thom schraa
door thom schraa Dec 4, 2015 om 19:17
Computers & telefonie

Laptop nog steeds defect na reparatie

Ik heb op 19augustus 2015 een notebook van het merk MSI gekocht bij de webshop www.alternate.nl . De notebook had echter vaak last van zogenoemde blue screens, dat betekend dat er een hardware fout is. Toen na een aantal weken ook de audio poort kapot was gegaan heb ik de laptop terug gestuurd op 19-10-2015. Mij was toen verteld dat het ongeveer 3 weken zou duuren. Toen ik na 4 weken  nog niks had gehoord heb ik zelf contact opgenomen en kreeg ik te horen dat ze mijn notebook terug hadden ontvangen van MSI maar dat die nu helemaal niet meer werkte en dat ze hem dus opnieuw moesten versturen. Toen hebben ik een mail gestuurd dat ik me laptop nodig had en het te lang vond duuren. Toen is mij een gratis headset en 2 maanden garantie verlenging aangeboden. Afgelopen maandag (30-11-2015) heb ik opnieuw contact gezocht met alternate met de vraag waar mij laptop blijft. Mij werd toen verteld dat hij onderweg was vanuit polen. Toen ik op donderdag 03-12-2015 nog niks had gehoord heb ik weer contact gezocht met alternate en kreeg ik te horen dat ze hem nog niet hadden en dat het wellicht na het weekend kon worden, Gezien ik de laptop Maandag 07-12-2015 nodig had voor mijn studie heb ik ze een deadline gegeven van zaterdag 05-12-2015 om 21.00 en dat ik anders een mail zou sturen naar de consumentenbond en kassa. Binnen 2 uur had ik een email dat ik de laptop de volgende dag (04-12-2015) terug zou hebben met de gratis headset en in plaats van 2 maanden garantie verlenging 12 maanden garantie verlenging. Toen ik vandaag (04-12-2015) na 7,5 weken eindelijk weer thuis had was ik erg blij. Ik ben hem toen meteen gaan testen om te zien of het probleem verholpen was. Het probleem met de audio was inderdaad verholpen maar het probleem met de bluescreens niet. Ik heb 2 keer getest met hetzelfde eindresultaat: een bluescreen. Ik heb toen meteen gebeld met alternate en ze het niet opgeloste probleem voorgelegd. De persoon aan de telefoon vertelde mij dat ze de blue screens niet hebben kunnen constateren en dat ik wellicht te weinig informatie had gegeven. De enige optie die ze me gaven was de laptop opnieuw aanmelden voor reparatie en dus weer ongeveer 3 weken te wachten. Ik heb hun toen verteld dat ik graag me laptop terug wil zodat ik een nieuwe laptop kan kopen voor me studie. Dit was volgens hun geen optie. Ik heb ze toen verteld dat het mogelijk gaat om een ondeugelijk product maar naar hun mening was dit niet zo. Ik heb ze toen medegedeeld dat ik de consumentenbond en kassa zal inschakelen en een klacht zal indienen. Die keuze was aan mij werd mij verteld. Wat moet ik nu doen en is er een manier om mijn geld terug te krijgen.

4048 11 Rapporteer

Topantwoord

marita567
door marita567 - Dec 4, 2015 om 23:05
1576 Antwoorden / 17 Vragen

hier kunt uw een voorbeeldbrief vinden met betrekking ondeugdelijk product klik hier

thom schraa
door thom schraa Dec 4, 2015 om 23:27
3 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb een email gestuurd 2weken geleden dat het een ondeugdelijk product betreft en kreeg als antwoord dat het naar hun mening niet zo was.

marita567
door marita567 Dec 5, 2015 om 05:50
1576 Antwoorden / 17 Vragen

Beste thom schraa ,

zie bij mijn eerste link voorbeeld brief , op een email kunnen ze veel zeggen .

stuur een aangetekende brief ( voorbeeldbrief  ) in mijn eerste link staat juist beschreven wat u moet vermelden ( scroll naar beneden )  .

met een aangetekende brief staat u veel sterker .

