re
door reyes Jan 30, 2014 om 14:26
Elektronica & tv

Olie in wasgoed???

Al 2 weken als ik de was doe zitten er zwarte kleine vlekjes in
op sommige stukken wasgoed.
Het lijken net of het olievlekjes zijn.
Kan dat aan de wasmachine liggen?
Wie weet raad hiermee????
Alvast Bedankt

15910 24 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Jan 30, 2014 om 14:28
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Heb ik ook eens met een wasmachine gehad, dat was het begin van het einde. Zijn de puntjes soms afdrukken van de gaatjes in de trommel? Daar komt het dan doorheen.

tenormin
door tenormin - Jan 30, 2014 om 16:43
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Ik zal er wel helemaal naast zitten want dat doet u vast niet, maar...heeft u vochtig wasgoed in de wasmand gehad? Dus in de mand laten zitten voor u ging wassen? Kan n.l. ook "het weer" zijn, die zwarte puntjes. Beste reyes, niet slaan als ik het helemaal fout heb, hoor! :-D

di
door digioma - Jan 30, 2014 om 16:46
646 Antwoorden / 29 Vragen

Op welke temperatuur was je?
Wanneer je op een te lage watertemperatuur wast (jawel de "moderne" wasmiddelen beloven energiebesparend) kan er vetluis ontstaan. Dat is niet-opgelost wasmiddel dat zich bindt met het vuile waswater. 't Lijken ook wel piepkleine vetbolletjes.
Andere mogelijkheid is dat je vochtig wasgoed (sportkleding) te lang laat liggen en dat die zwarte puntjes het zgn "weer" zijn en dat gaat er niet meer uit.
Laatste optie is dan inderdaad olie ergens uit de motor van de machine.
Succes.

tot15karakters
door tot15karakters - Jan 30, 2014 om 17:11
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Machine reiniger op 90 graden gebruiken zonder was en alle resten moeten dan weg zijn.

Wel eerst even de pomp controleren of daar geen resten vuil in zitten.
Het gebeurd meestal bij mensen die teveel zeep gebruiken en daardoor juist een minder schone was kregen.

Ook lage temperatuur wassen kan vervuiling veroorzaken.

re
door reyes - Jan 30, 2014 om 17:46
26 Antwoorden / 11 Vragen

Beste Allemaal
Het is geen weer in mijn was (dekbedovertrek van bed in de was) dus niks nats in de wasmand.
Ik gooi trouwens nooit geen nat of vochtig goed in de mand laat ik eerst drogen.
Soms was ik op 60 dan weer op 40 graden ligt aan de soort was en af en toe laat ik de machine draaien op 90 met azijn.
Dat heeft de leverancier toen gezegd bij aankoop.
Misschien toch wat zoekster schreef.
Zal nog 1 keer de was doen en zie wel wat er van komt.
Iedereen bedankt voor de antwoorden.
reyes

tijger1
door tijger1 - Jan 30, 2014 om 17:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De wasmachine doet verder niet raar? Geen gebonk of geratel? Hij komt goed op snelheid met centrifugeren?

Als dat allemaal ok is, ligt het niet aan de machine.

zoekster
door zoekster - Jan 30, 2014 om 17:57
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 30 jan 2014, 17:54]De wasmachine doet verder niet raar? Geen gebonk of geratel? Hij komt goed op snelheid met centrifugeren?

Als dat allemaal ok is, ligt het niet aan de machine.
Mijne deed voor de rest ook niet raar. Maar de puntjes gingen van lichtrood naar donkergrijs en toen op een dag kwam er rook uit de trommel toen ik het deurtje opendeed.

