Afgelopen maand heeft Youfone 100 euro extra afgeschreven van mijn rekening omdat ik iets buiten mijn bundel was gegaan. Ze hebben mij hiervoor niet gewaarschuwd, ik heb ook nooit een berichtje gehad dat ik de 100% datalimiet had bereikt. Tevens geen automatische beveiliging. Mag een provider dit zomaar doen en de onwetende consument op deze manier met woekerprijzen voor data 'oplichten'?
Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.
Met alle respect maar onwetendheid is nooit een excuus. Iedere provider, zo ook Youfone heeft een app waarin je je tegoed kunt inzien. Vaak bieden de apps ook nog extra notificaties. Maar Youfone zal u vast een gefundeerde onderbouwing van uw verbruik kunnen geven.
Ik weet het niet zeker maar volgens mij waarschuwen alle providers bij 80% van het verbruik maar misschien is dat alleen bij roaming.
Maar een onwetende consument moet natuurlijk wel wetend zijn. Niet mogelijk om zelf je data bundel te controleren? Zal niet beweren dat een telefoon compagny nooit een fout maakt maar: iets buiten je bundel zal dus wel iets meer zijn, vandaar de €100,00 extra. En met het woord oplichten? Ik zou er iets voorzichtiger mee omspringen.
Het klopt dat ik wel een melding kreeg bij 80%, maar dat impliceert dus al dat ik nog tegoed had. Daarna heeft Youfone geen waarschuwing meer gegeven na bereik tot max. data. Afijn, nu heb ik dat datalimiet wel ingesteld op hun website, waarmee ik iets dergelijks in de toekomst hoop te voorkomen. De kosten zijn overigens compleet uit verhouding. Ik heb er echt geen moeite mee hoor, om bij overschrijding wat extra te moeten betalen. Maar deze woekerprijzen die Youfone hanteert zijn buiten propotioneel.
door rjwJul 23, 2021 om 09:15
3261 Antwoorden / 5 Vragen
Die waarschuwing wordt bij 80% gegeven zodat je maatregelen kunt nemen. Een waarschuwing bij 100% is per definitie te laat omdat youfone de gebruiksgegevens niet in real time krijgt. Het is een MVNO die de gebruiksinformatie van hun MNO en roaming partners moet krijgen (en dan moet het nog verwerkt worden).
U gaat een abonnement aan bij een budget provider. U krijgt een waarschuwing dat u 80% op gebruikt hebt en dan kijkt u niet verder? Nooit de voorwaarden van uw abonnement bestudeerd?
Nee, ik ben geen kleuter en mij werd niet duidelijk gemaakt door Youfone dat er geen slot op het data limiet zat. Zodoende ik later dus voor een verrassing kwam te staan. Ik heb dit nu wetende na een gesprek met de klantenservice aangepast.
door tijger1Jul 22, 2021 om 14:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen
Waarom zou Youfone u dat duidelijk moeten maken? U sluit toch een abonnement af, maar leest blijkbaar de voorwaarden niet.
U gaat naar een budgetprovider, dus de bundel is een koopje. Stap over naar een duurdere, waarbij je als je over de bundel heen gaat het internet alleen maar langzamer wordt.
De onwetende consument had een wetende consument kunnen zijn als hij voor het afsluiten van zijn abo even gekeken had naar de op hun site vermelde buiten de bundel tarieven.
Je hebt ook een melding van Youfone ontvangen bij 80% verbruik, daarna is het toch aan jou om je verbruik goed in de gaten te houden.
Kortom leg de verantwoordelijkheid niet bij Youfone. [Edit redactie: Graag op je toon letten]
Ik zal de laatste zijn die het niet bij zichzelf zoekt, echter laat dat onverlet dat Youfone enorm profiteert met hun woekerprijzen. Als die nou marktconform waren, was er überhaupt geen discussie. Ik had me ook beter vooraf in moeten lezen. Maar achteraf is het leven altijd makkelijker.
Alle gebruikte data na uw budget is altijd duur. U heeft een bericht gehad bij 80%, ergo u wist dat u "op reserve" reed, als het ware een bijna lege tank. Gaat u dan door met data verbruik, tja, dan gaat de meterv lopen. Anderzijds is € 100 extra gebruik niet een beetje over de grens. En ja, ze mogen die prijzen rekenen, staat in uw contract.
Wist u dat er gevangenisstraf staat op smaad, de tegenhanger van oplichting?
Advies bekijk uw budget en verander dat als het niet (meer) toereikend is.