Dien ook een klacht in klik hier  en hier

marita567
door marita567 Dec 5, 2015 om 05:56
1576 Antwoorden / 17 Vragen

de link werkt niet nogmaals  klacht indienen klik hier en hier

marita567
door marita567 Dec 5, 2015 om 05:58
1576 Antwoorden / 17 Vragen

wederom werkt de link niet klik hier

marita567
door marita567 Dec 5, 2015 om 06:08
1576 Antwoorden / 17 Vragen

linken werkt niet meer bij mij ,

dien een klacht in bij klachtenkompas.nl en bij klacht.nl

Topantwoord

ph
door philip36 - Dec 5, 2015 om 07:59
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Heeft u de laptop thuis geprobeerd zonder verder iets op de laptop aan te sluiten?

Het kan namelijk evengoed aan een stuurprogramma liggen.

Wat gebeurt er als u in de veilige modus opstart?

Voordat u de laptop weer lang moet missen voor een reparatie, lees eens

http://pc-en-internet.infonu.nl/diversen/101371-wat-te-doen-bij-een-blue-screen-of-death-bsod.html

klik daarvoor  hier

thom schraa
door thom schraa Dec 5, 2015 om 12:53
3 Antwoorden / 3 Vragen

Het probleem zit hem in de processor, volgens vele mensen op internet is er een fout in de Intel 5700HQ series en intel heeft hier een fix voor maar die werkt niet bij alle laptops. Ik heb alles geupdate en fabrieks instellingen gedaan. In mij ogen heb ik alles gedaan wat ik als consument zou kunnen doen. Alternate zegt niks te weten van dit probleem. Ik ben Nu opzoek naar meer bewijs dat intel zelf zegt dat er inderdaad een fout is in de processor. Als ik dit bewijs gevonden heb betekend het dat de laptop als niet goed was bij aankoop/levering, dan sta ik steviger in mijn schoenen en kunnen ze niet veel anders dan een andere gelijkwaardige of duurdere laptop aanbieden of me geld terug storten.

marita567
door marita567 Dec 5, 2015 om 13:17
1576 Antwoorden / 17 Vragen

normaal gezien hoeft u niet te bewijzen dat u een ondeugdelijk product hebt gekregen , dus nogmaals stel ze ingebreke met de brief . vr,gr.

ph
door philip36 Dec 5, 2015 om 13:30
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Ja, nu wordt het duidelijk. Ik lees hier inderdaad de problemen met deze processor. http://forum.notebookreview.com/threads/i7-5700-hq-issues.782225/page-2 Ik zou even blijven zoeken naar een oplossing, zie bij antwoorden dat er verschillende bios mod files mogelijk zijn afhankelijk de configuratie van de laptop. Mischien dat het artikel u nog wat wijzer maakt en in welke richting u nog zou kunnen zoeken.

thom schraa
door thom schraa Dec 5, 2015 om 14:07
3 Antwoorden / 3 Vragen

@philip, Ik heb de bios vandaag geupdate gezien er gisteren een nieuwe versie is uitgekomen. Dit heeft niet gewerkt. Software matig is er niks meer dat ik kan doen.

Topantwoord

marita567
door marita567 - Dec 5, 2015 om 09:52
1576 Antwoorden / 17 Vragen

@philip36 ,

Vind u nu ook niet dat het lang duurt voordat Ts een fatsoenlijk notebook heeft , v.a. aug tot nu niks anders dan reparatie`s lijkt mij dat Ts een nieuwe krijgt of zijn geld terug .

Een bluescreen of death dat is nogal iets .

ph
door philip36 Dec 5, 2015 om 11:01
2275 Antwoorden / 4 Vragen

@marita567 Zoals ik lees is de laptop nog maar één keer opgestuurd voor reparatie. Heeft allemaal wel lang geduurd en wat alternate service zegt dat de laptop 'dood' terug kwam uit Polen was misschien een smoes. Voordat @thom de laptop weer een tijd kwijt is voor reparatie kan hij eens kijken of het toch niet een software kwestie is. Hij schrijft dat laptop vaak last had van een bsod, Hij heeft daar nog een aantal weken mee door gewerkt, dus lijkt me dat het niet om de haverklap gebeurt. Hij zou de laptop eens terug kunnen zetten naar fabrieksinstelling, kijken of de bsod dan nog steeds optreedt. .

