jo
door jodi003 May 18, 2014 om 10:49
Computers & telefonie

Mag een bedrijf een gebruikte laptop leveren wanneer een nieuwe is gekocht?

Afgelopen week kocht ik een nieuwe HP laptop bij Paradigit online. Een dag later had ik hem in huis. Helaas lukte het opstarten omdat er een wachtwoord was vereist. Dit bleek een wachtwoord te zijn van een vorige gebruiker/ iemand die de laptop mogelijk heeft teruggestuurd naar Paradigit maar er wel zijn handtekening in de vorm van die wachtwoordblokkade op had gezet. Nu mijn vraag: stel dat deze laptop tweedehands was: mag een bedrijf die dan als nieuw verkopen? Alles was keurig verpakt, dichtgeplakt, zonder leeskreukels in de foldertjes. Als nieuw dus.

8961 41 Rapporteer

jo
door jodi003 - May 18, 2014 om 10:53
10 Antwoorden / 1 Vragen

Sorry : het moet zijn - het opstarten lukte NIET. Dit voor de duidelijkheid en als aanvulling op mijn bericht hierboven.

diumenge
door diumenge - May 18, 2014 om 11:04
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Lijkt mij niet nee. Maar, dat is natuurlijk wel het grote probleem van online winkelen, je mag het terugsturen, maar de winkel wil het natuurlijk weer verkopen. Een laptop ontvangen met een wachtwoord er op is natuurlijk helemaal absurd, Paradigit had tenminste de laptop terug moeten zetten naar een eerste installatie.

Of het wel of niet mag kan ik niet beantwoorden, maar als ze 'm als nieuw verkopen dan zou ik dit niet accepteren en de laptop terugsturen.

zoekster
door zoekster - May 18, 2014 om 11:09
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Het kan zijn dat een teruggestuurd artikel eigenlijk nog helemaal nieuw is, totaal niet gebruikt. Even uit de verpakking gehaald. bekeken en vervolgens binnen de bedenktijd teruggestuurd, dan mag Paradigt de laptop naar een andere klant opsturen. Paradigt had dat moeten nakijken en heeft dat dus niet gedaan.

Deze laptop is niet helemaal nieuw. Iemand heeft al gebruik gemaakt van deze laptop, al een wachtwoord ingevoerd. Dan mag hij niet meer als nieuw worden verkocht. Straks zit er ook nog een virus of malware op. Je weet maar nooit. Dus terug ermee en een ander eisen. De retourkosten zijn voor Paradigt. Waarschuw ze wel van te voren waarom je de laptop terugstuurt.

aurora1
door aurora1 - May 18, 2014 om 11:14
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Voor een volgende keer is het verstandig om eerst informatie over een bedrijf in te winnen. Als u boven aan de pagina de naam intikt of bijv. o.a. op het klachtenkompas kijkt zijn er nogal wat uiteenlopende klachten over dit bedrijf te lezen.

aurora1
door aurora1 - May 18, 2014 om 11:18
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Inmiddels heb ik gezien dat u uw klacht op Klacht.nl heeft geplaatst.

Cookies
door Cookies - May 18, 2014 om 11:26
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Een laptop waar een wachtwoord op zit, is al gebruikt en Windows geactiveerd. Zou op zijn minst dan voor een lagere prijs moeten worden verkocht. Zou dit zeker niet accepteren! Bovendien weet je niet hoe lang deze is gebruikt en de reden waarom deze is geretourneerd. Doen mensen meestal niet voor niets.

Paradigit bellen en zeggen dat als je een nieuwe laptop koopt, ook een nieuwe laptop wilt ontvangen. Wil het woord oplichting niet gebruiken, maar je wordt wel in de zeik genomen!

jo
door jodi003 - May 18, 2014 om 12:10
10 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt allemaal. Aurora1 heeft gelijk, had eerst meer info moeten inwinnen. Maar ik zag overal staan dat Paradigit winnaar was van beste computerketen 2012, 2013 en geloofde daarin. Beetje dom geweest.

Cookies
door Cookies - May 18, 2014 om 12:20
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=jodi003 schreef op zondag 18 mei 2014, 12:10]Bedankt allemaal. Aurora1 heeft gelijk, had eerst meer info moeten inwinnen. Maar ik zag overal staan dat Paradigit winnaar was van beste computerketen 2012, 2013 en geloofde daarin. Beetje dom geweest.

Paradigit is echt niet de enige (web)shop die dit geintje flikt. Iedere klant die zoiets accepteert, is meegenomen.

Bellen is in dit geval beter dan mailen; met mailen schepen ze je makkelijker af. Laat even het woordje Kassa & Belbus vallen, helpt bijna altijd.

jo
door joentje1978 - May 18, 2014 om 12:22
367 Antwoorden / 6 Vragen

Jaaaaaaaaaaren geleden heb ik daar een digitale fototoestel gekocht.

