wh
door whoving Feb 20, 2013 om 20:21
Computers & telefonie

Tablet herkent geen usb

Sinds kort ben ik in het bezit van een Empire M712 tablet. Omdat ik heel veel gebruik maak van de tablet heb ik besloten een Micro USB B Verloopstekker aan te schaffen om bestanden die op mijn usb stick staan te bekijken via de tablet. (bijv. e books te lezen). Echter, als ik de verloopstekker met daaraan gekoppeld mijn usb stick in de micro usb ingang van de tablet plug, krijg ik op geen enkele wijze "verbinding" tussen tablet en usb stick. Kortom... de tablet herkent de usb stick niet! Heeft iemand een oplossing? Moet ik bijv. een of andere app installeren om verbinding tot stand te brengen? Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Bij voorbaat mijn dank voor de antwoorden.
Willem

24831 12 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Feb 20, 2013 om 20:44
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dag Willem,
Zit er niet een gewone usb poort in de tablet (dat dacht ik ergens bij specificaties te lezen) en zo ja, wat gebeurt er als je daarin de usb stick steekt?

vr.gr.

aurora1
door aurora1 - Feb 20, 2013 om 20:51
15645 Antwoorden / 6 Vragen

... en moet je niet eerst op de tablet gegevensoverdracht (via usb) aanzetten? Ik ken deze tablet niet maar meestal moet je daarvoor bovenaan het venster naar beneden trekken om dat aan te zetten en anders eens kijken bij bijv. instellingen.

wh
door whoving - Feb 20, 2013 om 20:51
4 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Aurora1.

Bedankt voor je reactie. Op de tablet zelf zit geen gewone usb poort, maar slechts 1 mini usb 2.0 Ik heb daarom een verloopstekker gekocht die hier in past en waar ik een usb stick in kan pluggen. Maar als ik deze actie uit voor krijg ik geen enkele toegang tot de usb stick.

Vriendelijke groet,
Willem

aurora1
door aurora1 - Feb 20, 2013 om 20:53
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Zie nog even mijn reactie van (ook) 20.51 uur. Staat er niets over in de gebruiksaanwijzing?

aurora1
door aurora1 - Feb 20, 2013 om 20:58
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Gevonden op de site van Empire Electronics onder Support:

Uw tablet is uitgerust met een zogenaamde OTG (On the Go) functie. Deze functie maakt het mogelijk dat u verschillende randapparaten op de mini-usb ingang kunt aansluiten. Om een usb-opslag-stick of een ander stroom gebruikend randapparaat te kunnen gebruiken dient u binnen het menu instellingen te kiezen voor de optie Opslagruimte. Vervolgens scrolt u met uw vinger op het rechter gedeelte van het scherm naar boven totdat u de keuze USBHOST1 ziet en kunt activeren

freya
door freya - Feb 20, 2013 om 21:06
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo whoving,

Ik denk dat je iets te makkelijk denkt over het begrip 'USB'. Het is niet zo, dat wanneer er op een apparaat een USB-poort zit, je er dan ook automatisch allerlei accessoires als USB-sticks, externe harde schijven, enz. op aan kunt sluiten.

USB-poorten heb je in twee soorten (eigenlijk drie) en dat zijn 'host' en 'slave' typen (soms kunnen USB-poorten zowel 'host' als 'slave' zijn, maar dat kom je maar weinig tegen). En als je twee apparaten met elkaar verbindt, heb je altijd een 'host' én een 'slave' nodig.

- Een 'slave'-type is een 'dom' ding en doet uit zichzelf niets. Hij wacht dus op initiatief van de andere kant. Voor beelden zijn: een USB-stick of een externe harde schijf.

- Een 'host'-type neemt initiatief om een aangesloten 'slave'-type uit te lezen. Een voorbeeld hiervan zijn de USB-poorten op je computer.

Twee 'slave'-typen kun je niet aan elkaar koppelen. Immers, ze wachten beiden op initiatief vanaf de andere kant. Twee 'host'-typen kunnen, onder bepaalde voorwaarden, wel met elkaar gekoppeld worden, om zodoende met elkaar te communiceren.

