fi
door filipje1993 Jun 13, 2014 om 15:22
Computers & telefonie

Kosten vervanging laptop na garantieperiode

Ik heb 2 jaar en 2 maand geleden een zeer dure laptop gekocht bij Coolblue/laptopshop, deze was vorige maand kapot gegaan.
Ik ben toen direct naar de winkel teruggegaan waar ze de laptop zonder probleem terug aan namen ter reparatie.
ik heb hier van de week een reactie terug op ontvangen dat de laptop niet meer gerepareerd kon worden en dat ik een "refurbished" laptop zou krijgen na een bijbetaling van 700 euro.

Ik heb daar toen op gereageerd dat ik daar geen genoegen mee nam omdat in de wet staat beschreven (artikel 7:21) dat de laptop kosteloos vervangen of gerepareerd zou moeten worden. Omdat een product deugdelijk moet zijn en niet na 2 jaar kapot zou moeten gaan.

Zojuist heb ik een reactie terug ontvangen van laptopshop/coolblue dat de laptop buiten de 2 jaar garantieperiode valt en dat de economische levenduur 3 jaar zou zijn (dat is voor een koper totaal niet van belang, het gaat toch om de technische levensduur?) en zegt dat ze mij een korting hebben gegeven die al inbegrepen zit bij die 700 euro die ze vragen.

Sta ik in het recht om hier een kosteloze vervanging te kunnen eisen? hebben jullie eventueel tips over wat ik nu zou kunnen doen zonder meteen de geschillencomissie in te schakelen?

5223 34 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Jun 13, 2014 om 15:44
11613 Antwoorden / 51 Vragen

Ik heb 2 jaar en 2 maand geleden een zeer dure laptop gekocht bij Coolblue/laptopshop, deze was vorige maand kapot gegaan.

Een zeer dure laptop? geef aub wat meer informatie, merk type, prijs, garantieperiode? Eventueel bijgekocht?

ik heb hier van de week een reactie terug op ontvangen dat de laptop niet meer gerepareerd kon worden en dat ik een "refurbished" laptop zou krijgen na een bijbetaling van 700 euro.

Is dit redelijk of onredelijk in verhouding tot de nu defecte pc?

Ik heb daar toen op gereageerd dat ik daar geen genoegen mee nam omdat in de wet staat beschreven (artikel 7:21) dat de laptop kosteloos vervangen of gerepareerd zou moeten worden.

Als er sprake is van 2 jaar garantie en de pc na de 2 jaardatum defect gegaan is, is de garantie over.

Omdat een product deugdelijk moet zijn en niet na 2 jaar kapot zou moeten gaan.

De eerste 6 maanden is de bewijslast bij garantieclaims bij de verkoper. Daarna aan de koper.

Zojuist heb ik een reactie terug ontvangen van laptopshop/coolblue dat de laptop buiten de 2 jaar garantieperiode valt en dat de economische levenduur 3 jaar zou zijn (dat is voor een koper totaal niet van belang, het gaat toch om de technische levensduur?) en zegt dat ze mij een korting hebben gegeven die al inbegrepen zit bij die 700 euro die ze vragen.

De levensduur is deze turbulente tijd is zeker redelijk te noemen in 3 jaar qua economische waarde.

Sta ik in het recht om hier een kosteloze vervanging te kunnen eisen?

Mijnsinziens met deze informatie nu bekend: Nee.

Hebben jullie eventueel tips over wat ik nu zou kunnen doen zonder meteen de geschillencomissie in te schakelen?

U kunt alles inschakelen wat u wilt, maar op welke basis? En welke wettelijke basis om dit kosteloos te realiseren?

fi
door filipje1993 - Jun 13, 2014 om 16:02
11 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mahadma schreef op vrijdag 13 jun 2014, 15:44]
1. Een zeer dure laptop? geef aub wat meer informatie, merk type, prijs, garantieperiode? Eventueel bijgekocht?