Hij was wel 13 jaar oud. Die ouwe reus had zijn jaren erop zitten.

tijger1
door tijger1 - Jan 30, 2014 om 18:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@zoekster

Triest voor die ouwe reus, hij ruste in vrede ;-)

f.weele
door f.weele - Jan 31, 2014 om 08:56
1085 Antwoorden / 27 Vragen

Het kan een versleten lager zijn, waardoor smeervet in de wastrommel terecht komt. m.vr.gr.

lovebird
door lovebird - Jan 31, 2014 om 11:06
36 Antwoorden / 0 Vragen

MIJN ervaring om te delen & Advies: Machine LEEG ingesteld op het KOOKWASprogramma laten draaien met een paar flinke lepels SODA erin. (dus géén wasgoed)
Doe ook een lepel in het bakje van de wasverzachter en in het bakje van de zeeppoeder, de rest doe je in de trommel voordat je hem aanzet maar ZONDER WASGOED erin.
Laat de machine het volledige programma (LET WEL de temperatuurinstelling moet op 90 graden staan) 1x afdraaien en u bent van het probleem af.

Het kost u mischien even wat tijd en geld voor water en stroom maar het bespaart u de kosten van onnodig vervangen van de wasmachine.
SODA die kokend heet is spoelt zo alle leidingen en hoekjes en gaatjes schoon!
Dit heeft mij veel geld bespaart, ik ken vele huishoudens die een nieuwe machine aanschaften terwijl de oude nog had gered had kunnen worden.

Dit probleem heeft niets te maken met de leeftijd, ik ken machines die dit al na 2 jaar vertonen, maar de temperatuur van het water en het duur van het programma in combinatie met de SODA doen het wonder.

Veel succes!

motjo66
door motjo66 - Jan 31, 2014 om 11:25
5 Antwoorden / 6 Vragen

Ik weet niet of je weleens "voetbalwas" erbij hebt zitten. Bij ons gebeurt het dat dan de zwarte korreltjes van het kunstgras afgeven in de wasmachine. Vooral heel vervelend met witte was.

Veel succes!

xi
door xion - Jan 31, 2014 om 11:31
16 Antwoorden / 1 Vragen

Kun je het wasbakje eruit halen uit je wasmachine. Haal eens met een doekje boven je wasbakje een doekje erover komen er dan ook zwarte stukjes af? Het lijkt erg op vetluis. Dat is namelijk erg vettige zwarte substantie.
Een oude tandenborstel of doekje met azijn doordrenkt en dan boven je wasbak dit schoonmaken. Uiteraad moet je wasmachine wel UIT staan.

Tip was 1x per maand op 90graden en doe 1 a 2x per week ipv wasverzachter eens schoonmaak azijn. en 2x per maand met een schepje soda wassen.

do
door dolphy - Jan 31, 2014 om 14:34
4 Antwoorden / 0 Vragen

Mij werd deze week aangeraden om een hele dag lang de wasmachine op 95 graden (zonder iets) te laten draaien zodat alle vetresten e.d. uit de machine waren verdwenen. Daarna, na ik weet niet hoeveel 'wasbeurten', de machine op 95 graden met schoonmaakazijn (geen gewone azijn) te laten draaien.

jannyholtrop
door jannyholtrop - Jan 31, 2014 om 15:52
84 Antwoorden / 1 Vragen

Inderdaad is het verstandig om de machine regelmatig een keertje op 95 graden te laten draaien ivm het niet voldoende kunnen afvoeren van vuil en restanten vloeibaar wasmiddel en wasverzachter.
1x in de 3 maanden een lege machine met 4 eetlepels soda op 95 graden is de remedie voor die zwarte vlekjes en rare luchtjes.
Succes!!!

cp
door cplugge - Jan 31, 2014 om 16:06
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi, hier een mogelijke tijdelijke oplossing voor je probleem met zwarte/grijze vlekjes, mits het idd niet het vet van de lagers ofzo is.. Gebruik je machine eens met alleen een vaatwastablet erin plus op hoge temperatuur zonder wasgoed. Misschien help het om eea van binnen schoon te maken,
zelf doe ik het ook afentoe en misschien ook een tip voor alle wasmachine gebruikers?
Als je niet in huis hebt kun je er misschien een vragen aan vrienden ofzo, bij ons werkt 't prima.
Hopelijk gaan alle machines dan ook langer mee ;-) succes.

lovebird
door lovebird - Jan 31, 2014 om 17:26
36 Antwoorden / 0 Vragen

Zo heb je 2 vliegen in één klap:

Voordeel van volledige kookwas programma te laten afdraaien op 95 graden met flink wat SODA is niet alleen dat het alle buizen en of pijpen en hoekjes van de zeepbakjes schoonspoelt maar ook dat het meteen een oplossing is voor eventueel gevormde kalkafzetting in uw machine.
Dat je dit met een LEGE (dus zonder wasgoed erin) TROMMEL moet doen is omdat de losgekomen deeltje die je nu in je wasgoed hebt zitten dan wegspoelen zonder zich ergens te kunnen hechten.

