do
door donald1 Jul 30, 2013 om 21:33
Computers & telefonie

Uitbreiden C-schijf

C-schijf is bijna vol. Hoe kan ik deze het beste (laten) uitbreiden. Pc is 6 jaar oud.
Heb als beveiligingsprogramma BullGuard, scant deze dan beide C-schijven na uitbreiding automatisch of moet dat apart geïnstalleerd worden?
Dan nog een vraag: als ik geschiedenis verwijder op Google neemt de beschikbare ruimte op de C-schijf af i.p.v.dat er méér ruimte beschikbaar wordt. Hoe kan dat?

3859 14 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Jul 30, 2013 om 21:48
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Heeft de schijf nog een partitie, bv D:\?

do
door donald1 - Jul 30, 2013 om 22:12
28 Antwoorden / 18 Vragen

er staat inderdaad nog een D en als ik deze aanklik staat er DVD-station plaats een schijf of een ander geschikt medium in station D

aurora1
door aurora1 - Jul 30, 2013 om 23:08
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dag donald1,

Deze vraag is hier al vaker voorbij gekomen, als je in het zoekvakje intikt "c-schijf uitbreiden" vind je veel tips en adviezen erover.
Heb je de pc al eens goed opgeschoond met bijv. schijfopruiming en ook oude herstelpunten behalve het laatste verwijderd? Ook gedefragmenteerd?
Programma's die je nooit gebruikt kun je eventueel ook verwijderen (via het configuratiescherm).
Als het om xp gaat bedenk dan dat op een gegeven moment de ondersteuning ervan stopt.
Voor cleanen kun je eventueel ook nog de ATF cleaner gebruiken: klik hier, misschien dan preftech niet cleanen. Het programma is ook te gebruiken op W7.
Lees ook dit (klik) eventueel nog door.

vr.gr.

sw
door swat1500 - Jul 30, 2013 om 23:15
3795 Antwoorden / 0 Vragen

Van belang is ook even welk OS je gebruikt XP, Vista of Windows 7. Ik gok XP.
Echter heb je alleen een C schijf dan valt er niets uit te breiden. Je zal dan een image moeten maken van je huidige harde schijf. Een nieuwe grotere schijf kopen en daar de image op moet plaatsen en vervolgens de oude schijf door de nieuwe vervangen.
Gezien de wijze van vraagstelling kunt u dat beter aan de computershop overlaten.

do
door donald1 - Jul 30, 2013 om 23:47
28 Antwoorden / 18 Vragen

Heb Windows XP, harde schijf is onderverdeeld in 4 partities. Wellicht kan hiervan iets vrij gemaakt worden en anders inderdaad nieuwe schijf kopen. Computershop zal er wel raad mee weten.
Bedankt voor de reacties!

tot15karakters
door tot15karakters - Jul 31, 2013 om 00:16
2189 Antwoorden / 14 Vragen

welk merk zit erin?

Ik wil niemand op kosten jagen maar vele halen de 6 jaren niet.
Als je een grotere schijf monteerde en de oude als externe bleef gebruiken voor opslag heb een back up en meer ruimte.
Na 6 jaren zijn vooral bepaalde merken vaak al gesneuveld en nu is alles nog bereikbaar en met kabeltje overzetten kan dus.
Via een kabel alles van oude naar nieuwe en dan de oude als reserve en voor opslag wat niet gemist kan worden.

Dus ik zou een grotere HD kopen met losse kast die je voor de oude schijf kunt gebruiken.
Alleen zijn die oude duurder dan de huidige Sata dus koop je wel de goede?
Vaak is er alleen nog 160 of 320 Gb leverbaar, en duurder als Sata want ik weet vrijwel zeker dat je de laatste van de vorige serie had.

Kies voor zekerheid, dus vervang voor het te laat is.

kaasbroodje
door kaasbroodje - Jul 31, 2013 om 08:41
937 Antwoorden / 2 Vragen

Dit soort uitbreidingen gaan nog wel eens mis, dat is nu eenmaal zo.
Na 6 jaar is het misschien beter om een andere harddisk te nemen zoals tot15 al aangeeft, want je zit nu echt een de slijtage zone ( goed, een aantal van mijn schijven hebben al 1163 dagen aangestaan en zijn nog steeds 100% voor zover harddisk sentinel dat kan aangeven :P, gaat om een samsung HD753LJ 3300 + aangezet en kan nog ongeveer 663 dagen meegaan :P )

Daarnaast is het opnieuw installeren van je OS ook wel handig. Want XP stop volgend jaar april ( dan trekken ze de stekker uit de update server, dus ook bestaande updates worden dan niet meer geleverd )

Misschien gelijk een overstap naar Windows 7 ( of 8, als je dat wilt ) en even kijken of je systeem het aankan.