2. Is dit redelijk of onredelijk in verhouding tot de nu defecte pc?

3. Als er sprake is van 2 jaar garantie en de pc na de 2 jaardatum defect gegaan is, is de garantie over.

4. De eerste 6 maanden is de bewijslast bij garantieclaims bij de verkoper. Daarna aan de koper.

5. De levensduur is deze turbulente tijd is zeker redelijk te noemen in 3 jaar qua economische waarde.

6. Mijnsinziens met deze informatie nu bekend: Nee.

7. U kunt alles inschakelen wat u wilt, maar op welke basis? En welke wettelijke basis om dit kosteloos te realiseren?

Hey Mahadma, hier even een reactie:

1. het gaat hier om een MSI GT783-622NL die ik voor 2500 euro gekocht heb. de verkopers garantie was 2 jaar.

2. de laptop die ze aanbieden staat op hun eigen website te koop voor 1049 op hun website, ik neem aan dat refurbished 2e hands betekend. Ik zelf ben gewoon een student en kan geen 700 euro zo ophoesten om dit te betalen

3. Ik heb op meerdere websites gekeken én in het wetboek. op alle bronnen staat dat de garantie langer strekt dan de 2 jaar die de winkel aanbiedt (een deugdelijk product wordt geacht deugdelijk te zijn ook buiten de garantie periode)

4. Ik heb zojuist gebeld met MSI zelf die zegt dat de laptops minimaal 5 jaar horen mee te gaan (technische levensduur)

5. zie vorige punt

6. ik hoop dat er met deze informatie meer te adviseren valt

7. dit is dus op wettelijke basis van de zoals in mijn vraag al genoemd was ( http://www.wetboek-online.nl/wet/Burgerlijk%20Wetboek%20Boek%207/21.html ) en deze bron heb ik ook gebruikt ( http://www.consuwijzer.nl/thema/garantie )

getty
door getty - Jun 13, 2014 om 16:03
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Inderdaad, wat is zeer duur? Zeer waarschijnlijk kost een vergelijkbare laptop nu de helft, dus de prijs met dit soort artikelen is zeer betrekkelijk.

De laptop is ruim 2 jaar gebruikt en u verwacht een nieuwe? Zet dat uit uw hoofd. U gaat dit niet voor elkaar krijgen. Ik zou maar blij zijn met een eventuele korting op een nieuwe laptop. Een refurbished laptop zou ik u niet aanraden.

getty
door getty - Jun 13, 2014 om 16:07
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Het feit dat een laptop langer mee zou moeten gaan dan 3 jaar, betekent niet dat u recht op een nieuwe heeft. Er geldt altijd een afschrijving.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jun 13, 2014 om 16:17
4299 Antwoorden / 5 Vragen

@filipje1993
Je hebt gelijk. Echter gelijk hebben staat niet gelijk aan gelijk krijgen.

Eigenlijk wat overblijft is een gang naar de rechter echter weten ze bij Coolblue ook goed dat u dit nooit doet.

Uiteraard kun je nog proberen de koop te ontbinden en, mocht je die hebben, schakel je rechtsbijstandverzekering in.

ro
door ron530 - Jun 13, 2014 om 16:17
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Laptop nieuw 2500 euro in 2012 nu 2014 is het apparaat hopeloos achterhaald maar heeft nog wel een restwaarde. De coulance regeling betreft 700 euro bij betalen voor een gereviseerd exemplaar sec gezien krijgt u dan 1800 euro voor de stukkende laptop terug want u krijgt een werkend exemplaar die precies doet wat de oude ook deed. O ja wetten wat betreft garantie zijn er niet wel richtlijnen die door de fabrikant meestal gevolgd worden maar dat hoeft niet.

fi
door filipje1993 - Jun 13, 2014 om 16:35
11 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=ron530 schreef op vrijdag 13 jun 2014, 16:17]Laptop nieuw 2500 euro in 2012 nu 2014 is het apparaat hopeloos achterhaald maar heeft nog wel een restwaarde. De coulance regeling betreft 700 euro bij betalen voor een gereviseerd exemplaar sec gezien krijgt u dan 1800 euro voor de stukkende laptop terug want u krijgt een werkend exemplaar die precies doet wat de oude ook deed. O ja wetten wat betreft garantie zijn er niet wel richtlijnen die door de fabrikant meestal gevolgd worden maar dat hoeft niet.