Doos was netjes ingesealed maar toen ik het fototoestel uitpakte zat er een klein krasje op de behuizing en begon ik ook al te twijfelen of het wel een splinternieuw exemplaar was.
Omdat ik geen zin had om weer helemaal naar Amsterdam terug te gaan heb ik het gelaten voor wat het was.

Ook kon ik er voor een leuke prijs een geheugenkaart bij kopen en dat heb ik ook gedaan.
Was ook nog netjes ingepakt en de hard kunststof verpakking was nog niet open geweest.
Is mij later opgevallen dat de geheugenkaart opvallend veel bad blocks had waardoor sommige foto's niet zichtbaar waren en er alleen een egaal blauw beeld getoond werd.

Heb zelf zo'n vermoeden waarom Paradigit zowel met het fototoestel als met de geheugenkaart zo goedkoop waren.

Maar moet wel zeggen, ik gebruik het fototoestel na 8 a 9 jaar nog steeds en heb er nog steeds plezier van.

zo
door zoethout - May 18, 2014 om 12:49
17 Antwoorden / 0 Vragen

Daarom gaat deze wet binnenkort nog op de schop daar kan je zeker van zijn.
Consumenten mogen alles maar uitproberen en de ondernemer moet maar met de schade blijven zitten.
In dit geval stuurt er weer zo'n consument iets retour wat ie eerst wel wil hebben en dan niet.
TS koopt dan dezelfde laptop, Paradigit stuurt hem deze laptop op en TS is er niet blij mee dat snap ik ook maar wie draait voor de schade op Paradigit en dat is krom.
Ook al was de laptop teruggezet naar fabrieksinstellingen noem maar op laptop is en blijft gebruikt.
Moet TS daar de Dupe van zijn NEE, moet Paradigit daar de dupe van zijn NEE, wie dan wel die Mafkezen in den Haag die deze wet aangenomen hebben.

Consument beschermen ben ik het geheel mee eens, maar ze zijn te ver doorgedraaid

jo
door jodi003 - May 18, 2014 om 13:54
10 Antwoorden / 1 Vragen

Ik begrijp je wel, Zoethout, maar denk niet dat ik het 100% met je eens ben. Als het goed is, heeft een professioneel bedrijf in zijn kosten en prijzen rekening gehouden met zaken als kapotte exemplaren, reclamaties en weet ik veel wat voor andere situaties. Daar betaalt de klant een bedrag voor boven op de kostprijs van het ding. Toch? Of heb ik het mis? Of werkt een supermarkt anders dan een computerbedrijf?
In elk geval: ik had die HP helemaal niet terug willen sturen want hij ziet er prachtig uit en volgens mij voldoet hij ook aan wat ik ermee had willen doen. Alleen: ik kom nu niet eens IN het apparaat omdat ik het wachtwoord van de vorige gebruiker niet kan verzinnen. Hoe dan ook: PARADIGIT had (!!!) dit ding moeten controleren, bijvoorbeeld op het moment nadat het teruggekomen was van de vorige 'bezitter'.
Even samenvattend: geen medelijden met PARADIGIT, zij moeten in hun bedrijfsvoering rekening houden met verloren gegane producten en financiele (relatief lichte) tegenslagen.
En inderdaad wil ik persoonlijk als klant die tegenslagen niet op deze manier op mijn bordje krijgen.

ha
door haverkamp - May 18, 2014 om 14:33
54 Antwoorden / 1 Vragen

Je blaast wel heel erg hoog van de toren.
Je weet niet eens zeker, of er misschien toch iets een andere reden is.
Ondertussen zit je wel dit bedrijf te beschadigen, en doe je alsof het allergrootste onrecht je word aangedaan.
Trouwens ik vind het onzin om te stellen dat een bedrijf maar een hoop verlies moet nemen.
Omdat een of ander figuur een laptop bestelt en er daarna achter komt dat hij hem niet kan betalen, of gewoon niet nodig heeft. En hoppa stuur maar weer terug.
En ik heb ook geen zin een opslag te betalen voor dat soort gevallen.
Maar jij natuurlijk wel?

jo
door jodi003 - May 18, 2014 om 15:16
10 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi Haverkamp,

Misschien blaas ik hoog van de toren, maar dit staat in het Burgerlijk Wetboek:

Burgerlijk Wetboek Boek 7

Artikel 17
De afgeleverde zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden.
Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten.

