tolsma1945
door tolsma1945 Jul 2, 2009 om 10:23
Computers & telefonie

Memory sticks

Het aanbod van Memory sticks is behoorlijk groot,maar is er verschil tussen het aanbod.Ik hoor het graag

5429 23 Rapporteer

freya
door freya - Jul 2, 2009 om 10:42
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo tolsma1945,

Hoe het op dit momoment is weet ik niet, maar in het verleden zag je
nog wel eens aanbiedingen van extreem goedkope memorysticks van b.v.
8GB die dat in werkelijkheid helemaal niet waren. Een dergelijke stick
gaf via de 'Eigenschappen' in de computer vrolijk aan dat deze 8GB was,
maar als je er dan 2GB of 4GB aan data op had gezet, kreeg je er geen
bitje meer bij.

Dat soort aanbiedingen dus links laten liggen.

Verder werken ze allemaal wel goed. De duurdere zijn vaak 'mechanisch'
wat beter. Bij de goedkopere wil het wel eens gebeuren dat de
USB-connector niet zo stevig vastzit en op den duur dus los gaat zitten. Ik heb er b.v. hier één liggen van Dane-Elec en die is echt niet kapot te krijgen. Maar er zijn ongetwijfeld ook andere goede merken.

Als je deze punten in de gaten houdt zul je je geen buil vallen.

m.vr.gr. Freya

kenwel2
door kenwel2 - Jul 2, 2009 om 11:04
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Hallo Tolsma1945,

Heb er diverse hier liggen, waarvan er een hele slechte: a-data, slap gevalletje, ik gebruik deze ook dan ook niet meer, plastic behuizing van lek me vessie. beschermkapje valt er al zo wie zo af, goede ervaring met o.a ultron, medion(aldi) intuix (aldi)

Let er dus op, dat als je er een aanschaft, dat de memory stick een stevige behuizing heeft, da's belangrijk. En inderdaad, dat goedkope gevalletje zou 4 GB moeten zijn, welnu, echt niet! zo'n 3 GB...en bij de Aldi waren ze overigens ook niet al te duur, maar wel oke, ze hebben ze altijd in de aanbieding, je moet hun folder in de gaten huden, of de website van ze. (www.aldi.nl) Maar je kunt natuurlijk ook even naar Mycom, of Paradigit gaan bijv. Zo echt heel duur zijn die dingen nu niet meer..

Gr. henri

Gr. Henri

birdies
door birdies - Jul 2, 2009 om 11:11
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Toevallig laatst 4GB van Dane-Elec gekocht bij MediaMarkt voor de grote prijs van 3,95.

Heb er diverse van Dane-Elec, sommige al meerdere jaren en nog nooit problemen mee gehad.

Sony is natuurlijk ook goed, maar behoorlijk prijzig.

tolsma1945
door tolsma1945 - Jul 2, 2009 om 13:08
229 Antwoorden / 6 Vragen

Dank voor jullie antwoorden,maar is een flash drive hetzelfde?

kenwel2
door kenwel2 - Jul 2, 2009 om 13:20
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Hallo, flashdrive is hetzelfde, als je wat engels kunt lezen, er zijn ook nog enkele andere benamingen voor:

USB flash drives also are called thumb drives, jump drives, pen drives, key drives, tokens, or simply USB drives

Gr. Henri

freya
door freya - Jul 2, 2009 om 13:24
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Meestal worden de termen USB-stick en Flashdrive door elkaar gebruikt. De goedkopere worden vaak 'USB-stick' genoemd en de duurdere meestal 'Flashdrive' en worden dan soms met encryptie-software geleverd.
De flashdrives zijn ook vaak 'bootable' te maken en bij de gewone USB-sticks lukt dat vaak niet, maar als die optie niet interessant voor je is zou ik me er maar niet druk om maken.
Als je de stick dus 'gewoon' als opslagmedium gebruikt die niet speciaal beveiligd hoeft te worden, maakt het niet uit wat je koopt.

