ke
door keesbakels Jun 25, 2010 om 09:58
Elektronica & tv

Afwasmachine hapert

Ik heb een Whirlpool afwasmachine ADP 4300. Sinds enige tijd heeft hij moeite met het wegpompen van water. De machine pompt het water met kleine beetjes weg. Tijdens dit wegpompen knippert het groene lampje synchroon met het haperende wegpompen. Uiteindelijk wordt het afwasproces wel vooltooid. Is dit simpel op te lossen of het einde van de 5,5 jaar oude afwasser?
Bij voorbaat dank voor tips!

M.vr.gr. Kees

7614 19 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Jun 25, 2010 om 10:18
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Heb je al bekeken of de afvoer ergens verstopt zit? Als het mogelijk is de afvoer van de vaatwasser los halen (uiteraard wel een emmer er onderhouden!) en proberen bijvoorbeeld een trekveer er in te stoppen. Wat ook wel eens helpt is een teiltje heet water in de vaatwasser gieten en doorlaten stromen.

wolfenjong
door wolfenjong - Jun 25, 2010 om 11:27
859 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo

Bij iedere wasmachine zit links of rechts onder een klepje , en daar zit het filter van de afvoerpomp achter, heeft u deze al eens schoongemaakt.
Minstens een maal per jaar doen, dat voorkomt een waterballet in de toekomst.

Succes er mee.

ke
door keesbakels - Jun 25, 2010 om 11:47
54 Antwoorden / 20 Vragen

Bij deze machine niet. Er staat ook niets over in de gebruiksaanwijzing. Bovendien gaat het hier om een AFwasmachine of, zo je wilt een vaatwasser en niet over een wasmachine zoals in de reactie van wolfenjong.
Ik ga eerst maar eens het teiltje heet water van Marcel75 proberen of misschien een fles schoonmaakazijn. De afvoer zit niet verstopt. Het resultaat laat ik zeker weten maar dat kan tot na het weekend duren.
Beiden bedank voor de reactie.

M.vr.gr. Kees

wolfenjong
door wolfenjong - Jun 25, 2010 om 12:00
859 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo

Sorry ik heb de vraag niet goed gelezen, als het om een wasmachine gaat klopt mijn verhaal wel, maar voor u vaatwasser is deze oplossing niet van toepassing.
Haal de filter uit de vaatwasser, en kijk met een zaklamp of er nog resten zijn achergebleven en verwijder deze,en wat ook wel eens snel kan helpen is even wat soda in heet water oplossen, en in het filtergat gieten.
10 min wachten en dan weg laten pompen.
De meeste verstoppingen ontstaan, door dat men niet warm genoeg de afwas doet, al is het maar een keer per week.

Succes er mee nogmaals.

Succes nog maals

wi
door wimien - Jun 25, 2010 om 14:35
3 Antwoorden / 0 Vragen

Doe geen moeite meer, Whirlpool is waardeloos, eigen ervaring en die van anderen. Ik ben ook met van alles en nog wat bezig geweest, maar echt moeite voor niets. Ik heb nu een Bosch, voorheen altijd Siemens gehad, en nooit problemen. U hebt, net als wij toen gewoon een wegwerpapparaat, een aantal jaren gaat het goed, dan beginnen de afwasresultaten terug te lopen.
Het begin van het einde. Laten repareren kost tegenwoordig ook een vermogen, zonde van het geld.
Gooi hem eruit!

hans515
door hans515 - Jun 25, 2010 om 15:37
250 Antwoorden / 117 Vragen

Zit er geen rommel in de filter onderin? Loopt de slang goed? Geen knik in de slang?
Onder in het filter goed gekeken bijv. geen glasscherfjes? Anders de pomp nazien!
Succes, Hans.

knoop4x9
door knoop4x9 - Jun 25, 2010 om 16:26
533 Antwoorden / 0 Vragen

Het enigste wat ik kan bedenken is dat de pomp te zwaar loopt en daardoor steeds thermisch afslaat, oorzaak zou kunnen zijn zwaarlopende lagers en of ongerechtig heden in de pomp zelf.
Je zou kunnen beginnen met gootsteen ontstopper, maar kijk eerst op de fles of dat kan, anders zou je de pomp moeten demonteren en is goed moeten gaan bekijken, zonodig een handig iemand inschakelen, kan best nog wel de moeite waard zijn.

