ed in den bosch
door ed in den bosch Mar 25, 2019 om 12:38
Elektronica & tv

Dure switch analoog naar digitaal.

Van analoog naar digitaal, is dat de oorzaak soms?

Sinds vorige week heb ik een probleem met 2 TV/Monitors van het merk Samsung. Het betreft een FX 2490 HD en een Syncmaster 2270 P. De eerste gebruik ik als TV in de slaapkamer en de tweede als PC monitor. Beiden hebben ze een CI+ kaart met een abonnement van Ziggo. Ook heb ik een Medion HD/DVD recorder. Plotseling had ik geen beeld meer in de slaapkamer. Er verscheen een bewegende grafiek in beeld die waarschijnlijk de signaalsterkte moest aangeven en dat gebeurde met of zonder CI+ kaart. Ik heb dat beeld uiteindelijk weg gekregen en nu gaf het aan, "zwak of geen signaal". Wat ik ook probeerde, wisselen van plaatst om een mogelijk kabelprobleem uit te sluiten, ik kreeg geen signaal. Het opnieuw installeren van datum, tijd en kanalen resulteerde erin dat geen kanalen gevonden werden. Ziggo melde mij een dag nadat ik het probleem had voorgelegd dat mijn Samsung TV/monitor types niet in de ondersteuningslijst van Ziggo staan (ze hadden wel altijd signaal ontvangen en gewerkt) en dat er ook geen problemen zoals de mijne bekend waren. Ik moest dus mijn probleem bij de fabrikant neerleggen. Door het uitproberen van mogelijke oplossingen kwam ook mijn Medion HD/DVD recorder aan de beurt. Ik wilde iets terug zien wat ik een dag eerder, 24-03-2019, automatisch had opgenomen. Er bleek niets opgenomen te zijn ook van een paar dagen eerder, alleen maar sneeuw/ruis. Opnieuw installeren lukte ook hier niet. Toen ik goed keek bleek dat de eerste misser dateerde van 13-03-2019. Plots ging bij mij een lampje branden. Ziggo stopte m.i.v. 12-03-2019 de analoge uitzendingen. Aangezien mijn apparatuur dus hoogstwaarschijnlijk analoog is krijg ik geen signaal meer. De beeldschermen kan ik alleen nog gebruiken als PC monitor. Nieuw kopen is een optie, maar een dure. Met dank aan Ziggo, natuurlijk zo onschuldig als een pas geboren baby. Is er misschien een lezer die ook deze ervaring heeft en zijn er oplossingen voor. Bij voorbaat dank voor de reacties.

3895 10 Rapporteer

panter22
door panter22 - Mar 25, 2019 om 12:59
6599 Antwoorden / Vragen

Haal die medion HD-DVD recorder tussen de aansluiting van Ziggo en de tv weg. Is dat zo´n oude van minimaal een jaar of 10 terug, waarover je het tv signaal kon laten lopen? Die werkt niet digitaal. De tv moet het wel doen als je hem direct op de tv box van Ziggo aansluit.
En die CI+ kaart  uit de tv halen. Heb je niet meer nodig. Kijk ook eens op:
https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/digitale-tv/kijken/instellen/
en
https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/ci-plus/televisie-opnieuw-instellen/
en
https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/ci-plus/

tdmduc
door tdmduc - Mar 25, 2019 om 13:01
704 Antwoorden / 2 Vragen

Analoog is alleen als u nog met ouderwetse coax kabel het NPO1 2 en 3 naar binnen haalt.(het vroegere CAI)

Met CI kaart is abbo van Ziggo dus digitaal volgens mij.

Ik begrijp even niet wat het probleem nu is.

Als je CI hebt dan is dit volgens mij waar het mee begint.

https://www.ziggo.nl/alles-in-1/start-met-ci-plus/

Co
door Coen70 Mar 25, 2019 om 14:05
1 Antwoorden / Vragen

Ook voor digitaal kijken via Ziggo moet er gewoon een coax kabel aangesloten zijn. De CI+ kaart is inderdaad alleen voor digitale TV en zorgt ervoor dat je de gecodeerde digitale signalen kunt bekijken. In de CI+ kaart moet een smartcard zodat Ziggo weet welke abonnement je hebt en welke zenders dus gekeken mogen worden.

tdmduc
door tdmduc Mar 25, 2019 om 15:05
704 Antwoorden / 2 Vragen

Ja, weet ik.....? Vanwaar de opmerking?