ik had de laptop dan ook voor een dergelijke prijs gekocht met het vertrouwen dat die wel langer dan 2 jaar mee zou gaan. op het moment dat die het deed was die nog steeds stukken sneller dan de andere laptops die nu nieuw op de market zijn.

mahadma
door mahadma - Jun 13, 2014 om 17:05
11613 Antwoorden / 51 Vragen

Als een computer uitkomt tegenwoordig, en schaars leverbaar is voor een hoge prijs staat de volgende generatie al dit en breed op de teken en rekentafel. Twee jaar vooruit denken in de pc wereld is echt niet meer realistisch te noemen. En als dat betreffende model goed op markt en in de winkel staat is 'tie zeker al dik en breed verouderd. Maar je kunt proberen een korting te krijgen i.p.v. een gerefurbishte. Gratis vervanging? Nee, dat zit er niet (meer) in.

alfatrion
door alfatrion - Jun 13, 2014 om 20:08
1659 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=filipje1993 schreef op vrijdag 13 jun 2014, 15:22]Sta ik in het recht om hier een kosteloze vervanging te kunnen eisen?
Ja, in beginsel wel. Uit het Quelle arrest is gebleken dat de verkoper in een dergelijk geval geen recht heeft op een gebruiksvergoeding.

Maar mogelijkerwijs heeft u ook geen recht op kosteloos vervanging. Als de laptop niet meer leverbaar is dan kan deze niet vervangen worden. In dat geval blijft kosteloos herstel over.

Uit onderzoek van het Duiste C't computerblad is gebleken dat nieuwe en tweedehandse computers gemiddeld respectievelijk zes en drie jaar meegaan.

[quote=filipje1993 schreef op vrijdag 13 jun 2014, 15:22]Hebben jullie eventueel tips over wat ik nu zou kunnen doen zonder meteen de geschillencomissie in te schakelen?
Je kunt de overeenkomsten ontbinden en/of een plaatsvervangende schade vergoeding eisen. En dat voorleggen aan de rechter/geschillencommissie. Houdt er wel rekening mee dat de geschillencommissie niet gebonden is aan de wet. Als zij, ondanks het Quelle arrest, wel een gebruiksvergoeding in rekening brengen dan kunt u hier niet tegen in beroep bij de kantonrechter.

alfatrion
door alfatrion - Jun 13, 2014 om 20:12
1659 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=ron530 schreef op vrijdag 13 jun 2014, 16:17]LO ja wetten wat betreft garantie zijn er niet (...)
Artikel 7:17 e.v. BW.

@filipje1993:
Je kunt beter www.wetten.nl gebruiken. Sinds vandaag is de Wet koop op afstand geschrapt uit BW7. Daar is een nieuwe regeling voor in de plaats gekomen in BW6.

crewmember
door crewmember - Jun 16, 2014 om 09:53
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=filipje1993 schreef op vrijdag 13 jun 2014, 16:35][quote=ron530 schreef op vrijdag 13 jun 2014, 16:17]Laptop nieuw 2500 euro in 2012 nu 2014 is het apparaat hopeloos achterhaald maar heeft nog wel een restwaarde. De coulance regeling betreft 700 euro bij betalen voor een gereviseerd exemplaar sec gezien krijgt u dan 1800 euro voor de stukkende laptop terug want u krijgt een werkend exemplaar die precies doet wat de oude ook deed. O ja wetten wat betreft garantie zijn er niet wel richtlijnen die door de fabrikant meestal gevolgd worden maar dat hoeft niet.

ik had de laptop dan ook voor een dergelijke prijs gekocht met het vertrouwen dat die wel langer dan 2 jaar mee zou gaan. op het moment dat die het deed was die nog steeds stukken sneller dan de andere laptops die nu nieuw op de market zijn.

