

Wat u kunt doen is het laatste stukje van het programma nog even terug kijken via Gemist. Toen werd een verwijzing gegeven naar waar u kunt vinden hoe u dergelijke problemen (zoveel mogelijk) kunt voorkomen.

Met een prepaid telefoon wordt natuurlijk niets opgelost. Ook niet als er geen internet op zit want er zit dan nog altijd een simkaart in.

Ik zou overigens niet zo bang erover zijn dat men graag zou willen weten waar u zoal bent.

Fr
door FredM1960 - Dec 4, 2015 om 08:31
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het is al langer zo dat ze je kunnen "volgen" op basis van je GSM signaal. Met wifi werkt alleen als je buiten de deur ook wifi aan hebt staan. Als wifi aan staat op je telefoon zal deze proberen verbinding te krijgen met een bekend wifi netwerk en dat kan van alles zijn. Om een voorbeeld te noemen de Ziggo hotspot's maar bijvoorbeeld ook als je gratis wifi gebruikt bij de Shell of MacDonalds.

Wifi uitzetten is dan de beste optie. Blijft natuurlijk het gewone signaal van je telefoon. Deze zoekt standaard naar zendmasten in de buurt en men kan dan zo bepalen waar en hoe laat je bent geweest. Misschien heb je dat wel eens gezien bij sommige series.

Die data is wel geheim en kan alleen opgevraagd worden als er een verdenking is dat je de wet gebroken hebt.