Jo
door John Prop Aug 20, 2021 om 08:18
Computers & telefonie

JPG-afbeeldingen worden zwart in foto-galerij

Illustraties gemaakt in photoshop worden sinds enkele dagen vliegensvlug zwart in Windows 10 foto-galerij. De illustraties raken gelukkig niet beschadigd - het zit 'm dus alleen in de weergave - maar erg onhandig is het wel. Het gebeurt niet alleen met nieuwe maar ook met al mijn oude illustraties. Overigens geldt dit alleen voor illustraties en niet voor foto's die in photoshop zijn bewerkt.

Het gekke is dat als ik een illustratie verstuur, dat de ontvanger plots hetzelfde probleem ondervindt.

11404 12 Rapporteer

marita5
door marita5 - Aug 20, 2021 om 08:41
11513 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo John Prop ,

Misschien heeft u iets aan deze link , m.n. Voorkeuren herstellen , klik op de rode regel en scroll naar beneden .

https://helpx.adobe.com/nl/photoshop/kb/basic-troubleshooting.html

sjjoppy
door sjjoppy - Aug 20, 2021 om 08:48
7188 Antwoorden / 3 Vragen

Als het probleem sinds kort het geval is kan het aan een update liggen.
Misschien is de probleemoplosser van W10 een optie:

Windows 10 maakt gebruik van probleemoplossers om u te helpen problemen met uw PC op te lossen. Een probleemoplosser uitvoeren:

  1. Selecteer Start  > instellingen  > Update & beveiliging > problemen oplossen.

  2. Selecteer het type probleemoplossing dat u wilt doen en selecteer vervolgens de probleemoplosser uitvoeren.

  3. Laat de probleemoplosser uitvoeren en beantwoord vervolgens eventuele vragen op het scherm. Als u een bericht ziet dat er geen wijzigingen of updates nodig zijn, u de hersteloptiesproberen of meer te weten komen over Outlook-foutcodes en upgrade-en installatiefoutcodes.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 20, 2021 om 09:29
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Frappant, bij zoeken zie ik info van Seniorweb dat Windows zou stoppen met de fotogalerij.
Ik zie echter ook deze hetgeen als eerdere tips niet tot de oplossing leiden om dit toe te passen maar dan is voor mij wel de grote vraag of de weergave dan wel weer in kleur terugkomt. U geeft aan dat de illustraties niet beschadigd raken maar niet of ze dan nog wel in kleur zijn. Gecorrigeerd n.a.v. reactie van @MARITA5

Ik moet er wel bij zeggen dat ik zelf ook heel veel met foto's werkte en iets minder nog werk maar daar nooit de windowsgalerij voor benut maar alle foto's opsla in aparte bestanden en ook altijd als kopie op een externe schijf. Ik benut o.a ook adobe fotoshop en/of het programma van Sony. Mijn foto's gaan nooit in een cloudachtige omgeving.

Toch ook de info die ik zie van Seniorweb: https://www.seniorweb.nl/artikel/alternatieven-voor-photo-gallery  maar mogelijk is dat achterhaald, dat verneem ik dan wel graag.

marita5
door marita5 Aug 20, 2021 om 10:08
11513 Antwoorden / 15 Vragen

@heremietkreeft , nooit een link plaatsen van Softonic , dit is troep .

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 20, 2021 om 10:23
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Dank, is gecorrigeerd.  Frappant is dat ik zelf ook nog heel vaak een gratis versie 'PhotoExpress' benut (ooit verkregen bij een kleine digitale camera) dat eenvoudig is maar wel betekent dat ik dat voor het gebruik vaak opnieuw moet installeren. Het werkt dan weer vlekkeloos, Ik benut het niet alleen voor bewerken van foto's maar vooral om alle soorten bestanden te vinden die met die app eenvoudig op bijv. datumvolgorde te vinden zijn. M.a.w. kennelijk niet geheel compattabel met Win10 maar werkt perfect zodra win 10 aangeeft dat het niet opent en ik opnieuw installeer. Dat zijn zo de merkwaarigheden in ict.

sira
door sira Aug 20, 2021 om 12:37
2336 Antwoorden / 24 Vragen

@Heremietkreeft
Liever niet steeds uw antwoord en reacties corrigeren. Hierdoor slaan de adviezen (in dit geval van Marita5) als een tang op een varken.