SODA werkt naar mijn ervaring beter dan WERKAZIJN maar die keus mag u zelf maken.
Veel succes!

tijger1
door tijger1 - Jan 31, 2014 om 17:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als men nu regelmatig de witte was op 95 graden draait met een flinke hand soda erbij, dan is al die onzin van een lege wasmachine laten draaien om de wasmachine schoon te krijgen niet nodig. En wel zo voordelig.

tenormin
door tenormin - Jan 31, 2014 om 18:44
16847 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 31 jan 2014, 17:56]Als men nu regelmatig de witte was op 95 graden draait met een flinke hand soda erbij, dan is al die onzin van een lege wasmachine laten draaien om de wasmachine schoon te krijgen niet nodig. En wel zo voordelig.

+1

do
door don-chriz - Jan 31, 2014 om 19:08
26 Antwoorden / 3 Vragen

Hier zijn 2 mogelijke oorzaken voor aan te wijzen. Ofwel "vetluis"... iets wat zich voordoet als men vaak met vloeibaar wasmiddel wast. Er ontstaat dan een afzetting in de machine die gaat stinken en vlekken kan veroorzaken. Bij b.v. "handyman" is hier een perfect middel voor verkrijgbaar... een machine reiniger. Of je hebt last van een lekkend lager dat een vet verliest. In het laatste geval is reparatie noodzakelijk.

tijger1
door tijger1 - Jan 31, 2014 om 19:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Voor dat middel hoef je niet naar de Handyman, is te koop bij de Action voor, ik neem€ 0,75 per kilo. Gewoon soda.

ki
door kitty2 - Jan 31, 2014 om 22:39
2 Antwoorden / 0 Vragen

Veeg eens met een doekje tussen de rubber rand van de opening. Daar kan een vettige zwarte aanslag zitten. Misschien komen daar de vlekjes vandaan.

re
door reyes - Feb 1, 2014 om 12:18
26 Antwoorden / 11 Vragen

Beste Allemaal
Alles wat jullie schrijven is al geprobeerd, wasmachine doet niet raar, 90 graden soda, azijn, we hebben geen voetbalwas, we heel zijn dik in de 65+
Ik was niet met vloeibaar waspoeder, het waspoederbakje is schoon, het is geen vetluis, de rubber rand is ook schoon.
Misschien is het wat f.weele schrijft versleten lager die smeer afgeeft.
Ik denk dat ik maar een nieuwe koop dan ben ik overal vanaf.
Heel hartelijk Bedankt voor de raadgevingen.
reyes

joost12
door joost12 - Feb 3, 2014 om 13:33
52 Antwoorden / 0 Vragen

wat het ook zou kunnen zijn is als je vloeibaren waspoeder of wasverzachter gebruikt en je doet het in zo een plastiekebal dan laat dit ook altijd zwarte vlekjes achter

joost12
door joost12 - Feb 3, 2014 om 13:35
52 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=lovebird schreef op vrijdag 31 jan 2014, 17:26]Zo heb je 2 vliegen in één klap:

Voordeel van volledige kookwas programma te laten afdraaien op 95 graden met flink wat SODA is niet alleen dat het alle buizen en of pijpen en hoekjes van de zeepbakjes schoonspoelt maar ook dat het meteen een oplossing is voor eventueel gevormde kalkafzetting in uw machine.
Dat je dit met een LEGE (dus zonder wasgoed erin) TROMMEL moet doen is omdat de losgekomen deeltje die je nu in je wasgoed hebt zitten dan wegspoelen zonder zich ergens te kunnen hechten.

SODA werkt naar mijn ervaring beter dan WERKAZIJN maar die keus mag u zelf maken.
Veel succes!

ik doe zelf bij elke wasbeurt een klein beetje soda in het bakje