mi
door michelleschouten Aug 29, 2017 om 17:24
Computers & telefonie

Youfone torenhoge rekeningen

Wij hebben in juni een veel te hoge factuur ontvangen door teveel verbruikte MB's. Nu hebben wij de specificatie van de factuur bekeken, en bleek dat er om een paar minuten rond de 58mb werd afgeschreven. Dit was ook midden in de nacht, tijdens werk of wanneer we thuis waren. In deze drie gevallen staat mijn telefoon altijd op vliegtuigstand met mijn Wifi aan. Naar mijn weten is het dan onmogelijk om MB's te verbruiken.

De reactie van YouFone is dat je dan weldegelijk MB's kunt verbruiken, wanneer je Wifi verbinding slecht is tijdens vliegtuigstand. (Nog nooit van gehoord?) Het internet wordt geregistreerd via KPN, en hun kunnen hier verder niks aan doen behalve ons een coulance bieden van €30,00. Echter hebben zij nooit een aangepaste factuur naar ons verzonden.

Wij zijn niet akkoord gegaan met de €30,00, en vragen om verdere uitleg hoe het mogelijk is dat er zoveel mb's zijn afgeschreven. In dit geval leggen ze eigenlijk de schuld bij KPN.

Contact gehad met de KPN, die zeggen dat dit onzin is. Youfone gebruikt het netwerk van KPN, maar registreerd zelf het verbruik van hun klanten, en daar zit KPN dus helemaal niet tussen.

Ondertussen nu een brief gehad van Directpay met een dreiging van de deurwaarder. We zijn nog in onderhandeling met Youfone, ookal heeft dit totaal geen nut, en sturen ze tegelijkertijd zo'n brief?

Vandaag weer met de klantenservice van facturatie Youfone gesproken, maar zij zeggen er niks aan te kunnen doen. Mijn voorstel is om het openstaande bedrag -€30,00 coulance -€40,00 aanmaningskosten te betalen, en dat hun het abonnement stopzetten zonder extra kosten. Hier kon Youfone ook niet mee akkoord gaan. Nu willen we eigenlijk via de rechtsbijstand verder tot een oplossing komen.

Zo jammer dat een bedrijf niet een beetje flexibel kan zijn naar de klant toe, om het opgelost te krijgen.

Heeft iemand hier nog meer ervaringen mee, en hoe is dit verder opgelost?

8570 11 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Aug 29, 2017 om 17:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U dient gewoon te betalen wat u hebt verbruikt. Dus ook thuis kunt u Mb's verbruiken. Wellicht hebt u een app die constant veel verbruikt.

U kunt een datateller installeren, u kunt een plafond instellen. U kunt de gebruiksaanwijzing van uw mobiel lezen.

Dus accepteer die € 30 coulance. En als u nog een contract hebt, gaan zij uiteraard dat abonnement niet gratis stopzetten.

KPN heeft hier niets mee van doen. En ook uw rechtsbijstand doet natuurlijk niets, want u staat niet in uw recht.

U bent niet in onderhandeling, u moet gewoon betalen en in het vervolg zorgen dat u uw verbruik monitort.

mi
door michelleschouten Aug 29, 2017 om 18:00
Antwoorden / 1 Vragen

Het zijn mb's die ik niet heb verbruikt , hoezo zou ik daar dan voor gaan betalen?
Hoe kan ik mb's verbruiken als ik mijn vliegtuigstand aan heb als ik mijn mobiel niet gebruik of WiFi heb? Ik ga niet ergens voor betalen wat ik niet heb verbruikt
2 uur snachts 50 Mb verbruiken terwijl ik lig te slapen?! Hoe is dat mogelijk

tijger1
door tijger1 Aug 29, 2017 om 18:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hebt u eigenlijk al eens in uw mobiel gekeken waar u het (niet) aan verbruikt hebt? Dan gaat er een wereld voor u open.

Maar van mij mag u rustig niet betalen hoor, met uiteindelijk een bezoek van de deurwaarder en aan de rechter.

Cookies
door Cookies Aug 29, 2017 om 18:16
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Terwijl je ligt te slapen, kunnen software updates gedownload worden. Als je wifi dan geen bereik heeft, kan er geschakeld worden naar mobiele data. Zoals tijger1 al schrijft installeer een data manager.

edrick3
door edrick3 - Aug 29, 2017 om 18:03
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Wij hebben in juni een veel te hoge factuur ontvangen door teveel verbruikte MB's.
De factuur was dus niet te hoog, want ze gaan er van uit dat die MB's verbruikt zijn.

