bl
door bluebird_1 Mar 30, 2007 om 17:25
Garantie & verzekeringen

Reïntergratie

Een korte vraag.

Kan een reïntergratieambtenaar je dwingen als je 56 jaar bent om 5 sollicitaties per week te doen.

Er wordt gedreigd met stopzetting van de uitkering als hieraan niet wordt voldaan.

Groetjes, Corry

3094 14 Rapporteer

tonnieboy
door tonnieboy - Mar 30, 2007 om 17:40
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Als u na 1 oktober 2006 werkeloos bent geworden dan heeft u te maken met de scherpere regels van de Poortwachtertoets. Dat betekent dat per individu wordt bekeken welke mogelijkheden er zijn om weer aan de slag te komen. Voorheen was de eis tenminste 4 sollicitaties per 4 weken.
Het zal afhankelijk zijn va uw beroep of de eis van 5 sollicitaties per week redelijk kan zijn. Het lijkt me nogal veel en is mede afhankelijk van het aantal vacatures waarop u zou kunnen reageren.
Uw leeftijd geeft nog geen vrijstelling van de sollicitatieplicht, tenzij u al langer dan 1 jaar zonder werk bent. Kijk op de website van UWV voor meer informatie.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 30, 2007 om 17:44
16950 Antwoorden / 202 Vragen

helaas denken sommige UWV medewerkers dat ze echte ambtenaren zijn en gedragen zich dus ook als een onechte. De sollicitatieplicht zoals u noemt is belachelijk. Het levert overwegend frustraties op omdat, hoewel het niet mag, u te maken zult hebben met leeftijsdiscriminatie. tenzij u geluk heeft en raak schiet.

Helaas zijn de regels (nog altijd) wel zo. (Tboy, reintegratie geldt toch niet bij WW? Wel bij WIA)  (of WAO en/of WAZ)

tonnieboy
door tonnieboy - Mar 30, 2007 om 18:04
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Daar heb je gelijk in Gerrit. Verwarring kwam waarschijnlijk door de website van UWV, waar ik nog even gecheckt heb.

Desalniettemin is 1 sollicitatie per dag een bizarre eis. Op zich niet zoveel moeite om een brief te schrijven met CV maar wel om elke dag opnieuw voldoende vacatures te vinden die voor jou geschikt zijn en dan ook nog het liefst binnen 50 km van je woonplaats.

birdies
door birdies - Mar 30, 2007 om 18:14
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Daar heeft  gerrit geen gelijk in! Tegenwoordig heb je bij de WW ook een reïntegratietraject. Ook als je een uitkering van de WWB hebt, is er een reïntragratietraject.

ro
door ronny530 - Mar 30, 2007 om 18:36
2883 Antwoorden / 41 Vragen

Dat klopt bij de WWB komt er ook een traject maar pas na vele maanden. CWI is een orgaan die voor het UWV en WWB de begeleiding doet. Doelstelling van het aanvragen van een uitkering is eerst twee weken lang werk zoeken en geen uitkering, mocht dat niet lukken gaat de poort op een kier en kan er een uitkering aangevraagd worden. Daarna wordt er druk gelegt op het vinden van een passende baan. Gezien de leeftijd is dat een utopie om werk te vinden, hier is een overijverig ambtenaartje bezig zijn promotie te halen over de rug van vraagsteller.

Ronny.

tonnieboy
door tonnieboy - Mar 30, 2007 om 23:31
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Dan toch maar even wachten op het verlossende antwoord van Louisa 2, die doorgaans vragen over de UWV op een goede en volledige wijze kan beantwoorden.

bl
door bluebird_1 - Mar 31, 2007 om 10:43
9 Antwoorden / 4 Vragen

Aanvullend het volgende:

De voorwaarden zijn nog gekker.

Inschrijving is verplicht bij 5 uitzendbureau's voor alle voorkomende werkzaamheden in een straal van 20 km, en dit zonder het hebben van eigen vervoer.

Ook wordt geeist dat de huidige baan van 20 uur per week opgezegd wordt om beschikbaar te zijn voor een baan voor 37 uur per week.

Die 20 uur was eerst een baan van 37 uur p.w. Door bezuinigingen is dat ingekrompen tot 20 uur.

vladja
door vladja - Mar 31, 2007 om 12:03
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Die baan van 20 uur moet je dus niet opzeggen, omdat je dan vrijwillig
werkeloos wordt voor 20 uur. Over die 20 uur heb je geen recht op een
WW-uitkering.

