lo
door loek10 Nov 18, 2021 om 14:23
Elektronica & tv

Ziggo & mediabox

Al vele jaren kijk ik TV via Ziggo en gebruik hiervoor een kast merk Humax type IR-Fox
Om ongewijzigd te kunnen kijken moet volgens ziggo dit kastje vervangen worden door een zgn. mediabox
Dat betekent tevens dat mijn abonnementsprijs wordt verhoogd van € 20,95 naar € 27,95
terwijl ik hier niet om gevraagd heb en het aangeboden product dus hetzelfde blijft.
Kan dit zomaar??

13678 21 Rapporteer

Donuts
door Donuts - Nov 18, 2021 om 14:30
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Nou, die Humax Fox is inmiddels wel een oude decoder. Is dit het volledige verhaal?

Mijn tip: stel je vraag op Ziggo Community. Daar krijg je het beste antwoord.

Topantwoord

mahadma
door mahadma - Nov 18, 2021 om 14:32
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Die nieuwe box kan echt veel meer als de vorige, dus .........een beetje hogere prijs is goed mogelijk.

Thecla58
door Thecla58 - Nov 18, 2021 om 15:00
854 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb ook sinds een kleine twee jaren twee mediaboxen next. Ben zeer tevreden daarover en ik weet ook voor 75% zeker dat toen VodafoneZiggo de omruiling in gang zette ik geen hoger abonnementsgeld kreeg. Dat ondertussen mijn abonnement verhoogd is, heeft mijns inziens daar niets mee te maken maar veel meer met de kosten die het onderhoud van het netwerk omhoog gegaan zijn en het feit dat provider ook meer moet betalen om zenders te mogen doorgeven.

Trouwens het aangeboden product blijft niet hetzelfde. Je nu een beter product dan de Humax-box.

lo
door loek10 - Nov 18, 2021 om 15:06
7 Antwoorden / 10 Vragen

ik ben tevreden met het huidige aanbod en mogelijkheden
dus die extra kunstjes van een mediabox interesseren mij niet
waar het om gaat is of ziggo JURIDISCH gerechtigd is
om mij te dwingen over te stappen
(dwangmiddel:uitsluiting van bepaalde zenders zoals npo3)
inclusief de dienovereenkomstige abonnementsverhoging.
(Gelieve alleen te reageren met betrekking tot de essentie van de vraag)

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Nov 18, 2021 om 15:15
2055 Antwoorden / Vragen

Vermoedelijk gaat die Humax ophouden met werken omdat de protocollen veranderen en kunt u die simpelweg niet meer gebruiken. Verder lijkt mij dat u die media box blijkbaar niet kopen maar huren en dat verklaart een hogere prijs per maand.

Donuts
door Donuts - Nov 18, 2021 om 15:17
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Humax IR-Fox C

Met de digitale ontvanger Humax IR-Fox C kijk je televisie in SD-kwaliteit (standaard). Met de Elektronische Programmagids (EPG) ben je altijd op de hoogte van het huidige televisieaanbod. Ook beschikt deze ontvanger over meerdere aansluitingen, waardoor je er gemakkelijk een dvd-speler of -recorder op aansluit.

Let op: Sommige zenders op zwart
Deze ontvanger is verouderd en wordt niet langer door Ziggo ondersteund. Dit kun je merken doordat NPO 1, 2 en 3 en regionale omroepen niet meer te bekijken zijn.

Bekijk de alternatieven of neem contact op. Dan vinden we samen een oplossing die bij jouw wensen past.
https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/ontvangers/humax-ir-fox-c

Je hebt dus de IR-Fox C, die wordt inderdaad niet meer ondersteund. Dat ding is verouderd (ik zie dat hij al 11 jaar op de markt is) en ja, Ziggo hoeft niet alle decoders uit de prehistorie te blijven ondersteunen. (ALS ondersteuning van een oud model uberhaupt nog mogelijk zou zijn.)