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 20, 2021 om 15:08
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Beste @SIRA. Als ik ontdek, binnen de tijd die daarvoor staat, dat een antwoord van mij geheel of gedeeltelijk fout is corrigeer ik dat. Dat is toch de bedoeling van de 'bewerken'' knop? Ik gaf een verwijzing naar Softonic en n.a.v. de opmerking van @MARITA5 heb ik dat verwijderd en vooral omdat ik waarde hecht aan positief kritische reacties vvan zoals in deze @MARITA5. Ik zie niet welke tang en welk varken u nu bedoelt omdat mijn reaactie aan Ts wel degelijk inhoudelijk is. En ik gaf geen advies aan @MARITA5 maar herhaald, ik reageerde op haar reactie. Zou ik dan een geheel of gedeeltelijk foutieve of niet/minder adquate reactie moeten laten staan? En dan wachten op negatieve kritiek? Echt niet.

sira
door sira Aug 21, 2021 om 22:12
2336 Antwoorden / 24 Vragen

Als ik ontdek, binnen de tijd die daarvoor staat, dat een antwoord van mij geheel of gedeeltelijk fout is corrigeer ik dat. Dat is toch de bedoeling van de 'bewerken'' knop?

Tot zover geef ik u gelijk, maar u doet het ook als er al iemand heeft gereageerd op uw antwoord c.q. reactie en dat lijkt mij niet de bedoeling. En dat is de reden dat de reactie van Marita5 als een tang op een varken slaat (baggeraars zeggen: als een l*l op een modderschuit), alleen kan zij daar niets aan doen, want u bent degene die ná de terechtwijzing pas gaat corrigeren. Dit geeft tijdens het lezen verwarring voor anderen.

sira
door sira Aug 21, 2021 om 22:19
2336 Antwoorden / 24 Vragen

Zou ik dan een geheel of gedeeltelijk foutieve of niet/minder adquate reactie moeten laten staan? En dan wachten op negatieve kritiek? Echt niet.

U was het eens met uw antwoord, anders zou u dat niet geplaatst hebben. En laten we eerlijk zijn, we krijgen allemaal weleens kritiek en in het leven slaan we ook allemaal weleens een modderfiguur. C'est la vie.

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 22, 2021 om 10:21
16848 Antwoorden / 202 Vragen

?? @MARITA 5 reageerde met een opmerking naar mijn verwijzing naar SOFTONIC. En ik reageerde met 'Dank, is gecorrigeerd.'  En dat dan vooral omdat ik na snel even kijken o.a. dit zag https://www.startpagina.nl/v/computers-internet/internet/vraag/404456/softonic-veilig  en mij toen bedacht dat ik eerder ook wel problemen met SOFTONIC heb gehad als aangegeven bij de antwoorden op deze vraag. Ergo, voor mij meer dan afdoende reden om die verwijzing (en ook niet meer dan die) te verwijderen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 22, 2021 om 11:40
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Dan toch ook nog even dit: u vindt het kennelijk verwarrend, edoch u bent de vraagsteller niet en het is toch echt van belang om vraagstellers niet 'op een mogelijk verkeerd been' te zetten. Ik heb dus aangepast oom ook juist verwarring te voorkomen bij degene die de vraag heeft gesteld. En dat bent u niet.

Jo
door John Prop - Aug 20, 2021 om 10:59
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dank zover voor de reacties!

@Maritas:
Het probleem zit niet in photoshop, daar ziet alles eruit zoals het hoort.

@Heremietkreeft:
Wat ik per abuis 'fotogalerij' noemde heet gewoon 'Foto's' en opent via de verkenner van Windows.

De illustraties raken niet beschadigd en blijven gewoon de kleuren houden die ze hadden.
(Als ik de 'bewerken en maken-tool' aanklik, zie ik de illustratie weer terug zoals-ie moet zijn.)

Het zijn aparte bestanden maar het zijn er ook veel en ik gebruik Verkenner/'Foto's' om er makkelijk (als een diaserie) doorheen te gaan.
Ze staan overigens niet in een cloud-achtige omgeving maar gewoon op de PC zelf.

Ik heb een herstelpunt aangemaakt maar dat levert niks op...

sira
door sira Aug 20, 2021 om 12:41
2336 Antwoorden / 24 Vragen

Vreemd, het lijkt een beetje op wat ik met mijn gsm heb. Grootste deel van foto's zijn niet zichtbaar, behalve als ik de telefoon op nieuw opstart, dan heb ik alles weer terug voor een bepaalde tijd.