De gesloten overeenkomst was een nieuwe HP ProBook.Uit geen enkele mededeling op de website van Paradigit blijkt dat ik 600 Euro ging betalen voor een tweedehands geval. I rest my case!
En volgens mij beschadigt Paradigit zijn eigen naam door te handelen zoals ze gehandeld heeft. Niet helemaal eerlijk om de zaken om te draaien.

who cares
door who cares - May 18, 2014 om 15:24
146 Antwoorden / 9 Vragen

Dit is een veel voorkomend probleem, bij veel online winkels mag je het gekochte binnen het gestelde termijn retour sturen,vervolgens krijgt de nieuwe klant dit opgestuurd,ik heb het zelfde gehad bij Saturn met een muis, die was duidelijk gebruikt,gebruikers sporen zaten er op, ik heb de muis terug gebracht naar de winkel en een dag later een zelfde gekocht die wel nieuw was,ik kon hem de eerste keer alleen online kopen ,later was hij op voorraad in de winkel,ik moet geen gebruikte spullen van iemand die het heeft retour gestuurd, daar pas ik voor,het wordt volgens mij ook niet na gekeken door het bedrijf, ik koop liever gewoon in de winkel dan maar iets duurder.

zo
door zoethout - May 18, 2014 om 15:42
17 Antwoorden / 0 Vragen

@jodi003

Ik geef jou ook niet de schuld ik geef de falende overheid hier de schuld.
Moet de klant 2e hands accepteren NEE, maar moet de winkel dan met de schades blijven zitten ook NEE.

Koop is gewoon koop zoals in een stenen winkel en dan komt de overheid aan ja maar dan kan de klant niet testen nee dat kan in een stenenwinkel ook niet met bv een laptop.
Of het moet zijn dat er een demo model staat maar verder kan je dat ook niet testen, maar als je dan bij dezelfde winkel in de webshop koopt zou het ineens wel getest mogen worden.
Wie betaald de gebruikte licentie wie betaald evt krassen of beschadigingen juist de ondernemer en dat klopt gewoonweg niet.
Dus die laptop van 600 euro waar ongeveer 60 euro winst op zit mag de ondernemer dus gewoon als verlies afboeken hij kan hem 2e hands verkopen laat staan voor 400 euro dan mag de ondernemer dus 200 euro verlies nemen omdat een consument denkt dat ie alles maar mag.

Dat zou best kunnen maar dan gaat die laptop die nu 600 kost gewoonweg 800 kosten.
De wet is zo krom als het maar kan, want bv een braadpan mag je niet gebruiken is immers niet meer te verkopen naderhand die mag je alleen bekijken, maar een laptop of bv telefoon zou je alles mee mogen doen en de ondernemer draait maar op voor de kosten.
Zolang het gekochte voldoet aan de koopovereenkomst dient de klant het gewoon maar af te nemen dan had ie maar beter na moeten denken wat ie wilde kopen.
Het kan wel het testen maar dan gewoon van rechtswege zeggen u koopt voor bv 800 een laptop u hebt hem uitgepakt en geprobeerd maar wil eigenlijk wat anders ok dat kan u krijgt 600 euro terug, 200 is schadeloosstelling ondernemer die hem nu met verlies moet verkopen dat zou een goede wet zijn.

Maar nogmaals jij kan er niks aan doen in dit geval de wet is gewoon te krom

jo
door jodi003 - May 18, 2014 om 16:40
10 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi Zoethout,

Ik ben ook niet boos of zo, hoor. Maar het antwoord op mijn vraag helemaal boven, is me inmiddels dus duidelijk. Een familielid heeft het voor me opgezocht in het wetboek.
Ik ging de laptop morgen toch al terugsturen dus het maakt geen verschil maar dan weet ik het maar. En, hoewel mijn partner hetzelfde zegt als 'who cares' heb ik toch weer een nieuwe besteld via internet. Nu bij Dell (waar mijn kind bij zweert). 't Zal me toch niet twee keer gebeuren dat er iets mis gaat? ;-)

door 1953 - May 18, 2014 om 17:40
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Dit zou ook een 'demomodel' kunnen zijn geweest.

Wat was de voorraad bij de bestelling?

Ja, daar hebben Media Markt en Saturn ook patent op.

zo
door zoethout - May 18, 2014 om 17:46
17 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=1953 schreef op zondag 18 mei 2014, 17:40]Dit zou ook een 'demomodel' kunnen zijn geweest.

Wat was de voorraad bij de bestelling?

Ja, daar hebben Media Markt en Saturn ook patent op.

demo model komt niet uit een webshop maar fysieke winkel

crewmember
door crewmember - May 19, 2014 om 09:40
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=zoethout schreef op zondag 18 mei 2014, 15:42]@jodi003
Wetgeving etc.

Beetje off topic, maar misschien geeft dit wat inzicht waarom webshops dit doen.

Zo te horen run je zelf een webshop. Dan snap ik dat je hier moeite mee hebt.

Ik heb zelf ook jaren bij een aantal fysieke elektronica ketens gewerkt en mij daar ook bezig gehouden met web-bestellingen. Het was inderdaad heel irritant om laptops ed weer terug te krijgen van mensen die hem toch maar niet willen. Echter verleende wij deze service ook altijd in de winkel als de klant een beetje normaal deed en ook maar een beetje een reden had.