Maar eerlijk gezegd ga je dan tegen hoge kosten aanlopen om een oud beestje te herstellen. Heeft u hem alleen voor internet, mail en misschien facebook? koop dan een nieuwe voor +/- 400 euro. Dat is even wat duurder maar kan je op den duur weer geld besparen. Genoeg opties!

ps. Ga shoppen, niet elke computerboer heeft de zelfde prijzen of kwaliteit.

kaasbroodje
door kaasbroodje - Jul 31, 2013 om 08:41
937 Antwoorden / 2 Vragen

en daarmee bedoel ik vergelijk prijzen van de computerboeren, niet dat een nieuwe kopen alleen maar de optie is :P

alfatrion
door alfatrion - Jul 31, 2013 om 10:51
1659 Antwoorden / 1 Vragen

De eenvoudigste oplossing is om een externe harde schrijf (Western Digital heeft mijn voorkeur) te kopen die je met USB kunt aansluiten. Een andere oplossing is om het programma WinDirStat te installeren en eens te kijken wat veel ruimte in beslag neemt. Windows heeft een aantal directories waarvan je de inhoud zo kunt verwijderen, welke onder meer gebruik worden voor cache doeleinden als tijdelijke opslag voor bijvoorbeeld de automatische updates.en

Harde schrijven zijn overigens een duurzaam product en gaan gemiddeld c.a. acht jaar mee. (De mijne is tien jaar oud, net als mijn computer.) Een backup van belangrijke bestanden is aan te raden, omdat als deze defect gaat het veel geld kan kosten om de gegevens terug te krijgen of mogelijk helemaal niet terug te halen zijn.

ruud.ruiter
door ruud.ruiter - Jul 31, 2013 om 11:55
10 Antwoorden / 0 Vragen

gezien de leeftijd van uw computer werkt deze waarschijnlijk met windows XP
De C-schijf kun je niet veranderen of groter maken,dat heet partitie vergroten.
het beste is om alle documenten,foto`s,muziek en wat je niet kwijt wilt,op een externe harde schijf te zetten.
dan de harde schijf te formatteren,is geheel leegmaken,en dan opnieuw beginnen.
je kunt dan de indeling van je harde schijf veranderen,b.v. 100 GB voor je c-schijf en 150 GB voor opslag.
gebruik de C-schijf alleen voor programma`s en zet alles wat je wilt opslaan op de D-schijf.
als je opslag vol raakt( D-schijf ),kun je beter b.v. foto`s naar een externe schijf verplaatsen.
het is wel veel werk maar je hebt weer een nieuwe start, en alle internetbevuiling ben je ook kwijt.
zie je dit niet zitten,koop dan een nieuwe p.c.,bij de moderne computers kun je wel je harde schijf vaak aanpassen als een c-schijf vol is.

sw
door swat1500 - Jul 31, 2013 om 12:26
3795 Antwoorden / 0 Vragen

Als er meerdere partities zijn dan is het mogelijk om de C schijf uit te breiden met de naastgelegen partitie's. In Vista en Windows 7 is dat mogelijk met schijfbeheer. Voor XP zal je een speciaal programma moeten gebruiken.
Ook mag de naastgelegen partitie niet vol zijn of kleiner gemaakt worden dan de hoeveelheid gegevens die daar op staan anders raak je gegevens kwijt bij het uitbreiden van de C schijf.

Overigens kunt u wellicht al aardig opruiming houden door niet gebruikte programma's te verwijderen, als u Java heeft oude Java versies opruimen, met CCleaner de "cleaner" functie gebruiken, uw prive mappen over zetten naar een partitie waar nog wel voldoende ruimte is.

do
door donald1 - Aug 4, 2013 om 14:18
28 Antwoorden / 18 Vragen

Heb mijn pc inmiddels terug van de technische dienst van een computerbedrijf.
Pc draait op Windows 7 en de volumegrootte van de harde schijf is nu 18,54 GB,( volume Windows XP: 37,66 GB) percentage vrije ruimte 49% en kan nu dus weer een tijdje vooruit.
Verder komen de E-mails nu op de E-schijf alsmede Mijn documenten zodat de C-schijf niet meer zo snel vol loopt.
Backup is gemaakt op een externe harde schijf.

Iedereen bedankt voor de nuttige info!

aurora1
door aurora1 - Aug 4, 2013 om 15:59
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dank voor het melden donald1 en graag gedaan natuurlijk.

vr.gr.

worst
door worst - Aug 4, 2013 om 17:35
109 Antwoorden / 0 Vragen

Je kan je schijf niet uitbreiden. Groter dan hij is wordt hij nooit.