Sukses ermee Nico

pe
door peterjansen - Jun 25, 2010 om 19:12
5 Antwoorden / 2 Vragen

Whirlpool is een merk, dat na 5 jaar je machine al opgeeft. En hoewel het hier een vaatwasser betreft, heeft mijn 3,5 jaar 'oude' wasmachine kuren. Alsof de handrem er op staat. Monteur langs laten komen kost meer dan 100 euro. En afhankelijk van de leeftijd van de machine berekenen ze een maximum reparatie prijs.

Keesbaksels, je weet nu dus alvast wat je te wachten staat als je een monteur wil laten komen.

En, ja. Ik vind dit echt iets voor Kassa om hier paal en perk aan te stellen en deze chantage-praktijken.

ke
door keesbakels - Jul 7, 2010 om 12:45
54 Antwoorden / 20 Vragen

Nog even terugkomen op de afwasser. Alle in- en uitvoer nagekeken en geen vuil, knikken o.i.d. aangetroffen. Schoonmaakazijn, en heet water hebben niet geholpen. Het zal dus inderdaad de waterpomp zijn. Op internet kan ik voor ongeveer 25 euro incl. verzendkosten een nieuwe kopen maar, hoe kom ik bij de waterpomp? Is daar ergens een handleiding voor te vinden? Ik heb al gekeken of de achterkant eenvoudig te demonteren is maar dit ziet er niet hoopvol uit. Moet het misschien via de onderkant?
Alvast dank voor de reacties.

Nog even over de kwaliteit van Whilrpool. Het was een vrij goedkoop apparaat, 299 euro. Als hij nu definitief stuk zou gaan heb ik een afschrijving gehad van 54 euro per jaar. Iets meer dan 1 euro per week.
Bijna 15 cent per dag. Daar kan ik wel mee leven.

Groeten Kees.

plumber
door plumber - Jul 27, 2010 om 21:19
16 Antwoorden / 2 Vragen

Beetje laat met reageren en misschien niet meer nodig.
Haal de achterplaat eraf dan ziet U een grote ronde schakelaar
met een dun slangetje er aan. Slangetje eraf halen doorblazen
en bij de schakelaar voorzichtig blazen-zuigen totdat U een
klik hoort.Denk dat hij blijft hangen. Wel de stroom eraf
anders blijf je zelf ook hangen.
gr.

ke
door keesbakels - Jul 27, 2010 om 21:43
54 Antwoorden / 20 Vragen

Niet te laat in ieder geval. Machine werkt nog steeds de afwas keurig af, zij het wat astmatisch. Ik heb de achterkant van de machine bekeken en niet gezien hoe ik deze kan verwijderen. Als ik de bovenkant eraf haal kan ik alleen een stenen gewicht verwijderen maar er zijn geen schroeven aan boven- of achterkant te zien. Alleen aan de onderzijde van de achterkant zitten wat schroefjes maar die zien er ook niet uit of ze de goede zijn.
Vandaar mijn vraag of er ergens een handleiding of tip op internet te vinden is die mij uit de brand helpt.
In ieder geval bedankt voor de reactie.

