UU
door UUT-GRUNN Mar 4, 2016 om 16:34
Garantie & verzekeringen

Minderjarige met DigID ?

Zijn wij de enige die dit vreemd vinden ?

Onze zoon van 13 krijgt een beugel. De rekening van het eerste consult via de website ingediend bij IZZ.
Als wij nu de status van de declaratie willen inzien, mogen wij als ouders dat NIET !

Lezing van IZZ : Dit is in verband met de PRIVACY van onze zoon ....
Hij kan zelf een DigID aanvragen zodat HIJZELF de status van de declaratie kan volgen.
Optioneel kan alles op papier naar hem worden toegezonden (...)

Had ik al gemeld dat hij 13 jaar oud is ?
Sinds de wijziging van de voorwaarden van de zorgverzekeraars kun je als ouders de gegevens van je kinderen tot 12 jaar inzien.

Oh ja, we mogen wel tot 18 jaar betalen en tot 21 verantwoordelijk blijven voor de financiële gevolgen als hij vanaf zijn 18e geen premie betaalt.

25685 9 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 4, 2016 om 16:40
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Volgens mij is dit wettelijk gezien grote onzin. U bent verantwoordelijk. Klacht indienen  bij izz en bij de brancheoranisatie.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 4, 2016 om 16:49
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Ps. Er is niets op tegen dat u de digidcode regelt! Al blijft de stellingname van izz uiterst merkwaardig.

pi
door pieterwolters - Mar 4, 2016 om 17:42
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Volgend jaar een andere verzekeraar nemen waar dit wel gewoon kan. Bovendien is het raar dat je voor een minderjarige premie moet betalen.

getty
door getty - Mar 4, 2016 om 17:51
4179 Antwoorden / 10 Vragen

U betaalt geen premie voor uw minderjarige kind. En u bent vanaf 18 jaar niet aansprakelijk voor schulden.  U heeft dan alleen onderhoudsplicht, u bent niet verantwoordelijk voor schulden als hij zijn zorgpremie niet betaald.

akkerdistel
door akkerdistel - Mar 4, 2016 om 19:06
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Sinds wanneer heeft IZZ iets op met de privacy van hun klanten?

Daarnaast ook nog https://apps.ghostery.com/nl/apps/omniture_(adobe_analytics) en https://apps.ghostery.com/nl/apps/tealium . Dat nog afgezien van het feit dat ze werkelijk alle medische gegevens over jouw bezitten (en voor eeuwig opslaan), aangezien zorgverleners verplicht worden om alles tot op de woord nauwkeurig aan hun te rapporteren, anders geen centjes.

@TS maak geen DigiD voor je zoon aan, ga je nog heel veel spijt van krijgen.

tijger1
door tijger1 - Mar 4, 2016 om 19:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat is er tegen papier? Volgens de wet hebt u recht op inzage tot zijn 16-jarige leeftijd. Alleen uw zoon kan vanaf zijn twaalfde die inzage door u verbieden. Dus niet een zorgverzekeraar.

Vanaf 18 bent u niet aansprakelijk voor zijn schulden

ha
door halex - Mar 4, 2016 om 21:39
1374 Antwoorden / 4 Vragen

In het kader van het medisch beroepsgeheim vind ik dit een prima handelswijze. U kunt toch u zoon vragen om u de declaratie te laten zien? Vanaf 13 jaar mogen minderjarigen zelf beslissen of hun ouders inzage krijgen (of eigenlijk 'inzage verbieden'), dit sluit goed hier bij aan.

UU
door UUT-GRUNN Mar 5, 2016 om 03:28
2 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Halex,

Ik zie niet hoe dit aansluit op het medisch beroepsgeheim. Bij kinderen van 12 tot 16 jaar kunnen zowel het kind als de ouders inzage krijgen.
De wet stelt idd. dat een kind vanaf 13 bezwaar kan maken tegen inzage door zijn/haar ouders, maar pas vanaf 16 heeft hij/zij zelfstandig recht op inzage. Vreemd genoeg stelt de wet ook dat dat zelfde kind pas vanaf 18 jaar handelsbekwaam is.
Nu bepalen de zorgverzekeraars dat voor een kind het zelfstanig recht is vervroegd van 16 naar 13 jaar.

Overstappen heeft geen zin. Deze regel blijkt integraal door de zorgerverzekeraars te zijn ingevoerd.

Mijn punt : Wanneer is de wet- / regelgeving overgedragen aan de commerciele verzekeringsmaatschappijen ?

tijger1
door tijger1 - Mar 5, 2016 om 08:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat een overdreven gedoe voor een nota van een beugel. Laat het per post komen en vang de post op. Klaar.

En mijns inziens loopt die nota via uw aanvullende verzekering en niet via de verzekering van het kind.

lo
door lovewinnie - Mar 5, 2016 om 09:10
1210 Antwoorden / 1 Vragen

En terecht. Pubers hebben recht op privacy. Zo kunnen pubers die thuis geen ruimte krijgen bijv toch naar de huisarts voor de pil, privé zaken en zelfs evebtueel abortus maar ook bijv gesprek over bijv mishandeling thuis etc die zij thuis niet met de ouders kunnen bespreken. Je moet is weten hoeveel kinderen er anders niet naar de huisarts kunnen en waar moeten ze dan heen. Mijn kinderen mogen met alles naar mijn komen maar helaas is dit niet in elk gezin zo.