justmeagain
door justmeagain Jan 31, 2021 om 10:22
Computers & telefonie

Lettergrootte in Ubuntu

Beste allemaal.
Ik stel even een vraag voor mijn buurman. Hij heeft een knappe desktop en zijn zoon heeft daar Ubuntu op gezet. Echter woont de zoon ver weg en loopt de buurman regelmatig tegen dingen aan die hij met Windows wel kon.

Inmiddels kan hij zelf wat installeren en snapt hij de basis. Ik ben er zelf helemaal niet in thuis en heb wek iets geprobeerd maar niets opgelost

De situatie is dat hij Irfanview heeft geïnstalleerd omdat hij daar in Windows ook mee werkte. Echter zijn de letters van dit programma zo klein dat zelfs ik een brilletje nodig heb. Ik heb alle opties in Irfanview bekeken maar de font size kan ik nergens wijzigen. Andere programma's hebben wel leesbare letters.
Heeft iemand een idee hoe dit in te stellen zou zijn. Ik weet inmiddels dat er zat alternatieven zijn maar hij wil vasthouden aan het bekende.

Dank voor het meedenken.

1655 10 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 31, 2021 om 10:27
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Zie deze: https://www.kminomya.com/hoe-maak-je-het-lettertype-grote-voort-ubuntu/

Aansluitend na even verder zoeken sluit ik niet uit  irfanview handleiding en deze is m.i. ook interessant (wel in Engelse taal) https://irfanview-forum.de/showthread.php?t=1585  Ik zie dat er wel diverse vrage/problemen zijn met dit programma en Linux. Mogelijk dus ook met Ubuntu.

justmeagain
door justmeagain Jan 31, 2021 om 14:10
623 Antwoorden / 8 Vragen

@hmk. Dank voor het meedenken, ben net bij de buurman geweest en helaas bieden de oplossingen uit uw link geen soelaas.
Helaas wil hij echt niet van Irfanview af, ik zag namelijk veel andere fotoprogrammas.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 31, 2021 om 16:02
16774 Antwoorden / 202 Vragen

@JMG: ik vrees dan dat het hem niet zal lukken. Ik benut Irfanview wel zelf maar wel met win 10.

Donuts
door Donuts - Jan 31, 2021 om 10:30
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Is het voor je buurman niet handig deze vraag - en ongetwijfeld nog komende vragen - rond te neuzen / een topic te openen op het Ubuntu forum? https://forum.ubuntu-nl.org/

Aanvulling: ik heb zelf te lang geleden Ubuntu gebruikt om nu nog actuele kennis te hebben. Vermoed dat op dit forum ook maar weinig Ubuntu gebruikers zitten. Op het Ubuntu forum zit veel know how, vandaar mijn verwijzing.

Donuts
door Donuts - Jan 31, 2021 om 10:47
1203 Antwoorden / 2 Vragen
justmeagain
door justmeagain Jan 31, 2021 om 13:02
623 Antwoorden / 8 Vragen

@sprietje, dank voor je meedenken maar de lettergrootte aanpassen van tekst e.d. lukt wel. Maar specifiek de letters van de pull down menu's van Irfanview zelf die lukken niet. Alle andere programma's gaan prima.
Ik zal hem.naat een Ubuntu forum.door verwijzen.

mi
door miennaamishaaz - Jan 31, 2021 om 14:10
725 Antwoorden / 1 Vragen

waarom had de zoon er UBUNTU op gezet?

was de PC traag?
virussus?
anders?