Deze maakte we dan schoon, installeerde we opnieuw en zette we met een gele sticker terug in het magazijn. Als alle nieuwe modellen dan uitverkocht waren verkochten we die onder het mom van, U hebt echt mazzel we hebben er nog een, maar hij is wel al een aan geweest.
De klant kon dan zelf de laptop zien en beslissen of ze dit wilde.

Via de internetwinkel deden we hetzelfde. Alleen hier was het aantal terug-sturingen vele malen hoger. Bij sommige leveranciers kan je de laptop helemaal terug sturen waarna zij hem echt goed schoonmaken en opnieuw bestickeren e.d.
Maar meestal heb je uiteindelijk dus meer teruggestuurde laptops dan nieuwe en dan ga je die op sturen ja. En zolang de laptop dien beschadigd is en gewoon een schone installatie heeft moet dit ook gewoon kunnen vind ik. Hij is niet 2e hands. Hij is uitgeprobeerd.

Ik ben wel voor de 14 dagen terugstuur regeling.
Webwinkels hoeven ook geen duur pand, met displays en personeel te betalen. Alleen maar een magazijn en een website. Je kan dus ook niet om info vragen of het object zelf testen/vasthouden en dergelijke. Daar is deze terugstuur regeling voor bedoeld.
Daarnaast houdt dit de stenen winkels ook wat meer concurrerend.

vr1944
door vr1944 - May 19, 2014 om 12:12
1210 Antwoorden / 5 Vragen

1. Haal de netstroom van je notebook
2. haal de accu uit je notebook
3. Schroef je notebook open aan de onderkant.
4. Er zou ergens een BIOS batterijtje op/aan het moederbord moeten zitten.
5. Verwijder deze.
6. Druk nu op de aan knop van je notebook. (Dit zorgt er voor dat je notebook wordt ontladen.)
7. Laat je notebook 15/30 minuten staan zonder stroom/accu/batterij.
8. doe nu de BIOS batterij terug.
9. schroef je notebook weer dicht.
10. doe de accu weer terug erin.
11. zet hem eventueel weer op netstroom.
Erg vervelend dat er een wachtwoord aanwezig was. Je hebt de keuze om net als je voorganger het apparaat terug te sturen . Neemt niet weg dat Paradigit dit had moeten controleren . Maar je geeft zelf al aan dat het apparaat geen gebruikerssporen had en dus wel degelijk nieuw was.Tja ook de teruggestuurde spullen moeten weer verkocht worden ,dat gebeurt ook in fysieke winkels . Wat zeiden ze bij de klantenservice van Paradigit??

vl
door vlinder30 - May 19, 2014 om 13:04
52 Antwoorden / 3 Vragen

@jodi003: je blaast totaal niet hoog van de toren, je hebt volkomen gelijk. Paradigit zit gewoon fout, door die (gebruikte) laptop zo maar retour te nemen van de vorige besteller. Zij hadden dit moeten controleren, en in deze situatie die klant geen geld retour moeten geven, voordat ze het wachtwoord hadden gekregen, daarna hadden ze ook de (gegronde?) klacht van de vorige besteller kunnen controleren, misschien is hij idd wel kapot, ondeugdelijk oid. Dat weet nu niemand. Indien de vorige besteller hem gewoonweg niet meer wou hebben, de laptop niet gebruikt zou zijn, zou het geen probleem zijn.Paradigit legt nu het probleem bij jou neer, je hebt een laptop besteld en daar heb je simpelweg niets aan, omdat er een wachtwoord op zit van een vorige besteller. En nee, dat mag niet. Als je een nieuwe besteld, dan mag je ook verwachten dat je die krijgt, of het had aangegeven moeten zijn, maar daar valt een ww-beveiliging mijn inziens totaal niet onder, daar je het artikel niet kunt gebruikten, dus waardeloos in deze toestand.
Nee, fijn retour doen (op hun kosten, zij hadden dit tenslotte moeten controleren), eerst bellen en dit aangeven en evt. woord kassa etc. laten vallen. Veel succes ermee.
PS heb zelf ook een keer een nare ervaring met hun gehad, digitale folder ontvangen met een leuke aanbieding van laptop merk X type X voor bedrag X. Deze was toen niet op voorraad, 1 dag later wel. Ineens meer dan € 100 duurder (??). Dit nagekeken in de digitale folder, ineens stond daar snel een ander type van hetzelfde merk voor de aanbiedingsprijs, maar duidelijk een mindere laptop. Op het voorblad van de digitale folder in mijn mailbox stond nog wel de juiste laptop...Vreemd, mijn vertrouwen in dit bedrijf was dusdanig gedaald, dat ik gewoon ergens anders een laptop heb aangeschaft en mijn abonnement op de digitale folder direkt heb opgezegd.