Aan jou de keuze: of een andere provider zoeken of het nieuwe abonnement met nieuwe decoder accepteren.

sira
door sira - Nov 18, 2021 om 15:25
2336 Antwoorden / 24 Vragen

[Edit redactie: Graag op je toon letten]

Donuts
door Donuts - Nov 18, 2021 om 16:04
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Misschien is er nog een andere oplossing voor je. Eerste vereiste daarvoor is dat je een eigen smartcard hebt (die hadden alleen de gebruikers in het oude Ziggo gebied, niet in het oude UPC gebied).

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 18, 2021 om 17:05
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Om te beginnen: als u reageert op een gegeven antwoord is het handiger omdat via aanklikken in het vakje 'reactie'te doen dat rechts onder in beeld verschijnt. Nu lijkt het ook een reactie op uw vraag en helaas heb ik, dat niet gezien hebbend u een + gegeven hetgeen dan onterecht is.

Zoals u zich zelf al afvraagt ben ik het met u eens dat Ziggo niet eenzijdig een overeenkomst kan aanpassen binnen contractlooptijd.
Dat betekent dan dat indien u een andere mediabox zou moeten hebben om ongestoord te blijven kijken Ziggo dat dan aan u dient te leveren zonder kosten en dus zonder aanpassing van het abonnement. Tja, wat dan te doen: doe in ieder geval een melding hier van bij de ACM https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-acm-consuwijzer en wacht op de reactie van hen. IIndien u het met deze handelwijze oneens blijft geef ik u in overweging om zo snel al het volgens de voorwaarden (contactduur) kan overstappen naar een andere provider die hetzelfde biedt en veelal ook nog goedkoper is dan Ziggo.  De box die u noemt is wel is waar oud maar wat Ziggo hier doet kan m.i. dus niet. Eenzijdig wijzigen van de contractvoorwaarden. U zou zelfs dan een in gebreke stelling kunnen doen zie: https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling

U kunt met uw vraag ook nog terecht bij Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (25 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl Zie ook nog: Vanaf zes maanden na het begin van het contract, kan je overstappen wanneer je wil. Dankzij de telecom-wet van 2012 en de Easy Switch-procedure moet je dan geen verbrekingsvergoeding meer betalen. Als je dit doet vóór die zes maanden verstreken zijn, moet je mogelijk wel een vergoeding betalen, maar niet meer dan het resterende abonnementsgeld.

Donuts
door Donuts Nov 18, 2021 om 21:20
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Ik adviseer je de voorwaarden van Ziggo eens goed door te lezen voordat je begint met kreten als eenzijdige wijziging van de voorwaarden, ingebrekestelling enz.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 19, 2021 om 17:53
16848 Antwoorden / 202 Vragen

@DONUTS, het onytgaat u kennelijk dat ik onder geen enkele voorwaarde de voorwaarden van Ziggo behoef te kennen of te lezen. Ik heb geen overeenkomst met Ziggo en als u mijn reactie nu eens goed leest dan zult u ook zien dat ik naar de voortwaarden verwijs en het vraagsteller voor wie het van belang is of Ziggo handelt met de tussen Ziggo en vraagsteller gesloten overeenkomt. Is het duidelijk!! Ik ken die overeenkkomst niet en sterker nog, ik mag die niet eens kennen (Wet Persoonsgegevens).

panter22
door panter22 - Nov 18, 2021 om 17:40
6599 Antwoorden / Vragen

Op Ziggo community staat dat die Humax (waarschijnlijk) je eigendom is. Heb je bij een aanbieding gekregen.
Als je die Humax van jou is en niet meer kunt gebruiken, dan zul je een nieuwe moeten kopen die wel werkt bij Ziggo.
Want je hebt nu een abonnement zonder Humax, mediabox of welke box dan ook.
Neem je  in plaats daarvan een abonnement inclusief mediabox. Dat kost je €7 per maand extra.
https://community.ziggo.nl/t5/TV-Radio/Oude-Humax-wat-ermee-te-doen/td-p/63964
D
at is het juridische verhaal, wat je kennelijk alleen maar wilt horen,

Donuts
door Donuts Nov 18, 2021 om 21:24
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Die decoder kreeg je toen gewoon gratis bij Ziggo.

