ja
door januschi May 12, 2010 om 12:44
Garantie & verzekeringen

Pensioen

Hallo: Ik ben na 41 jaar bij defensie als burgerambtenaar met wachtgeld gegaan i.v.m. reorganisatie. Tijdens voorlichting is ons verteld dat het pensioenopbouw tot 65 jaar 50 % zou zijn. Nu ik met pensioen ben en opgevraagd heb bij het ABP hoe mijn pensioen wordtopgebouwd, blijkt dat ik maar een opbouw heb tot 2002 het jaar waarin ik 62 ben geworden.
Mijn vraag is, wat kan ik hier tegen doen. Met mij zijn 4 collega's tegelijk met wachtgeld gegaan.
alvast bedankt

1563 9 Rapporteer

vladja
door vladja - May 12, 2010 om 12:50
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Is er door het ABP gedurende de jaren dat er nog wel opgebouwd werd voor 100% of voor 50% opgebouwd?

Zie eerdere vraag...

Vladja

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - May 12, 2010 om 14:40
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Janus,

Het zal er van afhangen of je met 62 tot 65 jaar nog met wachtgeld bent/was of dat het pensioen met 62 jaar begon.

In het eerste geval zou ik de vakbond of rechtsbijstand verzekering er achter plaatsen.

Hardware ERror MAN.

di
door digioma - May 12, 2010 om 15:31
646 Antwoorden / 29 Vragen

Echtgenoot heeft bijna 40 jaar bij AKZO gewerkt; met 62 jaar met VUT gegaan en inderdaad geen verdere pensioenopbouw daarna. Pensioen wordt de laatste jaren niet meer aangepast (prijsindexatie) i.v.m. kredietcrisis.

elenay
door elenay - May 13, 2010 om 20:41
1031 Antwoorden / 142 Vragen

En als toevoeging hoorde ik vandaag dat het ABP de pensioengelden doodleuk vergokt. Ze werden al cowboys genoemd.

Pensioenfonds ABP bezit voor ongeveer € 2,3 mrd aan obligaties van de Griekse overheid.

Het ABP heeft 40 miljard in staatsleningen zitten. Als je een evenwichtige verdeling over de wereld zou aanbrengen, dan zou 0,6% daarvan in Griekenland moeten zitten, maar het is 6%, oftewel oftewel tien keer zoveel.
Je kunt je afvragen of je uberhaupt wel in dit soort landen moet beleggen.

Daar word je dus niet vrolijk van.

ja
door januschi - May 14, 2010 om 12:01
25 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=hrdwerrorman schreef op woensdag 12 mei 2010, 14:40]Dag Janus,

Het zal er van afhangen of je met 62 tot 65 jaar nog met wachtgeld bent/was of dat het pensioen met 62 jaar begon.

In het eerste geval zou ik de vakbond of rechtsbijstand verzekering er achter plaatsen.

Hardware ERror MAN.

ik heb tot mijn 65 jaar wachtgeld van Defensie ontvangen en geen VUT gehad.
Jan

ja
door januschi - May 14, 2010 om 12:04
25 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=digioma schreef op woensdag 12 mei 2010, 15:31]Echtgenoot heeft bijna 40 jaar bij AKZO gewerkt; met 62 jaar met VUT gegaan en inderdaad geen verdere pensioenopbouw daarna. Pensioen wordt de laatste jaren niet meer aangepast (prijsindexatie) i.v.m. kredietcrisis.[quote=januschi schreef op woensdag 12 mei 2010, 12:44]Hallo: Ik ben na 41 jaar bij defensie als burgerambtenaar met wachtgeld gegaan i.v.m. reorganisatie. Tijdens voorlichting is ons verteld dat het pensioenopbouw tot 65 jaar 50 % zou zijn. Nu ik met pensioen ben en opgevraagd heb bij het ABP hoe mijn pensioen wordtopgebouwd, blijkt dat ik maar een opbouw heb tot 2002 het jaar waarin ik 62 ben geworden.
Mijn vraag is, wat kan ik hier tegen doen. Met mij zijn 4 collega's tegelijk met wachtgeld gegaan.
alvast bedankt

de echtgenoot is met 62 jaar met de vut gegaan, maar ik heb tot 65 jaar wachtgeld van defensie gehad

ja
door januschi - May 14, 2010 om 12:08
25 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=hrdwerrorman schreef op woensdag 12 mei 2010, 14:40]Dag Janus,

Het zal er van afhangen of je met 62 tot 65 jaar nog met wachtgeld bent/was of dat het pensioen met 62 jaar begon.

In het eerste geval zou ik de vakbond of rechtsbijstand verzekering er achter plaatsen.

Hardware ERror MAN.

mijn pensioen begon met 65 en tot die tijd heb ik wachtgeld van defensie gehad
bedankt alvast voor het antwoord

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - May 15, 2010 om 01:12
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Janus:

"Tijdens voorlichting is ons verteld dat het pensioenopbouw tot 65 jaar 50 % zou zijn." Er staat dus niets van op papier. Dat hoeft geen probleem te zijn, want dat kun je zelf ook in een bevestigingsbrief doen. Zijn ze het met jouw lezing vanhet vertelde niet eens, zullen ze in actie moeten komen.

Zet alles wat je toen verteld is op papier. Zoek oud-collega's op die er ook met 65 uit zijn gegaan met dezelfde regeling. Wanneer die dezelfde vertelsels hebben gehoord, laten ze die dan ook op papier zetten. Dan sta je sterker. Wanneer jullie verhaal niet klopt, zullen ze moeten reageren. Klopt die reactie daarop van hen niet, dan zie ik jullie op termijn bij een rechter staan met jullie lezing die dan met getuigen bevestigd kan worden.

Wanneer je jouw lezing op papier hebt, dan de afd. H&R (personeelszaken) daarmee bestoken. Die zullen het verteld hebben. Het pensioenfonds zal er niets aan kunnen doen, tenzij er iets over deze regeling bij hen bekend is, b.v. in het pensioenfonds reglement.

Eventueel de vakbond of RechtsBijstandVerzekering er achter zetten nadat je het zelf geprobeerd hebt.

H.

maykemeijer
door maykemeijer - Dec 27, 2010 om 14:58
83 Antwoorden / 11 Vragen

Misschien is het handig om eerst de stukken van het ABP er eens bij te pakken over de periode dat u op wachtgeld kwam tot uw 65-ste. U ontving vast regelmatig (jaarlijks?) een pensioenoverzicht.
In een voorlichting kan gemakkelijk een misverstand ontstaan; wie heeft die voorlichting precies gegeven? Wat is er van op schrift gesteld? Ik ben zelf bij het ABP en word goed op de hoogte gehouden.