Bu
door Bumo Apr 5, 2017 om 12:20
Elektronica & tv

Liander veroorzaakt schade. Genoegen nemen met uitkering dagwaarde?

Liander heeft aan onze flat in Amsterdag door stroomstoring schade veroorzaakt. Hierdoor zijn enkele apparaten defect geraakt. In een reactie op onze schade claim krijgen wij als reactie dat we hooguit de dagwaarde van de apparaten vergoed krijgen. Ik vind dit onaanvaardbaar, immers wij moeten nu onverwacht en feitelijk onnodig nieuwe apparatuur aanschaffen. We hebben er nog een monteur bij gehad om eventueel te laten repareren maar het is niet meer te repareren. Kan in dit geval (en er zijn nog meer in de flat met hetzelfde verhaal) de kosten van de aanschaf van nieuwe apparatuur verhaald worden op Liander?

6789 10 Rapporteer

fa
door familyman - Apr 5, 2017 om 12:30
888 Antwoorden / 1 Vragen

In verzekeringsland is het zo dat letterlijk "de schade" wordt vergoed en u er niet "beter" van mag worden. Liander heeft een fout gemaakt, dus wellicht dat als u veel schade heeft, radio, tv, koelkast, opname recorder, vriezer, internet apparatuur, pc's enz. is het voor vele gezinnen geen haalbare zaak om dat alles in één keer voor nieuw te vervangen. Stel Liander volledig aansprakelijk voor nieuwe vervanging. Of het werkt is de vraag, maar je weet maar nooit.

marita5
door marita5 - Apr 5, 2017 om 12:32
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Bumo ,

Heeft u schade opgelopen door een storing of werkzaamheden van Liander? Dan kunt u een schadeclaim indienen. We keren slechts in een beperkt aantal gevallen een schadevergoeding uit. We raden u aan eerst uw verzekering aan te spreken. Bij langere storingen ontvangt u een compensatievergoeding, ook als u geen schade heeft

  1. We beoordelen uw schadeclaim

    We beoordelen op basis van de Algemene Voorwaarden die van toepassing zijn.

    • In de Algemene Voorwaarden voor consumenten en mkb is bepaald dat:
      • Als Liander aansprakelijk is, we schade aan apparatuur tot maximaal € 3.500 vergoeden. Voor schade aan personen geldt een hogere grens.
      • De minimumschade die we vergoeden is € 40,-.
      • Indirecte schade is van aansprakelijkheid uitgesloten. Daaronder vallen winst- en omzetderving
      • Waar kan ik bezwaar maken tegen de uitkomst van mijn schadeclaim ?
    • Neem hiervoor contact op met onze klantenservice

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 5, 2017 om 12:34
7210 Antwoorden / 3 Vragen

U kunt het ook  aan uw verzekering overdragen, die zorgt voor de afwikkeling.

tijger1
door tijger1 - Apr 5, 2017 om 12:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien bent u zelf wel tegen nieuwwaarde verzekerd, dan bij uw eigen verzekeraar claimen. Maar bent u niet voor nieuwwaarde verzekerd of heeft u geen verzekering die dit dekt, dan moet u genoegen nemen met een vergoeding van de dagwaarde.

Meer schade hebt u ook niet.

edrick3
door edrick3 - Apr 5, 2017 om 13:06
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Kan in dit geval (en er zijn nog meer in de flat met hetzelfde verhaal) de kosten van de aanschaf van nieuwe apparatuur verhaald worden op Liander?
Helaas voor jullie: nee.
Je zult inderdaad genoegen moeten nemen met de dagwaarde.
Je kunt dat dan wel onaanvaardbaar vinden, maar zo gelden nu eenmaal de regels in verzekeringsland.
En zoals al aangegeven: claim de schade eerst eens bij je eigen inboedelverzekering.

