door Nicko_01 21 jul. 2021 om 23:31
Computers & telefonie

Youfone

Afgelopen maand heeft Youfone 100 euro extra afgeschreven van mijn rekening omdat ik iets buiten mijn bundel was gegaan. Ze hebben mij hiervoor niet gewaarschuwd, ik heb ook nooit een berichtje gehad dat ik de 100% datalimiet had bereikt. Tevens geen automatische beveiliging. Mag een provider dit zomaar doen en de onwetende consument op deze manier met woekerprijzen voor data 'oplichten'?

827 16 Rapporteer

Topantwoord

door justmeagain - 21 jul. 2021 om 23:37
453 Antwoorden / 5 Vragen
12

Met alle respect maar onwetendheid is nooit een excuus. Iedere provider, zo ook Youfone heeft een app waarin je je tegoed kunt inzien. Vaak bieden de apps ook nog extra notificaties. Maar Youfone zal u vast een gefundeerde onderbouwing van uw verbruik kunnen geven.

Ik weet het niet zeker maar volgens mij waarschuwen alle providers bij 80% van het verbruik maar misschien is dat alleen bij roaming.

Topantwoord

door tenormin - 21 jul. 2021 om 23:42
15955 Antwoorden / 98 Vragen
12

Maar een onwetende consument moet natuurlijk wel wetend zijn. Niet mogelijk om zelf je data bundel te controleren? Zal niet beweren dat een telefoon compagny nooit een fout maakt maar: iets buiten je bundel zal dus wel iets meer zijn, vandaar de €100,00 extra. En met het woord oplichten? Ik zou er iets voorzichtiger mee omspringen.

door Nicko_01 - 21 jul. 2021 om 23:42
3 Antwoorden / 1 Vragen
0

Het klopt dat ik wel een melding kreeg bij 80%, maar dat impliceert dus al dat ik nog tegoed had. Daarna heeft Youfone geen waarschuwing meer gegeven na bereik tot max. data. Afijn, nu heb ik dat datalimiet wel ingesteld op hun website, waarmee ik iets dergelijks in de toekomst hoop te voorkomen. De kosten zijn overigens compleet uit verhouding. Ik heb er echt geen moeite mee hoor, om bij overschrijding wat extra te moeten betalen. Maar deze woekerprijzen die Youfone hanteert zijn buiten propotioneel.

rj
door rjw 23 jul. 2021 om 09:15
2101 Antwoorden / 5 Vragen

Die waarschuwing wordt bij 80% gegeven zodat je maatregelen kunt nemen. Een waarschuwing bij 100% is per definitie te laat omdat youfone de gebruiksgegevens niet in real time krijgt. Het is een MVNO die de gebruiksinformatie van hun MNO en roaming partners moet krijgen (en dan moet het nog verwerkt worden).

door tijger1 - 21 jul. 2021 om 23:57
41921 Antwoorden / 21 Vragen
1

U gaat een abonnement aan bij een budget provider. U krijgt een waarschuwing dat u  80% op gebruikt hebt en dan kijkt u niet verder?
Nooit de voorwaarden van uw abonnement bestudeerd?

[Edit redactie: Graag op je toon letten]

door Nicko_01 - 22 jul. 2021 om 00:00
3 Antwoorden / 1 Vragen
0

Beste Tijger1,

Nee, ik ben geen kleuter en mij werd niet duidelijk gemaakt door Youfone dat er geen slot op het data limiet zat. Zodoende ik later dus voor een verrassing kwam te staan. Ik heb dit nu wetende na een gesprek met de klantenservice aangepast.

door tijger1 22 jul. 2021 om 14:33
41921 Antwoorden / 21 Vragen

Waarom zou Youfone u dat duidelijk moeten maken? U sluit toch een abonnement af, maar leest blijkbaar de voorwaarden niet. 


U gaat naar een budgetprovider, dus de bundel is een koopje. Stap over naar een duurdere, waarbij je als je over de bundel heen gaat het internet alleen maar langzamer wordt. 

door Sprietje - 22 jul. 2021 om 00:04
962 Antwoorden / 1 Vragen
2

De onwetende consument had een wetende consument kunnen zijn als hij voor het afsluiten van zijn abo even gekeken had naar de op hun site vermelde buiten de bundel tarieven.

Je hebt ook een melding van Youfone ontvangen bij 80% verbruik, daarna is het toch aan jou om je verbruik goed in de gaten te houden.