marita567
door marita567 Dec 5, 2015 om 11:08
1576 Antwoorden / 17 Vragen

Ts heeft hun toch de kans gegeven om te repareren , echter nu word verteld ze hebben geen blue screens kunnen constateren Hoe vaak moet je iemand de kans geven om te repareren als ze iedere keer met een smoes komen ? daarom had ik Ts ook aangeraden om een brief te sturen .

crewmember
door crewmember Dec 9, 2015 om 12:32
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Een bsod is gewoon een software of hardware error die het onmogelijk maakt de computer aan te laten. Niks bijzonders verder.

Topantwoord

alfatrion
door alfatrion - Dec 5, 2015 om 11:19
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Heb je het onstaan van de blue screen of death vast gelegd op film? Zo nee, dan is het jouw woord tegen dat van hen.

Weet je hoe je dit probleem kunt reproduceren? Een blue screen kan overigens ook veroorzaakt worden door de software.

thom schraa
door thom schraa Dec 5, 2015 om 12:54
3 Antwoorden / 3 Vragen

Het probleem doet zicht voornamelijk voor bij het openen van een onderdeel van het office 2016 pakket, zoals word en powerpoint. Ik heb zie hierop gewezen en ze hebben dit niet getest met deze programmas, Bij de zwaardere benchmarks werkt alles wel goed. Goed idee om het te filmen. Dat ga ik zeker doen nu met tijd en datum erbij.

thom schraa
door thom schraa - Dec 6, 2015 om 17:08
3 Antwoorden / 3 Vragen

Ik kreeg de foutmelding: Machine_Check_Exception. Volgens wikipedia betekend dat dat er een hardware fout is.https://en.wikipedia.org/wiki/Machine-check_exception

thom schraa
door thom schraa - Dec 9, 2015 om 10:54
3 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb contact gehad met met Intel usa en die geven toe dat er een fout is met de processoren en de status van het probleem staat op no-fix. Vervolgens heb ik contact gehad met hoofd technische dienst microsoft nederland en die heeft mijn laptop overgenomen kwam met de conclussie dat het alleen maar een hardware fout kan zijn want alle software was goed. Die persoon heeft mij vervolgens een intern bericht gegeven waarin msi toegeeft dat er een fout is met de I7-5700HQ en nog geen oplossing heeft. Microsoft heeft mij verteld dat ik de laptop moet retourneren. Maar gezien Alternate weigert me geld terug te geven hoop ik op steun van MSI.

Topantwoord

zoekster
door zoekster - Dec 9, 2015 om 11:18
10965 Antwoorden / 34 Vragen

U heeft tonnen aan bewijs dat het aan de hardware ligt. U moet gewoon of een nieuwe laptop krijgen en als Alternate dat niet wil dan kunt u de overeenkomst ontbinden. Helaas is Alternate niet aangesloten bij een keurmerk waarbij je naar een geschillencommissie kunt. Anders had u die zaak zo gewonnen. Wel zijn ze aangesloten bij Q shops. Daar zou u nog kunnen proberen de klacht met Alternate af te handelen. Het is geen sterk keurmerk, maar beter iets dan niets.

klik HIER

Verder zou u nog op  tweakers uw klacht kunnen deponeren.

klik HIER

En denk ook aan de klachtenkompas.nl en klacht.nl

Ik heb al vaker klachten over Alternate gelezen, probeer ze via internet te verslaan. Denk ook aan facebook en twitter

thom schraa
door thom schraa Dec 9, 2015 om 13:00
3 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb alternate al eerder een email gestuurd dat het een ondeugelijk product betreft echt krijg ik als antwoord van Alternate dat het naar hun mening niet zo is. Ik heb daarom maandag een aangetekende brief gestuurd naar Alternate dat het om een ondeugelijk product gaat. Als ze daar niet aan mee werken weet ik niet wat ik verder kan doen.

