go
door goofert Dec 1, 2007 om 14:30
Elektronica & tv

Garantie/reparatie van artikelen gekocht in het buitenland

Hallo,
Ik heb twee vragen.
a) Op het internet biedt een (Nederlands/Belgisch)
bedrijf een Miele wasmachine aan Type W 3245 voor € 999 inclusief bezorgen. Dit type is alleen verkrijgbaar in Belgie en Duitsland. De prijs is ruim € 200 goedkoper dan een vergelijkbaar Nederlands type. Maar wat als de machine defect raakt, kan ik dan bij Miele Nederland terecht?
b) Een Siemens inbouw vaatwasser bijv. type Se 55m580eu is zowel in Nederland als in Duitsland te koop. Hij is alleen in Duitsland stukken goedkoper. Alleen hoe zit het met de garantie. Wordt die wel door Siemens Nederland erkent.

Alvast bedankt voor de reacties !
Jodocus


 

11958 12 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

ve
door verwijderd - Dec 1, 2007 om 14:49
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

garantie kan lastig zijn maar u heeft hoe dan ook te maken met de Europese regels m.b.t. conformiteit en consumentenbescherming. U stelt dat het een B/Nl bedrijf is en dan geldt voor mij ook de gewone consumentenbescherming als vastgelegd in BW boek 7.


Voor de conformitet:


www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html met de aantekening dat in Nederland de termijn langer is dan twee jaren. Zie ook voor de rest:


www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html


 


http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html


 


http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/21.html


http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/22.html


http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/23.html


 


hetgeen betekent dat u bij defect etc. ALTIJD bij de verkoper, in uw geval i-net winkel moet zijn die verantwoordelijk is een aansprakelijk voor het leveren van een product dat aan de conformiteitseis voldoet!! Feitelijk /wettelijk heeft u dus niets te maken met garantie van de fabrikant!

ve
door verwijderd - Dec 1, 2007 om 15:04
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Let bij dit soort aankopen goed op de algemene voorwaarden, daar zal waarschijnlijk een rechtskeuze in opgenomen zijn voor het recht van het land vanwaar het product verkocht wordt. In dit geval of Duits of Belgisch.


Is er geen rechtskeuze dan zal naar Nederlands internationaal privaatrecht het recht waar de consument woont doorslaggevend zijn voor het antwoord op de vraag welk recht van toepassing is. In uw geval Nederland. Het kan echter zijn dat het Duitse en/of het Belgische internationale privaatrecht daar anders over denkt. Met Gerrit merk ik wel op dat op dat punt er inmiddels op grote lijnen Europese regels geschreven zijn om te voorkomen dat er 2 rechtsstelsels van toepassing zouden kunnen zijn.

ve
door verwijderd - Dec 1, 2007 om 15:05
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Dag Jodocus,


de importeur in Nederland zal haar handen van die machines afhouden. Ook logisch, daar zij niets verdiend hebben aan die machines. Die importeur zal u ook altijd verwijzen naar de verkopende partij en die kan (ook) niet terecht bij de Nederlandse importeur. Een garantie van deze importeur kunt u dus wel vergeten!


Buitendat, zoals reeds gesteld, dient u altijd bij de verkopende partij te zijn.


Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Dec 1, 2007 om 18:27
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Dag jodocus2,


In principe is het consumentenrecht van toepassing uit het land waar je het produkt gekocht hebt. Bij Miele Nederland maakt men echter wel eens een uitzondering door een aparte aantekening op jouw garantiekaart. Dit zal je dan wel eerst moeten aanvragen. Ik heb zelf namelijk weer een Duitse Miele wasmachine staan, waarop gewoon de fabrieksgarantieregeling uit Nederland van toepassing is. Over het Siemensprodukt durf ik geen uitspraak te doen. Zoals collega Hutch al terecht opmerkt ben je natuurlijk na de fabrieksgarantieperiode wèl aangewezen op de (buitenlandse) VERKOPER en het daar vigerende consumentenrecht. 


Sukses en met vriendelijke groet, Read2. 

ve
door verwijderd - Dec 1, 2007 om 18:36
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Alleen als je emigreerde mag je hier de buitenlandse produkten die uit periode van voor verhuizing zijn hier claimen als internationale garantie!


Als U in bijde landen woonde zit U beter, want dan zij ze meestal soepeler, maar aankoop online zoals U doet zullen ze eerder afwijzen en doorsturen, want anders moeten zij dit elders claimen en verrekenen!


Sony had wel goede europesche garantie en enkele andere merken ook!


Dus kijk eerst of er Importeurs of Fabrieksgarantie geld!


Dit is namelijk het belangrijkste verschil.

ve
door verwijderd - Dec 2, 2007 om 11:07
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

4711@ het consumentenrecht, Nederlands of Eyropees is hier van toepassing. De verkoper is verantwoordelijk voor herstel etc als er een gebrek blijkt!! Fabrieksgarantie is hieraan volstrekt ondergeschikt maar dat weten velen nog niet. Zie ook andere reacties o.a. de eerste zin van read@.

ve
door verwijderd - Dec 2, 2007 om 21:52
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

@Read,


Juist omdat het hier consumentenrecht betreft, geeft het Nederlandse International privaatrecht aan dat het recht van de nationaliteit van de consument het toepasselijke recht is, behoudens een rechtskeuze of nauwere verbondenheid met een ander land. In dit geval zal dus naar Nederlandse maatstaven Nederlands recht van toepassing zijn.

ve
door verwijderd - Dec 2, 2007 om 22:04
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Als geemigreerde nu in Nederland wonende kreeg ik bij diverse merken de fabrieksgarantie probleemloos, mits ik kon aantonen dat het geen grijze import was!