Kortom leg de verantwoordelijkheid niet bij Youfone. [Edit redactie: Graag op je toon letten]


door Nicko_01 - 22 jul. 2021 om 00:23
3 Antwoorden / 1 Vragen
0

Beste Sprietje,

Ik zal de laatste zijn die het niet bij zichzelf zoekt, echter laat dat onverlet dat Youfone enorm profiteert met hun woekerprijzen. Als die nou marktconform waren, was er überhaupt geen discussie. Ik had me ook beter vooraf in moeten lezen. Maar achteraf is het leven altijd makkelijker.

door marita5 - 22 jul. 2021 om 01:05
9972 Antwoorden / 15 Vragen
1

Hallo Nicko_01 , 

Lees hier de tarieven , als u buiten uw bundel gaat . 

Mocht je buiten de bundel bellen, sms'en of internetten dan worden hier andere tarieven voor in rekening gebracht. De tarieven kun je hier bekijken. 

https://support.youfone.nl/support/solutions/articles/14000102751-wat-zijn-de-kosten-voor-bellen-sms-en-internet-buiten-de-bundel-

door Nicko_01 22 jul. 2021 om 10:47
3 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Maritas,

Deze had ik gisteren reeds doorgelezen, maar bedankt.

door marita5 22 jul. 2021 om 11:44
9972 Antwoorden / 15 Vragen

Graag gedaan . fijn dat u dit al had doorgelezen , dit overkomt u geen tweede keer meer .

door mahadma - 22 jul. 2021 om 01:07
9864 Antwoorden / 48 Vragen
3

Alle gebruikte data na uw budget is altijd duur. U heeft een bericht gehad bij 80%, ergo u wist dat u "op reserve" reed, als het ware een bijna lege tank. Gaat u dan door met data verbruik, tja, dan gaat de meterv lopen. Anderzijds is € 100 extra gebruik niet een beetje over de grens. En ja, ze mogen die prijzen rekenen, staat in uw contract.

Wist u dat er gevangenisstraf staat op smaad, de tegenhanger van oplichting?

Advies bekijk uw budget en verander dat als het niet (meer) toereikend is.

door Nicko_01 22 jul. 2021 om 10:28
3 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Mahadma,

Ik had mijn reactie duidelijk tussen haakjes staan, maar bedankt voor de tip.

door aurora1 - 22 jul. 2021 om 02:38
15531 Antwoorden / 6 Vragen
1

Kunt u niet beter als zgn onwetende consument u maar beter niet op het gladde pad van providers e.d. begeven?
[edit - redactie]
Zet een datalimiet op uw telefoon, niet dat dat echt zal helpen want u trekt u niets aan van waarschuwingen. En als u het allemaal woekerprijzen vindt: doe die telefoon dan maar weg, of gebruik die alleen voor noodsituaties. Niets woekerprijzerigs aan.
Voortaan svp niet meer onwaarheden schrijven zoals dat u niet gewaarschuwd was.
[edit - redactie, houd het s.v.p. vriendelijk en inhoudelijk]

door Nicko_01 22 jul. 2021 om 10:25
3 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Aurorai,

Zoals in mijn eerdere comment heb ik nu een data limiet ingesteld. Dus nee, ik doe de telefoon niet weg. En spreek niet op zo'n dreigende toon alsof jij hier de alwetende bent.

door aurora1 23 jul. 2021 om 02:39
15531 Antwoorden / 6 Vragen

Huh? Jij? U heeft als jongeling dus echt nog heel veel te leren.

door heremietkreeft - 22 jul. 2021 om 09:24
13698 Antwoorden / 184 Vragen
0

@NICK_01: als u regeert op een gegeven antwoord is het handerger om dat dan te doen door rechtonder 'reacties' aan te klikken. Uw reacties komen nu over als een nieuw antwoord en niet als reactie van u op een geven antwoord. 'Ook een 'weetje'.

door Nicko_01 22 jul. 2021 om 10:30
3 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Heremietkreeft,

Dank voor je reactie inclusief 'sneer' op het eind.

door heremietkreeft 22 jul. 2021 om 16:19
13698 Antwoorden / 184 Vragen

Handiger en rechtsonder maar u had dat al begrepen. En het was niet als 'sneer' bedoeld maar als :-).

door $0Msss.. - 22 jul. 2021 om 09:36
909 Antwoorden / 9 Vragen
0

Vele  Android telefoons is een DATA limiet zelf in te stellen,
 kom je nooit overheen,  valt verbinding gewoon uit.

Zelf gekozen voor Ziggo met Gastgebruik,   in heel veel delen  in NL bereikbaar zonder kosten!

Maar in Zeeland waar 0 Ziggo is  even een prepaid,  op=op en nooit meer dan ik betaalde.

 

Of neem een duurdere onbeperkte  in plaats van  limiet die je nu hebt.

Wel is dit over de limiet gaan voor elke Provider een  leuke manier om veel geld te verdienen.
Mijn gratis Ziggo Gastgebruik of Prepaid zijn zij niet echt blij mee!