Zo jammer dat een bedrijf niet een beetje flexibel kan zijn naar de klant toe, om het opgelost te krijgen.
Nou, ze hebben je toch een coulance-aanbod gedaan?!
Zou daar maar mee akkoord gaan!
Je rechtsbijstand komt echt niet in het geweer voor zo'n laag bedrag en al helemaal niet daar je ongelijk hebt.

diumenge
door diumenge - Aug 29, 2017 om 18:30
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Indien mobiel internet inderdaad echt uit stond door het inschakelen van de vliegtuigstand en vervolgens wifi handmatig is aangezet, dan kan er geen mobiel gebruik zijn. Wat Youfone zegt is dan onzin. De vraag is natuurlijk of internet echt goed is uitgeschakeld door het inschakelen van de vliegtuigstand.

ne
door neodutchio - Aug 29, 2017 om 18:34
5152 Antwoorden / 12 Vragen

U weet precies wanneer u hoeveel mb gebruikt via welke kanalen? Er zijn al veel voorgangers voor u geweest met een hoger verbruik dan normaal. En iedereen gaat klagen bij de internetaanbieder, maar daar zit u fout. Deze faciliteerd enkel internet. Dat uw telefoon dingen doet zoals van wifi af gaan en zelfs midden in de nacht gaat updaten (hoe durft de telefoon zo laat nog wakker te zijn), is niemand aan te rekenen. Behalve de persoon die de telefoon ingestelt heeft.
Denk dat hierboven al hulpmiddelen genoeg staan om te voorkomen dat het nog een keer gaat gebeuren.
Tip: betaal zo snel mogelijk. Bij niet betalen worden de kosten alleen maar hoger. Voordeel voor u, bij te lang wachten wordt het abonnement vanzelf stopgezet, maar dan bent u wel alle kosten van nu plus alle abonnementskosten tot einde contract in een keer op tafel leggen.

panter22
door panter22 - Aug 29, 2017 om 18:42
6599 Antwoorden / Vragen

Wat versta je onder een torenhoge rekening?
Heb je de slimme netwerkwissel misschien aanstaan?
https://forum.t-mobile.nl/verbruikstatus-398/verbonden-met-wifi-en-toch-dataverbruik-255471
T
ips van de Consumentenbond:
https://www.consumentenbond.nl/mobiel-abonnement/dataverbruik-android

mathijs_b
door mathijs_b - Aug 29, 2017 om 19:12
641 Antwoorden / 77 Vragen

In de vliegtuigmodus kun je nog wel gewoon muziek luisteren, spelletjes spelen enzovoort. Maar het belangrijkst is dus dat alle opties van je telefoon welke straling "geven" uitgeschakeld worden.

In de vliegtuigstand is Internet dus niet 100% afgeschakeld.
Zet 's avonds "Mobiele gegevens" uit. Dan is er écht geen internet meer via het mobiele netwerk. Wel nog via Wifi maar dat is hier het probleem niet.

tijger1
door tijger1 Aug 29, 2017 om 20:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Vliegtuigstand: Je kunt alleen maar spelletjes spelen en muziek luisteren die op de telefoon opgeslagen staan.

diumenge
door diumenge Aug 30, 2017 om 07:00
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Hoe kom je daarbij? In de vliegtuigstand behoren alle verbindingen uitgeschakeld te worden, ook mobiel internet. Dus graag een bron van je bewering.

aurora1
door aurora1 - Aug 29, 2017 om 22:50
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Misschien is het handig om de gebruiksaanwijzing van uw telefoon eens zorgvuldig door te lezen en ook eens op de site van de Consumentenbond te lezen over datagebruik.
Verder is het al gezegd: installeer een datamanager/datateller op uw gsm waarmee u een plafond in kunt stellen.
U kunt als het goed is op uw gsm precies zien waarvoor de data gebruikt zijn.
Ik zou maar snel die coulance aannemen.....

AWYeah28
door AWYeah28 - Aug 29, 2017 om 22:57
355 Antwoorden / Vragen

Beste Michelle Schouten,

Een vervelende situatie. De vraag is hier welke partij er verantwoordelijk kan worden gehouden voor het onverklaarbare gebruik van data. Uw provider geeft slechts toegang tot het netwerk, die heeft geen enkele invloed op uw gedrag en verbruik. Dan zou er een fout moeten zijn gemaakt bij de facturatie en kunt u op uw mobiel het dataverbruik opzoeken in de instellingen, hier een schermafdruk van maken en proberen daar iets mee te bereiken.

Klopt het dataverbruik op de factuur met de gegevens in uw mobiele telefoon, dan kunnen we er vanuit gaan dat de data daadwerkelijk is verbruikt en kan uw provider hier hoe dan ook niet voor aansprakelijk worden gesteld. Uw discussie met Youfone is dan geheel nutteloos en eindigt voor u met hoge kosten van een rechtszaak en beslag op uw inkomen.

