J. van der Heijden
door J. van der Heijden Mar 29, 2023 om 12:20
Garantie & verzekeringen

Garantie op basis van serienummer

1) Kan je op basis van een serie + Model nummer van een SAMSUNG NEO-Qled 65 inch TV je garantie claimen. Ik heb een foto genomen van serie + Model nummer bij het installeren van de TV. LetmeRepair (service centrum van SAMSUNG in Belgie) blijft maar vragen om stickers anders kunnen ze niets echter er is geen sticker op de achterkant van de TV, alleen op de bijgeleverde UNIT, en die is gestuurt.
2) De TV is gekocht via BVA-Auctions op 29-11-2022.

Ik ben benieuwd of het zo is dat iedere fabrikant met behulp van een serie + modelnummer exact kan zien hoe oud die is, waar die geproduceerd is, of die al eerder ter reparatie is aangeboden, gestolen is, etc etc.

4086 12 Rapporteer

J. van der Heijden
door J. van der Heijden - Mar 29, 2023 om 12:36
1 Antwoorden / 1 Vragen

Garantie op basis van serienummer /2
Ik ben ook benieuwd naar de ervaringen van mensen die te maken hebben gehad met LETmeREPAIR uit Belgie, het reparatie centrum waarmee SAMSUNG NEDERLAND mee werkt, je kan ze alleen bereiken per mail, per telefoon kom je niet verder, men zegt dat alles zal worden uit gezocht, mijn case is daar al geescaleerd , echter een juiste oplossing is ver weg. Ik ben nu al meer dan 1 1/2 maand bezig om mijn TV te laten repareren/herstellen/vervangen daar LETmeREPAIR maar blijft vragen over stickers. Via de site van SAMSUNG NEDERLAND heb ik op 10-02-2023 een service aanvraag ingediend, vanaf dat moment is het over en weer mailen met zowel SAMSUNG NEDERLAND als met LetmeRepair met voor alsnog geen oplossing, dit moet toch SAMSUNG NEDERLAND onwaardig zijn, zo krijg je toch een slechte naam. Televisie van SAMSUNG zijn prachtig, echter zodra er iets mee aan de hand is , is de service waardeloos, ver beneden peil, zo erg dat je nooit meer van je leven een SAMSUNG koopt. Ik raad de mensen dan ook aan bij het kopen van een product, je altijd moet vragen, heeft het een eigen reparatie afdeling of doen ze het via LETmeREPAIR, in dat laatste : NIET KOPEN, is een neverendingstory..........heel jammer

ju
door juliomariner - Mar 29, 2023 om 12:45
1321 Antwoorden / 2 Vragen

[edit-red.]
De TV is via BVA aangekocht. Er is dus kans dat deze niet voor de |Nederlandse markt bedoelt was. Samsung Nederland heeft in dat geval geen enkele reden om garantie te verlenen aangezien zij deze TV dan niet geimporteerd/verkocht heeft.
Het ontbreken van de stickers met het serie nummer etc. geeft al een vermoeden dat het om parallelimport gaat.
De kans dat u bij BVA wat kunt verhalen lijkt me erg klein aangezien ze gestopt zijn met dit soort veilingen

JMA2
door JMA2 Mar 29, 2023 om 23:58
115 Antwoorden / 2 Vragen

Op mijn Nederlandse Sony zit ook geen serienummer. Dat zat in de doos en is via menu gewoon uit te lezen.

ju
door juliomariner Mar 30, 2023 om 06:17
1321 Antwoorden / 2 Vragen

Sony is geen Samsung

Thecla58
door Thecla58 - Mar 29, 2023 om 13:05
854 Antwoorden / 3 Vragen

Het is, volgens mij, zo dat spullen die op een veiling gekocht zijn niet meer onder de garantie vallen. Ook is het - volgens mij - zo dat het service center van Samsung aan de sticker kan zien voor welk land die tv geproduceerd is. Het is raar dat er geen sticker op de tv zit en het feit dat er een unite bijgeleverd is doe mij sterk vermoeden dat het een tv is die niet geschikt is/was voor Nederland.

