si
door sieke Mar 7, 2023 om 15:44
Computers & telefonie

Telefoonterreur.

L.S.
Na een vraag over een belegging wordt ik nu dagelijks 8-10 maal gebeld door een buitendlands nummer. Blokkeren helpt niet, het zijn veschillende nummers door wie ik lastig wordt gevallen.
Heeft iemand hier een tip over?
Bij voorbaat dank voor de te nemen moeite.
Met vriendeliojke groeten,
Sieke

6298 19 Rapporteer

ju
door juliomariner - Mar 7, 2023 om 15:46
1327 Antwoorden / 2 Vragen

Maar waar of aan wie heeft u die vraag gesteld.
Wat betreft de ongewenste telefoontjes, gewoon aannemen en zonder iets te zeggen de verbinding weer verbreken.

sira
door sira - Mar 7, 2023 om 15:51
2336 Antwoorden / 24 Vragen

Heeft u die vraag soms op internet gesteld en allerlei privégegevens ingevuld?
Wat is het landnummer?

Neem de telefoon aan, zeg niets, maar verbreek ook de verbinding niet. Het kost de beller geld, niet u.

mahadma
door mahadma - Mar 7, 2023 om 16:04
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Aanemen en u melden met: Hoofburo van Politie! Wordt het een kort gesprek.

Thecla58
door Thecla58 - Mar 7, 2023 om 16:16
854 Antwoorden / 3 Vragen

opnemen en ophangen.

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 7, 2023 om 21:16
7188 Antwoorden / 3 Vragen

Uit een eerdere uitzending van Kassa:

Zie je een gemiste oproep op je telefoon van een volslagen onbekend telefoonnummer uit het buitenland? Bijvoorbeeld met een landcode zoals +216 (Tunesië) of +222 (Mauritanië). Bel dan vooral niet terug. Het kan een oplichtingstruc zijn om jou geld uit de zak te kloppen. Ook nummers die beginnen met 0088 (dubbel 0 voor 88) worden hiervoor gebruikt, niet te verwarren met 088-nummers (met een enkele 0).

Oplichters hopen juist dat je de moeite neemt om terug te bellen als je ziet dat je een oproep hebt gemist. Hoe werkt de oplichting in de praktijk? Wie terugbelt, wordt met torenhoge belkosten geconfronteerd. Je denkt dat de toon overgaat als je belt, maar eigenlijk hoor je een bandje met die toon. Hoe langer je aan de lijn blijft, hoe duurder het wordt. En het geld gaat naar de verre beller. Deze variant van fraude staat ook wel bekend als wangiri-fraude.

https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/last-van-ongewenste-telefoontjes-dit-kun-je-eraan-doen

gerbera
door gerbera - Mar 7, 2023 om 21:37
7364 Antwoorden / 14 Vragen

De verschillende nummers worden door een computer gegenereerd. Mijn ervaring is dergelijke nummers gewoon laten bellen, niet opnemen en is het vanzelf gestopt. Is nog sporadisch dat ik door dergelijke nummers wordt gebeld blijkbaar doordat de computer geen verbinding tot stand kan brengen met mijn nummer.

1paul
door 1paul - Mar 8, 2023 om 10:26
3147 Antwoorden / 0 Vragen

nummers die ik niet ken beantwoord ik niet.

mo
door mof - Mar 8, 2023 om 12:35
3619 Antwoorden / 3 Vragen

verschillende nummers blijven blokkeren. Eens houdt het op ... ervaringsdeskundige.

st
door struyk - Mar 8, 2023 om 12:45
1 Antwoorden / 1 Vragen

Helaas is er niks aan te doen! Alleen alle nummers blokkeren. Ik werd wel 40x per dag gebeld en dat is geen grapje. Terwijl ik mij nooit ergens heb aangemeld of advies gevraagd. Ik werd op den duur door 06 nummers gebeld, die nummers werden gewoon gebruikt van andere mensen. Mijn 06 nummer werd ook gebruikt om mensen te bellen. Na 700 nummers te hebben geblokkeerd heb ik toch een ander 06 nummer aangevraagd. Ik word nu nog weleens gebeld, maar dat is maar 2x per week, heb net nog een WhatsApp gehad van buitenlands nummer.