zoekster
door zoekster Dec 9, 2015 om 15:27
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Heeft u ook de argumenten van Intel USA en MS meegestuurd? Heeft u misschien een rechtsbijstandverzekering? Overigens is het echt aan te raden om dit overal op internet rond te tetteren en de klacht bij Q shop te deponeren. Wel is het van belang dat u de mening van Intel en MS meestuurt, dat maakt uw zaak juist zo sterk. Nog een weg is om naar Alternate toe te gaan in Ridderkerk. Misschien kunt u een afspraak met ze maken en kunt u laten zien dat er een blauw scherm verschijnt. Schrijf ook hier nog even de errorcode op voor Crewmember, hij/zij heeft er veel verstand van.

thom schraa
door thom schraa Dec 9, 2015 om 15:44
3 Antwoorden / 3 Vragen

de support van Intel USA en MS heb ik pas sinds gisteren (08-12-2015) en de aangetekende brief heb ik verstuurd op 07-12-2015. Ik wacht Alternate's reactie af op de brief en als ze nog niet meewerken laat ik ze de bewijzen zien en staan ze eigenlijk zo goed als vast. Ik zit nog te denken om er heen te bellen. voordat ik een brief terug ontvang.

Topantwoord

crewmember
door crewmember - Dec 9, 2015 om 12:35
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Voordat je met zekerheid kan zeggen dat het een ondeugelijk product is zal je eerst zeker moeten weten dat je het niet zelf veroorzaakt.

Kan je de error code opschrijven (of er een foto van maken)  eventueel kunnen we dan uitzoeken wat het veroorzaakt. (MSI zijn hardware of jouw software).

BSOD's kunnen ook veroorzaakt worden door oververhitting.  let op dat je de laptop niet op een bed/bank of andere zachte ondergrond zet.

marita567
door marita567 Dec 9, 2015 om 12:50
1576 Antwoorden / 17 Vragen

@crewmember , hoe lang moet Ts nog door gaan zie ook de reactie van zoekster , volgens uw nu op zoek moeten gaan of het wel degelijk een ondeugdelijk product is en het niet zelf veroorzaakt heeft . Zo word dit een tien jaren plan maar daar is Ts niet mee geholpen , Ts heeft genoeg bewijzen de laptop werkt gewoon niet lijkt me toch duidelijk .

thom schraa
door thom schraa Dec 9, 2015 om 13:02
3 Antwoorden / 3 Vragen

De error code is Machine_chec_exception. Volgens microsoft ligt het niet aan de software, dat is volgens hun uitgesloten.

crewmember
door crewmember Dec 9, 2015 om 14:05
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Ach jasses, ik moet nog even wennen aan de "TOON MEER REACTIES" knop die sinds een week op deze site te vinden is. Ik had niet gezien dat je dit al beantwoord had. Machine_check_exception is een redelijk algemene error die op vanalles kan duiden, meestal is dit hardware maar oververhitting een fout in windows of een virus die rommelt met je bootloader kan ook. Als het goed is staat er ook nog een HEX error code onder. Bijvoorbeeld:( error 0x0000009c). Deze hex code geeft meer info over de aard van het probleem. Het kan dus nog steeds software zijn. Krijg je deze error random of alleen tijdens zwaar gebruik?

thom schraa
door thom schraa Dec 9, 2015 om 14:29
3 Antwoorden / 3 Vragen

Altijd als ik office 2016 open. Tijdens zware benchmarks zoals intel burn test, cinebench en firemark 3d gaat het wel goed en heb ik geen last van. Er staat geen andere code bij. Dit is wat ik vond bij het logboek: https://drive.google.com/open?id=0B3_ju_BN2mQ2Ymlmb3psdlZFdzA

crewmember
door crewmember Dec 9, 2015 om 15:27
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Ahh dat geeft wat indicaties wat de oorzaak kan zijn. Heeft de laptop toevallig een i7-5700HQ processor? Het blijkt dat deze Intel broadwell processoren moeilijkheden hebben met virtualisatie op asus en MSI moederborden. zie ook de 2 links hier: https://community.office365.com/en-us/f/172/t/409802 en http://answers.microsoft.com/en-us/office/forum/office_2016_preview-outlook/outlook-2016-preview-crash-bsod-on-launch/c38aface-9895-4874-80b8-842bb5fe099d/?auth=1 MSI heeft een bios update voor al zijn laptops met broadwell processoren uitgebracht die het zou moeten fixen: https://service.msicomputer.com/msi_user/support/TechFAQdetail.aspx?formid=3356 . Het is dus een hardwarefout veroorzaakt door software. Beetje lomp dat ze dit niet in polen hebben gedaan maar goed, dit zou het op moeten lossen.