Wi
door Wil_H - Apr 5, 2017 om 13:17
270 Antwoorden / Vragen

Claim de schade bij je eigen verzekeringsmaatschappij. Die zal als consumentenverzekering wel uitkeren op basis van nieuwwaarde.
Jouw verzekering gaat naderhand de schade weer verhalen op de verzekering van Liander.
Toevallig dat een kennis van mij hetzelfde probleem heeft gehad toen een electricien een klein foutje maakte bij het aanleggen van een nieuwe groep.
Daardoor kwam er 380 V te staan op allerlei apparaten. De verzekering van de electricien wilde (als beroepsverzekering) ook alleen maar dagwaarde uitkeren, maar gaf aan dat de eigen verzekering wellicht nieuwwaarde zou uitkeren. Dat was ook zo.

fa
door familyman Apr 5, 2017 om 13:28
888 Antwoorden / 1 Vragen

Dus uiteindelijk moet Liander toch de hele schade op nieuwwaarde betalen, als ik het goed begrijp.

Wi
door Wil_H Apr 5, 2017 om 13:34
270 Antwoorden / Vragen

Ja, daar komt het wel op neer, althans de verzekering van Liander gaat het betalen.

edrick3
door edrick3 Apr 5, 2017 om 13:54
27632 Antwoorden / 85 Vragen

forget it!

Wi
door Wil_H Apr 5, 2017 om 14:30
270 Antwoorden / Vragen

Da's Engels en betekent "Vergeet het." En wat was nou de vraag?

lo
door lovewinnie - Apr 5, 2017 om 13:43
1210 Antwoorden / 1 Vragen

U krijgt inderdaad dagwaarde. Daarvan kunt u 2e hands gelijkwaardige producten kopen. Wilt u nieuw moet u daar zelf voor betalen. Oude spullen voor nieuwe vervangen kost nu eenmaal geld. U krijgt altijd dagwaarde

gt
door gtvspc - Apr 9, 2017 om 19:53
18 Antwoorden / 7 Vragen

Ja en nee.

Wat betreft de voorwaarden die Marita5 citeerde: staat uw handtekening onder die voorwaarden? Vermoedelijk niet want u heeft waarschijnlijk gewoon een abonnement bij Essent, E-on, Eneco, etc. In dat geval heeft u niets te maken met die algemene voorwaarden en mag u ze, beschaafd gezegd, uitprinten en gebruiken om uw achterwerk te reinigen. (een maximum van 3500 euro, waar slaat dat op?)

Eigenlijk is dit een garantiegeval. Uw apparatuur is buiten uw schuld of normale slijtage om defect geraakt. Garantie wil dan zeggen dat de verantwoordelijke partij (Liander) uw apparaten moet repareren of vervangen. Is repareren niet mogelijk? Dan zou Liander een vergelijkbaar apparaat aan kunnen bieden. Is dat ook niet mogelijk, dan kan het een nieuw apparaat worden.

Een vergoeding in geld is mogelijk, maar daar zult u dan onderling uit moeten komen. Ik zou niet zomaar genoegen nemen met de dagwaarde, een tussenweg tussen de dagwaarde en nieuwwaarde lijkt me redelijk. Liander is hier als het goed is voor verzekerd en het is niet ongebruikelijk dat die verzekeringsmaatschappij een vakman stuurt om uw schade te herstellen.

Als uw eigen verzekering dit dekt kunt u die uiteraard ook aanspreken, dat is mogelijk makkelijker. Die verhalen het vervolgens weer op Liander. En die verhalen het dan weer op hun verzekering.

