Vr
door Vraagsteller00 Jun 1, 2016 om 14:58
Computers & telefonie

Verplicht software update kopen ivm nieuwe Windows versie. Mag dit?

Hallo, in december 2013 heb ik vanwege mijn RSI een spraakherkennings software aangeschaft. Dit was toen al behoorlijk aan de prijs, namelijk 179 euro.
Ik hier een tijdje gebruik van gemaakt, tot mijn laptop (met Windows 7) stukging. Daarna heb ik een nieuwe laptop aangeschaft, maar die laptop was helaas geen lang leven beschoren. Doordat het met mijn arm wat beter ging, heb ik de spraakherkenning op die laptop nooit geïnstalleerd. In augustus 2015 heb ik weer een nieuwe laptop aangeschaft, ditmaal met windows 8.1. Nu begint mijn arm weer wat op te spelen, waardoor ik eerder deze week besloot de spraakherkennings software opnieuw te installeren.
Nu blijkt echter dat mijn duur betaalde versie van deze software niet compatibel is met windows 8.1 of windows 10. Ik heb advies gevraagd bij de verkoper en deze raadde mij aan een upgrade aan te schaffen. Na wat onderzoek op de website blijkt dat deze upgrade minstens 119 euro kost, afhankelijk van de versie. Bij het uitbrengen van windows 8 is kennelijk automatisch een gratis upgrade gedaan, maar die wordt ondertussen niet meer aangeboden. Omdat ik op een nieuwe laptop werk, heb ik deze upgrade dus niet. Als ik deze software, waarvoor ik nog geen 2,5 jaar geleden 179 euro heb betaald dus weer wil gaan gebruiken, zal me dat nog eens 119 euro gaan kosten (of een andere laptop met windows 7).
Mijn vraag is, mag een bedrijf dit zomaar doen? Ze kunnen een consument toch niet verplichten tot het betalen van een meerprijs, simpelweg omdat de externe omstandigheden zijn veranderd? Bij voorbaat dank voor uw antwoord.

3197 17 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Jun 1, 2016 om 15:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u hebt iets gekocht voor uw laptop met Windows 7, wat prima werkte. De leverancier heeft er geen boodschap dat u nu met Windows 10 werkt.

Dus als u het weer wilt gebruiken zult u moeten betalen.

Topantwoord

audb
door audb - Jun 1, 2016 om 15:20
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Vreemd dat er voor een update betaald moet worden om deze te laten werken onder windows 10 daar het echt compitable zou moeten zijn.

Maar hebt u al geprobeert of het niet werkt onder de compaliteits modus?

En over welk programma hebben we het hier?

Vr
door Vraagsteller00 - Jun 1, 2016 om 15:21
5 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Tijger, en bedankt voor je reactie.
Ik heb geen software aangeschaft voor Windows 7. Ik heb gewoon software aangeschaft. Er staat bij aankoop nergens vermeld dat deze software alleen compatibel is met oudere versies van Windows en dat bij een eventuele nieuwe laptop/windows versie ook een nieuwe versie van de software zal moeten worden aangeschaft.
Kijk, in mijn geval gaat het nu toevallig over 2,5 jaar. Maar stel je voor dat je 179 euro betaalt voor deze software (op de laptop die je dan hebt) en een dag later crasht je computer. Dan moet je dus ofwel een nieuwe laptop kopen met windows 7, ofwel 119 euro extra betalen voor een product waarvan je dacht dat het slechts 179 euro kostte. Dat kan de verkopende partij toch niet zomaar maken?