thom schraa
door thom schraa Dec 9, 2015 om 15:35
3 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb inderdaad een I7-5700hq cpu maar de bios update heeft niet geholpen. Heb de laatste update van 4december gedaan. Ik ga proberen de laptop alsnog terug te sturen en me geld terug te krijgen. Heb alles al geprobeerd. Als microsoft en Intel het niet weten dan weet niemand het denk ik.

crewmember
door crewmember Dec 9, 2015 om 16:06
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Meh, ik zou niet teveel vertrouwen hebben in de technical support van Intel of Microsoft. Maar goed, ik denk dat je hiermee voldoende bewijs hebt om inderdaad je geld terug te eisen van Alternate. De laptop doet immers niet waarvan je mag verwachten dat hij moet doen. Echter staat er in de wet dat je de fabrikant de kans moet geven om het product te repareren. En je je geld pas mag terugeisen als je evan overtuigd ben dat ze het product niet kunnen repareren. https://www.consuwijzer.nl/elektronica/garantie/hoe-vaak-mag-verkoper-repareren-vervangen-voordat-ik-geld-terug-mag-vragen . Meestal houden ze voor consumenten electronica 3 reparatie pogingen aan maar dit hang ook af van de aard van het probleem en de overlast die het veroorzaakt. Je hebt nu meer kans om meteen je geld terug te krijgen maar ik neem aan dat MSI ook zelf nog een BIOS update wil proberen om dit proberen te fixen. maar goed, hangt van alternate af. Zowel Alternate als MSI zijn verder wel redelijk respectabele firma's.

zoekster
door zoekster Dec 9, 2015 om 17:19
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Dit klopt niet, er staat niet in de wet dat je de fabrikant de kans moet geven het product te repareren. Er staat dat je de verkoper de kans moet geven om te herstellen of te vervangen. Dit alles moet binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de koper. Als dat niet lukt mag je de overeenkomst ontbinden. Van alternate heb ik helemaal geen hoge pet op. Laat ze zich maar bij een geschillencommissie aansluiten, dan komt er misschien nog wat vertrouwen. http://rechtenforum.nl/forum/thread/t/42886/highlight/vraag+over+garantietermijn/

crewmember
door crewmember Dec 9, 2015 om 17:26
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Wat is het verschil tussen reparatie of herstellen?

zoekster
door zoekster Dec 9, 2015 om 17:32
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Het gaat om het verschil tussen fabrikant en verkoper. Je moet de verkoper de kans geven voor herstel of vervanging. niet de fabrikant, de laatste mag je wel aanspreken op zijn garantievoorwaarden. Maar je moet je eigenlijk altijd eerst tot de verkoper wenden. Herstellen is meestal repareren. Daar ging het me niet om. Het is wel zo dat als de reparatie veel goedkoper is dan vervangen dat de verkoper dan eerst mag herstellen/repareren.

crewmember
door crewmember Dec 9, 2015 om 17:54
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Ach ja, ik bedoel verkoper idd. je hebt gelijk.

zoekster
door zoekster - Dec 9, 2015 om 17:11
10965 Antwoorden / 34 Vragen

In antwoord op uw reactie

"de support van Intel USA en MS heb ik pas sinds gisteren (08-12-2015) en de aangetekende brief heb ik verstuurd op 07-12-2015. Ik wacht Alternate's reactie af op de brief en als ze nog niet meewerken laat ik ze de bewijzen zien en staan ze eigenlijk zo goed als vast. Ik zit nog te denken om er heen te bellen. voordat ik een brief terug ontvang."

Bellen kan altijd, en neem als het even kan dit gesprek op.  Dat hoef je ze niet te melden en mag vanuit juridisch oogpunt, zolang het om een zakelijk gesprek gaat.
Dat u al meer dan zeven weken bezig bent, geeft u recht op meteen vervanging van de laptop of anders ontbinden van de overeenkomst. Weer tijd verloren laten gaan met repareren is niet (juridisch) redelijk meer.