Laat het het een leerpunt zijn dat je niet snel iets op een veiling moet komen. Tot slot... je toon mag zeker minder agressief zijn. Iets met internet-etiquette.

JMA2
door JMA2 Mar 29, 2023 om 23:59
115 Antwoorden / 2 Vragen

Op mijn Nederlandse Sony zit ook geen serienummer. Dat zat in de doos en is via menu gewoon uit te lezen.

Iv
door Ivo W Mar 31, 2023 om 06:57
729 Antwoorden / Vragen

Als het om een veiling van een handelaar gaat, dan heeft de koper gewoon recht op wettelijke garantie via de verkoper.

Gaat het om een product uit een faillissementsveiling, dan is er geen mogelijkheid om via de verkoper garantie te claimen.

ne
door neodutchio - Mar 29, 2023 om 13:17
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Garantie loopt altijd via de verkoper. Kopen via een veiling kent voordelen (lagere prijs), maar ook nadelen (garantie). De fabrikant is nergens toe verplicht, hier is immers geen contract mee.

De gewenste stickers zitten op de doos. Die stickers bevatten codes waaruit te halen is waar het gefabriceerd is en voor welke landen het gemaakt is. Zoals al benoemd zal er bij parallelle import nooit service verleend worden.

rj
door rjw - Mar 29, 2023 om 13:26
3259 Antwoorden / 5 Vragen

En voor de duidelijkheid mbt parallel import: Samsung Nederland is een aparte BV die verantwoordelijk is voor hun inkomsten en kosten. Hun garantiedienstverlening wordt betaald uit de inkomsten van producten die zij aan de Nederlandse markt leveren. Als ze iets leveren voor grijze import dan is dat een gunst, geen verplichting.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Mar 29, 2023 om 13:36
2042 Antwoorden / Vragen

Nee op die manier kun je geen garantie claimen. (Wettelijke) garantie is iets tussen de verkoper en de koper dus voor u tussen u en de verkopende partij.

marita5
door marita5 - Mar 29, 2023 om 13:58
11508 Antwoorden / 15 Vragen
gerbera
door gerbera - Mar 29, 2023 om 15:47
7359 Antwoorden / 14 Vragen

Houd het serienummer en de aankoopbon bij de hand

En met name het laatste zou een probleem kunnen worden indien u niet de eerste koper bent. Men kan aan het serienummer zien waar en wanneer een toestel verkocht is en indien de eerste koper het toestel geregistreerd heeft ben ik bang dat u niet voor service in aanmerking komt.

mi
door miennaamishaaz - Mar 29, 2023 om 17:22
725 Antwoorden / 1 Vragen

In principe zou u gewoon garantie kunnen krijgen op basis van het serienummer.

Maar zonder serienummer kan de fabrikant ook niets, ook niet controleren of er nog garantie op de TV zit.

Gr
door Grunn1 Mar 31, 2023 om 09:15
1427 Antwoorden / 18 Vragen

1 garantie gaat altijd via de verkoper
2 aan de hand van een serienummer kan een fabrikant nooit zien of er nog garantie op zit. Garantie gaat in op het moment dat je de aankoop doet maar de tv kan al wel een jaar of langer geleden geproduceerd zijn.

mi
door miennaamishaaz Mar 31, 2023 om 22:40
725 Antwoorden / 1 Vragen

@grunn1

Ik heb al enkele keren gewoon garantie gekregen dmv het serienummer.

dit waren dan wel computer-onderdelen zoals een voeding.

gewoon berichtje gestuurd naar het bedrijf, en uitgelegd dat ik de aankoopbon niet meer had. [gezien het een systeem was dat ik van iemand kreeg]

