No
door Nora21 Feb 24, 2019 om 17:28
Garantie & verzekeringen
Consumenterecht Iphone 7 Mediamarkt

Hallo,

ik heb 2 jaar en 4 manden geleden een iPhone 7 in mediamarkt gekocht deed het allemaal goed ben zorgvuldig om gegaan. En nu op eens doet het geluid niet kan helemaal niet bellen ik kan geen audios sturen ook niet face-time. Ben met de probleem naar appel store gegaan daar gaven ze aan dat het ligt aan een probleem in de hardwere en hadden ze geadviseerd om naar mediamarkt te gaan ook het garantie verlopen is om een nieuwe telefoon te krijgen of dat ze het gaan repareren want het probleem ligt aan de hardwere en dat probleem was bekend bij de iPhone 7 ik kreeg een brief van appel omschrijven wat de probleem was. Dus ben mee gegaan naar de media markt en die gaf aan dat ze NIEKS voor mij kunnen betekenen dat als het bij hun gerepareerd zou worden dan zou ik als nog kosten moeten betalen.

Ik begrijp het helemaaal niet!!! Heb ik recht op nieuwe toestel of reparatie kosten of niet? Ik verwacht wel van een iPhone dat er langer zou mee gaan dan 2 jaar en ook voor die prijs.

4557 11 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 24, 2019 om 17:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt het toestel niet bij Apple gekocht, maar bij Mediamarkt. Dus voor eventuele klachten moet u daar zijn.

Natuurlijk hebt u geen recht op een nieuw toestel. Dat ding heeft het 2,5 jaar goed gedaan. Ik zou maar informeren wat de reparatiekosten zijn.

No
door Nora21 Feb 24, 2019 om 18:08
Antwoorden / 1 Vragen

Ja ging naar appel om te kijken wat de oorzaak was want was al bekend bij hun met de iPhone 7 waren er veel problemen met audio chip ( hardwere).

Reparatie kosten zijn rond 390 euro.

Dankje wel voor je aantwoord.

tijger1
door tijger1 Feb 24, 2019 om 18:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waarom dan niet veel eerder een beroep op de garantie gedaan?

diumenge
door diumenge Feb 24, 2019 om 18:46
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@Tijger1, da's waarschijnlijk omdat de 'Loop Disease' zich nu pas bij TS voordoet en ze er nu dus pas achterkomt dat dit sinds halverwege vorig jaar al bekend is.

No
door Nora21 Feb 24, 2019 om 19:25
Antwoorden / 1 Vragen

Ja pas toen ik last van kreeg ben ik gaan opzoeken. Ja geen recht heb ik pech hahah. Dank jullie wel voor de antwoorden.

panter22
door panter22 - Feb 24, 2019 om 17:45
6599 Antwoorden / Vragen

Volgens de Consumentenbond is de gemiddelde levensduur van een smartphone 2,5 jaar. Daar zit je al bijna aan
Kijk voor meer info en wat je mogelijk kunt doen:
https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-buiten-garantietermijn
Van apple had je geen nieuw toestel gekregen na 2 jaar fabrieksgarantie.

No
door Nora21 Feb 24, 2019 om 18:06
Antwoorden / 1 Vragen

Ja vreemd want de medewerker vertelde mij als ik de iPhone bij appel zou hebben gekocht had ik gratis reparatie kosten of nieuwe toestel gekregen.

Dankje wel

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 24, 2019 om 19:40
16885 Antwoorden / 202 Vragen

FaDe wettelijke consumentenbescherming gaat verder dan de fabruieksgarantie.

diumenge
door diumenge - Feb 24, 2019 om 17:48
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dat doen ze leuk daar bij de Apple store. De indruk geven dat je recht heb op een nieuw toestel, maar de leverancier daar voor laten opdraaien. Uiteraard moet je voor garantie bij de leverancier (Mediamarkt) zijn, maar dan Apple natuurlijk niet voorschrijven hoe MM daar mee om moet gaan. Na twee jaar is het niet vreemd dat je reparatiekosten moet betalen.

No
door Nora21 Feb 24, 2019 om 18:04
Antwoorden / 1 Vragen

Ja, de medewerker vertelde dat als ik zou het van appel store gekocht hebben zoude ze ook al buiten garantie reparatie kosten betalen of een nieuwe toestel geven.

diumenge
door diumenge Feb 24, 2019 om 18:07
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dat lijkt mij sterk, Apple staat nou niet bekend om zijn ruimhartige garantiebeleid.