Gebaseerd op het volgende wetsartikel art 7:21 lid 3

De verkoper is verplicht om, mede gelet op de aard van de zaak en op het bijzondere gebruik van de zaak dat bij de overeenkomst is voorzien, binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de koper, zijn in lid 1 bedoelde verplichtingen na te komen.

De verplichtingen zijn herstel of vervanging. De termijn om te vervangen of te herstellen zijn nu wel op. Dus nu moet direct de laptop weer worden zoals hij behoorde te zijn bij aankoop. Aangezien herstellen weer tijd zou innemen, komt het nu op vervangen aan. Lukt dat niet dan ontbinden van de overeenkomst.

thom schraa
door thom schraa - Dec 9, 2015 om 17:44
3 Antwoorden / 3 Vragen

Ik ben vandaag gebeld door Alternate en mag mijn laptop retour sturen. Ook moet ik de gratis producten, een tas, headset, muismat en muis meesturen in nieuwstaat. Ik heb aangegeven dat het het niet meer in nieuwstaat kan zijn. Ook konden ze mij niet beloven dat ik mij volle €1299 terug krijg. Ik moet de laptop eerst opsturen voordat ik te horen krijg hoeveel ik terug krijg en of dat op mijn bank rekening komt te staan of als tegoed bij Alternate. Het lijkt mij dat ze verplicht zijn om de volle €1299 terug te boeken. Wie weet hier meer over?

zoekster
door zoekster Dec 9, 2015 om 17:50
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ja, u moet het volle bedrag terug krijgen, de overeenkomst wordt ontbonden. het is te kort geleden dat u de laptop heeft aangeschaft, dat een lager bedrag redelijk zou zijn. Natuurlijk is alles niet meer in nieuwstaat, daar had u helemaal geen commentaar op moeten geven. Laat u niet in een hoekje drijven. Zo netjes mogelijk terugsturen moet genoeg zijn. U heeft flink geld uitgegeven voor die notebook en dan al die problemen.... Stuur de notebook verzekerd op. Anders raakt hij straks nog 'weg'.

thom schraa
door thom schraa Dec 9, 2015 om 18:03
3 Antwoorden / 3 Vragen

bedankt voor je tip van verzekerd versturen, zal ik zeker doen. Ze hebben de gratis headset die ik kreeg ter compensatie niet op de retourbon gezet dus die houd ik dan ook mooi.

eclipse
door eclipse Dec 10, 2015 om 15:48
1561 Antwoorden / 370 Vragen

@ Thom laat even de afloop weten he, als alles is afgehandeld. kunnen mensen hun voordeel meedoen, straks maakt de headset sluiting :-) sccs.

thom schraa
door thom schraa Dec 12, 2015 om 16:37
3 Antwoorden / 3 Vragen

@eclipse ik heb uiteindelijk ook de gratis headset retour moeten doen. Ik krijg wel het volle aankoop bedrag terug. Vind het wel stom dat ze nu gewoon de compensatie die ze gegeven hadden van 12maanden garantie (dat snap ik want daar heb ik niks meer aan) en headset terug wouden.

eclipse
door eclipse - Dec 9, 2015 om 18:07
1561 Antwoorden / 370 Vragen

U hebt  zwarte letters op een witte achtergrond  in een knalgeel kader, klopt  dat ? mocht U in de buurt van ridderkerk wonen kunt U langs  de service balie en laten zien hoe U dat bluescreen krijgt. kunt  U ze misschien laten zien wat U test ? er staan daar meestal zo `n 6 balie medewerkers die alijd even de kast/laptop checken alvorens ze hem  teruggeven./nemen voor reparatie.  ( bewerkt) ik zie dat zoekster u al geholpen heeft , zoek da error  code s ook op internet en uiteraard   crewmember soort  kassa orakel  :-)

thom schraa
door thom schraa Dec 9, 2015 om 21:32
3 Antwoorden / 3 Vragen

Ik woon zon 130km van Ridderkerk vandaan, anders was ik allang langsgekomen. Het probleem is (nog) niet software matig op te lossen. Intel en msi hebben beiden geen fix.