Gr
door Grunn1 Apr 1, 2023 om 00:00
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Dat is mooi maar in principe heb je nergens recht op, gewoon een feit. Zijn ook heel weinig fabrikanten die zonder verkoopbon van een winkel reparaties uitvoeren onder garantie iets van 0,1% ofzo die het misschien doet. Er zijn uitzonderingen maar ook echt uitzonderingen en dan is het meer uit coulance dan dat het moet. Garantie loopt via de verkoper en zoals ik al eerder schreef, een serienummer zegt helemaal niks over hoe lang iemand een product al heeft helemaal niks nada noppes niks. Een tv wordt geproduceerd, krijgt een nummer en gaat in de opslag totdat die uitkomt als nieuw model en wordt vanaf dat moment pas vervoerd naar europa, vervolgens naar de importeur en dan naar een magazijn en uiteindelijk naar een winkel. Zou je een jaar garantie krijgen vanaf productiedatum dan kan het zijn dat je hem koopt en de garantie al lang voorbij is.

ro
door ronny530 - Mar 29, 2023 om 18:59
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Als er op de achterzijde van het toestel geen sticker te vinden is dan is dat bijzonder vreemd want aan de hand van die sticker is het model en serienummer te herleiden. Op de verpakking staan enkel het modelnummer en het verpakkingsnummer ingeprint en zou het kunnen zijn dat u daar een foto van heeft gemaakt. Zo'n sticker op de achterzijde van het toestel is zo vastgelijmd dat die er niet vanzelf af kan vallen en vrees ik dat het met een reden is gebeurt. Het zou kunnen zijn dat het servicecentrum de tv eerder in reparatie heeft gehad en als onreparabel heeft aangemerkt en om doorverkopen te voorkomen de sticker heeft verwijderd. Er zijn kopers genoeg te vinden die retourgoederen in bulk opkopen en daarna als zijnde kavel op veilingsites proberen te slijten. U heeft die sticker sowieso nodig omdat uit het serienummer de productiedatum en de eerste registratie datum van verkoop te herleiden is want om voor garantie in aanmerking te komen dient de tv door de eerste koper geregistreert te worden en dat kan alleen middels het serienummer en datum van aanschaf.

Gr
door Grunn1 - Mar 31, 2023 om 09:17
1427 Antwoorden / 18 Vragen

1 garantie gaat altijd via de verkoper
2 aan de hand van een serienummer kan een fabrikant nooit zien of er nog garantie op zit. Garantie gaat in op het moment dat je de aankoop doet maar de tv kan al wel een jaar of langer geleden geproduceerd zijn.

Je hebt het over Belgie, woon je daar dan is het Nederlandse consumenten recht niet van toepassing en zul je moeten uitzoeken hoe het daar zit. Woon je in Nederland en heb je een Belgisch toestel dan kan het parallel import zijn en heb je waarschijnlijk sowieso in Nederland geen recht op garantie

ro
door ronny530 - Apr 1, 2023 om 09:45
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Samsung zelf geeft aan dat het serienummer op de achterzijde van de tv's zijn aangebracht maar voor het gemak ook in het menu op te roepen is om de tv na installatie te kunnen registreren. Om voor garantie in aanmerking te komen dient de eerste aankoop factuur waarin model en serienummer vermeld zijn als garantiebewijs maar als de eerste aankoop factuur niet meer aanwezig is kan op basis van het serienummer de eerste aanschafdatum achterhaald worden omdat bij eerste verkoop de barcodes op de verpakking gescand worden. De importeur kan aan de hand van het serienummer zien of dat serienummer in de database voor komt en wanneer de eerste verkoopdatum is geweest en/of de tv voor garantie in aanmerking komt. Het blijft echter vreemd dat de sticker met het serienummer ontbreekt en rijst het vermoeden dat de aanbieder van de kavel een restpartij tv's heeft opgekocht waarvan de herkomst niet vast te stellen is. BVA-Auctions is indien er op de aankoop factuur 2 jaar garantie is vermeld voor de garantie afwikkeling verantwoordelijk maar als de tv as seen gekocht is dan is er ook geen recht op garantie.