eu
door eukie Sep 30, 2008 om 11:18
Computers & telefonie

Undeliverable mail

Zo af en toe krijg ik een e-mail (outlook - hetnet) van de Postmaster waarin hij meedelt dat hij, om uiteenlopende redenen, een bericht niet kan afleveren. Dat bericht draagt mijn naam/e-mailadres als afzender, maar het bericht komt mij totazal onbekend voor en is niet door mij verstuurd. De tekst is ook meestal onbegrijpelijk. De geadresseerde, meestal in de US, ken ik niet. Heeft iemand mogelijk een adresboek gekaapt op een onbeveiligde computer, waarin mijn e-mailadres voorkomt, en gebruikt hij vervolgens mijn gegevens om te spammen ?

4095 20 Rapporteer

eigenwijsje_1
door eigenwijsje_1 - Sep 30, 2008 om 12:29
152 Antwoorden / 5 Vragen

Heeft iemand mogelijk een adresboek gekaapt op een onbeveiligde computer, waarin mijn e-mailadres voorkomt, en gebruikt hij vervolgens mijn gegevens om te spammen ?

JA!!!!!!!!!!!!!!!!!

En zeer waarschijnlijk worden deze mails nu teruggestuurd naar jou omdat iemand een spamfilter met bouncemogelijkheid heeft in zijn mailaccount.

akkefiet
door akkefiet - Sep 30, 2008 om 12:45
1075 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo Eukie

Hier hoeft u zich in principe niet ongerust over te maken.

Waarschijnlijk gebruikt een spammers willekeurig uw email-adres om zijn eigen identiteit te verbloemen.

Dat is mij ook eens overkomen.

Die undeliverable mail berichten gewoon verwijderen en het houdt waarschijnlijk  vanzelf weer eens op.

Vrgr. AF

akkefiet
door akkefiet - Sep 30, 2008 om 12:46
1075 Antwoorden / 10 Vragen

spammers moet zijn spammer

poltol
door poltol - Sep 30, 2008 om 15:10
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo euki,

Niemand hoeft uw adresboek te kapen. Uw adres komt gewoon voor op het net en is mogelijk via, via ergens terecht gekomen. Er wordt dus niet gekraakt op uw PC. Stel u, het volgende, eens voor: een vereniging stuurt al haar leden een mail. De secretaris doet dit niet met een GROEP en ook niet via BCC. Iedereen kan dus nu uw adres, en dat van alle andere leden, lezen en [mis] [ge] bruiken. Er zijn ook handige lui die allerlei e mail adressen verzamelen en verhandelen. Uw adres is dus nooit veilig te noemen.

Vr.gr. poltol

ju
door jul_1 - Oct 1, 2008 om 12:10
2 Antwoorden / 1 Vragen

eind vorige week kreeg ik meer dan 1500 van die mailtjes en 6 virussen. Heb de  pc geschoond maar het was niet leuk. Maar helaas heb je van die idioten.

re
door retsok - Oct 1, 2008 om 12:26
31 Antwoorden / 3 Vragen

Heb ik ook.

Afzender onbekend en als ontvanger ManTGA nieuwsbrief.

Of een andere nieuwsbrief.

Dit kan als het adresboek van een bedrijf waar je ooit een nieuwsbrief van kreeg is overgenomen, gekraakt, doorverkocht door of aan een spammer.

Gewoon een regel maken en laten verwijderen. Je kunt niet de afzender blokkeren, want dat is steeds een ander.

mi
door michael03 - Oct 1, 2008 om 12:37
9 Antwoorden / 1 Vragen

Ik krijg soms wel eens een lege e-mail zg. door mijzelf verstuurd. Dat zijn spammers, die zo proberen of het e-mailadres (dat ze gewoon gokken of ergens vandaan geplukt hebben) bestaat. Eigenlijk zou je die e-mails als 'onbezorgbaar' terug willen sturen en met sommige programma's kan dat ook. De spammer denkt dan dat je e-mailadres niet bestaat.

ha
door harriet - Oct 1, 2008 om 12:54
7 Antwoorden / 1 Vragen

dit is een groot ''lek' in het internetverkeer.

Ik heb er ook regelmatig last van, en ook op adressen die ik nooit gebruik en die alleen bij de provider bekend zijn!

Ik vind dat de providers hier iets op moeten vinden, want ontvangers blokkeren ten onrechte je adres, met alle gevolgen van dien.

du
door dubbelzout - Oct 1, 2008 om 13:37
100 Antwoorden / 0 Vragen

Dit probleem zal de komende drieduizend jaar niet meer opgelost worden. Om de eenvoudige reden dat internet providers wel mekkeren over gebruik van bandbreedte, maar niet bereid zijn om de koppen bij elkaar te steken en de handen samen te slaan.