Freya

tolsma1945
door tolsma1945 - Jul 2, 2009 om 13:28
229 Antwoorden / 6 Vragen

Allen dank voor het antwoord,en kan echt wel een beetje veel engels,maar de benamingen lopen nogal uiteen.
Ik weet genoeg .Nogmaals bedankt

kenwel2
door kenwel2 - Jul 2, 2009 om 13:42
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Oke, bedankt voor de terugmelding, succes verder!

Gr. Henri

edwardus
door edwardus - Jul 2, 2009 om 19:51
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Jemig, 1 euro per GB is wel heel netjes, een paar jaar geleden vond ik €25 voor 512MB van SanDisk nog een scherpe prijs!

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jul 3, 2009 om 02:29
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Edwardus, off topic:

Ongeveer een half jaar geleden vergistte Expert zich. Had een weekaanbieding van 8 GB Flashdrive van Silicon Power (Lifetime Warranty) voor €8. Dat moest 4 GB voor die prijs zijn. Ze waren snel uitverkocht. Doch werden voor dezelfde prijs in 8 GB nageleverd. Er werd netjes gebeld na een week dat ze weer binnen waren.

Nu is dat al een normale prijs. Erosie!

Hardware ERror MAN.

qp
door qpc - Jul 3, 2009 om 13:23
203 Antwoorden / 0 Vragen

Buiten de kwaliteit van het materiaal om, zit er nog een heel groot verschil tussen de diverse sticks en dat is namelijk de snelheid waarmee de data gelezen of geschreven kan worden.

Deze kan varieren tussen de 5MB/s tot boven de 30MB/s.

Zeker niet onbelangrijk als je een grote stick neemt om veel of grote bestanden op te plaatsen.

Helaas hebben alle merken verschillende modellen met verschillende snelheden, dus je zal echt moeten vragen om een snelle stick, het is namelijk niet zo dat stick A altijd sneller is dan stick B.

Het is wel vaak zo dat de duurdere sticks (bekende merken zoals Corsair, kingston, OCZ) over het algemeen snellere sticks leveren dan andere merken.

ja
door jank - Jul 3, 2009 om 20:49
168 Antwoorden / 8 Vragen

En moet ook nog uitwiiselbaar/bruikbaar zijn met je besturingssysteem.
Onder WIN 98 heb ik uitsluitend goede ervaring met Icidu.
Andere besturingssystemen zijn minder kritisch, danwel hebben de correcte drivers in zich.

abarth
door abarth - Jul 3, 2009 om 21:39
845 Antwoorden / 19 Vragen

Ik koop usb sticks meestal via Ebay. (China)

16GB, 10 euro.

Beetje goed zoeken wat voor verkoper je treft.

Maar nog geen klacht gehad.

holpen
door holpen - Jul 4, 2009 om 00:30
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Het vervelende met Win98 is dat er voor elke stick aparte drivers nodig zijn. Vrijwel geen enkele nieuwe usb-stick wordt echter nog geleverd met Win98-drivers. Overigens terecht, naar mijn smaak - Win98 is inmiddels echt uitgefaseerd en je kunt besturingssystemen niet tot in het oneindige blijven ondersteunen.

Vrijwel alle nieuwe, moderne besturingssystemen (XP, Vista, Win7, Linux, MacOSX, etc.) herkennen usb-sticks automatisch als opslagmedium en kunnen er bijna altijd probleemloos mee werken.

Wat betreft de oorspronkelijke vraag: eigenlijk zijn alle aspecten hier al genoemd: het verschil zit 'm vaak in de kwaliteit van de gebruikte materialen (stevigheid, etc.) en de snelheid waarmee gegevensoverdracht plaatsvindt.