mijn mening
door mijn mening - May 19, 2014 om 16:59
16 Antwoorden / 0 Vragen

Het hoeft niet zo te zijn dat het tweedehands is. Met een PC maakte ik mee dat er een wachtwoord ingegeven moest worden bij het eerste gebruik. Dit wachtwoord stond netjes in de bijgeleverde folder vermeld. Folder goed gelezen?

jo
door jodi003 - May 19, 2014 om 17:34
10 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi Mijn Mening,
Ja, dat dacht ik inderdaad ook in eerste instantie. Ik vond het wel een beetje vreemd dat er een persoonsnaam stond (Kees) maar dacht dat ik ergens overheen las. Dus de helpdesk van Paradigit gebeld. Het meisje aan de andere kant van de lijn zei nadat ik mijn verhaal had gedaan: 'O? Heeft u een ogenblikje?' en toen ze weer terugkwam aan de lijn: 'Het spijt ons echt vreselijk, er moet iets fout zijn gegaan, u heeft een tweedehands laptop gekregen. U had toch geen tweedehands besteld?''
Met andere woorden: ze gaven ook wel direct aan dat er iets niet goed was en boden hun excuus aan.
Die fout vind ik stom, maar fouten kunnen gebeuren. Ben ik dus verder niet boos om. Het gebrek aan service erna vond ik wel stuitend. Maar goed: ik zal dus nooit meer iets bestellen bij dit bedrijf. Dat zal ze leren ;-)
Verder heb ik een nieuwe laptop besteld ergens anders: die krijg ik morgen hopelijk.

zoekster
door zoekster - May 19, 2014 om 17:38
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=jodi003 schreef op maandag 19 mei 2014, 17:34] Het gebrek aan service erna vond ik wel stuitend.

Wat was dan dat gebrek aan service erna? Ze hebben toch toegegeven dat het een fout was en excuses gemaakt?

crewmember
door crewmember - May 19, 2014 om 17:42
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=vr1944 schreef op maandag 19 mei 2014, 12:12]
"Uitleg hoe BIOS wachtwoord te veranderen"

Volgens mij zit de TS vast voor de Windows login. Geen bios PW.

an
door anne1234 - May 19, 2014 om 17:55
51 Antwoorden / 2 Vragen

Je zou toch denken dat als je iets besteld , je het nieuw krijgt. Is dit niet het geval dan zou je als bedrijf op de site ook aan kunnen geven dat hij gebruikt is ,eerlijk zijn is de clue. Daarbij, als je eenmaal zoiets meegemaakt hebt ben je die klant ook vaak wel kwijt , is niet slim van zo een bedrijf. En jazeker kan een bedrijf teruggestuurde en onbruikbare en beschadigde artikelen incalculeren in de boekhouding als verschillen van verschillende aard. Of iets aanbieden met een korting en dat dan zo boeken. Jammer voor het bedrijf maar als iets online te koop staat voor een bepaald bedrag en er niet bijstaat dat het artikel 2de hands is ,want vervelend maar waar ,dat is dan toch wel , dan kan je daarvoor niet de volledige prijs vragen .En dan kan je je als bedrijf afvragen, wat wil ik? Een artikel aanprijzen met eerlijke info ,of het artikel als afgeschreven beschouwen??

door 1953 - May 19, 2014 om 18:05
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=crewmember schreef op maandag 19 mei 2014, 09:40][quote=zoethout schreef op zondag 18 mei 2014, 15:42]@jodi003
Wetgeving etc.

Beetje off topic, maar misschien geeft dit wat inzicht waarom webshops dit doen.

Zo te horen run je zelf een webshop. Dan snap ik dat je hier moeite mee hebt.

Ik heb zelf ook jaren bij een aantal fysieke elektronica ketens gewerkt en mij daar ook bezig gehouden met web-bestellingen. Het was inderdaad heel irritant om laptops ed weer terug te krijgen van mensen die hem toch maar niet willen. Echter verleende wij deze service ook altijd in de winkel als de klant een beetje normaal deed en ook maar een beetje een reden had.

Deze maakte we dan schoon, installeerde we opnieuw en zette we met een gele sticker terug in het magazijn. Als alle nieuwe modellen dan uitverkocht waren verkochten we die onder het mom van, U hebt echt mazzel we hebben er nog een, maar hij is wel al een aan geweest.
De klant kon dan zelf de laptop zien en beslissen of ze dit wilde.

Via de internetwinkel deden we hetzelfde. Alleen hier was het aantal terug-sturingen vele malen hoger. Bij sommige leveranciers kan je de laptop helemaal terug sturen waarna zij hem echt goed schoonmaken en opnieuw bestickeren e.d.
Maar meestal heb je uiteindelijk dus meer teruggestuurde laptops dan nieuwe en dan ga je die op sturen ja. En zolang de laptop dien beschadigd is en gewoon een schone installatie heeft moet dit ook gewoon kunnen vind ik. Hij is niet 2e hands. Hij is uitgeprobeerd.

