stenen41
door stenen41 Jul 8, 2009 om 21:04
Computers & telefonie

Trage laptop

Mijn laptop is na 3 jaar gebruiken erg traag geworden. Ik heb al zoveel mogelijk ongebruikt spul en rommel verwijderd maar de snelheid blijft uit.
Mijn vraag is nu;
Hoe kan ik alles schoonmaken en wat zijn de kosten hiervan als ik dit laat doen ?

321 10 Rapporteer

freya
door freya - Jul 8, 2009 om 21:32
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo bertkerens,

Als je al drie jaar met dezelfde installatie werkt, dan helpt eigenlijk alleen nog maar een 'nieuwe' installatie. Om te beginnen eerst maar een backup maken van alle belangrijke data die er op de schijf staan. Dit gaat het makkelijkste naar een externe harde schijf (als je die hebt) of anders op wat DVD'tjes branden.

Als je een 'recovery DVD' hebt werkt dat het snelst om de laptop in de orginele staat terug te zetten (de exacte instructies om dit te doen staan ongetwijfeld in de handleiding van de laptop vermeld). Je hebt dan je laptop weer terug zoals je hem kocht. Daarna kun je met het installeren van de software beginnen.

m.vr.gr. Freya

stenen41
door stenen41 - Jul 8, 2009 om 21:36
20 Antwoorden / 8 Vragen

Dank je Freya voor je snelle reactie!
Ik wist niet dat het zo eenvoudig kon en ga dit morgen meteen doen.
Groet, bertkerens.

aurora1
door aurora1 - Jul 8, 2009 om 21:44
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dag bertkerens, heb je al eens het (gratis) programma SmartDefrag geprobeerd? Met dat programma kun je behalve defragmenteren de pc ook optimaliseren. Crapcleaner e.d. gebruiken, oude herstelpunten verwijderen etc. Ik gebruik mijn laptop ook al zo'n 3 jaar en hij is niet echt langzamer geworden. Misschien laat je ook teveel programma's mee opstarten en meelopen die je niet gebruikt en dat er dan ook steeds automatisch updaten aanstaat van die programma's?

vr.gr.

gsm
door gsm - Jul 8, 2009 om 22:03
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Opnieuw beginnen is een goede manier om met een schone en dus snellere lij te beginnen. Maar wat als de harde schijf fouten begint te vertonen en de laptop daardoor langzaam is geworden?

Controleer daarom eerst in elk geval de systeemlogboeken om te zien of er hardware fouten gelogd werden.
Je kunt de logboeken eenvoudig opeen via Start en Uitvoeren.
Geef het commando eventvwr en klik op OK.
Klik daarna in het linker kader van het logboekvenster op Systeem.
Fouten worden aangegeven door een rood rondje met een witte X erin.
Controleer of er disk fouten zijn opgetreden.
Je kunt de schijf ook controleren met het programma HDD Health.

Verder raad ik nog aan om het volgende te proberen
 alle herstelpunten te verwijderen
 met tweakers.net regsupreme-pro
  (RegSupreme is een maand lang gratis)

In Apparaatbeheer kun je nog van de Primaire- en Secundaire IDE controller de installatie ongedaan maken.
Na de reboot wordt de controller weer geinstalleerd, waarna je de laptop nogmaals moet herstarten.

edwardus
door edwardus - Jul 8, 2009 om 22:07
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Bert gaat hier morgen vast een andere vraag stellen: heb de recovery cd in m'n laptop gebruikt, waar zijn nu mijn emails en al mijn waardevolle documenten?

Oftewel: recovery cd prima, maar realiseer je dan wel dat je daarmee ook alles kwijt bent. Het is letterlijk alsof je de laptop net uit de fabriek hebt (behalve de gebruikssporen dan).

freya
door freya - Jul 8, 2009 om 22:14
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@edwardus:

Daarom ben ik mijn antwoord ook begonnen met de tekst: "Om te beginnen eerst maar een backup maken van alle belangrijke data die er op de schijf staat."

Freya

edwardus
door edwardus - Jul 8, 2009 om 23:00
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Klopt. Alleen reageerde Bert met "Ik wist niet dat het zo eenvoudig kon en ga dit morgen meteen doen" waarop ik denk van "ho braaf, ga eerst backuppen voor je alles uitwist".

gsm
door gsm - Jul 8, 2009 om 23:56
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Bij verschillende merken van gewone PC's en laptops is het mogelijk om alleen de Windows directory in de originele staat te herstellen. De map mijn documenten, waarin in principe de belangrijkste data staat, blijft dan behouden.

Ik moet er trouwens niet aan denken om mijn HP laptop weer geheel opnieuw te moeten inrichten, vanwege het zeer buggy functioneren in het begin.

In zo'n geval is het handig een image te maken van de bootpartitie (zie EASEUS, op een moment dat de laptop prima functioneert.

aurora1
door aurora1 - Jul 9, 2009 om 01:04
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Hieronder nog wat linkjes om eens door te nemen (stapsgewijs opschonen). Een aantal punten zijn hier al genoemd:

vr.gr.

birdies
door birdies - Jul 9, 2009 om 01:10
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Wat geheugen bij plaatsen, doet ook vaak wonderen. Drie jaar is een lange tijd en er zullen wel de nodige programma's bij gekomen zijn in al die jaren.

Zou mij niks verbazen dat er maar 512MB in zit, dat is tegenwoordig nogal minimaal.