De kans dat je iets terugkrijgt is aardig klein. Eventueel kan je een coulanceregeling met MSI regelen, wat betreft de techische levensduur. Haal daarbij vooral aan dat je dit ook bij Kassa e.d. hebt aangekaart.
Helaas zijn ze je tot niets meer verplicht.

Mieeschien kunnen wij je helpen met het euvel. Wat is precies het probleem?

Eventueel zou ik je voor je volgende game PC aanraden een desktop te kopen. (liefst zelfbouw, geen Alienware!) Als er dan een component kapot is heb je daar over het algemeen 2 tot 5 jaar garantie op. En zo niet dan vervang je 1 onderdeel ipv de hele laptop. Daarnaast zijn desktoponderdelen vrijwel altijd veel sneller en goedkoper dan laptop onderdelen.Zo is bijvoorbeeld een Nvidia 580 GTX desktop variant vele malen goedkoper en sneller dan de mobiele (laptop) variant. Dus je krijgt ook nog eens veel meer waar voor je geld.

fi
door filipje1993 - Jun 16, 2014 om 10:04
11 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=crewmember schreef op maandag 16 jun 2014, 09:53]

Mieeschien kunnen wij je helpen met het euvel. Wat is precies het probleem?

Eventueel zou ik je voor je volgende game PC aanraden een desktop te kopen. (liefst zelfbouw, geen Alienware!) Als er dan een component kapot is heb je daar over het algemeen 2 tot 5 jaar garantie op. En zo niet dan vervang je 1 onderdeel ipv de hele laptop. Daarnaast zijn desktoponderdelen vrijwel altijd veel sneller en goedkoper dan laptop onderdelen.Zo is bijvoorbeeld een Nvidia 580 GTX desktop variant vele malen goedkoper en sneller dan de mobiele (laptop) variant. Dus je krijgt ook nog eens veel meer waar voor je geld.

Het probleem is dat ik niet zeker weet of ik naar de geschillencommissie moet gaan, of het voor mij iets uit zal maken.

Ik weet dat als je een PC koopt je voor dezelfde waarde een veel betere computer hebt, maar het kopen van een pc is niet echt een optie voor me omdat ik vaak op pad ben en een pc dus niet veel gebruikt zou worden.

crewmember
door crewmember - Jun 16, 2014 om 10:17
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=filipje1993 schreef op maandag 16 jun 2014, 10:04][quote=crewmember schreef op maandag 16 jun 2014, 09:53]

Mieeschien kunnen wij je helpen met het euvel. Wat is precies het probleem?

Eventueel zou ik je voor je volgende game PC aanraden een desktop te kopen. (liefst zelfbouw, geen Alienware!) Als er dan een component kapot is heb je daar over het algemeen 2 tot 5 jaar garantie op. En zo niet dan vervang je 1 onderdeel ipv de hele laptop. Daarnaast zijn desktoponderdelen vrijwel altijd veel sneller en goedkoper dan laptop onderdelen.Zo is bijvoorbeeld een Nvidia 580 GTX desktop variant vele malen goedkoper en sneller dan de mobiele (laptop) variant. Dus je krijgt ook nog eens veel meer waar voor je geld.

Het probleem is dat ik niet zeker weet of ik naar de geschillencommissie moet gaan, of het voor mij iets uit zal maken.

Ik weet dat als je een PC koopt je voor dezelfde waarde een veel betere computer hebt, maar het kopen van een pc is niet echt een optie voor me omdat ik vaak op pad ben en een pc dus niet veel gebruikt zou worden.

Hangt er ook een beetje vanaf wat er mee is. Als je scharnieren kapot zijn, of je scherm dood is de kans lager dat je gelijk krijgt dan als je moederbord doorgebrand is. De een is nou eenmaal veel gemakklijker onder gebruiksschade onder te brengen dan de ander.

Mocht een desktop echt geen optie zijn, dan is het wel aan te raden om voortaan een game laptop van 1200 euro ofzo te kopen en deze dan om de 2 jaar te vervangen. (oude kan je vaak nog prima verkopen).

