Retourkosten bij defect geleverd apparaat
ik heb vorige week bij bobshop een espresso apparaat gekocht. Bij levering was het apparaat defect en dit heb ik nog binnen 24 uur gemeld waarop ik te horen kreeg dat ik een nieuw apparaat zou krijgen en het oude apparaat 1 om 1 kon omruilen bij de bezorgdienst
Alleen blijkt nu dat bobshop niet meer aan hetzelfde type espresso apparaat kan komen.
nu hebben ze mij twee opties gegeven
optie 1 : een nieuw espresso apparaat, hetzelfde type maar in een andere kleur waarbij ik 20 euro moet bijbetalen omdat dit type ook 20 euro duurder is
optie 2 : geld terug maar retour kosten van oude apparaat zijn wel voor mijn rekening
nu ben ik niet van plan om 20 euro bij te betalen voor een andere kleur dus zou ik mijn geld terug willen alleen vraag ik mij af of ik verplicht ben de retour kosten te betalen?
dit staat trouwens in hun voorwaarde:
De kosten van een retourzending zijn in bijna alle gevallen voor de koper. Slechts wanneer de fout door Bobshop is veroorzaakt zijn de kosten voor het retourneren voor ons.
dus messchien is de vraag is de fout door bobshop veroorzaakt?
Ja, het dilemma van koop op afstand. Retourzending: portokosten komen dan voor rekening van de klant.
BOBshop hoort (hoorde) u bij aflevering een deugdelijk product te leveren. In dit geval lijkt mij dat BOBshop u tegemoet moet komen: gratis verzending van het defecte product.
[quote=zomerkoninkje schreef op woensdag 9 mei 2012, 18:20]Ja, het dilemma van koop op afstand. Retourzending: portokosten komen dan voor rekening van de klant.
BOBshop hoort (hoorde) u bij aflevering een deugdelijk product te leveren. In dit geval lijkt mij dat BOBshop u tegemoet moet komen: gratis verzending van het defecte product.
ja dit lijkt mij dus ook ik heb dit ook laten weten en wacht nog op antwoord van hun
nu las ik op kassa ook een soort gelijk verhaal en zag ik daaronder deze reactie:
Hoewel het een KOA betreft, is het ook een consumentenkoop. In het BW7 staat onder BW7/21.2 klip en klaar, dat de kosten van het retourneren van een ondeugdelijk produkt voor rekening zijn van de verkoper.
Artikel 21
1 Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan kan de koper eisen:
a.aflevering van het ontbrekende;
b. herstel van de afgeleverde zaak, mits de verkoper hieraan redelijkerwijs kan voldoen;
c. vervanging van de afgeleverde zaak, tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering is om dit te rechtvaardigen, dan wel de zaak na het tijdstip dat de koper redelijkerwijze met ongedaanmaking rekening moet houden, teniet of achteruit is gegaan doordat hij niet als een zorgvuldig schuldenaar voor het behoud ervan heeft gezorgd.
2 De kosten van nakoming van de in lid 1 bedoelde verplichtingen kunnen niet aan de koper in rekening worden gebracht.
3 De verkoper is verplicht om, mede gelet op de aard van de zaak en op het bijzondere gebruik van de zaak dat bij de overeenkomst is voorzien, binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de koper, zijn in lid 1 bedoelde verplichtingen na te komen.
4 Bij een consumentenkoop komt de koper in afwijking van lid 1 slechts dan geen herstel of vervanging van de afgeleverde zaak toe indien herstel of vervanging onmogelijk is of van de verkoper niet gevergd kan worden.
5 Herstel of vervanging kan bij een consumentenkoop van de verkoper niet gevergd worden indien de kosten daarvan in geen verhouding staan tot de kosten van uitoefening van een ander recht of een andere vordering die de koper toekomt, gelet op de waarde van de zaak indien zij aan de overeenkomst zou beantwoorden, de mate van afwijking van het overeengekomene en de vraag of de uitoefening van een ander recht of een andere vordering geen ernstige overlast voor de koper veroorzaakt.