Vr
door Vraagsteller00 - Jun 1, 2016 om 15:27
5 Antwoorden / 1 Vragen

Beste AUDB, dank voor de reactie. Ik heb de software nog niet kunnen installeren, omdat ik geen "sleutel" bij de hand had. Om die reden heb ik de verkoper in eerste instantie benaderd (om te vragen of ze mij die zouden willen geven), waarna hij me vertelde dat ik me trouwens bewust moest zijn van het feit dat de software niet zou werken op windows 8.1.
Ik heb het dus nog niet kunnen proberen, maar stel deze vraag op basis van de informatie van de verkoper.
Om welk product/bedrijf het gaat, is nu even niet relevant en wil ik ook nog even niet noemen, omdat ik geen slapende honden wakker wil maken en hierover mogelijk nog met de verkoper in gesprek wil. Ik was alleen even benieuwd of een verkopende partij het recht heeft om zoiets te doen, zodat ik met die informatie terug kan naar de verkoper om het gesprek aan te gaan.

Topantwoord

capteam
door capteam - Jun 1, 2016 om 15:37
44 Antwoorden / 0 Vragen

U bent natuurlijk niets verplicht, de software die u destijds heeft aangeschaft zal het waarschijnlijk onder Windows 7 nog steeds doen. Het is echter maar de vraag of uw nieuwe laptop goed werkt met Windows 7, of hier stuurprogramma's voor beschikbaar zijn, en of u een licentie voor Windows 7 heeft voor uw laptop aangezien dit meestal aan de hardware gekoppeld is.

Dat uw oude software versie niet werkt met Windows 10, en dat een nieuwere versie van de software dit wel doet, tegen een meerprijs is vrij normaal. U krijgt immers ook een nieuwere software versie. Een update van Office 2010 naar Office 2013 is immers ook niet gratis.

Gr
door Grunn1 Jun 1, 2016 om 16:56
1427 Antwoorden / 18 Vragen

"Een update van Office 2010 naar Office 2013 is immers ook niet gratis".
Dit is natuurlijk iets geheel anders want je hebt het over een ander programma en niet over een update. Office 2010 werkt onder Windows 7 en met een update ook onder Windows 10.

Ik zou gewoon de software proberen te installeren om te zien of deze werkt ja of nee. Kan ook gewoon een verkoop praatje zijn.

Vr
door Vraagsteller00 - Jun 1, 2016 om 15:40
5 Antwoorden / 1 Vragen

"Een update van Office 2010 naar Office 2013 is immers ook niet gratis."

Dat klopt, maar windows 2010 blijft wel gewoon werken op een nieuwere laptop...
En de nieuwere versie heb ik niet nodig. Ik was tevreden met de versie die ik had.

Topantwoord

edrick3
door edrick3 - Jun 1, 2016 om 15:42
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Tja, dat is natuurlijk allemaal erg vervelend voor je.
Maar zoiets komt wel vaker voor.
Er zijn wel meer programma's die niet (meer) werken onder bv. W10
Evenals een aantal printermodellen die niet meer te installeren zijn.
Het betreffende bedrijf heeft bij het uitkomen van W8/W8.1 netjes een gratis upgrade geleverd.
Dat je daar nu € 119 voor moet betalen ..... helaas.
Je zou nog eens vriendelijk bij de fabrikant kunnen informeren.
Trouwens: als men W7/W8.1 niet voor 25 juli upgrade naar W10 zal men daarna ook voor die upgrade moeten gaan betalen.
Neem aan dat er bij de aanschaf van de software systeemeisen vermeld stonden.
(Kijk bv. eens hier)

Vr
door Vraagsteller00 - Jun 1, 2016 om 15:47
5 Antwoorden / 1 Vragen

Prima, dan lijkt het erop dat ik gewoon de pineut ben en me erbij neer moet leggen.
Jammer, en recht of niet, ik blijf het toch een beetje schandalig vinden : )

Bedankt voor jullie reacties.

jo
door jorisw Jun 1, 2016 om 15:59
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Schandalig? Als men voor een ander model kiest (zoals bijvoorbeeld altijd gratis updates voor nieuwe OS-en) dan moet de oorspronkelijk prijs weer een stuk hoger worden om dat extra werk te financieren. Voor niets gaat de zon op, en software testen is een hele grote kostenpost. Op "de doos" van de software stond ongetwijfeld niet iets van: Wordt ondersteund op Windows 7 en op alle komende Windows releases. Alleen de systeemvereisten op het moment van aanschaf staan vermeld.