Voor 1200-1500 euro kan je een laptop kopen die alles op maximale settings kan draaien. En over 2-3 jaar kan je er dan gewoon weer een met de beste specs van het moment kopen die dat weer kan.
Zoals op veel PC bouw fora gezegd wordt: "The only way to futureproof a gaming pc is money in the bank."

fi
door filipje1993 - Jun 16, 2014 om 10:26
11 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=crewmember schreef op maandag 16 jun 2014, 10:17]Hangt er ook een beetje vanaf wat er mee is. Als je scharnieren kapot zijn, of je scherm dood is de kans lager dat je gelijk krijgt dan als je moederbord doorgebrand is. De een is nou eenmaal veel gemakklijker onder gebruiksschade onder te brengen dan de ander.

Voor 1200-1500 euro kan je een laptop kopen die alles op maximale settings kan draaien. En over 2-3 jaar kan je er dan gewoon weer een met de beste specs van het moment kopen die dat weer kan.
Zoals op veel PC bouw fora gezegd wordt: "The only way to futureproof a gaming pc is money in the bank."

hmm, ok dat laatste zal ik onthouden voor de volgende keer dan, maar ik ga nog steeds proberen deze situatie in mijn voordeel op te lossen.

Het probleem ligt hem namelijk echt in het electrische circuit, die tot kort voor terugzenden sporadisch stopte (met of zonder batterij) en op de laatste dag niet eens liet zien dat er een kabel in zat. Ik heb er niet me lopen rommelen of gooien en er is geen fysieke schade aan de buitenkant.

vr1944
door vr1944 - Jun 16, 2014 om 13:00
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Ik vraag me af waarom de laptop niet meer gerepareerd kan worden . Alle onderdelen zijn vervangbaar . De kosten van vervanging van de I 7 intel processor en/of moederbord overstijgt vaak de restwaarde van een laptop. Probeer eens een andere reparateur zou ik zeggen.

audb
door audb - Jun 16, 2014 om 13:01
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Leuk een dure laptop bij coolblue nou ik ga je verklappen dat cool blue al zo en zo duurder is dan andere reguliere zaken maar dat zal je nu wel bekend zijn.
Wat je moet doen is een second opinion laten doen bij een andere zaak of nog beter bij
MSI Netherlands
Het grootste probleem bij laptops en ook gewone computers is stof ook al is de omgeving nog zo schoon er komt altijd stof of haren in de ventilatie roosters en ventilator.
Of dat het probleem is kan ik je niet vertellen maar wel dat stof vocht vast houd en dat beschadigd je computer en ook de hitte van je cpu kan niet meer worden afgevoerd met als gevold dat je computer er mee stopt.

Mystar Computer B.V.
Tel: +31-40-267-6600
Fax(A/C): +31-40-267-6646
Fax(Sales): +31-40-267-6622
Add: Ekkersrijt 6050,5692 GA Son, The Netherlands.
Website:http://nl.msi.com/
NL2-HUB MSI COMPUTER EUROPE B.V.
Tel: +31-40-267-6100
Fax: +31-40-267-6125
Add: Science Park Eindhoven 5706 5692 ER Son, The Netherlands
Website:http://nl.msi.com/

fi
door filipje1993 - Jun 16, 2014 om 13:12
11 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=audb schreef op maandag 16 jun 2014, 13:01]Leuk een dure laptop bij coolblue nou ik ga je verklappen dat cool blue al zo en zo duurder is dan andere reguliere zaken maar dat zal je nu wel bekend zijn.
Wat je moet doen is een second opinion laten doen bij een andere zaak of nog beter bij
MSI Netherlands
Het grootste probleem bij laptops en ook gewone computers is stof ook al is de omgeving nog zo schoon er komt altijd stof of haren in de ventilatie roosters en ventilator.
Of dat het probleem is kan ik je niet vertellen maar wel dat stof vocht vast houd en dat beschadigd je computer en ook de hitte van je cpu kan niet meer worden afgevoerd met als gevold dat je computer er mee stopt.