Als de Nederlandse importeur als zelfstandige werkt en niet als fabrieksvestiging gaat het lastiger, maar ze voeren het vaak uit tegen betaling en als de oorspronkelijke de vergoeding overmaakte kreeg ik het betaalde terug!


In mijn geval was naast de winkel ook de importeur verdwenen, dus ik had in land van herkomst niets meer!  Bijde failliet, en toch alles gratis hersteld op kosten fabriekant, dus voor bovenstaande gelden deze regels niet, maar zo komen wel foute verhalen en daarom deze toelichting!


 

ve
door verwijderd - Dec 3, 2007 om 10:30
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

4711@ herhaald, primair is de consumentenwetgeving van toepassing!! En de behandeling m.b.t. garantie is heel divers. De een reparaart wel maar de ander niet en het is al gezegd, de reparateur is daarbij afhankelijk van de opstelling van de fabrikant en vaak krijgt de reparateur bij grijze import geen vergoeding van de fabrikant. het feit dat u reëmigreede of emigreerde naar nederland en uw spullen meenam is een geheel andere zaak. Dat is namelijk GEEN grijze import. 

ve
door verwijderd - Dec 3, 2007 om 23:04
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Mensen,
Hartelijk dank voor het meedenken, maar echt duidelijker is het mij nog niet geworden. Ik heb daarom contact opgenomen met Miele Nederland, en hun antwoord is als volgt: Miele geeft gewoon 2 jaar garantie, ook op producten aangeschaft in het buitenland, zelfs als het betreffende model niet op de Nederlandse markt is uitgebracht. (alleen het bijkopen van garantie is niet mogelijk) 
Ik heb de garantievoorwaarden van Siemens Nederland gevonden, uit de volgende zin maak ik op dat ook hier garantie wordt gegeven, maar alleen tegen de voorwaarden van het land van aanschaf :
Voor in het buitenland gekochte apparaten gelden de door de verantwoordelijke Siemens vestiging aldaar gehanteerde garantievoorwaarden, die u kunt opvragen via de detaillist waar u het apparaat gekocht hebt, of rechtstreeks bij de Siemens vestiging in uw land.
Hartelijk dank allemaal.
Doe u voordeel ermee, ik ga dat zeker doen.

Groet, Jodocus

ve
door verwijderd - Dec 4, 2007 om 10:37
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

joducus2@ heeft u nu echt niet door, dat u met garantie als door u bedoeld feitelijk niets te maken heeft? De wet, BW art &: 17 en verder zijn toch heel duidelijk m.b.t. het ook voor u van toepassing zijn van de consumentenbescherming.

ve
door verwijderd - Dec 4, 2007 om 10:39
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

ps kijk dan toch ook eens hier:

www.consuwijzer.nl


http://www.omroepgelderland.nl/programma.php?id=23&rubriek=828


GarantievolgensKassa  en let op, als u zonder raadplegen van de verkoper een reparateur laat komen op basis van de door u vermeende garantie VERVALT IEDERE AANSPRAAK op toepssing van de wettelijke bescherming die veel verder gaat dan garantie!


 

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

kl
kl.beens - May 2, 2024 om 11:57
Winkels & webshops

Hoe kan ik On that ass bereiken?

Ik heb begin dit jaar fotoboeken besteld bij Albelli samen met een collega, daarbij konden we 3 producten gratis bestellen uit een lijst van verschillende leveranciers. Mijn collega ging voor een onderbox van "On that ass". Ik heb 2 eurocent betaald en zijn adres opgegeven. Nadat hij zijn "gratis" onderbox had ontvangen, kreeg hij elke maand een ander onderbox. Hij had mij na de 1e zending gebeld ... Lees meer

Ni
Niet-op-vakantie - May 2, 2024 om 11:05
Vakantie & reizen

Mag corendon dit zomaar doen?

Goedemiddag,

Op 30 april boekten wij een last minute bij Corendon. We kozen een rondreis Spanje, last minute, met vertrekdatum 11 mei. Op 10 en 11 mei was de prijs van deze reis goedkoper: 446 euro pp maar vlucht vanaf Eindhoven. Geen vreemde prijs voor een last minute met 3* hotel (Logies) over 10 dagen, dachten wij. Met de koffers en alle andere extra kosten erbij kwamen we op een bed ... Lees meer

p.
p.j.de leur - Apr 29, 2024 om 16:31
Voeding & gezondheid

Krimpflatie

Hr.- mevr. Hoogvliet Wij doen altijd onze boodschappen Bij Hoogvliet in Houten wat mij al een tijd opviel dat de eieren kleiner werden krimpflatie, ik koop altijd de L  qua grootte zitten ze tussen de M en de S geen verschil ik heb ze thuis nagewogen als ik in de winkel ga kijken in de dozen L zie ik qua grootte ook geen verschil. [edit-red.]   Eieren zijn verkrijgbaar in vier gewichtsklassen ... Lees meer