@H
door @HENK@ Jan 31, 2021 om 14:25
158 Antwoorden / 1 Vragen

wat doet dat er toe ???

mi
door miennaamishaaz Jan 31, 2021 om 22:34
725 Antwoorden / 1 Vragen

@henk@

Omdat het kan zijn dat de zoon het er alleen had opgezet, omdat hij dacht dat dit zou helpen, maar niet in de gaten had dat zijn vader niet met ubuntu om kan gaan?

justmeagain
door justmeagain Jan 31, 2021 om 23:37
623 Antwoorden / 8 Vragen

Zoon wilde vader van het " verderfelijke" Microsoft afhalen en Ubuntu is gratis. Zou de pc van os minder belasten maar dat is een onzin argument. Pc  heeft een op, 32Gb snel werkgeugen en een 2080 videokaart.pc is ook door zoon samengesteld, ver, heel ver boven wat zijn vader nodig heeft.
Mail.
YouTube
Basic spelletjes.
Browsen

En soms een foto opmaat maken en iets corrigeren.

mi
door miennaamishaaz Feb 1, 2021 om 19:34
725 Antwoorden / 1 Vragen

@justmeagan

AAAH, dan snap ik het wel.
wat ik  uw buurman kan aanraden is terug te gaan op windows. want op basis van de specs die u noemde, is er geen nood om ubuntu te gebruiken.
Als het nou ging om een PC met een Intel core 2Duo E8200 met maar 2GB ram en een oude GT210 videokaart, dan zou ik het nog snappen dat er Ubuntu op gezed werd.

Maar een PC met 32GB ram een RTX 2080, en een goede CPU heeft heelmaal geen Ubuntu nodig als de vader dit niet hoeft/wilde.
Het kan zijn dat de zoon een of ander onzin/satire artikel had gelezen.

Daarnaast zijn die specs ook nog overkill voor wat de vader de pc voor gebruikt.
wat ik ook nog dan aanraad is nadat windows terug is gezet, een usb stick met Ubuntu klaarzetten.
waarop je een Live versie draait. op zo'n manier dat het niet opvalt. hierdoor voorkom je dat de zoon zonder reden ubuntu weer terug zet.
omdat die dan als hij de PC gebruikt ziet van er staat nog ubuntu op, en niet dat "verderfelijke windows"

marita5
door marita5 - Jan 31, 2021 om 14:21
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Justmeagain ,

Stel uw vraag eens op gratissoftware.nl .

https://www.gratissoftwaresite.nl/hoedoejedat

@H
door @HENK@ - Jan 31, 2021 om 14:33
158 Antwoorden / 1 Vragen
rj
door rjw - Jan 31, 2021 om 14:45
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Misschien even een stap terug: waarom is de buurman overgestapt op Ubuntu? Als hij dat zelf wil omdat hij zich er in wil verdiepen: prima. Als het om een andere reden is gedaan, kan je je afvragen of Ubuntu wel het juiste platform is voor je buurman en dat hij niet beter bij het nog altijd veel gebruiksvriendelijkere Windows kan blijven.

justmeagain
door justmeagain Jan 31, 2021 om 23:38
623 Antwoorden / 8 Vragen

Zoon wilde vader van het " verderfelijke" Microsoft afhalen en Ubuntu is gratis. Zou de pc van os minder belasten maar dat is een onzin argument. Pc  heeft een op, 32Gb snel werkgeugen en een 2080 videokaart.pc is ook door zoon samengesteld, ver, heel ver boven wat zijn vader nodig heeft.<br />Mail.<br />YouTube<br />Basic spelletjes.<br />Browsen
<div>En soms een foto opmaat maken en iets corrigeren.</div>

newmikey
door newmikey - Jan 31, 2021 om 15:08
830 Antwoorden / 0 Vragen

Irfanview is een Windows programma. Het draait wel maar met behulp van een emulator. De lettergrootte instelling van Ubuntu heeft daar weinig invloed op. Uw buurman kan twee dingen doen:

1. Gewoon een Linux programma installeren wat ook doe wat Irfanview kan. Denk dan aan Gthumb wat een bijna 1-op-1 vervanging is en een prima programma. Dit kan gewoon via het Ubuntu software center met één klik worden geinstalleerd.
2. Vraag iemand om de lettergrootte instellingen van Wine aan te passen. Dit gaat als volgt:

Type "wine regedit" in een terminal. Navigeer dan naar HKEY_CURRENT_CONFIG > Software > Fonts en verander de LogPixels instelling (of voeg het toe als een dword als het niet al bestaat). De default is gelijk aan de schermresolutie. Grotere getallen geven grotere letters - begin eens met 100 om te testen.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Jan 31, 2021 om 17:44
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Ben ik hier  de enige  Linux  Ubuntu  gebruiker hier?

