adjudant
door adjudant Oct 23, 2003 om 09:37
Computers & telefonie

ISDN versus ADSL

In hoeverre is het (nog) zinvol om t.b.v. internet een ISDN abonnement te nemen als je bedenkt dat met een ADSL abonnement over een analoge lijn de 'telefoonaansluiting' eveneens gewoon te gebruiken blijft; het 'voordeel' van de ISDN variant, zijnde het vrijhouden van je telefoonaansluiting omdat je dan twee lijnen hebt, is dan toch niet (meer) interessant?

7444 15 Rapporteer

scraane
door scraane - Apr 16, 2004 om 11:48
16 Antwoorden / 1 Vragen

het heeft inderdaad weinig zin meer om een ISDN lijn te nemen als je toch al van plan bent om een ADSL verbinding te nemen. Het kost je alleen maar meer. Tuurlijk heb je een 2e extra telefoon lijn, maar of dat nou nodig is tegenwoordig.

Maar, als ik het goed heb, en je hebt al een ISDN en je wil terug naar een POTS (analoog) dan kost je dat geloof ik iets van 100-200 euro. Of het dan nog de moeite waard is...

h_tide
door h_tide - Apr 16, 2004 om 11:48
19 Antwoorden / 3 Vragen

in februari 2003 heb ik mijn ISDN aansluiting laten opheffen door de KPN, de hele vaste huistelefonie is er hier dus uit omdat ik over ben gegaan op mobiel abonnement...
echter als ik weer weer aansluiten naar analoog kost me dat € 34,= en niet de beoogde 100-200 euro zoals jij zei...
groetjesssss

NatureTravel
door NatureTravel - Apr 16, 2004 om 11:48
646 Antwoorden / 8 Vragen

Je keuze zal zeker afhankelijk zijn van wat je nog met de telefonie-opties wilt.
Wil je bellen, wil je faxen(ontvangen) en internetten tegelijk? Dan is een ISDN aansluiting, aangevuld met ADSL, nog steeds een goede optie.
Wil je dit allemaal niet tegelijk? Dan is een analoge lijn met ADSL aanvulling een prima keuze.

adjudant
door adjudant - Apr 16, 2004 om 11:48
6 Antwoorden / 5 Vragen

Beste 'damaster', ik denk niet dat het de bedoeling is in deze testversie van de VARA-site elkaar "in de haren" te vliegen, alhoewel ik het wel grappig vind. Ik zal nog op een ander gebied een 'voertje' zetten.....

h_tide
door h_tide - Apr 16, 2004 om 11:48
19 Antwoorden / 3 Vragen

zelf ook ISDN gehad.... ideaal destijds toen er in mijn gebied nog geen kabel voor handen was... sinds een jaar of 3 kabel via UPC en dan is ISDN totaal overbodig... de dure abonnementskosten alleen al... sinds januari van dit jaar de hele vaste telefonie hier het huis uitgedaan en overgegaan op mobiel abonnement...

wat ADSL betreft... daar krijg je toch al een extra aansluiting bij? zodat je kan internetten + telefoneren? 'k zou zeggen, gooi dat ISDN eruit... opheffen dus, dat kost je niets... scheelt je zowiezo weer extra geld, dat wel!

da
door davith - Apr 16, 2004 om 11:48
2 Antwoorden / 0 Vragen

ADSL is een slimme en snelle manier van internet nemen, waarbij je telefoonlijn vrij blijft omdat er gebruik word gemaakt van een splitter. Alleen: ISDN is iets sneller maar als je bijv. aan het bellen bent kan er nog iemand bellen, of er kan een fax binnen komen als je aan het bellen bent. Anders is deze weg. Dus? ISDN heeft tegenwoordig alleen zin voor het MKB, en voor grotere bedrijven zelfs nog meer lijnen. ADSL is dus een aanrader, denk wel om de vele providers met hun 14,95, want na 6 maanden word dat 25 Euro! Ook een slecht USB modem en slechte service door Netwerk van buiten KPN, KPN heeft goede ADSL verbindingen.

Succes ermee
d.devries

rinspeed
door rinspeed - Apr 16, 2004 om 11:48
3 Antwoorden / 2 Vragen

Beste adjudant,

De keuze voor analoog of ISDN hangt af van een paar dingen.

heb je nu al ISDN, en bijvoorbeeld wel kinderen in de (bijna) puber leeftijd, dan is het te overwegen om de 4 msn nummers te verdelen om zo een overzicht te houden op de belkosten.
Of bedrijfsactiviteiten aan huis kunnen een reden zijn.
Ook kan reeds aanwezige ISDN aparatuur een reden zijn om het niet weg te doen.

Heb je nu een analoge lijn en wil je misschien ISDN, dan zou ik adviseren om het niet te doen. De voordelen gaan niet meer op voor ISDN, dat je tijdens het internetten niet meer beschikbaar bent.