Als ze eens gingen samenwerken was spam binnen een week uit de wereld. Maar daar willen ze dan wel geld voor zien van de gebruiker. Dat het alleen maar "traffic" genereert zal ze hun reet roesten. Eerst als gebruiker voor elk e-mail adres 2 euro per maand betalen, dan beloven zij dat zij ongeveer 80% voor je filteren.

Dus iedereen begrijpt nu waarom ze niet willen samenwerken. Dat kost ze namelijk geld dat binnenstroomt, en zoveel binnenstroomt dat de onnodige traffic er dik en dik van betaald kan worden.

Het zijn verdikkeme net zakenmensen. Graaien en voor de rest kun je als klant gewoon barsten.

om
door omadinky - Oct 1, 2008 om 14:53
5 Antwoorden / 2 Vragen

het beste is niet openen ,VOORAL niet openen en gewoon weggooien

desnoods zet je pamfilterbij kun je zelf uitmaken wat je niet en wat je wel wilt doorlaten. werkt perfect, ik gooi vaak alle spam en ongenode reclame op deze manier in een keer weg. succes gewenst door  marianne

om
door omadinky - Oct 1, 2008 om 14:54
5 Antwoorden / 2 Vragen

spamfilter bedoel ik

eu
door eukie - Oct 1, 2008 om 15:02
61 Antwoorden / 70 Vragen

Ja, en ik heb ook begrepen dat je NEVER de afzender moet opsporen (via Eigenschappen of zo - Returnpath)), om vervolgens die afzender te vertellen dat je niet van zijn activiteiten gediend bent. Want dan weten ze pas ECHT dat het e-mailadres bestaat en nog steeds actief is, en dat het gelezen wordt. Dat een ontanger van mijn spookbericht geirriteerd was, bleek uit een andere mail die ik (ook waarschijnlijk uit de US) ontving), met de tekst van een wetsartikel waarin ongevraagde spam strafbaar wordt gesteld ! Bericht overigens niet geopend, maar ik kon het afleiden uit ""onderwerp/subject""

va
door vagabond - Oct 1, 2008 om 15:11
1 Antwoorden / 0 Vragen

het kan zijn dat hij in handen is gekomen van een zekeren vince deze persoon heeft een web site over verzamelen als hij via zijn web site in het bezit komt verkoop hij je e-mail adres aan het buitenland

dat is mij ook over komen op gegeven momeend kreeg ik het een naar het ander e-mailtje uit het buitenland ook zeer veel mail uit de us waar er bij zaten zo als bij jou men noem het internet terreur maar men kan er nog niets aan doen

ja
door jameskirk - Oct 1, 2008 om 18:24
4 Antwoorden / 0 Vragen

Al dit hoeft geen 3000 jaar te duren voor het uit de wereld is, sterker nog: Indien alle Windows gebruikers zouden overstappen op alternatieve e-mailprogramma's en na het downloaden van het Outlook (Express) adresboek in een adresboek van een ander e-mailprogramma, zouden er geen e-mailadressen meer kunnen worden gekaapt. 'Spybots' (virussen in de vorm van 'wormen) kunnen namelijk erg makkelijk door de vele lekken in Outlook (Express) heendringen en adressen gaan verzamelen. Vervolgens zal een andere 'worm' deze of een andere windowsmachine gaan gebruiken als 'Spambot' en met een gekaapt e-mailadres allerlei goed geld opleverende spam gaan rondsturen.  Na verloop van tijd raken e-mailadressen verouderd, men gaat over op een nieuwe provider en de spamberichten komen nergens meer aan. De mens is echter lui en vertrouwd blindelings op Microsoft met zijn brakke software. Van spam raak je dus niet 1,2,3 af, van virussen wel, indien men een ander besturingsprogramma gaat gebruiken (linux op een netbook= mini laptop bijvoorbeeld) of een Apple aanschaft. Windows is een besturingssysteem voor mensen die erg goed weten wat ze doen om het veilig te houden, voor de grote massa eigenlijk ongeschikt...

ra
door racle - Oct 2, 2008 om 10:03
11 Antwoorden / 4 Vragen

Dat heb ik ook een tijdje gehad. Meestal is verzonden uit een oostblokland. Bij mij was het uit Rusland. Maar ook komt het voor dat ze je adres in de US gebruiken. Het is super vervelend, vooral als je zo'n 100 bericht p.d. terug krijgt die je niet verstuurd hebt. De laatste keer hebben we achterhaald via welke provider de mails verstuurd waren en deze een mailtje gestuurd. Toen was het snel over.

vs
door vsavitri01 - Oct 2, 2008 om 18:46
13 Antwoorden / 2 Vragen

jameskirk schreef:
Indien alle Windows gebruikers
zouden overstappen op alternatieve e-mailprogramma's en na het
downloaden van het Outlook (Express) adresboek in een adresboek van een
ander e-mailprogramma, zouden er geen e-mailadressen meer kunnen worden
gekaapt.
---

Er zijn veel e-mailprogramma's aangeboden. Kun jij een paar noemen die de handigheid van OE beschikken?

