Eettafel scheurt
Ik heb een jaar geleden (13-03-2016) een nieuwe eettafel gekocht voor €799 (excl 4 stoelen van €189 per stuk) bij Vesta in Groningen. Nu is binnen een jaar (de officiële garantietermijn) een flinke scheur in ontstaan over de gehele lengte van de tafel. Hierdoor is eveneens een klein hoogte verschil ontstaan. Ik heb dit aangegeven bij Vesta en ze zouden zich over de kwestie buigen. Ik heb ze ook foto's van de tafel meegestuurd.
Ik heb een reactie via e-mail gekregen van de klantenservice van Vesta dat de tafel onderhevig is aan 'werking' en dat Vesta er niets aan kan doen. Het hoort bij de tafel en ons zou dit verteld zijn bij de aanschaf van de tafel. Tevens zou het in de folder staan die bij de tafel hoort. Echter, bij de aanschaf is ons niets verteld en hebben we geen folder of andere info bij de tafel gekregen. Ook niet bij de aflevering. Had Vesta dit wel gedaan dan hadden we de aankoop wellicht niet gedaan.
De reactie van Vesta vond ik niet afdoende voor de ernst van mijn klacht. Bovendien vind ik de scheur in de tafel buitenproportioneel om te spreken van 'werking'. Ik heb daarop telefonisch contact gehad om te overleggen hoe we hier nu uit kunnen komen. Ik ben hierin echter dusdanig bejegend dat ik (wederom) het gevoel kreeg van 'meneer, u moet niet zo zeuren'. Ik voelde me allesbehalve klantvriendelijk behandeld. De Vesta-man vertelde me steeds hetzelfde, nl. het 'werkingverhaal'.
Hoe kan ik hier mee verder zodat het probleem opgelost wordt?
Ze zijn aangesloten bij het CBW.
Ga naar de geschillencommissie wonen: https://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/wonen/
Een van de nadelen van hout is dat het inderdaad werkt. Alles heeft te maken met de houtsoort, maar ook de luchtvochtigheid en de verwerking van de tafel. Belangrijkste eerst is om te achterhalen waardoor de tafel is gaan scheuren. Aangezien u buiten de 6 maanden na aankoop zit moet u bewijzen dat het buiten uw schuld om is.
Pas nadat bekend is waardoor de tafel is gaan scheuren kunt u verdere stappen ondernemen. Dat kan of zijn genoegen nemen met het aspect dat hout werkt, maar in het andere geval kunt u ook de verkoper aantekenen om tot een herstel, danwel vervanging te komen.
Eerst beginnen bij stap 1 dus.
Hout kan wel degelijk werken, vaak is een verkeerde luchtvochtigheid in de huiskamer het probleem.
Kijk hier eens naar dit kan zomaar de oorzaak zijn, luchtvochtigheidmeter koop je voor een paar euro.
Persoonlijk denk ik dat u weinig kans maakt, het is algemeen bekend dat hout werkt dus het niet daarvan benoemen door de verkoper is geen zwaarwegend argument.
Kan ook zijn dat de tafel onder de verkeerde omstandigheden in elkaar is gezet.
@pino, het is voor ons gissen. We kennen het materiaal niet, we weten niet hoe de vochthuishouding is maar er zijn inderdaad talloze mogelijkheden.
Hout kan wel werken maar het is toch niet de bedoeling dat er scheuren ontstaan.
Dan is een verkeerd soort hout gebruikt.
Is het hout zelf gescheurd of heeft de lijmnaad los gelaten?
Kan inderdaad de werking zijn. Zie niet exact welk type houtsoort het is, op de foto iets moeilijk in te schatten. Zou licht eiken kunnen zijn. Ook mogelijk dat het hout te snel is gebruikt om de tafel te maken in de eerste plaats. Waarschijnlijk nog niet voldoende "gedroogd". Zou allemaal kunnen. Zijn ze aangesloten bij het CBW? Kunt u uw probleem daar misschien eens voorleggen als Vesta weigert mee te werken.