Topantwoord

gsm
door gsm - Jun 1, 2016 om 16:18
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Dat zijn de zegeningen van de upgrade naar Windows 10.
Ik zou toch in ieder geval proberen om de oude versie te installeren in compatibiliteitsmode (R-muisknop op het setup-bestand).

jo
door jorisw Jun 1, 2016 om 16:50
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Het zou een stuk makkelijker zijn geweest als we gewoon op MS-DOS 3.1 waren gebleven. Dan waren computers spotgoedkoop geweest (zelfs de goedkoopste CPU is al zware overkill) en had alle software van toen nog gewoon gewerkt...

Maar serieus: soms moet je upgraden omdat iets wat ouder is niet meer voldoet. En ja, er zullen best wel mensen zijn die zelfs met Windows 95 nog heel tevreden zijn, maar over het algemeen hebben de meeste gebruikers toch de nieuwe dingen nodig. Vergeet ook niet dat het Windows security concept t/m Windows 7 compleet achterhaald is.

Ma
door Mat Matheij Jun 1, 2016 om 18:07
986 Antwoorden / 3 Vragen

MSDOS is meer dan 40 jaar geleden. Moeten we het daar nu over hebben? Geen reactie op mijn Windows pleidooi van 95 tot nu en dan MSDOS. Van IBM overigens dus de vraag is of het eigenlijk wel ging om MS=Microsoft

gsm
door gsm Jun 1, 2016 om 19:15
5940 Antwoorden / 47 Vragen

@JORISW
We hebben gelukkig de veel betere linux kernel nog. Deze wordt nog steeds verder ontwikkeld o.a. door Linus Torvalds zelf en vooral voor servers nog steeds zeer veel toegepast op hoog niveau. De Linux kernel wordt ook gebruikt voor het maken van de diverse ditributies met grafische werkomgevingen.
Ik kan me wel voorstellen dat, voor de toepassing van nieuwe technieken en het stimuleren van de verdiensten, het handig kan zijn om een uitgebreid systeem als Windows deels te herschrijven.
@MAT: MS-DOS bestaat hooguit 35 jaar en sinds wanneer is het van IBM? Ter info: https://nl.wikipedia.org/wiki/MS-DOS

Vr
door Vraagsteller00 - Jun 1, 2016 om 16:24
5 Antwoorden / 1 Vragen

GSM, reuze bedankt, dat ga ik zeker proberen!

mathijs_b
door mathijs_b - Jun 1, 2016 om 17:26
641 Antwoorden / 77 Vragen

Normaal wordt software regelmatig geupdated. Ik heb nog nooit meegemaakt dat ik opnieuw voor een update moest betalen.

Als het nu ging om een Windows 98 of XP versie van Windows, kan ik het wel begrijpen. Maar van Windows 7 naar Windows 10 is een haast verplichte update en daar mag naar mijn mening de leverancier van het programma niet opnieuw voor rekenen.

Als dat met alle programma's zo ging die ik de laatste 5 jaar heb aangeschaft zou ik de smak geld die ik reeds uitgegeven heb weer eens moeten gaan betalen....  Lijkt me onmogelijk.

Verraad eens om welk programma het gaat. Dan kan men beter dat programma niet meer aanschaffen want over een paar jaar mag je wéér opnieuw betalen.