6 Indien bij een consumentenkoop de verkoper niet binnen een redelijke tijd nadat hij daartoe door de koper schriftelijk is aangemaand, aan zijn verplichting tot herstel van de afgeleverde zaak heeft voldaan, is de koper bevoegd het herstel door een derde te doen plaatsvinden en de kosten daarvan op de verkoper te verhalen.
messchien is dit dan ookwel voor mij van toepassing?
Wanneer een apparaat verkeerd, kapot of anderszins niet is zoals gekocht, moet de verkoper van de internetwinkel zelf voor de retourkosten opdraaien. Officieël moet u zonder extra kosten uw geld terugkrijgen als u de andere kleur niet wilt. Conclusie die u dus zelf trekt is voor u van toepassing.
[quote=bobshopperd schreef op woensdag 9 mei 2012, 18:23][quote=zomerkoninkje schreef op woensdag 9 mei 2012, 18:20]Ja, het dilemma van koop op afstand. Retourzending: portokosten komen dan voor rekening van de klant.
BOBshop hoort (hoorde) u bij aflevering een deugdelijk product te leveren. In dit geval lijkt mij dat BOBshop u tegemoet moet komen: gratis verzending van het defecte product.
ja dit lijkt mij dus ook ik heb dit ook laten weten en wacht nog op antwoord van hun
nu las ik op kassa ook een soort gelijk verhaal en zag ik daaronder deze reactie:
Hoewel het een KOA betreft, is het ook een consumentenkoop. In het BW7 staat onder BW7/21.2 klip en klaar, dat de kosten van het retourneren van een ondeugdelijk produkt voor rekening zijn van de verkoper.
Artikel 21
1 Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan kan de koper eisen:
a.aflevering van het ontbrekende;
b. herstel van de afgeleverde zaak, mits de verkoper hieraan redelijkerwijs kan voldoen;
c. vervanging van de afgeleverde zaak, tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering is om dit te rechtvaardigen, dan wel de zaak na het tijdstip dat de koper redelijkerwijze met ongedaanmaking rekening moet houden, teniet of achteruit is gegaan doordat hij niet als een zorgvuldig schuldenaar voor het behoud ervan heeft gezorgd.
2 De kosten van nakoming van de in lid 1 bedoelde verplichtingen kunnen niet aan de koper in rekening worden gebracht.
3 De verkoper is verplicht om, mede gelet op de aard van de zaak en op het bijzondere gebruik van de zaak dat bij de overeenkomst is voorzien, binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de koper, zijn in lid 1 bedoelde verplichtingen na te komen.
4 Bij een consumentenkoop komt de koper in afwijking van lid 1 slechts dan geen herstel of vervanging van de afgeleverde zaak toe indien herstel of vervanging onmogelijk is of van de verkoper niet gevergd kan worden.
5 Herstel of vervanging kan bij een consumentenkoop van de verkoper niet gevergd worden indien de kosten daarvan in geen verhouding staan tot de kosten van uitoefening van een ander recht of een andere vordering die de koper toekomt, gelet op de waarde van de zaak indien zij aan de overeenkomst zou beantwoorden, de mate van afwijking van het overeengekomene en de vraag of de uitoefening van een ander recht of een andere vordering geen ernstige overlast voor de koper veroorzaakt.
6 Indien bij een consumentenkoop de verkoper niet binnen een redelijke tijd nadat hij daartoe door de koper schriftelijk is aangemaand, aan zijn verplichting tot herstel van de afgeleverde zaak heeft voldaan, is de koper bevoegd het herstel door een derde te doen plaatsvinden en de kosten daarvan op de verkoper te verhalen.
messchien is dit dan ookwel voor mij van toepassing?
Hehe!
Eindelijk!
Dit zie ik graag: teksten van de wetboek zelf in plaats van de zelfverzonnen teksten van Consuwijzer!