Edit* Zie net dat ze inderdaad aangesloten zijn bij CBW
Hallo Onno Heerlien ,
Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .
https://www.consuwijzer.nl/elektronica/garantie/wettelijke-garantieperiode-in-europa
Dat hout kan werken is algemeen bekend, echter ik zie zelfs 3 scheuren in de tafel en dat lijkt mij niet normaal. Mag aannemen dat de tafel is behandeld met lak of olie en dan mag dit in deze mate niet voorkomen. Naar mijn mening is hier te "jong" niet uitgewerkt hout gebruikt. Mogelijk kunt u een "echte" meubelmaker dit laten bekijken.
Sowieso uw klacht officieel en op schrift melden vóór het aflopen van de garantietermijn middels een aangetekende brief. Vergeet vooral de niet gekregen informatie waar men zich nu op beroept. Dan hebt u voor u zelf in elk geval bewijs van het melden van de klachten en de aard van de klachten.
Als u er niet uitkomt met Vesta ga dan naar de geschillencommissie zoals hierboven al aangeraden is. Of uw claim terecht is kan men uiteraard op dit forum niet beantwoorden. Daar kan een onafhankelijke meubelexpert/houtdeskundige vast meer over zeggen.
Het verhaal van hout is een natuurproducht, enz enz ....., en kan gaan scheuren daar geloof ik niet in.
Nog nooit heb ik in showroom meubels zien staan die scheuren vertonen.
Wat kan hier aan de hand zijn?
Normaal worden er planken, waaruit het tafelblad is samengesteld, gebruikt van kwartiers gezaagd hout. Deze planken mogen normaliter niet scheuren als deze goed behandeld zijn.
Echter als er plank tussen zit die door de kern van boom is gezaagd dan kan je bijna zeker scheuren verwachten. E.e.a kan je controleren aan kopzijde van de planken.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Valante produkt retourneren
Wat kun je doen als je een produkt retour hebt gestuurd aan Valante en ze weigeren je het geld terug te betalen. Ik heb bewijs van retourzending. Ze reageren niet op mail en pakken al helemaal geen telefoon op. Ook een incasso bureau krijgt geen contact met ze. Hoe krijg ik nu mijn geld terug? Gaat toch nog wel om € 129.95.
website is valante.nl en is gevestigd in Almere.
Lees meer
Ervaringen met het NRBI
Wij hebben onlangs een bindend adviestraject en deskundigenonderzoek laten uitvoeren via het NRBI (Nederlands Register Bouwinspecteurs) in het kader van de verduurzaming van onze woning. Helaas zijn we tijdens dit proces tegen een aantal problemen aangelopen, waarover we graag jullie ervaringen willen horen. Het bindend advies dat we ontvingen was naar onze mening onvolledig, vooral bij belangr ... Lees meer
Waarom is groeps ticket ns duurder dan dagretour
Waarom heeft de ns zoiets als groepsticked daluren bedacht, is meer dan 2x zo duur dan gewoon kaartje.
Mijn vraag is, wat is nu de goedkoopste optie om van Wijchen naar Den Bosch te reizen?
...
Lees meer
Populair in Garantie & Verzekeringen
Wel of geen trekhaak
Mijn Ford Fiësta ST van april 2018 heeft een trekkracht van 0 en mag dus niets trekken, maar hoe zit ik met de verzekering als ik er een trekhaak op laat zetten die ik alleen voor het vervoer van de crossfiets van mijn zoontje gebruikt. Zou ik nu een nieuwe kopen mag het wel.
Ook ga hierover nog in kontakt met mijn verzekering, maar misschien is iemand anders ook tegen dit probleem aangelope
...
Lees meer
Hoe komt men van een Ardanta uitvaartpolis af?
In 2004 hadden wij een Nivo uitvaartpolis bij Uzet afgesloten. Dit hadden wij zeer zorgvuldig uitgezocht en besproken. Groot was de verrassing dan ook dat wij in april 2016 een brief kregen met daarin de vermelding 'Zoals u wellicht in de pers heeft gelezen, heeft NIVO uitvaartverzekeringen haar verzekeringsportefeuille overgedragen aan ASR Levensverzekering N.V. in Utrecht. ...Ardanta, onderdeel ... Lees meer
Kruidvat foto cd's niet afleesbaar
De foto's die ik destijds bij KRUIDVAT op cd's heb laten zetten zijn niet of heel moeilijk af te spelen op de pc en volgens kruidvat fotoservice is dat niet hun verandwoordelijkheid en kan het zeker niet afgespeeld worden op DVD.
WIE is hier verandwoordelijk voor???
Lees meer