Kunt u niet beter als zgn onwetende consument u maar beter niet op het gladde pad van providers e.d. begeven? [edit - redactie] Zet een datalimiet op uw telefoon, niet dat dat echt zal helpen want u trekt u niets aan van waarschuwingen. En als u het allemaal woekerprijzen vindt: doe die telefoon dan maar weg, of gebruik die alleen voor noodsituaties. Niets woekerprijzerigs aan. Voortaan svp niet meer onwaarheden schrijven zoals dat u niet gewaarschuwd was. [edit - redactie, houd het s.v.p. vriendelijk en inhoudelijk]
door Nicko_01Jul 22, 2021 om 10:25
3 Antwoorden / 1 Vragen
Beste Aurorai,
Zoals in mijn eerdere comment heb ik nu een data limiet ingesteld. Dus nee, ik doe de telefoon niet weg. En spreek niet op zo'n dreigende toon alsof jij hier de alwetende bent.
door aurora1Jul 23, 2021 om 02:39
15645 Antwoorden / 6 Vragen
Huh? Jij? U heeft als jongeling dus echt nog heel veel te leren.
@NICK_01: als u regeert op een gegeven antwoord is het handerger om dat dan te doen door rechtonder 'reacties' aan te klikken. Uw reacties komen nu over als een nieuw antwoord en niet als reactie van u op een geven antwoord. 'Ook een 'weetje'.
Vele Android telefoons is een DATA limiet zelf in te stellen, kom je nooit overheen, valt verbinding gewoon uit.
Zelf gekozen voor Ziggo met Gastgebruik, in heel veel delen in NL bereikbaar zonder kosten!
Maar in Zeeland waar 0 Ziggo is even een prepaid, op=op en nooit meer dan ik betaalde.
Of neem een duurdere onbeperkte in plaats van limiet die je nu hebt.
Wel is dit over de limiet gaan voor elke Provider een leuke manier om veel geld te verdienen. Mijn gratis Ziggo Gastgebruik of Prepaid zijn zij niet echt blij mee!
Dus je wist dat je bundel bijna op was, je wist dat data buiten de bundel duur is, je had geen limiet op je data gezet, zowel niet op je telefoon en niet bij je provider en dan word je boos als mensen je wijzen op je eigen verantwoordelijkheid. Data buiten bundel is schrikbarend duur omdat dat een van de verdieners is voor el cheapo providers die keihard concurreren op de prijs van het maandelijkse abo. Nog een les; "Verwacht geen premium service van een budget provider"
Youfone doet eigenlijk dat wat alle andere providers ook doen de klant waarschuwen dat de datalimiet bijna bereikt is en meer kunnen providers ook niet doen. Bij 100% datagebruik internet uitschakelen zonder toestemming van de klant levert veel boze telefoontjes op want de klant gaat vragen waarom internet het niet meer doet. Youfone geeft de mogelijkheid om dataplafonds in te stellen en zeker als datagebruik buiten de bundel prijzig is een goede optie. Het is echter niet zo dat Youfone er standaard van uit gaat de klanten onwetend zijn en het de verantwoordelijkheid van Youfone is omklanten tegen zichzelf te beschermen want er wordt wel van u verwacht dat u verstandig met uw databundel om gaat. Dat u 100 euro extra moet gaan betalen is een boel geld maar zie het als leergeld en mijn advies zou zijn stel online een dataplafond in, gebruik de databundel enkel en alleen als een wifi verbinding niet mogelijk is en stel de smartphone zo in dat updates enkel plaats mogen vinden als er een wifiverbinding tot stand gekomen is. Ik heb mijn smartphone zo ingericht dat mobiele data standaard uit staat en wifi standaard aan want op steeds meer plekken wordt wifi standaard aangeboden en na de eerste keer gebruiken zoals in het OV onthoudt de smartphone de wifi instellingen en schakelt automatisch de verbinding in.
Door een lang telefoontje met de provider van mijn vaste telefonie ben ik over mijn belbundel heengegaan en ook over het belplafond van 10 euro dat ik had ingesteld. Hierdoor is (terecht) mijn telefoonnummer geblokkeerd voor bellen.
Ik heb vervolgens mijn belplafond via i-deal betaald, maar de (bel)blokkade wordt niet verwijderd. Na uren bellen met Youfone zeggen ze ijskoud dat ik opnieuw het belplafond heb bereikt en opnieuw het belplafond moet betalen. En dat terwijl ik niet kon bellen...
Via mail heb ik ook contact opgenomen en krijg ik plotseling het bericht: de blokkade is verwijderd. Niet dus... tegenstrijdige berichten.