De boosdoener zou dan nog uw mobiele telefoon kunnen zijn. Wellicht is er bij een laatste firmware-update iets fout gegaan waardoor een stukje software in een loop zit en data blijft verbruiken. Dan zou de maker van de data -Google, Apple, Microsoft, enz.- aansprakelijk kunnen zijn. Ik heb alleen een zeer sterk vermoeden dat, wanneer u zich door de vele voorwaarden van de softwarefabrikanten worstelt, hier ongetwijfeld een passage in zal staan over gebruik op eigen risico etc.

Het advies is daarom, in het geval het dataverbruik op uw telefoon overeenkomt met de factuur, uw verlies te nemen en de factuur te betalen. Hopelijk is Youfone inmiddels niet van gedachten veranderd over de aangeboden coulance. Wilt u absoluut zeker zijn geen data te verbruiken: verwijder de accu.

Succes!

costnix
door costnix Aug 30, 2017 om 04:23
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Het verwijderen van de accu is bij vrijwel elk toestel niet meer mogelijk!

AWYeah28
door AWYeah28 Aug 30, 2017 om 10:21
355 Antwoorden / Vragen

Vrijwel elk toestel is een overstatement beste Costnix, dat is een trend onder de nieuwere high-end toestellen. Maar mocht TS zo'n toestel hebben, dan kan het ook volstaan de SIM-kaart te verwijderen.

ma
door majkersten - Sep 14, 2017 om 18:15
1 Antwoorden / Vragen

Ook ik wil graag mijn ongenoegen uiten over Youfone.

Op 4 augustus vertrok ik met mijn gezin voor een vakantie naar Sicilië op het moment van vertrek had ik ruim meer dan 1,3 GB aan data-tegoed nog over. Mijn databundel is 1,5 GB groot en daarmee kom ik normaalgezien ruim uit iedere maand.

Tijdens mijn vakantie maak ik enkel gebruik van de databundel om mijn mail te checken en dagelijks het overzicht van de krant te lezen. Kortom, mijn bundel is ruim toereikend hiervoor.

Wat schets mijn verbazing, op 11 augustus ontvang ik een SMS-bericht van youfone dat ik 80% van mijn data-bundel heb verbruikt en dat MB’s buiten de bundel worden belast met € 0,04/MB. Verbaast laat ik het bericht aan mijn vrouw lezen en contoleer ik de AP van youfone, wat ik overigens dagelijks doe tijdens vakanties, om te zien wat ik verbruikt heb. Hier zie ik dat er eigenlijk niets aan de hand is. Er is nog ruim tegoed aanwezig !?!

Op 12 augustus check wederom mijn ap en wat schetst mijn verbazing…….ik heb mijn bundel volledig verbruikt én ik heb inmiddels 248 MB buitende bundel verbruikt !? Met stomheid geslagen over deze hoeveelheid data zie ik vervolgens ook nog dat ik niet voor 0,04 /MB maar voor 0,10 per MB wordt aangeslagen.

Hierop heb ik vanuit het buitenland contact gezocht met Youfone om opheldering te krijgen. Het antwoord was kort maar krachtig; meneer op onze site staat het tarief van 0,10/MB en het SMS-bericht dat u heeft ontvangen is niet van ons maar van KPN! Kortom betalen. Het bedrag is uiteindelijk opgelopen tot € 56,55!

Bij thuiskomst heb ik nog geprobeerd met diverse screenshots e.e.a. te verduidelijken echter zonder gewenst resultaat.. Youfone wilde me €10,= in mindering brengen. Wat een belediging! Overigens heb ook ik in mijn overzicht gezien dat ik bijna 24 uur per dag online ben geweest en zelfs het 's nachts hoeveelheden MB's heb gebruikt.

Beste mensen, het is me niet eens zozeer om het geld maar des te meer omdat de klanten worden misleid en bedondert dat ik hieraan aandacht wil besteden op deze plek.

Bezint eer ge aan Youfone begint, het is een boevenclub! Trap er niet in !!!

Maurice

aurora1
door aurora1 Sep 14, 2017 om 18:31
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Heeft u de reacties niet gelezen?
U zou zomaar een boek kunnen schrijven met uw verhaal, deze site is er niet voor om verhaaltjes over ongenoegens te vertellen.
Als u een vraag heeft kunt natuurlijk altijd nog u zelf een topic openen in deze rubriek Vraag en Beantwoord..

ne
door neodutchio Sep 14, 2017 om 18:56
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Wat heeft Youfone te maken met het verbruik van uw telefoon?

Gerry1969
door Gerry1969 - Sep 14, 2017 om 19:49
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Als we een nieuwe regering krijgen eis ik dat smartphones alleen door smart-users mogen worden gebruikt. Scheelt heel veel onzin topics.