Ik ben wel voor de 14 dagen terugstuur regeling.
Webwinkels hoeven ook geen duur pand, met displays en personeel te betalen. Alleen maar een magazijn en een website. Je kan dus ook niet om info vragen of het object zelf testen/vasthouden en dergelijke. Daar is deze terugstuur regeling voor bedoeld.
Daarnaast houdt dit de stenen winkels ook wat meer concurrerend.

Dan ben je mooi mee in de aap gelogeerd daarmee!

Consumentenvertrouwen is nu toch echt argwanender.

lekkerisdat
door lekkerisdat - May 19, 2014 om 18:37
4299 Antwoorden / 5 Vragen

tl;dr

Met het installeren van Windows 8 heb je zo 'n wachtwoord te pakken (online-account (moet je overigens niet willen)) en aangezien mensen, de meeste dan, niet lezen/weten wat ze doen..

vr1944
door vr1944 - May 19, 2014 om 19:06
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Dan is opnieuw installeren de oplossing en snap ik alle ophef niet(F8/10 of recover CD ?) .De dozen van HP PC ' s en Notebooks zijn overigens verzegeld

=crewmember schreef op maandag 19 mei 2014, 17:42:
=vr1944 schreef op maandag 19 mei 2014, 12:12:
"Uitleg hoe BIOS wachtwoord te veranderen"

Volgens mij zit de TS vast voor de Windows login. Geen bios PW.

vr1944
door vr1944 - May 19, 2014 om 19:15
1210 Antwoorden / 5 Vragen

PS
Dit kan ook de oorzaak zijn.De PC is gebruiksklaar gemaakt voor een klant door Paradigit.

Gebruiksklaar maken van uw nieuwe computer/laptop
Gebruiksklaar maken van uw nieuwe computer/laptop inclusief het installeren van alle Windows updates, het instellen van uw aangekochte virusscanner en het instellen van uw basisinstellingen zoals clean-up, backup, virusscan. Inclusief het installeren van overige aangekochte software. 39,95=crewmember schreef op maandag 19 mei 2014, 17:42:

=vr1944 schreef op maandag 19 mei 2014, 12:12:
"Uitleg hoe BIOS wachtwoord te veranderen"

Volgens mij zit de TS vast voor de Windows login. Geen bios PW.

jo
door jodi003 - May 19, 2014 om 19:37
10 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi vr1944,

Dat was dan in elk geval niet voor mij, die opdracht voor het gebruiksklaar maken. Ik had er niets bijgekocht en ook nergens toestemming voor gegeven. En de doos was ook niet verzegeld - alleen dichtgeplakt met tape. Misschien begrijp ik je verkeerd maar de ophef ontstond bij mij omdat ik een NIEUWE laptop dacht te hebben gekocht voor een nieuwwaarde-prijs maar waar een wachtwoord (met een eigen persoonsnaam) benodigd was om het openingsscherm te krijgen. Zou jij dit zomaar accepteren? Vandaag even navraag gedaan op mijn werk: 'belachelijk' was het meest gebruikte woord voor de aangetroffen situatie..

acjzr1
door acjzr1 - May 19, 2014 om 19:50
295 Antwoorden / 3 Vragen

Je kunt voor dat je iets koopt de voorwaarden van een (web)winkel opvragen of op internet lezen. Heel veel mensen weten dat ze bij heel veel winkels iets kunnen kopen en het gekochte product indien het niet bevalt terug kunnen brengen. Dat geldt niet alleen bij webwinkels, maar ook bij fysieke winkels waar je de producten kunt bekijken en soms zelfs uit kunt proberen (zoals Mediamarkt, Saturn e.d).Deze service heeft ook zo zijn consequenties!
Als je vervolgens (o.a. vanwege deze terugbreng garantie) een product koopt of bestelt bij een dergelijke winkel, dan zou je kunnen weten dat wat je koopt mogelijk door iemand anders terug gebracht is! Dat het in dit geval gaat om een laptop waar een wachtwoord voor ingesteld is is een fout die de koper niet had moeten maken en die de verkoper op had moeten merken en op had moeten lossen (dan was dit topic niet gestart:). Dat er het risico bestond op het kopen van een "uitgeprobeerd" product was geen geheim en dus ook het risico van de koper. En nee, ik ben geen verkoper...
Ik koop over het algemeen alleen door de fabrikant verzegelde producten.
Dat wil echter niet zeggen dat die altijd beter zijn.
Een "maandagmorgenmonster" wordt immers ook verzegeld aangeboden.
Je kunt er dus ook voor kiezen om voor een fysieke winkel te kiezen die niets terugneemt.
Maar dan wordt deze winkel weer aangevallen omdat ze een product waar niets aan mankeert, maar wat de klant niet bevalt niet terug willen nemen. Het is dus nooit goed...

pi
door pieterwolters - May 19, 2014 om 20:02
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=jodi003 schreef op zondag 18 mei 2014, 12:10]Bedankt allemaal. Aurora1 heeft gelijk, had eerst meer info moeten inwinnen. Maar ik zag overal staan dat Paradigit winnaar was van beste computerketen 2012, 2013 en geloofde daarin. Beetje dom geweest.