le
door leenpres - Mar 8, 2023 om 15:23
79 Antwoorden / 7 Vragen

Gewoon aannemen en niet ophangen gewoon u telefoon op tafel leggen na 2 keer gedaan te hebben bellen ze u niet meer .
Dit heb ik ook gedaan en nu geen last meer gehad .

mi
door miennaamishaaz - Mar 8, 2023 om 16:17
725 Antwoorden / 1 Vragen

Wat ik altijd doe is

1 voeg het toe aan een contact genaamd SCAM
2 blokkeer het nummer
3 wis de cal-record uit de geschiedenis [voorkom je broekbellen, waarbij je per-ongeluk een nummer belt].

ma
door marleenvanh - Mar 9, 2023 om 17:44
451 Antwoorden / 1 Vragen

Kent u mensen in het buitenland? Zo nee elk buitenlands nummer negeren, anders aannemen en met een 'One moment please' telefoon neerleggen en af en toe even oppakken om te luisteren of ze al weg zijn. Dan is het heel snel afgelopen.

sw
door swat1500 - Mar 9, 2023 om 18:05
3779 Antwoorden / 0 Vragen

Verkeerde onderwerp.

An
door Anomalous Knowbody - Mar 9, 2023 om 19:20
1 Antwoorden / Vragen

Het kunnen ook je contacten zijn die jouw gegevens lekken. Denk aan al die mensen die allemaal onzin apps op hun telefoon hebben en jouw nummer staat in hun contactenlijst.

Als iemand je belt. Zeg niets en hang direct op.

john devries
door john devries - Mar 11, 2023 om 14:04
217 Antwoorden / Vragen

Niet veel . In ieder geval niet opnemen ,want dan weten ze dat het bestaand nummer is en blijven ze je bellen met oa andere nummers .Als je de optie hebt  het nummer blokkeren ,maar die heb je niet meld je.

Barendvdp
door Barendvdp - Mar 13, 2023 om 18:42
3 Antwoorden / Vragen

Ik heb hier zelf ook last van. Bij mij ontstond het toen ik mij had ingeschreven bij de KvK. Ik denk dat ze gewoon in het online KvK register kijken welke telefoonnummers ze kunnen vinden. Bij mij heeft het geholpen om standvastig alle nummers te blijven blokkeren. Op een gegeven moment wordt het dan minder.

drevil
door drevil - Mar 14, 2023 om 07:05
223 Antwoorden / 14 Vragen

Opnemen, persoon onderbreken als ze aan het praten zijn, zeggen dat u geen interesse heeft (I'm not interested) en ophangen. Niet in discussie gaan, verder niks zeggen. Bot, kortaf, daadkrachtig. Dat wordt, ook door buitenlandse call centers, genoteerd. Dan bent u er zo vanaf.

Franske1958
door Franske1958 - Mar 14, 2023 om 09:58
426 Antwoorden / 2 Vragen

Een kennis van mij die had daar eerst nooit last van, Toen werd ze eerst regelmatig gebeld door een dubieuze energiemaatschappij
die met kletsverhalen haar probeerde over te halen om over te stappen. Na het zoveelste telefoontje van die energie maatschappij
op niet al te vriendelijke wijze die beller te woord gestaan te hebben begon al na een paar dagen die telefoonterreur. Het lijkt er dus
op dat die "energiemaatschappij" ieder telefoon nummer van mensen die niet willen luisteren naar hun kletsplaat dat die als een
soort "cadeautje" dat telefoon nummer doorgeven aan scambellers. Helaas is dit niet te bewijzen en is er ook niets tegen te doen.