Ik kan de verhalen over Dane-Elec bevestigen: mijn stickie is inmiddels al zeker een keer of zes uitgewassen (in de wasmachine) en draait nog steeds als een tierelier! Mijn vorige (een Sony) had overigens ook al een aantal keren hetzelfde lot ondergaan en bleef ook vrolijk doorgaan!

edwardus
door edwardus - Jul 4, 2009 om 01:14
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Geheugen reinigen moet je niet zó letterlijk nemen :)

kenwel2
door kenwel2 - Jul 4, 2009 om 11:17
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Aldi: Voor belangstellenden, zie zojuist dat Aldi volgende week zaterdag (11 July) memorysticks verkoopt:  8 GB voor 13,99

Gr. Henri

edwardus
door edwardus - Jul 4, 2009 om 11:26
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Hmm dat is dan wel 50% duurder dan die Dane-Elec die sowieso al goed is.

birdies
door birdies - Jul 4, 2009 om 11:27
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Ik zal straks eens bij MM kijken wat een 8GB van Dane-Elec kost, volgens mij was het goedkoper dan de aldiprijs.

er
door erky - Jul 5, 2009 om 10:46
243 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Tolsma1945,

Hoewel mijn antwoord laat is en er al veel over is gepraat hierboven toch nog een paar aanvullingen.

Bij goede merken mis ik 'Kingston'. Dat de USB stikkies meerdere namen hebben of krijgen is duidelijk.

Er zijn er die alleen maar geheugen zijn. Maar er zijn er die anders reageren bij gebruik op een computer, je ziet dan namelijk ineens een CD in de verkenner (Explorer) en dat kan handig zijn voor software die  alleen vanaf een CD wil werken. Zo'n USB stick heet dan U3 Smart drive, maar het blijft een USB stick.

Ook kan je via Portable Apps (zie portableapps.com) een hele set software op een grotere USB stick zetten en vanaf de stick softweare draaien. Er komt dan zelfs automatisch een startmenu met keuzemogelijkheden, maar dit is meer iets voor de echte technische computeraar.

Tot slot heb ik niet vermeld gezien dat er ook verschillen zijn tussen diverse USB geheugens over de snelheid waarmee gelezen en geschreven kan worden. Duurdere sticks kunnen namelijk meestal sneller gelezen en beschreven worden. Dat staat dan los van de mechanische kwaliteit.

Groet,
Erky

er
door erky - Jul 5, 2009 om 10:50
243 Antwoorden / 2 Vragen

@qpc
Sorry, ik had jouw reactie niet eerder opgemerkt, je hebt helemaal gelijk!
Erky

qp
door qpc - Jul 5, 2009 om 13:48
203 Antwoorden / 0 Vragen

Tot slot heb ik niet vermeld gezien dat er ook verschillen zijn tussen diverse USB geheugens over de snelheid waarmee gelezen en geschreven kan worden. Duurdere sticks kunnen namelijk meestal sneller gelezen en beschreven worden. Dat staat dan los van de mechanische kwaliteit.

Zie mijn eerste bericht......

bestespellen
door bestespellen - Jul 5, 2009 om 14:54
46 Antwoorden / 13 Vragen

@holpen

Het is nu niet meer nodig om voor iedere usb-stick een driver te installeren, want er is een (onofficiele) standaard driver (USBSTOR.INF). Deze werkt met bijna elke drive.

holpen
door holpen - Jul 5, 2009 om 22:06
1416 Antwoorden / 0 Vragen

@bestespellen:
Klopt in zoverre dat het gaat om een zogenaamde "third-party add-on" die inderdaad ondersteuning voor de meeste usb-sticks biedt. Het zit echter niet standaard in Win98 (SE). Tel daarbij op dat Win98 ook niet standaard beschikt over usb 2.0 aansturing. Ook dit is overigens te ondervangen met aparte stuurprogramma's van de fabrikant.
Maar waar hebben we het over... een besturingssysteem dat eigenlijk al jaren in onbruik is...