Paradigit is ook een gerenommeerde keten van computerwinkels, dus ook als je goed onderzoek had gedaan was dit bedrijf niet afgevallen. En zowel: dan waren allen andere bedrijven net zo goed afgevallen, want over ieder bedrijf vind je wel wat als je maar goed zoekt. Een bedrijf zonder klachten heeft hoogstwaarschijnlijk geen klanten.

vr1944
door vr1944 - May 19, 2014 om 20:10
1210 Antwoorden / 5 Vragen

De ophef snap ik niet ,omdat je de laptop als lokale computer zonder wachtwoord of met een Hotmail account opnieuw kunt installeren resetten naar fabrieksinstelling dus .De laptop heeft daar niets van te lijden en is nog steeds nieuwe laptop.Je kunt de klantenservice van Paradigit ook verzoeken de laptop om te ruilen vanwege verbroken zegel,want van opzet is mi geen sprake

=jodi003 schreef op maandag 19 mei 2014, 19:37: Hoi vr1944,

Dat was dan in elk geval niet voor mij, die opdracht voor het gebruiksklaar maken. Ik had er niets bijgekocht en ook nergens toestemming voor gegeven. En de doos was ook niet verzegeld - alleen dichtgeplakt met tape. Misschien begrijp ik je verkeerd maar de ophef ontstond bij mij omdat ik een NIEUWE laptop dacht te hebben gekocht voor een nieuwwaarde-prijs maar waar een wachtwoord (met een eigen persoonsnaam) benodigd was om het openingsscherm te krijgen. Zou jij dit zomaar accepteren? Vandaag even navraag gedaan op mijn werk: 'belachelijk' was het meest gebruikte woord voor de aangetroffen situatie..

jo
door jodi003 - May 19, 2014 om 20:14
10 Antwoorden / 1 Vragen

Hoe dan ook: ik vind het een steeds interessantere kwestie worden. Wanneer
acjzr1 gelijk heeft met "Dat er het risico bestond op het kopen van een "uitgeprobeerd" product was geen geheim en dus ook het risico van de koper. " zou dat voor mij een reden zijn om nooit meer via internet te kopen. Wanneer ik iets nieuws wens, ben ik immers net als hier, bij Paradigit, ook bereid de nieuwprijs te betalen; wanneer ik 'bewust' het risico neem dat iets uitgeprobeerd is, is die nieuwprijs voor mij niet langer redelijk.
Ik ga dus twee dingen doen: dit geval voorleggen bij de redactie van Kassa en Radar en mijn kind (student rechten) vragen op de universiteit navraag te doen. Spannend!
En nu maar hopen dat de Dellcomputer die ik morgen of overmorgen in plaats van de HP van Paradigit verwacht, geen uitgeprobeerd exemplaar betreft!

vr1944
door vr1944 - May 19, 2014 om 20:31
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Klantenservice Paradigit
ALGEMEEN
BESTELLEN & BEZORGEN
BETALEN & GELDZAKEN
RUILEN & RETOURNEREN
SERVICE
OVER PARADIGIT
VOORWAARDEN
CONTACT
Ruilen & retourneren

Herroepingsrecht
Uitzonderingen op het herroepingsrecht
Inleveren oude apparaten
Koop en Garantie
1. Herroepingsrecht

Als consument heeft u binnen de Europese en Nederlandse wetgeving recht op een zogenoemde afkoelingsperiode (herroepingsrecht) wanneer u een product via een webshop aankoopt. Binnen deze periode heeft u de mogelijkheid om het product kort te testen, zoals u in een fysieke winkel zou kunnen doen bij een aankoop. Mocht het product u dan niet bevallen, dan heeft u 14 dagen de tijd de bestelling alsnog te annuleren. Dit doet u middels het retourformulier.

Het herroepingsrecht is er om consumenten te beschermen voor miskopen, natuurlijk moet er wel aan enkele voorwaarden worden voldaan om aanspraak te kunnen maken op het herroepingsrecht.

