dietelinde
door dietelinde Jan 2, 2012 om 13:43
Elektronica & tv

Tv omgeruild en 10% prijsverlies

Had bij FOKA een tv 50 inch gekocht. Thuis was hij te groot en ik heb hem toen omgeruild voor een 46 inch, wat geen probleem was.
Er is 10% in mindering gebracht op mijn tv wegens de omruiling. Toen ik in de winkel was is mij dit niet verteld. Op de aankoopbon staat dit vermeld aan de achterkant, waar ik ook had moeten tekenen voor accoord. Wat ik dus niet heb gedaan.
Aan de voorkant staat : "ruilen binnen 8 dagen mogelijk indien onbeschadigd, compleet en origineel verpakt".
Toen ik de bon/factuur kreeg heb ik de voorkant gelezen en netjes dichtgevouwen en U raad het al, met de achterzijde naar binnen.
Ook op de factuur staat een andere prijs van de TV als in de winkel.
Wat zijn mijn rechten en kan ik nog iets doen?

1160 7 Rapporteer

traporgel
door traporgel - Jan 2, 2012 om 13:53
191 Antwoorden / 4 Vragen

"Thuis was hij te groot" Ik begrijp dat ie in de winkel nog niet te groot was?

Tip: Ga eens gezellig shoppen bij de HEMA. Daar verkopen ze een bizar handig dingetje en dat noemen ze een CENTIMETER. Worden meestal gekocht door naaiende dames (dit is geen grapje)........

En als je dan wat wil kopen wat ergens in moet passen, kun je met de CENTIMETER van te voren uitrekenen of het past.

Het zou natuurlijk kunnen zijn dat ze bij de FOKA (gratis reclame) televisies verkopen die groeien zodra ze de winkel uit gaan.

dietelinde
door dietelinde - Jan 2, 2012 om 14:31
4 Antwoorden / 11 Vragen

Beetje lullig antwoord. Als je in een winkel staat en er hangen verschillende maten tv van 32 tot 60 inch is het soms moeilijk of in te schatten hoe groot hij is, ook al heb je, zoals je zegt, een handige Hema centimeter bij je.

naitsoezn
door naitsoezn - Jan 2, 2012 om 14:31
842 Antwoorden / 1 Vragen

Dat je een regel niet gelezen hebt, wil niet zeggen dat ie niet geldt. Ruilen bij een winkel is normaal gesproken een service van een winkel, en geen recht van een consument. De winkel mag dan ook de voorwaarden bepalen...

edrick3
door edrick3 - Jan 2, 2012 om 15:27
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo dietelinde,

Tja, in de winkel hanteren ze niet dezelfde regels als in de webshop (want dan had je gebruik kunnen maken van de 'afkoelingsperiode')
En nu is koop = koop.
Dat je eventueel kunt/mag ruilen is een service van de winkelier en daar kunnen dan ook voorwaarden aan verbonden zijn - zoals achter op de koopbon vermeld stond.
Als je expliciet gevraagd hebt of je kunt ruilen, dan hadden ze je dit kunnen/moeten vertellen.
Je zegt: op de factuur staat een andere prijs dan in de winkel. Toch niet lager neem ik aan? Neem niet aan dat je nu méér hebt moeten betalen dan de prijs die in de winkel vermeld stond.
...Wat zijn mijn rechten en kan ik nog iets doen?...
Zoals reeds gezegd: je hebt geen 'rechten' en dus kun je niets doen.

Dat het in een winkel moeilijk in te schatten is hoe groot het beeldscherm uitvalt kan ik me voorstellen, maar .... meten is weten!
In een meubeltoonzaal lijkt een bankstel ook altijd kleiner dan in je huiskamer.

Met vr.gr.

henson
door henson - Jan 2, 2012 om 16:09
338 Antwoorden / 36 Vragen

Vind dat u niet mag klagen.....veel klanten (waaronder ondergetekende) kopen wegens slechte ervaringen geen goederen meer waarvan de verpakking is geopend (geweest)....kan immers een defect of tweedehands toestel zijn en zodra iets al uit de verpakking is gehaald is het dus al tweedehands.
Winkel moet dus het toestel als tweedehands of wat men eerder zal zeggen: "showroommodel" verkopen en dat is dus met fikse korting waaraan van u, als veroorzaker, toch ook een bijdrage mag worden verwacht.

Als u echter expliciet heeft gevraagd om het toestel te mogen ruilen indien het te groot zou uitvallen en men heeft u dan niet vertelt dat er in dat geval kosten aan verbonden zijn is m.i. de korting onterecht.

PS: origineel verpakt lukt vaak nooit meer; veel electronicaproducenten gebruiken tape met een logo of fabrieksnaam.....dat heb je zelf niet thuis dus je kunt het ook niet meer origineel verpakken (en het is altijd zichtbaar dat de verpakking open is geweest.)-:

Henson

fa
door fa - Jan 2, 2012 om 16:09
107 Antwoorden / 53 Vragen

traporgel.
Wat geniaal gevonden een centiemeter.
Wat een top antwoord.
Daar kan dietelinde wel wat mee.

pino123
door pino123 - Jan 2, 2012 om 16:10
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Wat is de vraag? Of de tv te groot is en hoe zij dat in de toekomst kan voorkomen, of gaat het hier om de 10% in vermindering? Volgens mij het laatste, dus laat jullie goed bedachte opmerkingen over de afmetingen en hoe je deze kan opmeten maar weer lekker achterwege.

Verder sluit ik mij aan bij naitzoen, prima antwoord.