Ik heb hun gevraagd naar de nummers waar ik naar gebeld zou hebben waardoor ik opnieuw het belplafond bereikt zou hebben, maar die kunnen ze mijn niet geven omdat dat via het KPN netwerk verloopt. Het welles – nietes verhaal wordt pas duidelijk als de factuur is opgemaakt. Daarvoor moet ik wachten tot de 16e van de volgende maand. Op dit moment nog 3 weken. Ze kunnen de blokkade niet verwijderen...
Ik heb zelfs aangeboden om achteraf alsnog dubbele kosten te betalen, mocht blijken dat ik tweemaal over het belplafond ben gegaan. Ze gaan hier niet op in… onbegrijpelijk.
Pas op met deze oplichters van youfone . Als je geen kaart ontvangt voor in de telefoon te stoppen . Zelfs niet eens een bevestiging doet. activeren ze het gewoon en wordt er gewoon geld van je rekening gehaald . Hier doen ze dan ook verder niks aan . Het zijn gewoon oplichters eerste klas .
Ik las de berichten over Youfone. Zij handelen niet volgens de wet en er is sprake van oneerlijke handelspraktijken. Er zou een aangescherpte Europese richtlijn zijn die aangeeft dat er geen kosten mogen worden gevraagd om consumenten te beschermen tegen dataoverschrijding. Youfone rekent 50 cent. Youfone waarschuwt bij 80%, maar zou ook moeten waarschuwen bij 100% en dat 1 mb heel veel extra kost. Waarom zou je voor veel geld data verbruiken wanneer je voor weinig extra kan bijkopen? Youfone is de enige provider die deze foute praktijken heeft. Zelf snappen ze ook wel dat dit niet werkt, maar gaan toch door met dit foute businessmodel. Ze geven op hun site aan, dat ze bij overschrijding bij 60,50 eur het internet blokkeren. Bij mij was dit 88,90 eur. Het is dus willekeur en het wordt tijd dat dit stopt. Graag verzoek ik meer mensen die dit hebben ervaren, dit te melden en aan kassa hier een item over te maken.
door neodutchioMay 9, 2022 om 07:01
5152 Antwoorden / 12 Vragen
En wat is dan precies die wet waar u het over hebt? En geen extra kosten bij data overschrijving? Hoe ziet u dat voor u? Wel gewoon blijven internetten zonder te betalen? Of het internet blokkeren? Dat u extra heeft moeten betalen is ook niet gek. Youfone heeft geen realtime inzicht. U wel trouwens. Zodra Youfone het bericht krijgt dat u er een x bedrag overheen zit sluiten ze u af. Maar in de tijd dat u op dat bedrag zat en zij de melding krijgen zit ook tijd.
Als u wilt dat Kassa dit gaat oppakken zou u met de redactie contact op moeten nemen. Maar iets zegt mij dat ze hier geen zendtijd aan gaan verpesten. Er is een overeenkomst en Youfone houd zich er aan. Dat de consument in deze laks is staat daar los van.
door panter22May 9, 2022 om 08:30
6599 Antwoorden / Vragen
Net alleen bij Youfone, maar ook bij Simpel kun je voor €0,50 een dataplafond instellen. Dat is vrijwillig. Je kunt op je eigen telefoon een datalimiet instellen. Ik ben ook benieuwd naar de wet en de EU richtlijn die dit zouden verbieden. Als je in 1 maand bijna €90 teveel gebruikt hebt, dan kun je beter je abonnement bijstellen. Want dit kost je omgerekend €7,50 per maand extra.
nou ik heb eens een pc besteld alternate leek wel de goedkoopste ( is ook zo ) maar ja alles werkt behalve het moederbord denk nou dat komt wel goed veel 5 sterren op de website maar ja ik stuur dus een mailtje van hey ik heb een moederbord ontvangen maar dees is defect geleverd nou alternate test het zegt vervolgens dit is gebruikers schade dus je garantie vervalt oke dus garantie heb je geen r
...
Lees meer
Ik ben een weekje op vakantie geweest in Spanje en heb daar een auto gehuurd bij Europcar. Je vliegt op Madrid (Barajas) en dan moet je een flink eind naar T1 lopen waar je Europcar ergens zult vinden.
De gehuurde auto bracht ik op 22 april 2024 terug, maar helaas heb ik mijn koker met zonnebril op sterkte in de auto laten liggen en ik kwam daar pas achter toen het te laat was om terug
...
Lees meer
Ik heb per ongeluk mijn toetsenbord geblokkeerd zodat ik geen tekst meer kan typen. Ik werk met die comp. met windows XP. Hoe kan ik die blokkade opheffen? De overige functies werken normaal. Bedankt.
Lees meer