Dan kan je pas doen als je een contract hebt voor 37 uur en met
instemming van het UWV. Want als je tijdens de proeftijd ontslagen
wordt ben je volgens de UWV regels vrijwillig werkeloos voor 20 uur.
Die baan heb je immers zelf beëindigd. Het klinkt krom, maar zo zijn de
regels van het UWV. Zeg dat als je een vaste baan hebt, je wel bereid bent om die 20-uursbaan op te geven met voorgaande argumentatie.

Inschrijving bij uitzendbureaus kunnen ze wel van je eisen, maar dan
voor een halve baan, omdat je die 20-uursbaan moet blijven doen om
bovenstaande redenen. Er kan niet geëist worden, dat je die 20-uurbaan
opgeeft, als het uitzendbureau je fulltime werk aanbiedt, omdat werken
voor een uitzendbureau een tijdelijk karakter heeft. Daarvoor mag je
geen vaste baan voor opgeven.

Vraag: wie dreigt met stopzetten van je uitkering? Het UWV of die
reïntegratieambtenaar? In het kader van een reïntegratiecursus komt het
voor dat je een paar weken meerdere keren per week moet solliciteren om de
sollicitatiebrieven en technieken te oefenen. Daar moet je wel meewerken.

Vladja

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 1, 2007 om 09:40
16950 Antwoorden / 202 Vragen

?????? (birdies)  En inhakend op nieuwe info: opzeggen van een baan met 20 uur verplichten "omdat u anders geen werk zou krijgen, dat is echt van de gekke. Daarmee loopt u zelfs risico dat u als vrijwillig werkloos wordt aangemerkt in de UWV wereld. Ga in beroep zeg ik dan maar of wel maak tegen die stellingname bezwaar en vraag om een voor beroep vatbare beslissing. ga vervolgens ook in beroep als de stelling dat u die baan moet opzeggen gehandhaafd blijft.

cyvonne
door cyvonne - Apr 2, 2007 om 12:31
13 Antwoorden / 2 Vragen

WW

Voor werknemers die op of na 1 oktober 2006 werkloos worden, vijftig jaar of ouder zijn en niet meer dan drie maanden WW-uitkering hebben ontvangen, komt er een aparte tijdelijke voorziening, de Wet inkomensvoorziening oudere werklozen (IOW). zij hebben na afloop van hun WW-uitkering recht op een uitkering ter hoogte van het sociaal minimum. Bij werkloze werknemers van vijftig jaar of ouder wordt er niet naar het vermogen gekeken, het inkomen van de partner telt wel mee bij de vaststelling van de IOW.

Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers

op een IOAW-uitkering hebben recht:

- werkloze werknemers die werkloos zijn geworden vóór 1 oktboer 2006, die de volledige uitkerngsduur van de Werkloosheidswet (loongerelateerde- en (eventueel) vervolguitkering) hebben doorlopen en bij de aanvang van de werkloosheid 50jaar of ouder waren. oudere werknemers die op of na 1 oktober 2006 werkloos zijn geworden en aan de wekeneis (26 weken uit de 39 weken voor de werkloosheid hebben gewerkt) en de jareneis (4 uit de 5 jaren) van de Werkloosheidswet voldoen, kunnen na afloop van de WW-uitkering recht hebben op een IOW-uitkering.

misschien hebt u er iets aan.

Met ingang van 1 januari 2004 is er een sollicitatieplicht voor uitkeringsgerechtigden van 57,5 jaar en ouder, die nog een reële kans hebben op de arbeidsmarkt. Dit is één van de maatregelen van het kabinet om de arbeidsdeelname van ouderen te bevorderen.

Bronnen: http://home.szw.nl/navigatie/rubriek/dsp_rubriek.cfm?rubriek_id=1&subrubriek_id=103&link_id=26819 en de kleine gids voor de nederlandse sociale zekerheid 2007

cyvonne
door cyvonne - Apr 2, 2007 om 12:32
13 Antwoorden / 2 Vragen

even ter toevoeging, volgens mij is er voor de IOW ook een sollicitatieplicht, ik kan alleen de grondslag niet terugvinden. De re-integratieverplichten verschillen per gemeente, elke gemeente kan het voor zich anders invullen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 2, 2007 om 12:37
16950 Antwoorden / 202 Vragen

cyvonne@, reïntegratiezaken / voorwaarden geregeld vanuit UWV kunnen niet per Gemeente verschillen. Dat kan alleen als er sprake is van het verkrijgen van inkomensvervangende gelden van de betrokken Gemeente (Sociale Dienst o.g.v. bijstandswetgeving.)

cyvonne
door cyvonne - Apr 2, 2007 om 12:40
13 Antwoorden / 2 Vragen

sorry mijn fout, bedankt voor de verbetering.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 2, 2007 om 13:07
16950 Antwoorden / 202 Vragen

zo leren we van elkaar.