ro
door ronvandijk2861 May 17, 2013 om 16:12
Garantie & verzekeringen

Afschaffing halfwezen

Graag wil ik deze discussie opstarten had hem ook geplaatst bij "vraag&beantwoord" .

Als reactie had ik wel al ee opmerking ontvangen dat dit er al aan zat te komen MAAR:
Deze afschaffing geldt ook voor de bestaande situaties.
Daarnaast is het in ons geval ook onmogelijk geweest als wij het uberhaupt hadden geweten om ons te kunnen verzekeren hiervoor daar mijn vrouw 3,5 jaar geleden te horen had gekregen dat zij kanker had.
En 3,5 jaar geleden was dit nog niet bekend.

Onderstaand de mail die ik naar de 2e kamer heb gestuurd.

Geachte dames/heren,

Vandaag kom ik er achter dat per 26 maart 2013 de halfwezenpensioen is komen te vervallen. Dit is echter tot op heden ook weer niet in de media bij het grote publiek bekend.
Ik heb hier echter weer een dujavu (1996 wijziging AWW naar ANW.
Nu wordt ik zelf hierin getroffen nl. mijn vrouw is 2 weken geleden komen te overlijden nadat er 3,5 jaar geleden kanker was geconstateerd, wij hebben samen 2 jonge kinderen van 7 en 9 jaar, wij hebben ons dus niet aanvullend kunnen verzekeren.

Schandalig dat dit ook weer in Nederland zomaar kan.

Dit stukje extra geld zou ik nodig hebben gehad om extra opvang en dergelijke te kunnen betalen, nu dit is komen te vervallen kan ik beter stoppen met werken en mij volledig op de kinderen richten.
Goed plan weer van deze regering goed over nagedacht kijk toch ook eens naar de gevolgen.

Aangezien het vraag en antwoord formulier op deze site niet werk verzoek ik dat dit in de kamer wordt besproken.

Graag uw reactie.

1527 14 Rapporteer

diumenge
door diumenge - May 17, 2013 om 17:12
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Gecondoleerd.

Ik heb verder geen bijdrage aan deze discussie, maar volgens mij kan je dit beter mailen naar [url=http://www.tweedekamer.nl/kamerleden/alle_kamerleden/index.jsp][u]een of meerdere leden[/u][/url] van de 2e kamer, en dan met name naar de van de [url=http://www.tweedekamer.nl/kamerleden/commissies/SZW/index.jsp#1][u]Vaste commissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid[/u][/url].

tijger1
door tijger1 - May 17, 2013 om 18:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dit is anders al een hele tijd bekend en allang geregeld bij wet. Dus ik zou niet weten waarover te discussiëren valt.
Als uw vrouw werkzaam was en bij een pensioenfonds aangesloten, krijgt u daarvan natuurlijk wel nabestaanden pensioen en ook wezenpensioen.

Daarnaast krijgt u nog de alleenstaande ouderkorting en als u inkomen uit arbeid hebt ook nog de aanvullende alleenstaande ouderkorting.

Lees hier

Daarnaast hebt u recht op de combinatiekorting.

Lees hier

Dus dat zijn nog een flik aantal NETTO bedragen extra. Plus hiernaast nog het kindgebonden budget en kinderopvangtoeslag en kinderbijslag. Om het allemaal eenvoudig te houden.

ro
door ronvandijk2861 - May 17, 2013 om 18:35
3 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 17 mei 2013, 18:08]Dit is anders al een hele tijd bekend en allang geregeld bij wet. Dus ik zou niet weten waarover te discussiëren valt.
Als uw vrouw werkzaam was en bij een pensioenfonds aangesloten, krijgt u daarvan natuurlijk wel nabestaanden pensioen en ook wezenpensioen.

Daarnaast krijgt u nog de alleenstaande ouderkorting en als u inkomen uit arbeid hebt ook nog de aanvullende alleenstaande ouderkorting.

Lees hier

Daarnaast hebt u recht op de combinatiekorting.

Lees hier

Dus dat zijn nog een flik aantal NETTO bedragen extra. Plus hiernaast nog het kindgebonden budget en kinderopvangtoeslag en kinderbijslag. Om het allemaal eenvoudig te houden.

tijger1
door tijger1 - May 17, 2013 om 20:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ronvandijk2861

Als u een reactie wil plaatsen, moet u na de quote twee keer return geven en dan uw reactie vermelden.

ro
door ronvandijk2861 - May 17, 2013 om 22:04
3 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 17 mei 2013, 18:08]Dit is anders al een hele tijd bekend en allang geregeld bij wet. Dus ik zou niet weten waarover te discussiëren valt.
Als uw vrouw werkzaam was en bij een pensioenfonds aangesloten, krijgt u daarvan natuurlijk wel nabestaanden pensioen en ook wezenpensioen.

Daarnaast krijgt u nog de alleenstaande ouderkorting en als u inkomen uit arbeid hebt ook nog de aanvullende alleenstaande ouderkorting.

Lees hier

Daarnaast hebt u recht op de combinatiekorting.

Lees hier

Dus dat zijn nog een flik aantal NETTO bedragen extra. Plus hiernaast nog het kindgebonden budget en kinderopvangtoeslag en kinderbijslag. Om het allemaal eenvoudig te houden.