Het product dient aan ons te worden geretourneerd, meld deze voor een goede afhandeling aan via het retourformulier.
Het product dient privé te zijn aangeschaft. Indien de factuur op een zakelijke naam staat en er dus geen sprake is van een consumentenkoop, vervalt het herroepingsrecht.
Het product mag niet uitgebreid gebruikt zijn, enkel kort getest om te zien of deze u bevalt.
Er mag geen zichtbare schade of duidelijke tekenen van gebruik op het product te vinden zijn.
Het product met alle onderdelen en accessoires die erbij horen, dient in dezelfde staat te worden geretourneerd zoals deze naar u was verstuurd.
2. Uitzonderingen op het herroepingsrecht

Hieronder enkele specifieke gevallen, waarbij u geen gebruik kunt maken van het herroepingsrecht:

Producten die persoonlijk van aard zijn (zoals BTO systemen die gemaakt/geassembleerd zijn naar uw eigen persoonlijke specificaties).
Geopenende, geïnstalleerde of geregistreerde software.
Reproduceerbare en door auteurswetgeving beschermde producten (zoals DVD's, software, games), tenzij deze zich in een ongeopende verpakking bevinden.

jo
door jodi003 - May 19, 2014 om 20:52
10 Antwoorden / 1 Vragen

VR1944

Ja? En? Betekent dit automatisch dat ik als NIEUWE koper kan verwachten dat ik een uitgeprobeerde krijg? Het laat mij juist zien, met deze voorwaarden, dat Paradigit z'n werk niet goed heeft gedaan. Zo'n uitgeprobeerde kan namelijk tijdens dat uitproberen 'besmet' zijn geraakt met weet ik veel wat voor virus. Dat werd hierboven ergens genoemd en was ook een opmerking van een van mijn technische collega's: 'wie weet wat er behalve die wachtwoorden opgezet is!'
Getver, krijg steeds een viezere smaak bij dat bedrijf. Zou in elk geval wel goed zijn wanneer hier meer bekendheid aan wordt gegeven. Maar het blijft volgens mij een juridisch interessante kwestie of men zo'n uitgeprobeerde computer (die na 14 dagen echt tweedehands is!) als nieuw mag verkopen!

jo
door jodi003 - May 19, 2014 om 20:59
10 Antwoorden / 1 Vragen

Overigens zei het meisje van Paradigit tegen mij dat het een foutje was. Dat geloof ik ook wel. Maar toch als acjzr1 gelijk heeft dat ik dit had kunnen weten door te kopen bij Paradigit met het 'uitprobeersysteem". Hmmmmm....

acjzr1
door acjzr1 - May 19, 2014 om 21:16
295 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=jodi003 schreef op maandag 19 mei 2014, 20:14]Hoe dan ook: ik vind het een steeds interessantere kwestie worden. Wanneer
acjzr1 gelijk heeft met "Dat er het risico bestond op het kopen van een "uitgeprobeerd" product was geen geheim en dus ook het risico van de koper. " zou dat voor mij een reden zijn om nooit meer via internet te kopen. Wanneer ik iets nieuws wens, ben ik immers net als hier, bij Paradigit, ook bereid de nieuwprijs te betalen; wanneer ik 'bewust' het risico neem dat iets uitgeprobeerd is, is die nieuwprijs voor mij niet langer redelijk.
Ik ga dus twee dingen doen: dit geval voorleggen bij de redactie van Kassa en Radar en mijn kind (student rechten) vragen op de universiteit navraag te doen. Spannend!
En nu maar hopen dat de Dellcomputer die ik morgen of overmorgen in plaats van de HP van Paradigit verwacht, geen uitgeprobeerd exemplaar betreft!

Hoi jodi003,
Het onderwerp is inderdaad zeer interessant.
We hebben het hier namelijk niet alleen over de rechten van de klant, maar ook over de plichten, en over de rechten en plichten van de verkoper! Er bestaan voor beide partijen risico's omdat verkopers volgens de wet verplicht zijn om bij een koop op afstand de koper de mogelijkheid te geven om het product binnen acht dagen te retourneren zonder opgaaf van reden. De zogenaamde "bedenktijd"of "zichttermijn". Dit betekent ook dat er veel producten terug komen omdat men spijt heeft van de aankoop of om een andere reden van het product af wil. Dit hoeft niet te betekenen dat het product niet deugt. Zodra ik online bestel of in een winkel zoals Mediamarkt iets koop heb ik de terugbreng garantie in mijn achterhoofd. In de winkel accepteer ik alleen verzegelde verpakkingen. Online bestellingen controleer ik meteen bij aankomst. Ik mag het namelijk ook terug sturen als het mij niet bevalt.

wimmi20
door wimmi20 - May 20, 2014 om 02:25
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Waarom stelt u die vraag hier ?
U kocht via het internet.
Binnen een wettelijk bepaalde termijn kunt u de koop ongedaan maken, en de laptop retourneren.

crewmember
door crewmember - May 20, 2014 om 09:37
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op dinsdag 20 mei 2014, 02:25]Waarom stelt u die vraag hier ?
U kocht via het internet.
Binnen een wettelijk bepaalde termijn kunt u de koop ongedaan maken, en de laptop retourneren.

Omdat Kassa meer is dan een oplossingenmachine, en ook de discussies aangaat van dit soort "maatschappelijke" problemen.