Ja
door JannieBoe - Aug 20, 2021 om 11:40
124 Antwoorden / Vragen

Wat je ook kunt proberen John is het volgende: ga naar 'Alle instellingen'. Dan naar 'Apps en onderdelen'. Klik op de App 'Microsoft Foto's'. Je ziet dan in blauw de regel 'geavanceerde opties' staan waar je op klikt. Nog maar een keertje klikken en nu op 'Herstellen' onder het kopje 'Opnieuw instellen'.
Als het na al dat geklik allemaal niet lukt zou je ook kunnen overwegen Honeyview te downloaden, een fijne snelle app die met werkelijk alle bestandsformaten uit de voeten kan.

gerbera
door gerbera - Aug 20, 2021 om 12:00
7364 Antwoorden / 14 Vragen

U schrijft dat u opend via verkenner maar u kan beter openen via startmenu onder "start". Eenmaal geopend kijk bij bewerken en maken, bij bewerken  dan eens op welke optie de blauwe balk staat. Mogelijk staat die op filter en is deze op zwart/wit ingesteld. Ook zou het kunnen dat de instelling onder aanpassingen niet juist is.

Jo
door John Prop - Aug 20, 2021 om 12:09
2 Antwoorden / 1 Vragen

@Jannieboe:

'Al dat geklik' haalde niks uit. Ik heb Honeyview geïnstalleerd en dat werkt prima: daar kan ik mee vooruit.

DANK ALLEMAAL!

Ja
door JannieBoe Aug 20, 2021 om 14:39
124 Antwoorden / Vragen

Mooi zo! Honeyview kan ook nog eens met .psd bestanden van Photoshop overweg dus dat is ook wel een pre.

jan koops
door jan koops - Aug 20, 2021 om 13:35
20 Antwoorden / 1 Vragen

Heb ik nog niet gemerkt.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Aug 20, 2021 om 13:43
2055 Antwoorden / Vragen

Het klinkt alsof Photo's niet goed om kan gaan met een kleureninstelling in Photoshop illustratie bestanden, het feit dat de ontvangende partij hetzelfde probleem heeft geeft dat feitelijk al aan. Ik heb de ballen verstand van grafische bestandformaten maar kan het iets met RGB en CMYK te maken hebben?

newmikey
door newmikey - Aug 21, 2021 om 10:18
830 Antwoorden / 0 Vragen

1. Weet u zeker dat het inderdaad jpeg bestanden zijn? Photoshop doet veel gekke dingen maar als het om illustraties gaat (en géén fotos) zou het nog wel eens om PNG of PSD bestanden kunnen gaan waar met lagen en transparantie wordt gewerkt en dat kan vaak in andere programma's tot problemen kunnen leiden.

2. Een andere mogelijkheid is deze, gevonden in de Adobe Community. Vertaald staat er:

Vraag: Ik heb een JPEG geopend in Photoshop maar het is niet zichtbaar, alleen een zwarte achtergrond hoewel de afbeeldingslaag zichtbaar zou moeten zijn. Hoe kan ik dit fixen?

Antwoord: Dat zou niet mogen gebeuren, kunt u de optie "Use Graphics Processor" in het voorkeuren/instellingen venster Photoshop's Preferences > Performance uit kunnen schakelen en dan Photoshop opnieuw te starten?

Ik gebruik al jaren geen photoshop meer dus de naam van het betreffende venster kan ik alleen maar gokken: "Gebruik grafische processor" in het scherm Voorkeuren>Prestaties

Ja
door JannieBoe Aug 21, 2021 om 11:42
124 Antwoorden / Vragen

PSD bestanden (met lagen) worden überhaupt niet zichtbaar in de viewer van Microsoft. Die laat dan helemaal niets zien, ook niet in zwart wit.
PNG bestanden (zonder lagen, met transparantie) zijn zo algemeen dat ze door alle viewers en op het internet probleemloos worden getoond.
In het programnma Honeyview zijn de afbeeldingen probleemloos te zien. Lastig probleem.

rj
door rjw - Aug 21, 2021 om 14:45
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Even voor de zekerheid: heb je de PC al een keer opnieuw opgestart? Dat is vaak de oplossing voor een probleem.

Ro
door RockyProhaska - Aug 23, 2021 om 07:11
1 Antwoorden / Vragen

So for the past day I've been having images becoming darker once they are fully loaded in. Also, the relay icon in the app above your username also turns darker sometimes too. Anyone else have this problem?

Edit: It appears that emojis are also appearing darker too

Device information:

Relay Version: 10.0.296

Phone: Xiaomi Mi A1 (Mi A1)
Android Version: 9 (28)
Device (product): tissot_sprout (tissot)
Rom: PKQ1.180917.001.V10.0.24.0.PDHMIXM
Cache Cleaners: greenify

RapidFS

sira
door sira Aug 23, 2021 om 09:03
2336 Antwoorden / 24 Vragen

@Rockyprohaska
For your problem, you have to start a new topic. Now you break in in someone else's topic