Jouw tablet zal van het 'slave'-type zijn. Je kunt hem aan je computer koppelen en dan 'ziet' de computer de tablet als 'een schijf'. Zo zonder meer een USB-stick aan je tablet hangen gaat dus niet. Immers, je koppelt dan twee 'slave'-typen met elkaar.

Kortom, als de handleiding van je tablet niet specifiek aangeeft dat de USB-poort als 'host' kan dienst doen, kun je er dus geen USB-stick (of andere geheugenmedia) aan koppelen.

m.vr.gr. Freya

freya
door freya - Feb 20, 2013 om 21:13
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@aurora1:

Blijkbaar schrijf ik veel te langzaam...... ;-)

Kennelijk is er een optie om de USB-poort als 'host' in te stellen. In dat geval zou het dus moeten lukken.

@whoving:

Vergeet echter niet om die optie weer uit te zetten als je klaar bent met het overzetten van bestanden anders stuit je later mogelijk op problemen wanneer je de tablet weer aan je computer koppelt.

Freya

wh
door whoving - Feb 20, 2013 om 21:29
4 Antwoorden / 3 Vragen

@ aurora1.
Er staat helaas helemaal niets in de gebruiksaanwijzing.

Verder heb ik uiteraard uw adviezen (20:58 uur) opgevolgd. Inderdaad zie ik via instellingen aan de rechterkant "USBHOST1" staan. Alleen, als ik daar op druk, gebeurt er niets. Alle leestekens staan ook in het grijs, terwijl alle overige zaken, zoals "totale ruimte, Apps, downloads etc" in het wit weergegeven worden.
Daarnaast staat (in het grijs) bij USBHOST1: "SD-kaart koppelen". Plaats een SD kaart om deze te koppelen".

@ freya.
Ook heel erg bedankt voor de reacties. Helaas ben ik op computergebied een leek. Uw antwoord en die van aurora1... en eventuele meerdere reacties zal ik doorspelen naar mijn zoon. Misschien dat hij weet wat u bedoelt.

Nogmaals mijn dank, iedereen een fijne avond toegewenst.

freya
door freya - Feb 20, 2013 om 21:33
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@whoving:

Oké, en laat nog eens horen of het toch nog gelukt is of niet. Ben benieuwd.

Freya

aurora1
door aurora1 - Feb 20, 2013 om 22:02
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@Freya, valt wel mee hoor, ik had wat minder regels...
@whoving, trek de stekkers er eens uit, sluit de tablet normaal af en zet de tablet helemaal uit en even later weer aanzetten. Dan nog eens de procedure proberen, (stekker erin, instellingen etc.).
Anders, met verwijzing naar Freya, de tablet op de pc aansluiten, de usb stick ook in de pc, vervolgens via Start naar apparaten en printers en de Tablet opzoeken. Je zou dan de bestanden van de usb stick via de pc naar de tablet moeten kunnen kopiëren (en daarop vervolgens bekijken).
En, ook met verwijzing naar Freya, wel alles weer op de juiste manier loskoppelen zoals je anders een stick of andere apparatuur veilig uit zet/verwijderd op de pc. En ook op de tablet uitzetten, dat zal net zo werken als je wifi aan- en uit zet neem ik aan.

aurora1
door aurora1 - Feb 20, 2013 om 22:10
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Zie hier nog de afdeling Support van EE: KLIK.
Er staat ook een rubriekje over het door de computer (niet) herkennen van de tablet en de symbolen op de tablet als hij op de pc aangesloten is voor het overdragen van bestanden.

vl
door vlinder30 - Apr 23, 2013 om 21:14
52 Antwoorden / 3 Vragen

hier iemand met exact dezelfde tablet (M712 empire)
Zit geen usb aansluiting aan, wil deze wel graag gebruiken ivm slecht bereik van de wifi en daar dus een wifi usb stick op aansluiten
Ben benieuwd of de usb stick bij jou gelukt is @whoving ??