panter22
door panter22 Nov 19, 2021 om 08:30
6599 Antwoorden / Vragen

Het klopt dus wat op Ziggo community staat. Eventuele procedures zijn zinloos.

th
door thieu Nov 20, 2021 om 00:10
148 Antwoorden / 0 Vragen

Die zooi wordt al jaren alleen maar verhuurd.
In het begin kon je dat nog kopen. Dat leverde Ziggo één keer de omzet daarvan op. Nu verhuren ze alles.
Voorbeeld: Ik heb jaren geleden een card voor de TV gekocht. Kosten éénmalig: 50 euro
Afgelopen jaar een card erbij genomen voor een tweede TV. Die kan ik alleen huren, voor 2 euro per maand.
Binnen een jaar dus hetzelfde betaald als voor de eerste kaart, en daarná kassa voor Ziggo.

panter22
door panter22 Nov 20, 2021 om 08:19
6599 Antwoorden / Vragen

Precies, hetzelfde gold toen ook voor digitenne. Kon je een tv kastje of card voor kopen. Nu moet je alles huren.
Ts heeft al jaren die decoder. Moet er nu een huren.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Nov 18, 2021 om 18:59
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Loek10,

Het antwoord op uw vraag is : ja (het mag).

U kunt een andere provider zoeken.

Heeft u wel eens gedacht aan Digitenne?

justmeagain
door justmeagain Nov 18, 2021 om 23:01
623 Antwoorden / 8 Vragen

Ook leuk voor 4K, en overal goed te ontvangen.

Franske1958
door Franske1958 - Nov 18, 2021 om 19:26
426 Antwoorden / 2 Vragen

Mijn vader zat ook met datzelfde probleem. Ik ben toen voor hem naar de lokale kringloop gegaan en heb
daar een Humax 5300C gekocht voor  E 7.50  Kaartje overgezet, kabeltjes aangesloten, instellingen goed
gezet en klaar.

Donuts
door Donuts Nov 18, 2021 om 21:23
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Ja precies, dat is een simpele en goedkope praktische oplossing. Dat wilde ik ook adviseren vandaar mijn reactie van 16.04. Maar goed, TS denkt dat hij verder komt met juridische stappen.

CP
door CPV Nov 19, 2021 om 14:00
21 Antwoorden / Vragen

Probeer een 5400C of 5050C te vinden, dan kun je er ook nog mee opnemen en reclame doorspoolen bij het afkijken.

lo
door loek10 - Nov 18, 2021 om 22:21
7 Antwoorden / 10 Vragen

Eenieder die een constructieve bijdrage leverde: hartelijk dank (you've been a big help)

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Nov 19, 2021 om 11:04
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Gezien de maandelijkse kosten?

Een nieuwe Ziggo geschikte TV die gelijk op de antenne kabel kan ontvangt  NPO 1,2,3 en Ziggo sport  in full HD.

De rest  in lage HD ready en als je   32"  of 43" gaat kijken zie je nauwelijks verschil  als je bij de 43" er niet vlak voor ging zitten!

Eenmalige kosten.

Deze kastjes van €20,95 =  €251,04 per jaar!

Dat gaat straks naar  €335,40 per jaar!

Dat is binnen 2 jaren terug te verdienen, en geen stroom gebruik voor dit kastje meer!

Een Media Box is leuk voor  extra functies en ga je die wel ooit gebruiken?

Maar kijk eerst even of jou Huidige platte TV al  Ziggo geschikt lijst voorkomt.

Vele hebben meerdere toestellen zonder kastjes.

Informeer op hun website en vraag in de winkel of je zonder kastje ook kunt kijken....

Gr
door Grunn1 Nov 20, 2021 om 00:36
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Wat een rare berekening en klopt ook nog eens niet
Bij Ziggo betaal je voor geen enkel kastje ruim 20 euro per maand.
Die 20,95 waar ts het over heeft is voor een televisie abonnement en zonder heb je geen ontvangst.

mo
door mof - Nov 19, 2021 om 11:31
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nee. U heeft een contract. Een wijziging op basis van inflatie mag. Ditis niet geoorloofd. U betaalt voor ontvangst via de kabel. Ziggo moet de techniek daarvoor leveren of het contract opzeggen. U kunt dit overigens ook direct doen.