Ook nog een optie is om voor 7 euro in de maand een extra analoge belbasis lijn te nemen, naar adsl op laten aanleggen, en die lijn helemaal niet gebruiken voor spraak (erg duur op belbasis).

ab
door abpie - Apr 16, 2004 om 11:48
8 Antwoorden / 1 Vragen

ISDN heeft voordelen maar tegenwoordig ingehaald door ASDL.( ook de telefoon is via ASDL te gebruiken) de kosten voor een dergelijk toestel is net als ISD toestel duur.
Het afsluiten van ISDN naar normaal is duur en je moet ongeveer 3 jaar wachten voor je de terugsluit kosten terug verdiend hebt.
Een goede oplossing blijft alle vaste lijnen er uit is wel goedkoper maar vast bellen kan dan niet meer, en bij ASDL betaal je wel abonnemenst kosten, vor de aansluiting ASDL bij de PTT.
Dus ISD terug naar gewoon is en blijft duur, maar door gebruik van ASDL overbodig.
Het omzetten is en blijft duur te noemen.
Van de abonee kosten kom je niet af met ASDL.
De keuze is aan u zelf.

wxndy
door wxndy - Apr 16, 2004 om 11:48
9 Antwoorden / 5 Vragen

ISDN opzeggen kost tegenwoordig 48 euro. Ik heb vandaag opgezegd (4 januari 2004) en er wordt me dus verteld dat ik daarvoor moet betalen! Vlak daarna (heel terloops) zegt mevrouw aan de andere kant van de lijn dat ze ook ADSL hebben. Nou en? Ik wil dus kabel omdat de downloadsnelheid sneller is (ervaring van vrienden) Ik vind het belachelijk dat ik 48 euro moet betalen (veel geld vind ik) voor iets dat ik niet meer wil. Gelukkig gaat het niet zo met alle abonnementen die ik opzeg. Vroeger noemde ze dit trouwens afzetterij.....

co
door counterblade - Apr 16, 2004 om 11:48
5 Antwoorden / 0 Vragen

Als je nu moet kiezen tussen ISDN en ADSL, en je behoort niet tot de 3% van Nederland die nog niet voor ADSL kan kiezen dan lijkt me de keus voor de kand liggen. Heb zelf lang middels Internet via ISDN de BMW van de KPN topman betaald en ben nu ook overgestapt naar ADSL (eindelijk) maar heb ISDN wel gehouden. Abo is € 8,-- per maand meer dan een Analoge lijn, en met het oog op mijn kinderen lijkt het me wel handig meerdere telefoonnummer te hebben.

qu
door queennr1 - Jun 14, 2004 om 12:16
63 Antwoorden / 4 Vragen

Het verschil tussen een PSTN (analoog) en ISDN is per maand een paar euro's hierbij heb je facaliteiten die je bij een PSTN lijn niet heb zoals nummerweergave e.d.

Het is dus gemakelijk eerst na te gaan of je de gratis diensten van ISDN ook gebruikt of niet.

Nummerweergave betaal je bij PSTN ook extra voor per maand.

Daarbij is bij het terug migreren van ISDN naar PSTN ook een kostenplaatje aan verbonden (stond ergens 34 euro)

Bekijk alles goed en neem een beslissing die in uw ogen de beste is.

qu
door queennr1 - Jun 14, 2004 om 12:23
63 Antwoorden / 4 Vragen

ISDN is niet sneller, bij gebruik van beide kanalen heb je 128 Kb, ADSL  van b.v. het net heeft een snelheid van 416 Kb en dat is meer dan 3 keer zo veel.

Bij gebruik van beide kanalen ben je telefonisch niet bereikbaar, dus wordt bij particulieren bijna nooit gebuikt.

Dus bij ISDN internetten de meeste mensen  (die ISDN hebben en geen ADSL) met een max snelheid van 64 Kb en dat is 6.5 keer langzamer.

natuurmens
door natuurmens - May 31, 2010 om 22:40
158 Antwoorden / 4 Vragen

Wat faxen en Adsl betreft heeft het te maken met de instelling mogelijkheden van de modem zelf. In sommige modems kun je de ontvangst van fax instellen via het ingestelde voip nummer. De instellingen hebt gedaan ontvang je de fax als pdf files op het ingestelde email adres. Helaas is het met verzenden van fax aan de mogelijkheden van de modem overgeleverd. Er zijn nog modem te verkrijgen die deze mogelijkheid hebben maar deze moeten dan via de computer en de voip instellingen.

In het algemeen zal het versturen van fax met Adsl niet goed gaan. Mits de modem dit mogelijk maakt De fax komt in ieder geval niet meer binnen via de fax zelf maar via de mail dit moet ingesteld worden in de modem zelf op http adres, Er zijn modems te koop die fax verzenden via de computer deze moet vervolgen gecombineerd worden met de modem van de provider voor je faxen kunt verzenden. Maar in veel gevallen zal dit een moeilijke zaak zijn en zal je gedwongen worden om van een internet bedrijf gebruik te maken die faxen verzend. Dit zijn bedrijven die de fax voor u verzenden maar ik vind de kosten daarvan voor een particulier te duur er is zelf nog een voip aanbieder die het mogelijk maakt om fax via Skype te versturen. Dan is het mogelijk om voice mail fax op Skype met een regionaal nummer te ontvangen.

Maar in het algemeen is het gemakkelijker een vaste lijn naast je Adsl te hebben toch te privilegiëren om de ergernissen van de slechte en foute verzenden te verkomen.

frans75
door frans75 - May 31, 2010 om 22:53
202 Antwoorden / 0 Vragen

Hele oude koeien......

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Jun 1, 2010 om 00:47
1163 Antwoorden / 60 Vragen

.....na 7 jaar zitten we wéér in een testversie van deze site....