V

vs
door vsavitri01 - Oct 2, 2008 om 18:46
13 Antwoorden / 2 Vragen

jameskirk schreef:
Indien alle Windows gebruikers
zouden overstappen op alternatieve e-mailprogramma's en na het
downloaden van het Outlook (Express) adresboek in een adresboek van een
ander e-mailprogramma, zouden er geen e-mailadressen meer kunnen worden
gekaapt.
---

Er zijn veel e-mailprogramma's aangeboden. Kun jij een paar noemen die de handigheid van OE beschikken?

V

ja
door jameskirk - Oct 2, 2008 om 19:02
4 Antwoorden / 0 Vragen

Een veel mooier en handiger e-mailprogramma, wat toch erg snel went voor Outlook Express gebruikers, is het gratis te downloaden Thunderbird (http://www.mozilla-europe.org/nl/products/thunderbird/) Het programma is niet alleen in het Nederlands, maar kent de mogelijkheid om te kiezen waar je je antwoord plaatst in een e-mail of in nieuwsgroepn (Onderaan, zoals het hoort!!) maar heeft ook de mogelijkheid om heel veel leuke en nuttige extensies en thema's te downloaden, en dit allemaal voor niets zonder lastig te worden gevallen door reklame. Thunderbird kan er zelfs uitzien als Outlook, of Mail in Vista of Apple OSX! Het is een behoorlijk doorontwikkeld programma en werkt erg lekker. Ook zijn er genoeg Nederlandstalige gebruiksaanwijzingen te vinden voor Thunderbird. Ik zou zeggen: ga ervoor! Vergeet niet, zodra je je Outlook adresboek hebt geimporteerd in het adresboek van Thunderbird, het adresboek van Windows te wissen! Op die manier krijgen virussen en wormen geen vat op de adressen op je PC. Wil je helemaal veilig surfen, zou je ook eens kunnen kijken naar Firefox ook van Mozilla, een prima browser, die minder lekken kent dan Internet Explorer en bovendien sneller is en geen temporary internet files achterlaat, die je later weer moet opruimen.

eu
door eukie - Oct 2, 2008 om 19:26
61 Antwoorden / 70 Vragen

Ik ben degende die de oorspronkelijke vraag heb gesteld. Daarom het volgende voor alle duidelijkheid: het is NIET MIJN mailbox die is gekraakt, maar die van een ander. Van wie weet ik uiteraard niet. Bij die ANDER is gekeken in het adresboek, en daaruit is MIJN e-mailadres gepikt. En onder dit FROMadres zijn en worden mails in de wereld rondgestuurd, allemaal door een hacker of spammer in de USA. Mensen die zo'n mail ontvangen en die daarop bij de afzender reageren, komen uiteraard bij mij uit. Zo ook de Postmaster, die zo'n fake bericht niet kon bezorgen. Zo ben ik er ook achter gekomen. Mijn computer is optimaal beveiligd.  Maar een inkomend bericht dat niet aan de Spamcriteria voldoet, wordt gewoon in mijn INbox geplaatst. Vraag: is zo iemand aan te pakken, of zijn/haar provider. Zoals eerder gezged: ik ga met mijn commentaar niet op Return Path zitten, want dan geef ik me helemaal bloot.

er
door erky - Oct 2, 2008 om 20:03
243 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Eukie,

Dat er af en toe een zogenaamde undeliverable mail in jouw mailbox komt zoals je beschrijft is niet moeilijk. Het is spam, dat is zeker. Hoe het werkt?

De spammer stuurt een mailtje naar iemand die bijvoorbeeld bij HetNet zit en niet bestaat. Dan krijgt de spammer een boodschap van HetNet met een 'undeliverable message' kopieert dit naar zijn eigen SPAM bericht en stuurt dit naar alle mogelijke combinaties met namen en providers.

Spammers zijn er in soorten. Er zijn er die 'sparen' kloppende adressen door bekende sites af te stropen naar e-mail adressen zoals Hyves, fan sites en forums waar e-adressen worden achter gelaten. Andere spammers hebben gewoon een stuk software (zelf geschreven) dat willekeurig op namen gelijkende adressen maakt en die versturen ze dan. Omdat ze spam nooit vanaf een echt of eigen adres versturen krijgen ze de bounces dus ook niet.

Jij hebt dus gewoon last van spam en er is vrijwel zeker ook niet iemands adresboek gekaapt.

Tip. Let op bij het zelf versturen van zgn 'doorstuurberichten' mail dat als je meerdere personen adresseert dat je dat doet via BCC en niet alle geadresseerden in Aan zet. Het verschil is dat iedere ontvanger onder 'Aan' ook de anderen kan zien en onder 'BCC' allemaal afgeschermd (niet zichtbaar) zijn.

Wat je aan dit soort spam kan doen? Weinig, behalve dan de bekende anti spam maatregelen.

Een goed weekeinde morgen.
Erky