eefie
door eefie Jun 11, 2009 om 14:12
Computers & telefonie

Phone house

Hallo allemaal,

In januari heb ik een gsm gekocht bij de Phone House.             Vorige week kon ik er ineens niet meer mee bellen.                        Er was waarschijnlijk iets mis met de microfoon.                             (Ik kon de mensen wel horen, maar zij mij niet)                            Bij de Phone House werd mij verteld dat het toestel opgestuurd zou worden en als bleek dat het door waterschade kwam zou ik de reparatie zelf moeten betalen. Vreemd, want het ding is niet met water in aanraking geweest, maar dat kan ik nooit bewijzen.      Vervolgens bleek  ook het garantiebewijs niet te kloppen.            (Het toen door hun afgegeven garantiebewijs past niet bij het type telefoon dat ik had gekocht)                                                     Maar dat is dan toch hun fout?

Mijn vraag is dus: Moet ik die reparatie wel zelf gaan betalen als zij de zgn. waterschade aangeven?

Ik heb nog niks gehoord, maar dan weet ik alvast wat me te doen staat.

Alvast bedankt voor de reacties.

615 5 Rapporteer

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Jun 11, 2009 om 15:04
1163 Antwoorden / 60 Vragen

Uw toestel is binnen 6 maanden stuk gegaan. Daarmee is het aan de Phone House om aan te tonen dat het vocht niet in het toestel zat toen het uitgeleverd werd.

Het probleem met het verkeerde garantiebewijs is een probleem van de Phone House, niet van u. Is er een manier waarop u aan kunt tonen dat u het toestel daar gekocht heeft (bankafschrijft, contract, herinnering vd verkoper, ...)?

Heeft u het toestel nog? Soms werkt het door een paar keer een headset aan te sluiten en weer los te halen (slecht contact (1 zandkorreltje is voldoende) in bv het minijackje). Werkt het toestel wel met headset? Heeft u al een factory-reset geprobeerd?

Vocht in de microfoon uit zich eerder in onverstaanbaarheid, meestal niet in stilte. Als er inderdaad vocht in zit, kan het probleem soms (tijdelijk) verholpen worden door het toestel een uurtje op een lauwwarme verwarming of even in de zon te leggen. Let dan wel op dat het display niet te warm wordt of te lang in de open zon ligt.

1paul
door 1paul - Jun 12, 2009 om 17:17
3161 Antwoorden / 0 Vragen

zoals gezegd niks betalen en laat zij maar bewijzen.

audb
door audb - Jun 12, 2009 om 17:27
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Vocht in de micro? hopelijk kan The Phone House dit bewijzen anders gaat de boel niet op.

Als u niet in de stromende regen heb gebeld dan mag dit niet gebeuren en zoja dan is het laten drogen meer dan genoeg de microfoontjes zijn namelijk bijna waterdicht en zo micro klein dat ereen microscoop bij moet komen om het aan te tonen.

Laat TPH maar eens aantonen dat het zo is en eis een degelijk onderzoek door een externe schade exper.

Ik heb zelf al een paarkeer een telefoon uit elkaar gehaald en de microfoontjes zitten in veel gevallen gewoon los tegen de printplaat hierdoor kunnen ze in zeldzame gevallen los te komen zitten.

Het vervangen er van is ook een kwestie van even de oude er uit en de nieuwe er in.

Wat de aankoop/garantie bewijs betreft kan ik het volgende zeggen, koopbon of bank afschrift = garantie bewijs en de bijgeleverde kaart heeft u niets mee te maken laten hun maar bewijzen dat die ook echt in de doos zat.

En let op, binnen 6 maandn diend de fabrikant aan te tonen dat de schade ook echt door u is veroorzaakt en MOET hiervan de bewijzen overleggen.

aq
door aquarius72 - Jun 18, 2009 om 16:26
7 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Eefie,

ik ben voormalig medewerker van de Pphone House en momenteel medewerker van een service punt voor mobiele telefoons van Nokia, Sony Ericsson en Samsung.

Vochtschade is een sluipmodernaar voor iedere telefoon. Echter is er een heel grijs gebied. Er is vochtschade wat wel en niet repareerbaar is. Het meeste is inderdaad funest maar er zijn uitzonderingen.

Het garantiebewijs is een andere factor. Het imei nummer van het toestel moet overeenkomen met dat wat op de kassabon staat.

Dit is zo belangrijk omdat de officiele reparatiedienst die door de grote merken is aangewezen eist dat er een geldige kassabon (kopie) wordt meegestuurd omdat zij evt reparaties al dan niet kunnen declareren bij bijvoorbeeld Nokia.

In het geval van vochtschade worden er altijd foto's gemaakt en mag je die opvragen via de winkel. Dat wordt altijd meegstuurd als pdf formaat. Deze kan de winkel dan gewoon uitgeprint worden.

Even een opmerking er los bij. Vochtschade kan al ontstaan door het lopen van een (extreem) koude naar een (extreem) warme omgeving.

De 6 maanden regel die ik in een eerder antwoord las heb ik helaas niet kunnen toetsen aan het consumentenrecht.

Groet, Aquarius

fr
door fritsolo - Aug 11, 2009 om 14:23
4 Antwoorden / 9 Vragen

6 maandenregel staat hier beschreven:

http://www.consuwijzer.nl/Consumententhema_s/Garantie

Zit er wel garantie op en komt u er in de garantieperiode achter dat het product niet deugt, dan moet de garantieverstrekker (indien hij onder de garantie uit wil komen) aantonen dat het gebrek is ontstaan door uw toedoen. De bewijslast ligt hier dus omgekeerd. Dit is nu ook opgenomen in de wet: "Een gebrek dat zich binnen zes maanden na aankoop van een product openbaart, wordt geacht aanwezig te zijn geweest op het moment van aankoop".