No
door Nora21 Feb 24, 2019 om 19:24
Antwoorden / 1 Vragen

Ja de medewerker was zo vriendelijke en had mij een gevoel gegeven dat ik recht op had buiten de garantie terwijl helemaal niet zo is en nog met een bewijsbrief van de Appel store. Maar ja weet ik zeker als ik smartphone koop wordt het Appel niet. ????

jo
door jorisw Feb 24, 2019 om 23:33
4340 Antwoorden / 1 Vragen

@Diumege: dan moet je je toch eens beter in de materie verdiepen. Apple staat er juist om bekend dat ze in hun eigen Apple Stores behoorlijk ruimhartig zijn. Ruimhartiger dan de meeste andere fabrikanten.

diumenge
door diumenge Feb 24, 2019 om 23:49
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@Joris, daar zeg je het al, in de eigen Apple Stores. Verder kent Apple een eenjarige beperkte garantie. Maar je kan natuurlijk altijd Applecare erbij kopen, kost wat maar dan heb je ook wat.

ne
door neodutchio - Feb 24, 2019 om 17:57
5165 Antwoorden / 12 Vragen

U zal moeten bewijzen dat het probleem er al bij aanschaf in het toestel zat. Dat is de enige manier om iets (al was het maar een percentage) te kunnen verhalen. Echter zal dat onmogelijk zijn aangezien het toestel al enkele jaren goed gewerkt heeft.

Een prijs zegt niets over kwaliteit en levensduur.

No
door Nora21 Feb 24, 2019 om 18:02
Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb bewijs van de appel op staan dat er probleem aan de audio chip ligt. Ik ben niet de einige met dit probleem heb meer voorbij zien komen. De probleem licht aan de hardwere volgens Appel.

ne
door neodutchio Feb 24, 2019 om 19:12
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Dat er nu een probleem met de hardware is wil niet zeggen dat dit er bij aanschaf ook was. Immer zou door val en stootschade de audiochip kunnen beschadigen. Dit even als voorbeeld. Het is dus aan u om te bewijzen dat dit een eigenschap is wat u niet hoeft te verwachten en vanaf aankoop al in het toestel zat.

marita5
door marita5 - Feb 24, 2019 om 19:30
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Nora21 ,

om naar mediamarkt te gaan ook het garantie verlopen is om een nieuwe telefoon te krijgen of dat ze het gaan repareren

Lees deze informatie eens door ,

https://www.consuwijzer.nl/elektronica/garantie/wettelijke-garantieperiode-in-europa

No
door Nora21 Feb 24, 2019 om 19:36
Antwoorden / 1 Vragen

(U moet het product een bepaalde tijd zonder problemen kunnen gebruiken. Voldoet het product niet aan de verwachtingen die u ervan had mogen hebben? En hebt u het product normaal gebruikt? Dan kan er sprake zijn van een ondeugdelijk product.)

Dus beetje onduidelijk want mediamarkt zegt ( u recht op 2 jaar garantie na die 2 jaar zijn wij niet aansprakelijke. Wij kunnen voor u de product sturen voor reparatie maar alsnog moet u vollidig kosten betalen)

Topantwoord

Grunnen.
door Grunnen. - Feb 24, 2019 om 19:36
509 Antwoorden / Vragen

Heel simpel gezegd is het frame van de iPhone op bepaalde punten heel zwak. Dit zorgt ervoor dat er elektronische onderdelen (vooral chips) de neiging hebben om los te komen. Dit defect komt dus vaak na een val of als die onder spanning staat (door het bijvoorbeeld in je achterzak of broekzak te leggen).

Specifiek bij de iPhone 7 en 7 Plus krijg je onder andere de volgende symptomen:

  • microfoon doet het niet
  • speakers geven geen geluid
  • geen geluidsopname mogelijk in de dictafoon app
  • oordopjes geven geen geluid
  • filmen loopt vast met de normale en selfie camera
  • scherm reageert soms traag
  • duurt heel lang voordat de iPhone opstart
  • start op met Apple logo en gaat dan weer uit (bootloop)

No
door Nora21 Feb 24, 2019 om 21:50
Antwoorden / 1 Vragen

Dank u wel. Waar heeft u de informatie vandaan ?

