fa
door famv Feb 23, 2022 om 13:56
Garantie & verzekeringen

Mag je geld achterhouden als een aannemer slecht werk levert

Onze aanneemer heeft een cementdekvloer gelegd maar helaas is dit niet goed gegaan, wij moeten nu meer kosten gaan betalen om uberhaubt een vloer te kunnen leggen. Nu wil de aannnemer ondanks zijn fout zijn volledige factuur betaald zien. Dit vinden wij uiteraard niet eerlijk aangezien het werk niet juist is afgeleverd. Kunnen wij het bedrag dat we nu extra moeten betalen bij de factuur van de aannemer in midering brengen?

5862 10 Rapporteer

marita5
door marita5 - Feb 23, 2022 om 14:03
11513 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Famv ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel ( zie ook benedenaan onder : Los het nu op , voorbeeldbrieven )

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/iets-laten-maken-of-doen-maar-niet-tevreden/wat-kan-ik-doen

panter22
door panter22 - Feb 23, 2022 om 14:18
6599 Antwoorden / Vragen

Je kunt niet zomaar extra kosten van de factuur aftrekken.
Toe je ontdekte dat de vloer niet goed was, heb je dit met de aannemer besproken en hem de gelegenheid gegeven zijn fout te herstellen?
Als je dat niet gedaan hebt, dan kun je de extra kosten niet op de aannemer verhalen en blijven ze voor eigen rekening.

mahadma
door mahadma - Feb 23, 2022 om 14:22
11541 Antwoorden / 51 Vragen

U dient de aannemer eerst zelf de kans te geven om het zelf te herstellen binnen afzienbare tijd.

ne
door neodutchio - Feb 23, 2022 om 14:33
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Wat ik mis in het verhaal of de aannemer daadwerkelijk een fout heeft gemaakt, of dat u vind dat het niet goed is gegaan. Wat geeft de aannemer zelf aan en wat is er daadwerkelijk fout gegaan?

sira
door sira - Feb 23, 2022 om 14:38
2336 Antwoorden / 24 Vragen

Ja dat kan, maar stel de aannemer hiervan wel schriftelijk op de hoogte (per brief, eventueel aangetekend + email), laat hem ook weten dat u hem in de gelegenheid stelt het werk te herstellen. Daar kunt u een uiterste datum voor aangeven, maar die moet wel redelijk zijn, dus niet voor einde deze week of volgende week
Maak ook een afspraak met een onafhankelijk expert (misschien bent u lid van Vereniging Eigen Huis) en laat hem komen en een rapport opmaken.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 23, 2022 om 16:55
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Indien de aannemer geen goed werk heeft geleverd is het zaak om deze daarvoor aansprakelijk te stellen en te vorderen dat binnen , stel, 14 dagen herstel plaats vindt en u anders uw rechten voorbehoud m.b.t. het vorderen bij hem van de kosten die u door slecht werk zijn veroorzaakt. Kijk hier voor een voorbeeldbrief .

U dient wel te kunnen bewijzen dat de aannemer in gebreke is om goed werk te leveren. Bent u lid van https://www.eigenhuis.nl/, benader die dan voor juridisch advies resp. hulp.
U kunt ook een klacht neerleggen bij Geschillencommissie BouwGarant-aannemers indien de aannemer is aangesloten bij de Geschillencommissie Verbouwingen en Nieuwbouw. Dit is een onafhankelijke instantie die u kunt inschakelen als ue een probleem heeft met uw aannemer, waar je samen of na tussenkomst van BouwGarant niet uitkomt.

De zekerheid van BouwGarant  en tenslotte Juridisch advies (volgens Kassa redactie):

Voor juridisch advies kun u zich wenden tot:

- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (25 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus je gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl  U kunt niet zonder meer iets in mindering brengen.

rj
door rjw - Feb 23, 2022 om 21:34
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Heeft de aannemer ook aangegeven dat het niet goed is gegaan? Of is "Nu wil de aannemer ondanks zijn fout zijn volledige factuur betaald zien" jouw invulling?

Het beste is om er eerst een onafhankelijke expert bij te halen die kan beoordelen of de aannemer slecht werk heeft afgeleverd, of dat het voldoet aan wat verwacht mag worden. Als alles binnen de normen is, dan heeft de aannemer gelijk, zo niet, dan kan je verder in gesprek en zoeken naar een oplossing.

En inhoudelijk: een cementdekvloer betekent niet dat je een spiegelgladde vloer mag verwachten. Een cementdekvloer is weliswaar niet zo zo ruw als een gestorte betonvloer maar kan altijd nog wel ruw zijn. Ik heb nog nooit meegemaakt dat ik op een cementdekvloer geen stukjes hoefde weg te hakken of putje op moest vullen voordat er een vloer gelegd kon worden.

panter22
door panter22 - Feb 24, 2022 om 15:35
6599 Antwoorden / Vragen

De cementdekvloer is absoluut niet bestemd of geschikt als eindbestemming. De dekvloer moet of overdekt worden met de echte vloerbedekking. Indien u de dekvloer als toplaag wilt, moet deze absoluut worden afgewerkt, de vloer is te broos om als afwerking te dienen, het is te ruw en bovendien onmogelijk schoon te maken en tehouden. Bovendien ligt het er ook aan welke vloerbedekking u wenst of voor welke eindbestemming deze wordt gebruikt.
http://cementdekvloerspot.nl/cementdekvloer-afwerken/
Dan is de vraag wat je met de aannemer hebt afgesproken. KIjk in de offerte/contract

1paul
door 1paul - Feb 26, 2022 om 07:59
3147 Antwoorden / 0 Vragen

je zult de aannemer eerst in de gelegenheid moetens tellen de fout te herstellen, schrijf hem aan en vraag hem dit binnen een redelijke termijn te doen, 14 dagen is redelijk, wil hij dit niet dan pas kun je een second opnie en offerte vragen en als hier uit komt dat de aannemer in gebreke is gebleken zijn de kosten om te herstellen voor de aannemer....

Wi
door Willem70 - Feb 26, 2022 om 15:58
9 Antwoorden / Vragen

Ga je toch naar de rijdende rechter? Alleen red je dat toch niet!