M.vr.gr. Kees

plumber
door plumber - Jul 28, 2010 om 08:59
16 Antwoorden / 2 Vragen

Een gewicht er op????????????/
Volgens mij hebben we het hier over een wasmachine
en niet over een afwasmachine.
Probeer een krachtig in de afvoerslang te blazen
wil nog wel eens helpen met weigerende contakten
gr.

ke
door keesbakels - Jul 28, 2010 om 09:34
54 Antwoorden / 20 Vragen

Nee, het gaat hier wel degelijk om een Whirlpool afwasmachine ADP 4300.
Het gewicht aan de boven-achterzijde dient om te voorkomen dat de afwasmachine naar voren kiept als je het rek met daarin de afwas naar buiten schuift. Een contragewicht dus.
Bij een inbouwmachine zal dit gewicht waarschijnlijk ontbreken.
Dat blazen in de slang zal ik ook proberen en het resultaat laat ik ook weten.
Bedankt voor de reactie.

Groeten Kees.

P.S. iedere reactie krijg ik 2 maal in mijn mailbox en ook nog een mailtje van mijn eigen reactie.
Is dit te voorkomen?

plumber
door plumber - Jul 28, 2010 om 17:10
16 Antwoorden / 2 Vragen

volgens mij moet je dat vinkje bij notificaties weghalen.

gsm
door gsm - Jul 28, 2010 om 17:20
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Afwasmachines kun je benaderen via de plint aan de voorzijde. De dunne slangetjes voor het meten van het waterniveau (naar de ronde drukschakelaar) kunnen verstopt raken.
De oorzaak van het verstoptraken is meestal een te lage wastemperatuur. Ook elders in de vaatwasser tref je dan bruine drap of smurrie aan. Bij een onderdelenwinkel kun je een nieuwe 60 graden temperatuurvoeler halen. Dat is een klein rond ding met twee elektrische aansluitingen en het zit wellicht gemonteerd op een metalen plaatje in de waterafvoerslang.

de
door dennisz_1 - Aug 27, 2010 om 09:18
2 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Kees,

Heb je het probleem inmiddels opgelost? Ik heb hier dezelfde storing dus ben benieuwd naar de oplossing.

Groet,

Dennis

ke
door keesbakels - Aug 30, 2010 om 08:40
54 Antwoorden / 20 Vragen

Beste Dennisz,

Nee, helaas nog niet. Wel heb ik een nieuwe pomp gemonteerd. Dit bleek kinderlijk eenvoudig. Leg de afwasmachine op zijn achterkant en schroef de onderste plint (inbusboutjes) en de bodemplaat eraf. Je kunt dan overal goed bij. Trek het stekkertje uit de pomp en demonteer het oranje gedeelte (anders bots je tegen het zoutreservoir), draai de pomp dan ongeveer een kwartslag van je af. Je kunt de pomp er nu makkelijk afhalen.
Bij de nieuwe pomp eerst het oranje gedeelte verwijderen, dan de pomp monteren, oranje deel er weer op en het stekkertje weer aansluiten.
Misschien helpt het bij jouw machine wel. Mijn afwasser blijft het water hijgend wegpompen maar hij maakt zijn programma wel af.
Als ik zin/tijd heb zal ik alle slangen eens los halen en doorspoelen.
Mocht je nog een tip hebben dan hoor ik dat graag.
Veel succes!

Groeten Kees.

de
door dennisz_1 - Sep 8, 2010 om 22:10
2 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Kees,

Bedankt voor je reactie!

Aangezien mijn vaatwasser zijn programma nog steeds wel afmaakt en de vaat er ook schoon uitkomt stel ik de vervanging van de pomp nog even uit (maar ik weet nu in ieder geval hoe ik deze kan vervangen).

Zodra jet erger wordt ga ik de pomp ook vervangen.

met vriendelijke groet,

Dennis

ea
door eaves dropper - Sep 25, 2013 om 17:06
1 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Kees Bakels,
Ruim drie jaar later ervaar ik precies hetzelfde probleem. Niet alleen bij het afpompen, maar ook bij het spoelproces. Heb je in de tussentijd al een oplossing gevonden? Ik ben echt heel benieuwd.
Eaves Dropper, Bonny Island, Nigeria.