Gr
door Grunn1 Nov 19, 2021 om 12:09
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Onzin. De humax kastjes kreeg je van Ziggo en werden je eigendom en je betaalde er ook niet per maand extra voor dus is ziggo niet verantwoordelijk als het bijvoorbeeld stuk gaat. Na jaren kan het voorkomen dat deze kastjes niet meer worden geüpdatet (kastje is al meer dan 10 jaar oud).
Nu kan je alleen nog decoders krijgen die je huurt en ja daar betaal je extra voor maar als die stuk gaat zijn de kosten ook voor ziggo.

Of een decoder zelf kopen tweedehands die nog wel wordt ondersteund zoals een humax 5200

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Nov 19, 2021 om 16:39
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Voorheen in Ziggo gebied kon je kastjes kopen

UPC had huur kastjes die terug moesten en als weg  moest je betalen.

Maar dit is huur kastje en  ik denk  goede TV die zonder kastje werkte voordeliger is gezien de jaar prijs....

die ik omgerekend heb.

1paul
door 1paul - Nov 19, 2021 om 11:38
3147 Antwoorden / 0 Vragen

de voorwaarden kunnen gewijzigd worden en ja, dit mag, daarbij heeft u natuurlijk het recht om niet accoord te gaan en abbonement op te zeggen of zelf een box te kopen die wel geschikt is....

tegelijk denk ik dat de prijs toch omhoog gaat omdat men meer mogelijkheden bied....

Ben Kuijpers
door Ben Kuijpers - Nov 19, 2021 om 11:39
4 Antwoorden / Vragen

Ga over naar Kpn betere service en dezelfde mogelijkheden tip

Ben Kuijpers
door Ben Kuijpers - Nov 19, 2021 om 11:40
4 Antwoorden / Vragen

Ga over naar Kpn betere service en dezelfde mogelijkheden tip

CP
door CPV - Nov 19, 2021 om 11:41
21 Antwoorden / Vragen

Je kunt met deze Humax niet opnemen, dus als dat geen probleem is, kun je ook via een CI+ Module verder kijken als je TV dit ondersteunt. Je moet mischien een module aanschaffen en daar doe je dan je smartcard in en je kijkt verder zoals je gewend bent.
Met de mediabox kun je veel meer en dat kost meer, het is maar wat je wilt.

ho
door honda98 - Nov 19, 2021 om 12:03
103 Antwoorden / 1 Vragen

deze humax kastjes zijn niet meer bruikbaar !
de oplossing is een HD ontvanger kopen dan kan je weer probleemloos kijken.
en je hoeft niet meer te betalen dan 20.95
alleen als je een smardcard gebruikt dan word het wel 27,95.
dus als je geen smardcard gebruikt betaal je gewoon 20,95
ik hoop dat het nu duidelijk is.vrg honda98

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Nov 19, 2021 om 16:41
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Humax met oude kaart werkte nog op oude  LCD TV.... de nieuwe werkt nu zonder  en beide 0,00 betaald...

Wel is de vraag hoe lang die Humax of  Samsung kastjes nog werken...

en was nog merk, even vergeten nu...(Ruttisme noem ik dat).

ro
door ronny530 - Nov 19, 2021 om 12:09
2779 Antwoorden / 41 Vragen

Als u al voor het samengaan van Ziggo met upc klant was dan is de Humax uw eigendom. Ziggo heeft aangegeven dat de ondersteuning voor uw type ontvanger gaat stoppen en dan zou u of een geschikte ontvanger aan moeten schaffen of voor een in bruikleen gegeven mediabox kunnen gaan die tv zenders in HD kwaliteit op uw tv weer kan geven. Aan het bedrag dat u nu maandelijks betaald ga ik uit van een standaard tv abonnement zonder extra's en als dat zo is heeft u die humax niet meer nodig om de digitale zenders te ontvangen. U heeft voor het ontvangen van de tv zenders wel een tv met een dvb-c ontvanger nodig en als de tv over die optie beschikt de standaard zenders zonder decoder ontvangen.