va
door van dorp Aug 30, 2011 om 20:08
Garantie & verzekeringen

Afkopen Levensverzekering verstandig?

Geachte heer/mevrouw,
Ik heb een afkoop offerte opgevraagd voor mijn levensverzekering bij Avero Achmea die ik in 1991 heb afgesloten. Deze eindigt in 2031 en heeft dan een waarde van 28.000 euro. Op dit moment betaal ik 58 euro p/mnd. De offerte heb ik ontvangen maar ik snap er weinig van. Er staat in dat de afkoopwaarde 6.500 euro is en de premievrije waarde per 1/9/11 12.500 euro is. Ik heb gebeld maar krijg geen duidelijk antwoord op mijn vraag wat de totale inleg is en wat de specifieke kosten zijn. Ik vroeg ook waarom het verschil 6000 euro is maar hij begon een heel moeilijk verhaal over rente, kosten etc. Als dit kosten zijn dan is dit wel heel veel maar nogmaals hij gaf mij daar geen antwoord op. Kan iemand mij uitleggen in simpele taal hoe dit werkt?
Mvg vandorp

20299 13 Rapporteer

sw
door swat1500 - Aug 30, 2011 om 23:54
3805 Antwoorden / 0 Vragen

In de kleine lettertjes van uw polis staat dat als u uw polis afkoopt voor de afgesproken einddatum, u de verzekeringsmaatschappij een (forse) boete schuldig bent. Die boete kan al snel 50% van de (huidige) waarde van de polis zijn.

Als u bericht hebt gekregen dat uw polis een zogenaamde "woekerpolis" is kunt u vaak (kostenloos) overstappen naar een betere polis al dan niet bij een andere maatschappij.

nb
door nbw - Aug 31, 2011 om 02:10
521 Antwoorden / 24 Vragen

Wat een onzin swat. Allereerst premievrijmaken. Dat betekend dat je geen 58 euro per maand betaald en dat je op afgesproken einddatum maar 12500 euro krijgt ipv 28000. Wil je afkopen en direct de polis tot geld maken dan krijg je 6500 uitgekeerd. Voor de verzekeraar heel normaal. En dat hoeft niets te maken te hebben met bizarre kosten of woekerpolissen. Wil het wel allemaal uitleggen maar dan komen 10 swats voorbij die alle basisprincipes van verzekeren bij voorbaat onderuit halen.

Ik kan niet oordelen of adviseren enkel uitleggen.

harrie
door harrie - Aug 31, 2011 om 07:58
765 Antwoorden / 36 Vragen

@ van dorp

Als u 10 jaar lang € 58.- per maand hebt betaald is dat zo'n € 7000.- Wilt u stoppen en dat nu uitbetaald hebben, krijgt u € 6500.- (afkopen)
Het verschil van € 500.- + de in 10 jaar opgebouwde rente zijn opgegaan aan kosten en risicodekking.

Premievrijmaken= u stopt met betalen en het opgebouwde kapitaal blijft in bezit van de verzekeringsmij. die daarvan de rente trekt en een overlijdensrisico van € 12.500.- dekt tot einddatum 2031.

Naar mijn idee heel realistische bedragen en geen woeker....

Salut, Ex-Haagsche Harrie

rj
door rjw - Aug 31, 2011 om 08:02
3298 Antwoorden / 5 Vragen

@harrie: TS heeft volgens mij al 20 jaar premie betaald.... Maar dan nog hoeft het niet vreemd te zijn. In de beginjaren van zo'n verzekering worden normaal gesproken de hoogste kosten gemaakt.

harrie
door harrie - Aug 31, 2011 om 08:06
765 Antwoorden / 36 Vragen

@swat1500

De afkoopwaarde van zo'n polis wordt aangeduid als *waarde economisch verkeer* en dat is de afkoopwaarde
Dus onzin die 50% boete.

Ex-Haagsche Harrie

harrie
door harrie - Aug 31, 2011 om 08:12
765 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=rjw schreef op woensdag 31 aug 2011, 08:02]@harrie: TS heeft volgens mij al 20 jaar premie betaald.... Maar dan nog hoeft het niet vreemd te zijn. In de beginjaren van zo'n verzekering worden normaal gesproken de hoogste kosten gemaakt.

@rjw
Volkomen gelijk... de tijd gaat ook zo snel.

Salut.

ko
door kortenhoeve - Aug 31, 2011 om 11:45
2 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=harrie schreef op woensdag 31 aug 2011, 07:58]@ van dorp

Als u 10 jaar lang € 58.- per maand hebt betaald is dat zo'n € 7000.- Wilt u stoppen en dat nu uitbetaald hebben, krijgt u € 6500.- (afkopen)
Het verschil van € 500.- + de in 10 jaar opgebouwde rente zijn opgegaan aan kosten en risicodekking.

Premievrijmaken= u stopt met betalen en het opgebouwde kapitaal blijft in bezit van de verzekeringsmij. die daarvan de rente trekt en een overlijdensrisico van € 12.500.- dekt tot einddatum 2031.

Naar mijn idee heel realistische bedragen en geen woeker....