Ma
door Mat Matheij - Jun 1, 2016 om 18:01
986 Antwoorden / 3 Vragen

U behoeft nooit -dus ook niet bij W10 te betalen voor hernieuwde installatie. Daar zit een maar aan. Op de juiste wijze afmelden of terugschrijven naar enige account. Dat kan bij elke virusscanner maar ook bij willekeurige abonnementen. U dient vooraf wel met de leverancier contact op te nemen zodat dubbele abonnementen niet mogelijk zijn op dezelfde account. Het lijkt alsof U dat niet vooraf heeft overlegd. Al dan wordt het probleem niet per definitie moeilijker maar moet U de bestaande account laten verwijderen en om een nieuwe vragen. Met de bijbehorende wachtwoorden.

akkerdistel
door akkerdistel - Jun 1, 2016 om 18:31
1790 Antwoorden / 3 Vragen

tl;dr

Daarom is het ook zo onverstandig om dit soort software braaf te kopen, daarom ook het advies om het nu gewoon clandestien 'aan te schaffen' op deze wijze vragen dit soort bedrijfjes toch echt bewust zelf voor*. Voor meer info raadpleeg uw buurjongen.

*nope ik treed niet in discussie.

costnix
door costnix Jun 2, 2016 om 11:37
2874 Antwoorden / 1 Vragen

En weer braakte @akkerdistel een hoop onzin uit :-(

edrick3
door edrick3 - Jun 1, 2016 om 18:36
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@mat matheij,

Heb je de vraagstelling wel goed gelezen?

U behoeft nooit -dus ook niet bij W10 te betalen voor hernieuwde installatie. Daar zit een maar aan. Op de juiste wijze afmelden of terugschrijven naar enige account. Dat kan bij elke virusscanner maar ook bij willekeurige abonnementen.

Slaat m.i. in dit geval nergens op.

Ma
door Mat Matheij Jun 1, 2016 om 18:43
986 Antwoorden / 3 Vragen

Mevrouw heeft legaal enig programma aangeschaft. Bij installatie of overgang naar een andere Pc moet je het oorspronkelijke programma naar de account wegschrijven/verwijderen. Daarna kun je het geheel herinstalleren. Bij gevestigde bedrijven. Lees zelf ook eens wat er staat! Wordt hier bijzonder moe van.

edrick3
door edrick3 Jun 2, 2016 om 10:13
27632 Antwoorden / 85 Vragen

O ja?
 Probeer dan maar eens de legale versie van bv. Office2003 te installeren op een compu met W10. Dat werkt dus niet (meer). I rest my case.

Gerry1969
door Gerry1969 - Jun 2, 2016 om 00:32
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Misschien ben ik heel dom maar ik koop jaarlijks een update van mijn professionele video editing software. Terecht dat dit betaald moet worden vind ik want waar ik vroeger in webkwaliteit kon opslaan lukt dat nu al in 8K (ja onzinnig ik weet het) Voorheen kon ik 2 videotracks mixen nu 32. En ga zo maar door. Ook kan ik de leverancier bellen voor hulp en tricks. Ook is de lay-out en het aantal functies ieder jaar beter.

Dus als je zo afhankelijk bent van de spraaksoftware koop dan die update.
Diewilik

zoekster1
door zoekster1 - Jun 2, 2016 om 00:48
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ik vind dit vreemd. Windows 8 werd in oktober 2012 geintroduceerd voor consumenten. Zou toch bezopen zijn als de software die u eind 2013 kocht niet compateble zou zijn met het toen gangbare systeem?  LIjkt mij onacceptabel. Wie is de verkoper van deze software? Ik denk dat u wel een zaak heeft tegen de uitgever van dit product.

Ma
door Mat Matheij - Jun 2, 2016 om 10:09
986 Antwoorden / 3 Vragen

Het is bijzonder jammer dat U de upgrade naar Windows 8.1 heeft gemist. Daar Windows 10 meestal wel werkt met programma's die onder 8.1 ook al werkten. Op het moment van aanschaf bestond Windows 10 nog niet. Grote kans dus dat de upgrade die wel gratis bleek compatible is maar ook dezelfde versie. U kunt een fabrikant niet tot het bij voortduring leveren van updates dwingen.