Ga zo door! :-))
Sowieso is het geen aanrader om daar te bestellen, aangezien ze achter een duur 0900 nummer zitten. Bij problemen kunnen de kosten flink in de papieren lopen.
Als je in een "gewone" winkel koopt betaal je ook zelf voor de retourkosten (benzine, parkeren, tijd) dus zo gek is het niet.
He is simpel maar om dit af te dwingen weer niet, in feite moeten zij zelf voor de kosten opdraaien omdat zij de fout gemaakt hebben en niet u...
Als zij fout geleverd hebben en ze kunnen niet meer aan het originele apparaat leveren moeten zij een vergelijkbaar apparaat leveren zonder meerkosten of u uw geld terug geven, wettelijk zo geregeld...
Als u nu het oude apparaat wilt terug sturen zonder kosten zou ik zeggen doe het oude pakpapier er weer op en schrijf erop retour afzender, is gratis!!!
Ja u kan dat vreemd vinden maar als u met de auto een product welk defect is terug brengt naar de winkelier vraagt u dan ook reiskosten?Dan heeft u toch kosten maar daar wordt dan vergoed.
[quote=valerius-2 schreef op vrijdag 11 mei 2012, 16:54]Ja u kan dat vreemd vinden maar als u met de auto een product welk defect is terug brengt naar de winkelier vraagt u dan ook reiskosten?Dan heeft u toch kosten maar daar wordt dan vergoed.
Wettelijk geregeld dat je de retourkosten niet hoeft te betalen. Of u dat nu redelijk vindt of niet is helemaal niet relevant.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Waspods het meest onzinnige bedenksel...
Ben ik de enige die vindt dat de waspods, met 3 of 4 verschillende gescheiden ingrediënten het grootst mogelijke onzinbedenksel is?
Met moeite gescheiden in zo'n pod gepropt en komt dan in de wasmachine binnen no- time weer bij elkaar zodra het omhulsel is gesmolten..en in verhouding giga-duur !!
Lees meer
Garantie Dyson stofzuiger
Goedemiddag, Op 8 mei hebben we een defect doorgegeven aan Dyson. Deze viel in de garantie en zou opgestuurd worden. Heb ook een bevestiging gekregen dat het onderdeel besteld zou worden. Wij kunnen de stofzuiger nu niet gebruiken en omdat het onderdeel vandaag (30-5) er nog steeds niet is heb ik contact opgenomen. Zij gaven als antwoord dat het nog niet in voorraad is maar nog veel g ... Lees meer
Kun je naar Londen als je nog schulden hebt bij een advocaat?
Mijn zoon wil binnenkort alleen een weekendje naar Londen, maar hij heeft nog schulden bij een advocaat. Engeland is geen lid meer van de Europese unie. Kan hij dan alsnog door de douane van Engeland? Lees meer
Populair in Elektronica & TV
<a href="//superaankoop.co.nl" target="_blank">www.superaankoop.co.nl</a>
is dit een veilig site om te kopen? Lees meer
Deli-lifestyle
Hallo Ik ben 80 jaar en heb een tv gekocht via Bol.com maar in feite bij Deli-Lifestyle. De tv zou na 3 dagen geleverd worden maar dat werd een week. Dit schijnt bij nader inzien meer regel dan uitzondering te zijn bij Deli-Lifestyle. Na aankomst bleek de tuner van de tv niet te werken. De setup kwam niet verder dan het land (nederland) maar ik kon geen frequentie ingeven. Uiteindelij ... Lees meer
Vingerafdruksensor Lenovo Tablet 4 10 Plus doet het niet, wat kan ik het beste doen?
Ik heb mijn tablet laten rooten en het moest ook gereset worden.
Dus moet ik een nieuwe vingerafdruk aanmaken, maar het probleem is dat de vingerafdruksensor niet werkt.
Ik heb het daarna meerdere kern opnieuw geprobeerd maar het heeft geen succes meer.
Wat kan ik het beste doen?
Lees meer