Bij Ubuntu kun je lettergroote wel  instellen maar niet bij  gebruik van vaak onde Wine draaiende Windows versie.

IrfanView?   Nooit  gebruikt en er zijn zoveel Foto programma's voor Ubuntu geschreven.

Ook het forum  zowel  Engels als Nederlandse forum  en daar weten ze alles....
Ook  Turks of  Arabische versie en  de enige taal die daar ontbreekt is de wanbetaler..

Als nood oplossing;   zet monitor  bij desktop  van huidige  naar  480x320  en  je kreeg grote krantenfoto.
720x480 kan ook nog....    maar of je daar foto op wilde bekijken en bewerken?

Linux kan wel  Windows of Apple software draaien, andersom lukte zelden....
maar je hebt geen garantie dat het probleemloos gaat.

Zelf een  4 K TV met stepen onder en dan is boven  alles zichtbaar op deze 59" Tv....  gewoon dichtbij gaan zitten...
Deze onder defecte kan  16 schermen laten zien  en dan  zijn de onderste  4 zebra.... en 12 goede.

Ik weet niet of  een Apple of Windows computer dit ook kan.....
meerdere beelden + diverse TV programma's en dankzij teletekst  888 leesbaar ondertitels....  bij geluid zou je gek worden!

Dus surfen en mailen en  meerdere TV zenders en de koptelefoon geeft dan 1 naar keuze aangeklikt weer....
Een dergelijke TV  als monitor maar die heeft niet iedereen.....

Verder de zoon van de buurman,  Snip & Snap, daar snapte ik ook niets van... dus laat hem zelf aanmelden hier en een vraag stellen...
wel zo handig als  we direct een link kunnen sturen.

newmikey
door newmikey Jan 31, 2021 om 19:38
830 Antwoorden / 0 Vragen

Ik gebruik Linux al sinds 2005 dus de enige ben je zeker niet. Heb Ubuntu wel geprobeerd maar is niets voor mij - ik hou het op Manjaro en ArchLinux. Zoals ik hierboven al vermeldde kan je in Wine lettergroottes voor alle geëmuleerde Windows software instellen. ben het met je eens dat er zat uitstekende native oplissingen zijn voor Linux zoals:

  • Nomacs.
  • Eye Of Gnome.
  • Eye Of MATE Image Viewer.
  • Geeqie.
  • gThumb Image Viewer.
  • Gwenview.
  • Mirage.
  • KPhotoAlbum

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Feb 1, 2021 om 22:38
1389 Antwoorden / 10 Vragen

2005,  de eerste Ubuntu tot 2008 waren bepaald niet perfect....

Maar wat je niet gebruikte kun je niet over oordelen.
Zelf geen Manjaro ervaring dus  zeg ik er ook niets over...
Mint is leuk,  net als andere lite versie's  waarmee oude computers nog jarenlang mee gebruikt kunnen worden.

Maar met Wine ervaring dat je een Windows programma kunt draaien maar nooit  zo goed zal worden als op Windows zelf.

Verder las ik:  De zoon van een Buurman.....   laat hem zelf hier vragen... want via, via  loopt alles slechter.

En de oplossing noemen,  een  Ubuntu forum en de lijst op de  computer zelf  laat zien welke ze ondersteunen en dat is voor dit
soort beginners  het beste...

mi
door miennaamishaaz - Feb 2, 2021 om 21:01
725 Antwoorden / 1 Vragen

@justmeagan.

zie mijn comment {op mijn comment} {Kassa Vraag&beantwoord systeem zal vast geen update/message hebben gegeven}
voor wat je het beste kan doen.