Grunnen.
door Grunnen. Feb 24, 2019 om 22:06
509 Antwoorden / Vragen

Laat de phone reparen bij een plaatselijke reparateur.Scheelt je een hoop geld denk ik.

panter22
door panter22 Feb 25, 2019 om 12:46
6599 Antwoorden / Vragen

Info Grunnen van marktplaats. Deze monteur wil hem voor €140 maken. Een nieuwe kost bij de apple store vanaf €529. Daar kun je weer 2 jaar mee toe.
https://www.marktplaats.nl/a/diensten-en-vakmensen/reparatie-en-onderhoud-telecommunicatie/m1296512030-iphone-7-en-7-plus-geluid-moederbord-printplaat-reparatie.html

Grunnen.
door Grunnen. Feb 25, 2019 om 15:05
509 Antwoorden / Vragen

@Panter22 Nee niet van marktplaats ,die zal deze tekst ook ergens geleend hebben. Voor alle problemen zijn inmiddels oplossingen te vinden op Google en/of andere zoekmachines.Die mogelijk maakt dit forum bijna overbodig. Gebruik maken van genoemde monteur raad ik TS overigens af.

Topantwoord

marita5
door marita5 - Feb 24, 2019 om 19:41
11534 Antwoorden / 15 Vragen

@nora21 ,

Neem eens contact op met consuwijzer ,

https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-consuwijzer

No
door Nora21 Feb 24, 2019 om 21:47
Antwoorden / 1 Vragen

Dank u wel.

marita5
door marita5 Feb 24, 2019 om 21:49
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Graag gedaan , suc6

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 24, 2019 om 19:44
16885 Antwoorden / 202 Vragen

U had als gezegd uu helemaal niet tot de apple store moeten wenden. En bij MediaMarkit is al wel vaker geconstaeerd dat men niet op de hoohte is  van de wetgeving in deze.

Ik geef u zo een verwijzing naar een aantal voor u relevante wetteksten en ga daar mee naar de MeddaiaMarkt.
Let wel op dat de reparatie niet geheel gratis behoeft te zijn gelet op de 'leeftijd'van de telefoon.

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/21.html  en evt. verder
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/22.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/23.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/24.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/25.html en de wettelijke bescherming gaat verder dan de fabrieksgarantie waar u dan feitelijk niets mee te maken heeft.

No
door Nora21 Feb 24, 2019 om 21:48
Antwoorden / 1 Vragen

Dank u wel

aurora1
door aurora1 - Feb 24, 2019 om 21:41
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Voor ca 70 euro meer heeft u een nieuwe iphone 7 bij Belsimpel.

No
door Nora21 Feb 24, 2019 om 21:49
Antwoorden / 1 Vragen

Ja klopt. Maar ga iPhone niet meer kopen. Dank u wel

aurora1
door aurora1 Feb 24, 2019 om 21:53
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Oké. Maar het blijft een prima adres voor scherpe prijzen en goede service. Succes met uw zoektocht.

lo
door lovewinnie - Feb 25, 2019 om 07:04
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Garantie is natuurlijk om en kan je vertellen dat iPhone veel praatjes heeft maar die hadden je echt geen nieuwe gegeven. Zeker niet naar 2,5 jaar. Binnen  De garantie geven ze zelfs een gelijkwaardige en dus een refurbished model ipv nieuwe en ja heb er ervaring mee en deze telefoon had echt een accu die niks waard was. 6x x opladen op een dag en op werk lag hij in de kluis . Daarom nu geen iPhone meer na jaren want service is echt om te Janke

Mediamarkt zegt 2 jaar garantie is 2 jaar garantie en dus indd repareren kan maar op u kosten. Telefoon is naar 2,5 jaar afgeschreven, zeker die modellen van nu.

diumenge
door diumenge Feb 25, 2019 om 10:59
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Kan overigens best zijn dat de telefoon leegliep juist omdat deze in een kluis lag. Een kluisje kan mogelijk het bereik beinvloeden, en als dat slecht is en de telefoon continu aan het zoeken is naar beter bereik dan loopt de accu ook leeg.

lo
door lovewinnie Feb 25, 2019 om 11:28
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Had de zelfde iPhone daarvoor en die deed dat niet?? De "nieuwe" vervangend wel. Dus denk niet dat dat het probleem was . Waarschijnlijk gewoon slechte refurbeshed terug gekregen

Ni
door NikhilK - Feb 26, 2019 om 17:09
2 Antwoorden / 2 Vragen

U kunt proberen MediaMarkt een brief / mail te versturen.
U kunt deze voorbeeld brief gebruiken hiervoor : https://www.consuwijzer.nl/voorbeeldbrieven/aankoop/voorbeeldbrief-herstel-vervanging-ondeugdelijk-product-binnen-garatieperiode