 

He
door HenkDeZevende - 22 jul. 2021 om 14:23
453 Antwoorden / Vragen
1

Dus je wist dat je bundel bijna op was, je wist dat data buiten de bundel duur is, je had geen limiet op je data gezet, zowel niet op je telefoon en niet bij je provider en dan word je boos als mensen je wijzen op je eigen verantwoordelijkheid. Data buiten bundel is schrikbarend duur omdat dat een van de verdieners is voor el cheapo providers die keihard concurreren op de prijs van het maandelijkse abo.
Nog een les; "Verwacht geen premium service van een budget provider"

ro
door ronny530 - 22 jul. 2021 om 16:37
1523 Antwoorden / 41 Vragen
0

Youfone doet eigenlijk dat wat alle andere providers ook doen de klant waarschuwen dat de datalimiet bijna bereikt is en meer kunnen providers ook niet doen. Bij 100% datagebruik internet uitschakelen zonder toestemming van de klant levert veel boze telefoontjes op want de klant gaat vragen waarom internet het niet meer doet. Youfone geeft de mogelijkheid om dataplafonds in te stellen en zeker als datagebruik buiten de bundel prijzig is een goede optie. Het is echter niet zo dat Youfone er standaard van uit gaat de klanten onwetend zijn en het de verantwoordelijkheid van Youfone is omklanten tegen zichzelf te beschermen want er wordt wel van u verwacht dat u verstandig met uw databundel om gaat. Dat u 100 euro extra moet gaan betalen is een boel geld maar zie het als leergeld en mijn advies zou zijn stel online een dataplafond in, gebruik de databundel enkel en alleen als een wifi verbinding niet mogelijk is en stel de smartphone zo in dat updates enkel plaats mogen vinden als er een wifiverbinding tot stand gekomen is. Ik heb mijn smartphone zo ingericht dat mobiele data standaard uit staat en wifi standaard aan want op steeds meer plekken wordt wifi standaard aangeboden en na de eerste keer gebruiken zoals in het OV onthoudt de smartphone de wifi instellingen en schakelt automatisch de verbinding in.

door 1paul - 22 jul. 2021 om 16:42
1824 Antwoorden / 0 Vragen
1

ja, dat mag en nee, u bent niet onwetend, u weet, althans had kunnen weten dat als u de bundel overschrijd u mag bijbetalen....

dat u zichzelf als onwetend neerzet pleit niet voor u, dat betekent dat u de voorwaarden niet heeft gelezen die u heeft gehad!!!!

pe
door pebk - 23 jul. 2021 om 13:52
354 Antwoorden / 0 Vragen
1

Ook Youfone heeft een 80% bericht. https://www.simonlyonbeperktinternet.com/sim-only/youfone-2/buiten-bundel/ 
De meeste telefoons houden zelf bij hoeveel data er gebruikt is.
De tarieven staan ook gewoon op hun site en er is een app waarin te zien is wat het huidige verbruik is.

Handige link om de instelling voor uw toestel te vinden. Na het kiezen van uw toestel klik op "mobiele data managen" bij het onderdeel Internet.

Voor mijn zoon heb ik een abonnement afgesloten bij een andere provider, waarbij je niet buiten je bundel kan, juist om deze reden.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

re
remaegir - 30 jul. 2021 om 09:32
Huishouden & energie

Verborgen abonnementen Ziggo

Er blijken verborgen abonnementen te bestaan bij Ziggo, d.w.z. abonnementen waarmee niet geadverteerd wordt.
Ik heb nu Alles in 1 compleet à €70,50 per maand en vind de prijs zo langzamerhand de spuigaten uitlopen,
Ik kijk alleen tv (weinig zenders) en gebruik internet voor social media en nieuws, dus niet voor game doeleinden.
Welk abonnement is nu het voordeligst? (Ik wil niet ... Lees meer

l waasdorp - 30 jul. 2021 om 17:12
Geldzaken & recht

F

rekening geblokkeerd omdat bank je beschuldigd van fraude met rekening nummer verder krijg je geen uitleg alleen dat er aangifte is gedaan kan nu niet aan geld komen mag dit zomaar Lees meer

justmeagain - 29 jul. 2021 om 19:48
Geldzaken & recht
SVB Loonheffing voor F formulier

SVB Loonheffing voor F formulier

Beste Allemaal,
Onlangs is mijn moeder overleden en nu heb ik een F formulier van de belastingdienst gekregen.
Bij vraag 14A staat de vraag of ik de inkomsten van mijn moeder op wil geven.
Zij had een AOW en 2 pensioenen.
Op de jaaropgaves van de pensioenfondsen staat duidelijk het loon en de loonheffing vermeld.
Van de SVB staat het zoals jullie op de afbeelding kunen zie ... Lees meer