Beste Tijger,

Dat het al een hele tijd bekend is relatief Volgens mij is het van oktober 2012 daarnaast is er naar mijn mening onvoldoende aandacht in de media hierover besteed.
De punten die u benoemd:
1. combinatie korting: klopt maar dit is al jaren zo.
2. Het pensioenfonds niets te maken met de sociale zekerheid
3.Allenstaandeouderkorting dit bestaat ook al jaren

Het punt wat ik wil maken is dat de overheid als voorbeeld mijzelf 2 kinderen € 3291,12 per kind heeft geschrapt.
Dit zou prettig zijn geweest als ik dit had kunnen verzekeren en deze mogelijkheid is er niet geweest daar mijn vrouw 3,5 jaar geleden te horen heeft gekregen dat zij kanker had.

tijger1
door tijger1 - May 17, 2013 om 22:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ook de punten die ik aanhaalde weten veel mensen niet. Kijken bijvoorbeeld veel liever naar GTST of let's dance of iets dergelijks en lezen liever de Privé dan een krant.

Als u dat allemaal weet, heel fijn, maar dan begrijp ik uw opmerking:

Dit stukje extra geld zou ik nodig hebben gehad om extra opvang en dergelijke te kunnen betalen, nu dit is komen te vervallen kan ik beter stoppen met werken en mij volledig op de kinderen richten.

niet zo goed, want met deze toeslagen zou dat onzin zijn.

valerius-2
door valerius-2 - May 17, 2013 om 23:59
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 17 mei 2013, 22:15]Ook de punten die ik aanhaalde weten veel mensen niet. Kijken bijvoorbeeld veel liever naar GTST of let's dance of iets dergelijks en lezen liever de Privé dan een krant.

Als u dat allemaal weet, heel fijn, maar dan begrijp ik uw opmerking:

Dit stukje extra geld zou ik nodig hebben gehad om extra opvang en dergelijke te kunnen betalen, nu dit is komen te vervallen kan ik beter stoppen met werken en mij volledig op de kinderen richten.

niet zo goed, want met deze toeslagen zou dat onzin zijn.
Waarom kijk u eerst niet verder war voor een vergoedingen zijn, of vraagt eersr eens naar voordat n de boom klimt. Achteraf blijkt toch wel dat u tegekomen kan ontvangen.

tijger1
door tijger1 - May 18, 2013 om 17:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ronvandijk2861

Nog even voor de goede orde. De halfwezenuitkering is/was per gezin en niet per kind. U krijgt dit tot 1 juli uitbetaald.

Cookies
door Cookies - May 19, 2013 om 04:10
13336 Antwoorden / 36 Vragen

......Dit zou prettig zijn geweest als ik dit had kunnen verzekeren en deze mogelijkheid is er niet geweest daar mijn vrouw 3,5 jaar geleden te horen heeft gekregen dat zij kanker had.......

Sorry, maar dat ben ik niet met je eens. Veel mensen sluiten een levensverzekering af zodra er kinderen komen. De kinderen zijn 7 en 9, dus geboren ver voordat je vrouw ziek werd.

bu
door bulldog14 - May 30, 2013 om 12:23
8 Antwoorden / 0 Vragen

De betreffende brief heb ik ook in de brivenbus gehad. Helaas ben ik ook net mijn vrouw kwijt aan kanker en komt nu alleen te staan met ons zoon van 6. Ik moet wel zeggen dat ik denk dat je heb de brief niet helemaal goed doorgelezen. De huidige systeem van halfwezen uitkeringen komt idd te vervallen, maar het woord vervangen van een constructrie gebaaseerd op minimum loon. De daadwerkelijk berekenigen krijgen wij over een paar maanden. Als ik het goed begrijp mensen in een zwak financeel situatie hebben nix te vrezen. Er zou wat verschillen zijn maar je gaat huis niet van alles naar niks. Ik vermoed dat de bedoeling is mensen met een hogere inkoom uit te sluiten. Als de overlevend partner verdient al veel dan hebben zij dat geld niet nodig. Het kan beter woorden besteed aan de mesnen in een lagere segment.

-PS: Excuses voor wat taal fouten. Nederlandse is alleen mijn 2de taal.

ge
door geengeen - Nov 7, 2013 om 18:42
2 Antwoorden / 0 Vragen

vind belachelijk dat de wezenpensioen is afgeschaft, schaf de alimentatie dan ook maar af
mijn zoontje krijgt zijn vader daar echt niet mee terug hoor, ergste is dat ik voetbal moet stoppen dat werd daarmee betaald kost allemaal veel geld en dan uit het niets een brief in de brievenbus krijgen van de svb zonder pardon afgeschaft niks over in de media of waar dan ook gewoon belachelijk vind dat we moeten opkomen voor onze rechten en niet zomaar alles laten afschaffen laten we onze stem horen blijf van het geld van kinderen af!!!!!!

tijger1
door tijger1 - Nov 7, 2013 om 18:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@geengeen

Maar voor veel gevallen maakt het afschaffen van dat halfwezenpensioen niets uit. Als u ANW krijgt, wordt dat met het bedrag van het halfwezenpensioen opgehoogd.

Dure voetbalclub trouwens. Krijgt u voor uw zoon geen wezenpensioen van het pensioenfonds van zijn vader?

ge
door geengeen - Nov 7, 2013 om 18:57
2 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 7 nov 2013, 18:50]@geengeen

Maar voor veel gevallen maakt het afschaffen van dat halfwezenpensioen niets uit. Als u ANW krijgt, wordt dat met het bedrag van het halfwezenpensioen opgehoogd.

Dure voetbalclub trouwens. Krijgt u voor uw zoon geen wezenpensioen van het pensioenfonds van zijn vader?

Voetbalclub onder andere, komt veel bij kijken een kind opvoede in je eentje
Alles kost veel geld, en nee heb geen pensioen fonds dat was het enige wat ik kreeg
Het gaat er mij meer om hoe het is medegedeeld naar de mensen. Helaas kunnne we niet veel meer aan doen!!!

tijger1
door tijger1 - Nov 7, 2013 om 19:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Blijkbaar hebt u dus in verhouding een hoog eigen inkomen, dat dat het enige was dat u kreeg.