ha
door halex - Apr 9, 2017 om 22:20
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Ik heb serieus geen idee waarom u de moeite hebt genomen op dit item te reageren. Zonde van uw tijd van het typen, zonde van de tijd van ieder ander om het te lezen. U slaat pertinente wartaal uit.
Liander heeft niets te maken met garantie op de apparatuur. De verkoper van de apparatuur, die garantie geeft, niets met de schade. Immers, de schade heeft niets te maken met de kwaliteit van de apparatuur, maar met ondeugdelijk gebruik (veroorzaakt door de stroomstoring). En dat is een uitsluitingsgrond voor garantie.
Liander hoeft ook helemaal geen vergelijkbare apparatuur aan te bieden. Liander moet de schade vergoeden. En de schade is het bedrag dat je kwijt bent om gelijkwaardige, gebruikte, apparatuur aan te schaffen.
Claim je het op je eigen verzekering, dan kan die de nieuwwaarde uitkeren, afhankelijk van de dekking. De eigen verzekering claimt dan een deel van de schade (de dagwaarde) bij de verzekeraar van Liander. Feitelijk betaalt Liander dan premie om de dagwaarde te dekken en betaalt TS premie om het verschil tussen dag- en nieuwwaarde te dekken.

gt
door gtvspc - 9 apr. 2017 om 19:53
16 Antwoorden / 7 Vragen

Ja en nee.

Wat betreft de voorwaarden die Marita5 citeerde: staat uw handtekening onder die voorwaarden? Vermoedelijk niet want u heeft waarschijnlijk gewoon een abonnement bij Essent, E-on, Eneco, etc. In dat geval heeft u niets te maken met die algemene voorwaarden en mag u ze, beschaafd gezegd, uitprinten en gebruiken om uw achterwerk te reinigen. (een maximum van 3500 euro, waar slaat dat op?)

Eigenlijk is dit een garantiegeval. Uw apparatuur is buiten uw schuld of normale slijtage om defect geraakt. Garantie wil dan zeggen dat de verantwoordelijke partij (Liander) uw apparaten moet repareren of vervangen. Is repareren niet mogelijk? Dan zou Liander een vergelijkbaar apparaat aan kunnen bieden. Is dat ook niet mogelijk, dan kan het een nieuw apparaat worden.

Een vergoeding in geld is mogelijk, maar daar zult u dan onderling uit moeten komen. Ik zou niet zomaar genoegen nemen met de dagwaarde, een tussenweg tussen de dagwaarde en nieuwwaarde lijkt me redelijk. Liander is hier als het goed is voor verzekerd en het is niet ongebruikelijk dat die verzekeringsmaatschappij een vakman stuurt om uw schade te herstellen.

Als uw eigen verzekering dit dekt kunt u die uiteraard ook aanspreken, dat is mogelijk makkelijker. Die verhalen het vervolgens weer op Liander. En die verhalen het dan weer op hun verzekering.

gt
door gtvspc Apr 11, 2017 om 01:35
18 Antwoorden / 7 Vragen

Ik maakte de vergelijking met garantie omdat het zo makkelijker was uit te leggen. De oorzaak van het defect is anders evenals de verantwoordelijke partij, dat klopt. Maar als u een apparaat hebt dat binnen de garantie kapot gaat dan kan de verkoper niet maar eventjes de dagwaarde naar uw rekening overmaken en daarmee de zaak als afgedaan beschouwen. Maar als een derde partij verantwoordelijk is vinden we dat blijkbaar heel normaal? Of vinden we het alleen heel normaal als die derde partij een groot bedrijf is?

Stel: ik leen uw telefoon. Een toestel dat prima werkt, maar wel 5 jaar oud is. Ik laat uw telefoon vallen: barst in het scherm. Dagwaarde van een toestel van 5 jaar oud is (vrijwel) nul dus ik koop uit coulance een ijsje voor u en alles is weer goed. Niet?

De vergelijking is overduidelijk geheel aan u voorbij gegaan. Dat had u kunnen negeren, u had ook uitleg kunnen vragen (die ik met plezier had gegeven), de beledigingen waren onnodig.

ha
door halex Apr 11, 2017 om 07:39
1374 Antwoorden / 4 Vragen

U begrijpt er echt helemaal niets van. Het gaat ook helemaal niet om wat u vindt, maar om hoe 't wettelijk geregeld is. Met uw domme antwoord zet u TS volledig op 't verkeerde been. En als u aansprakelijkheid uit gaat leggen met het begrip garantie omdat dat veel makkelijker is... *zucht* laat maar.

gt
door gtvspc Apr 11, 2017 om 16:25
18 Antwoorden / 7 Vragen

U heeft recht op uw mening, maar als u constructief blijft kunnen we er allemaal wijzer van worden.