Ik zal kijken of dat mogelijk is, volgens het wetboek zou ik zelfs cool blue voor het weigeren van reparatie/vervangen en daarna door een derde het laten reparen, kunnen laten betalen.

het gaat niet om stof in de ventilatie roosters of ventilator zelf, het probleem heb ik hierboven ook beschreven in een van mijn comments, het gaat om het krachtcircuit van de laptop.

mahadma
door mahadma - Jun 16, 2014 om 13:16
11613 Antwoorden / 51 Vragen

OT Als wetboekdeskundige, zoals je overkomt, neem ik aan dat je zelf nooit een product zal produceren of verkopen. Niet kwaad bedoeld, maar "eeuwige" garantie bestaat alleen in Utopia.

fi
door filipje1993 - Jun 16, 2014 om 13:21
11 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mahadma schreef op maandag 16 jun 2014, 13:16]OT Als wetboekdeskundige, zoals je overkomt, neem ik aan dat je zelf nooit een product zal produceren of verkopen. Niet kwaad bedoeld, maar "eeuwige" garantie bestaat alleen in Utopia.

Nou, dan vraag ik me af waar in het wetboek staat wat de garantieduur is. Er staat in dat het gaat om dat de koper een deugdzaam product moet kopen, deugdzaam durende de technische levensduur. Volgens MSI zelf is die dus minimaal 5 jaar.

mahadma
door mahadma - Jun 16, 2014 om 13:24
11613 Antwoorden / 51 Vragen

En na die 5 jaar vindt je zeker en vast nog wel een paar meningen die tot 10 jaar of meer schrijven........ Ik vink uit.

fi
door filipje1993 - Jun 16, 2014 om 13:26
11 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mahadma schreef op maandag 16 jun 2014, 13:24]En na die 5 jaar vindt je zeker en vast nog wel een paar meningen die tot 10 jaar of meer schrijven........ Ik vink uit.

dan vraag ik me af waar ik in mijn vorige comment een mening heb gebruikt en waarom je geen discussie kan of wilt voeren.

alfatrion
door alfatrion - Jun 16, 2014 om 13:55
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Dat komt wel aardig in de buurt. Het Duitse computerblad C't had hier onderzoek naar gedaan en kwam tot de conclusie dat nieuwe computer gemiddeld zes jaar mee gingen en tweedehandse drie jaar. En uit onderzoek onder fabrikanten is gebleken dat na drie slechts 21% van de laptop met een defect was terug gekomen.

tijger1
door tijger1 - Jun 16, 2014 om 14:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou, dan vraag ik me af waar in het wetboek staat wat de garantieduur is. Er staat in dat het gaat om dat de koper een deugdzaam product moet kopen, deugdzaam durende de technische levensduur. Volgens MSI zelf is die dus minimaal 5 jaar.

Wat moet ik mij voorstellen bij een deugdzame computer?

Is de uwe niet braaf, eerzaam, zedelijk of rechtvaardig dan? Misschien dan beter opvoeden? ;-)

fi
door filipje1993 - Jun 16, 2014 om 14:31
11 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=alfatrion schreef op maandag 16 jun 2014, 13:55]Dat komt wel aardig in de buurt. Het Duitse computerblad C't had hier onderzoek naar gedaan en kwam tot de conclusie dat nieuwe computer gemiddeld zes jaar mee gingen en tweedehandse drie jaar. En uit onderzoek onder fabrikanten is gebleken dat na drie slechts 21% van de laptop met een defect was terug gekomen.
Alleen vraag ik me af of dit bruikbaar is om te gebruiken tegen een verkoper, wat een fabrikant zegt zou dan nog wel iets bruikbaarder zijn, neem ik aan ^^;
bedankt voor de informatie desalniettemin!