Salut, Ex-Haagsche Harrie

Vraag : als je komt te overlijden na de einddatum (2031) wat wordt er dan uitbetaald, volgens mij niks of ........
Er is trouwens in de vraag 20 jaar betaald dus : ( 20x12x58 = 13.920 euro)

harrie
door harrie - Aug 31, 2011 om 14:09
765 Antwoorden / 36 Vragen

Vraag : als je komt te overlijden na de einddatum (2031) wat wordt er dan uitbetaald, volgens mij niks of ........
Er is trouwens in de vraag 20 jaar betaald dus : ( 20x12x58 = 13.920 euro)

2031 is de einddatum van de verzekering en dan wordt het verzekerd bedrag uitgekeerd of bij eerder overlijden. In beide gevallen is de verzekering automatisch beëindigd.
Ja, ik heb me een decennium vergist, dus is er zo'n € 14.000.- premie betaald, waarvan dan bij afkoop € 6.500.- overblijft.
Het grootste gedeelte van het verschil is verdwenen vanwege de provisiekosten van de tussenpersoon, die je door moet betalen ondanks beëindiging. Dit omdat je een contract bent aangegaan...

Ex-Haagsche Harrie

mo
door mowocos - Aug 31, 2011 om 17:21
19 Antwoorden / 0 Vragen

Ik hoop dat dit uitleg simpel genoeg is (het is en blijft actuariële wiskunde):
Het verschil likt me duidelijk: nu, direct 6.500,00 of je laat dit bedrag staan en dan "groeit"het nog aan tot 12.500,00 op de einddatum ergens in 2031.
M.a.w. als je 6500 naar de 'bank' brengt dat na zo'n 20 jaar 12.500 op. Een gemiddellde rente van ca. 3,6% per jaar (lijkt me niet verkeerd in een periode als deze).
Dat je geen 28.200 krijgt maar slechts 12.500 lijkt me ook duidelijk:
je betaald immers geen premies meer over de komende 20 jaar èn alle nog te betalen kosten (verwerkt in dié premies over de komende 20 jaar) worden uiteraard wel verrekend. Hetzij in de waarde op de einddatum (+ natuurlijk het 'verlies' dordat je geen premies meer betaald), dan wel in het af te kopen bedrag direct.
Nb. indien (bij een zgn. 'harde' levensverzekering; d.w.z. met een deel ïn leven zijn" op de einddatum, cq. eventueel ook nog winstdelend) de resterende looptijd méér is dan 1/3 van de totale looptijd zal de afkoopwaarde vaak minder zijn dan de tot dan ingelegde premies.
Een verzekeraar is natuurlijk geen bank en loopt risico's. Bijv. bij voortijdig overlijden moet de verzekeraar een onevenredig hoog bedrag uit betalen (onevenredig hoog t.o.v. de tot dan ingelegde premies minus jaarlijkse kosten).
Een bank loopt nooit risico's (daar kijken ze wel voor uit) !

sp
door spikkel - Sep 9, 2011 om 10:32
148 Antwoorden / 5 Vragen

Pas op, die 12.500 euro kunnen over 20 jaar een stuk minder 'waard' zijn dan nu.

rj
door rjw - Sep 9, 2011 om 11:55
3298 Antwoorden / 5 Vragen

Nog even dit: was de reden voor de levensverzekering om nabestaanden in geval van overlijden een bedrag na te laten, of is de verzekering afgesloten voor vermogensopbouw?

va
door van dorp - Sep 9, 2011 om 13:53
1 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=rjw schreef op vrijdag 9 sep 2011, 11:55]Nog even dit: was de reden voor de levensverzekering om nabestaanden in geval van overlijden een bedrag na te laten, of is de verzekering afgesloten voor vermogensopbouw?

Beste rjw,
Naar mijn weten is het een vermogensopbouw omdat het volgende op het polisblad staat vermeld: Bij in leven zijn van de verzekerde op 01-08-2031 wordt uitgekeerd 28.000 euro. Terstond na het overlijden van de verzekerde voor 01-08-2031 wordt uitgekeerd 28.000. Het winstdelend kapitaal bedraagt 28.000 euro.

Ik heb Avero Achmea een mail gestuurd met de vraag waarom het verschil zo groot is maar daar wacht ik nog steeds op....

ti
door tino24 - Sep 15, 2011 om 23:19
95 Antwoorden / 0 Vragen

Bij in leven zijn van de verzekerde op 01-08-2031 wordt uitgekeerd 28.000 euro. Terstond na het overlijden van de verzekerde voor 01-08-2031 wordt uitgekeerd 28.000. Het winstdelend kapitaal bedraagt 28.000 euro.

'n zogenaamde gemengde verzekering. Ik twijfel ad premie die jij noemt of de looptijd.
Jij noemt € 58 pm, 40 jaar lang. Dat is 'n totale premie van € 27.840 tegen een verzekerde som van € 28.000. Die rekensom is voor een gemengde verzekering nooit zo. De totale premie scheelt altijd veel meer tov verzekerde som. Ergens klopt er iets niet. Of de looptijd is korter (zeer waarschijnlijk 30 jaar en geen 40) of € 58 moet zijn FL 58.

"Ik heb gebeld maar krijg geen duidelijk antwoord op mijn vraag wat de totale inleg is en wat de specifieke kosten zijn"
inleg is simpel. Premie x duur betaling tot nu.
kosten: gemengde levensverzekering zonder beleggingselement. Niet bekend, ga je ook niet achterhalen. Kosten bestaan uit provisie tussenpersoon, rente, afsluitkosten maatschappij. Zijn bij een traditionele levensverzekering niet bekend en niet echt relevant vanwege vaststaande uitkering op einddatum.