Ik heb een en ander opgezocht over dit soort zaken en dan kom je interessante dingen tegen. Ik zal niet betwisten hoe een verzekeraar dit soort zaken normaliter af zal handelen, dat zal wel neerkomen op de dagwaarde. Ik denk echter wel dat daar in een aantal gevallen iets op valt af te dingen en er zijn ook situaties waarin een rechter dat heeft toegewezen: https://www.jurofoon.nl/blog/blogpost/dier-en-recht-15-dagwaarde-van-een-huisdier-met-letsel

De bron van het conflict lijkt hier het verschil te zijn tussen dagwaarde (meestal de verkoopwaarde) en de vervangingswaarde. Stel je hebt een muziekinstallatie van 10 jaar oud maar in uitstekende staat. Door externe schade is het apparaat nu total loss. Dagwaarde is zo ongeveer nul of een beetje restwaarde want het apparaat is economisch gezien allang afgeschreven. Zou je hem aanbieden op een veiling of markt, dan brengt de muziekinstallatie misschien 10 euro op of je raakt hem niet eens kwijt. De vervangingswaarde is een heel ander verhaal. Van je eigen apparaat weet je dat je het goed hebt onderhouden, nooit dranken overheen hebt gemorst, niet bij hebt gerookt, kinderen er geen broodbeleg overheen hebben gesmeerd, (ja dat komt voor) etcetera. Daardoor is de waarde van het apparaat voor jou (en eventueel voor mensen die jou volledig vertrouwen) hoger dan die 10 euro. En wanneer je tweedehands een apparaat koopt met dezelfde specificaties en leeftijd kan je nooit die garantie krijgen dat het netjes onderhouden is. Krijg je die garantie wel (bijvoorbeeld bij een kringloopwinkel), dan betaal je vaak ook meer dan de dagwaarde. Daarmee is het gebruikte apparaat zonder garantie dus feitelijk minder waard.

Dat wil nog niet zeggen dat je dan recht hebt op een nieuw apparaat, maar de gedachtegang is begrijpelijk: alleen bij een apparaat met garantie krijg je de zekerheid dat het apparaat in goede staat is. In de praktijk zou een middenweg in mijn ogen redelijk zijn: een bedrag of percentage bovenop de verkoopwaarde om te compenseren voor het feit dat de staat van onderhoud en slijtage bij een tweedehands apparaat niet altijd goed is vast te stellen. Je zou als indicatie dan naar de prijs bij een kringloopwinkel of vergelijkbare zaak kunnen kijken waar je gebruikte goederen met garantie kan kopen.

Ik durf niet te zeggen of dit zal worden toegewezen in een rechtszaak, dat zal afhankelijk zijn van de omstandigheden. Ik zou het echter niet bij voorbaat kansloos noemen. Of het de moeite is om hieraan te beginnen is een ander verhaal, maar als de schade fors is dan valt het te overwegen om hier meer informatie over in te winnen.

Gerry1969
door Gerry1969 - Apr 11, 2017 om 16:38
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@gtvspc
Garantie? Dat slaat nergens op. Garantie krijg je bij een winkel als je iets koopt, niet bij schade.

Dagwaarde uitkeren is normaal, ts heeft ook al.jaren gebruik gemaakt van de spullen.
Normaliter gaan bepaalde zaken en aantal jaren mee, nu worden ze eerder vervangen wat ts geld kost maar dan hoeft hij over bijvoorbeeld 3 jaar zijn apparatuur niet meer te vervangen wat hem dan weer geld scheelt.