Gr
door Grunn1 - Mar 25, 2019 om 13:02
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Je verwoord het heel goed “ aangezien mijn apparatuur dus hoogstwaarschijnlijk analoog is krijg ik geen signaal meer”. Dat jouw apparatuur geen digitaal signaal kan ontvangen ligt toch echt niet aan Ziggo maar aan je eigen apparatuur. Ik heb in de schuur nog een oude beeldbuis tv staan en die kan ook geen full HD signaal ontvangen en verwerken, ligt echt aan de tv en niet aan degene die het signaal verstuurd.
Als Samsung niet met een oplossing komt (ligt het dus eerder aan Samsung dan aan Ziggo) toch maar iets nieuws kopen.

tdmduc
door tdmduc Mar 25, 2019 om 13:12
704 Antwoorden / 2 Vragen

Syncmastertjes zijn van 2013 dus dat valt wel mee, zo oud is het nog niet.

panter22
door panter22 Mar 25, 2019 om 13:17
6599 Antwoorden / Vragen

Ik heb KPN  en kijk nog elke dag naar een beeldbuis tv van minimaal 25 jaar oud via de glasvezel.
Niet direct een nieuwe kopen dus.

tdmduc
door tdmduc - Mar 25, 2019 om 13:10
704 Antwoorden / 2 Vragen

Als je ook Internet van Ziggo hebt kan je ook Ziggo TV app installeren of via  de website op de computer natuurlijk, inloggen met je ziggo wachtwoord en hop......linksom en rechtsom TV kijken

https://www.ziggogo.tv/nl/tv/tv-kijken.html

tenormin
door tenormin - Mar 25, 2019 om 13:30
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Heb in de PC kamer een meer dan 15 jaar oude Samsung staan, zonder kaartje of wat ook. Ook zonder moeite, via de afstandsbediening het ding op HD kunnen overzetten. Dus hoeft niet perse aan leeftijd van TV te liggen. Had ook geen kastje nodig. Was dat wel zo geweest had Ziggo me dat gewoon gegeven.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 25, 2019 om 13:35
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Als ik o.a. het volgende (zie de link  https://www.ziggo.nl/televisie/mediaboxen/ci-plus/) lees, dan ben ik van mening dat het een probleem voor/van ziggo is dat beeldschermen met Ci kaart ineens niet meer werken. Wat er klaarblijkelijk wel aan de hand is dat de Ci kaart bedoeld is om analoog signaal om te zetten in digitaal sifgnaal en het analoge signaal komt niet meer door. U heeft een abonnement dat waarschijnlijk nog niet is verlopen en dat betekent niet meer en ook niet minder dat Ziggo aansprakelijk is voor nakomen van de abonnementvoorwaarden en daar is dus nu geen sprake meer van. schade bij in gebreke blijven van naleving.

Uw recorder kunt u nog uitsluitend benutten d.m.v. opnemen via av verbinding met TV en AV kanaal.

Tot slot: zie ook deze: https://www.consumentenbond.nl/alles-in-1/klagen-bij-de-internetprovider

Co
door Coen70 - Mar 25, 2019 om 13:58
1 Antwoorden / Vragen

Je schermen zijn gewoon geschikt voor digitale TV. Ik heb een vergelijkbare PC monitor van Samsung met CI+ met smartcard en die werkt nog prima.  Nederland 1 is niet gecodeerd en kun je ook ontvangen als je de CI+ kaart eruit trekt. Bij de zendernaam in de linkerbovenhoek staat DTV Kabel. Als ik een andere zender bij het aanzetten kies krijg ik eerst de melding 'Gecodeerde zender'; die is na 1/2 sec weg. Als je dat allemaal niet ziet ben ik bang dat je de TV ingesteld hebt op analoog en dat je opnieuw zenders moet zoeken. Zoek alleen naar digitale zenders!
De Medion is inderdaad een analoog apparaat. Die heb je ook niet nodig als je bijvoorbeeld een Mediabox van Ziggo hebt of een oudere Humax voor Ziggo (daar moet je dan wel ook een werkende smartcard in doen zoals in de CI+).
.

r.kemperman
door r.kemperman - Mar 25, 2019 om 14:46
423 Antwoorden / 4 Vragen

Heb je wel een nieuwe huurdecoder van Ziggo?
alle andere systemen werken sowieso niet meer.

Kan je een HDMI-kabel op TV / monitor aansluiten? Dan kan je gewoon de nieuwe Ziggo decoder gebruiken

Co
door Coen70 Mar 25, 2019 om 17:26
1 Antwoorden / Vragen

"alle andere systemen werken sowieso niet meer."
Dit is onjuist. Als je nog een bestaande geregisteerde smartcard hebt kun die je gewoon nog in een CI+ kaart gebruiken of in een Humax Decoder. Je kunt geen nieuwe losse smartcard meer kopen of huren; alleen in combinatie met CI+.

ro
door ron503 - Mar 25, 2019 om 18:08
1229 Antwoorden / 0 Vragen

De FX 2490 HD heeft volgens de specs wel een DVB-C (kabel) tuner dus zou digitale kabelzenders moeten kunnen ontvangen. De Syncmaster 2270 P is enkel voorzien van een DVB-T (antenne) tuner en zet analoog signaal om in een bruikbaar digitaal signaal. Ziggo stelt wel gratis decoders ter beschikking maar dan dient de Syncmaster 2270 P wel voorzien te zijn van een HDMI en/of scart aansluiting. Voor de Medion vrees ik dat het einde oefening is want de kans dat de tuner geschikt is voor digitale kabel acht ik zeer klein.

gerdamarijke
door gerdamarijke - Mar 25, 2019 om 19:30
330 Antwoorden / 15 Vragen

Ik kijk ook tv via de monitor van mijn pc. Die is niet digitaal. Ziggo heeft gratis en door een gratis monteur een kastje aangesloten op mijn oude Salora PC monitor. Ik kan weer kijken