[quote=tijger1 schreef op maandag 16 jun 2014, 14:09]
Wat moet ik mij voorstellen bij een deugdzame computer?
Is de uwe niet braaf, eerzaam, zedelijk of rechtvaardig dan? Misschien dan beter opvoeden? ;-)
haha, ja dat zijn inderdaad andere betekenissen voor hetzelfde woord
Deugdzaam:
1) Achtenswaardig 2) Betrouwbaar 3) Braaf 4) Degelijk 5) Eerlijk 6) Eerzaam

vr1944
door vr1944 - Jun 16, 2014 om 16:35
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Een laptop met deze configuratie ontwikkeld nogal wat warmte van videokaart en processor tijdens het spelen van zware games ,multitasking e.d. Goed koelen met extra coolers is dan een must . Niet goed afvoeren van deze warmte is er de oorzaak van dat de levensduur behoorlijk verkort door verbranding . Deze schade door oververhitting is een goed zichtbaar voor een reparateur.

an
door angelique69 - Jun 16, 2014 om 17:48
8 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk hier voor wat je kan doen als een apparaat stuk gaat na de garantietermijn.

labren
door labren - Jun 16, 2014 om 18:23
862 Antwoorden / 0 Vragen

je hebt na 2 jaar helemaal nergens geen recht meer op !!!

fi
door filipje1993 - Jun 16, 2014 om 18:45
11 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=labren schreef op maandag 16 jun 2014, 18:23]je hebt na 2 jaar helemaal nergens geen recht meer op !!!

Kan je dat onderbouwen? Het wetboek zegt namelijk anders...

tijger1
door tijger1 - Jun 16, 2014 om 18:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien helpt de app van Aintoinette ;-))

mo
door mof - Jun 17, 2014 om 08:15
3619 Antwoorden / 3 Vragen

de techische waarde is niet relevant. het draait om de economische waarde.
als die 3 jaar (36 maanden) bedraagt en na twee jaar en twee maanden (26 maanden) is in de regel redelijk dat u ca. 26/36 (iets meer dan twee derde) van de reparatiekosten draagt en de verkoper 10/36 van de reparatiekosten draagt. De dagwaarde van de laptop (wat zou u ervoor krijgen als u die bijv. via marktplaats verkocht zou hebben?) kunt u gebruiken als indicatie of u dan laat repareren of een nieuwe koopt. Dat laatste zou ik doen bij een laptop zonder garantie die meer dan twee jaar oud is. Geen refurbished geval kopen.

fi
door filipje1993 - Jun 17, 2014 om 08:45
11 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mof schreef op dinsdag 17 jun 2014, 08:15]de techische waarde is niet relevant. het draait om de economische waarde.

De economische waarde is alleen relevant voor het bedrijf; de klant heeft daar niets mee te maken en moet vetrouwen op alle eigenschappen die verwacht zijn bij normaal gebruik

fi
door filipje1993 - Jun 17, 2014 om 08:47
11 Antwoorden / 1 Vragen

bovenstaande bericht +

http://www.wetboek-online.nl/wet/Burgerlijk%20Wetboek%20Boek%207/17.html

het gaat dus om 5 jaar zoals MSI zelf gezegd heeft (dus dat is verder ook geen mening maar een feit)

dus als ik dan ook ga rekenen:
2500 is de waarde van de laptop, delen door 60 (maanden in 5 jaar) maal het aantal maanden gebruik (24 maanden) en dat van de waarde van de laptop afhalen, dan kom ik nog steeds uit op 1416.67 euro, wat nog steeds 367 euro hoger is dan de 1050 euro waarde is van de nieuwprijs van de plaatsvervangende refurbished laptop

tijger1
door tijger1 - Jun 17, 2014 om 09:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u hebt die laptop bij Coolblue gekocht, niet bij MSI, dus daar hebt u mee van doen.

vr1944
door vr1944 - Jun 17, 2014 om 09:53
1210 Antwoorden / 5 Vragen

De toezegging van MSI dat de laptop 5 jaar meegaat heb je waarschijnlijk uit je duim gezogen . Bovendien is MSI , zoals Tijger 1 terecht meldt geen partij in deze. Je berekening klop ookt niet. De ca 500 euro btw en de winstmarge van de winkelier gaan van de aankoopprijs af ,dus Coolblue doet je m.i. een redelijk aanbod.