Schade inboedel , reparatie door derde mogelijk. Mag garantie afgekocht worden?
Hallo allemaal,
Vorige maand heb ik een hele vervelende inboedelschade gehad.
Door werkzaamheden door een bouwbedrijf aan mijn woning , kozijnen etc. Is er ontzettend veel bouwstof vrijgekomen en houtsplinters waren overal te vinden , zelfs in apparatuur e.d. Ze hebben zelfs staan zagen midden in de woonkamer zonder iets af te dekken. Ook na verschillende waarschuwingen etc. Uiteindelijk is de ''grootte'' baas gekomen en heeft alles afgedekt. Bleek mosterd na de maaltijd te zijn geweest.
Bouwbedrijf heeft fout erkent , en verzekering is alles gaan regelen. Huis schoongemaakt etc.
Nu blijkt een aantal elektronische apparatuur bedolven te zijn met bouwstof , en houtsplinters zitten in bijvoorbeeld computer en TV.
Schade expert wil alles schoonmaken door derde , wat opzich niet verkeerd is .. maar overal zit nog wettelijke garantie op.
En openmaken en schoonmaken door derde zorgt ervoor dat ik op wat apparatuur mijn garantie ga verliezen.
Nu wil de verzekering het appartuur , de garantie hiervan afkopen. Mag dit?
En op basis van welke waarde mag/moet de verzekering dit doen?
Hoop dat iemand hier eventueel antwoord op kan geven.
Hallo Infi,
Ik adviseer om zo snel mogelijk juridische hulp in te schakelen.
Als je een rechtsbijstandverzekering hebt, schakel die dan in.
Is het wel een bonafide bouwbedrijf ?
Ja dat is het wel , en alles loopt via mijn inboedelverzekering.
Alleen mijn inboedelverzekering / schade specialist wil het apparatuur schoonmaken en daardoor moet het open.
Dan verlies ik mijn garantie , en dat is wat ik niet wil.
Voorstel vandaag was , dat ze mijn garantie afkopen. Maar mag dit? En op welke basis van waarde moet/mag dit?
Hallo Infinitewish,
Het antwoord is : ja.
Jouw 2e vraag is moeilijker te beantwoorden.
Hoe duur zijn de spullen ,die zijn vies geworden?
Hoe lang zit er nog garantie op?
Wat ik vreemd vind aan jouw verhaal is :"dat er houtsplinters in je computer en tv zitten".....
Ik vraag me af welke gekke bouwvakker gaat zitten te zagen naast een tv of computer zonder deze weg te halen.....
Als dit bedrijf is ingeschakeld door de woningbouwvereniging zou ik de woningbouwvereniging ook aansprakelijk stellen.
De spullen waar nog fabrieksgarantie op zit zijn nog geen jaar oud ... praat je over ong ****€ dat ga ik verder niet delen online.,-
Klopt woningbouw is aansprakelijk , dat wordt uiteindelijk ook daar verhaald of bij het bouw bedrijf maakt me verder niet uit gaat achter me rug gebeuren. Moet je eerlijk zijn interesseert me ook niet zoveel. Fabrieksgarantie allemaal nog ongeveer anderhalf jaar.
Het is wel zo dat ik denk ik daar sowieso niet mee akkoord ga , want mocht het daarna alsnog kapot gaan door..... kan ik zelf gaan betalen terwijl een ander er een potje van maakt.
Dit is geen schade die het gevolg is van fouten of defecten in de apparatuur die u noemt! Dan kan er nooit sprake zijn van het doen rechten op de wettelijke consumentenbeschermingswetgeving resp. garantie. U zult dus helaas akkoord moeten gaan met het voorstel van uw verzekereaar ( en dat is niet de schade expert want die doet een voorstel aan de verzekeraar) en ook kunt u als er dan nog schade blijft dit via uw verzekjeraar claimen bij de veroorzaker: het bouwbedrijf. Als u het met het schoonmaken niet eens bent en vervanging wenst, dan kunt u dat ook zelf civiel vorderen maar dat zal u dan het nodige kosten m.b.t. het instellen van een civiele procedure. Als het schoonmaken via uw verzekeraar niet goed uitpakt kunt u beter dan daar melding van maken, opnieuw bij uw verzekeraar. Indien het voorstel komt van een door de verzekeraar van het bouwbedrijf ingeschakelde expert, schakel dan per onmiddelijk uw verzekeraar isn, er van uitgaande dat u een inboedelverzekering heeft en/o als al gezegd terwijl ik met mijn reactie actief was: uw rechtsbijstandsverzekeraar en indien u die niet heeft juridisch loket
Dus met andere woorden , als ik u goed begrijp , iemand maakt er een potje van. In dit geval het bouwbedrijf. Ik geef het op aan mijn verzekering. Schade expert doet een voorstel van herstel. Mag alles open maken , en schoonmaken. Waardoor ik mijn fabrieksgarantie verlies. En moet dan akkoord gaan met afkoop van de verzekering. (afkoop van garantie). Nogmaals dit is het voorstel van mijn verzekering. Heb verder niets te maken met de wederpartij. (veroorzaker).
Mijn reactie via mijn telefoon blijkt vast te lopen. Die luidde: Dan is en blijft het de verantwoordelikheid van uw verzekeraar! Zo dat toch onverhoopt tot problemen lijdt, dan kunt u altijd terecht bij (om te beginnen de ombudsman van) kifid
Dus inprincipe moeten ze over de brug komen en het apparatuur waar garantie op zit , realistisch afkopen en of vergoeden.?
Het lijkt mij in ieder geval een redelijke oplossing, je kan zelf op basis van de prijs en garantie die je nog hebt berekenen wat een redelijke afkoopsom is. Daarbij zal de verzekeraar er vermoedelijk wel rekening mee houden dat het niet in de lijn der verwachting ligt dat je voor alle apparatuur garantie gaat claimen. Vraag ze dus om een goed onderbouwde berekening.
Ze zijn er van op de hoogte om welke apparatuur het gaat. Het gaat ook niet om alles. Dankjewel voor je antwoord.
Bij het afkopen van de garantie verdelen ze het risico natuurlijk ook een beetje en maken ze het administratief makkelijker. Ontvang je een afkoopsom en blijft alle apparatuur werken, dan heb je 'mazzel', ontvang je een afkoopsom en gaat veel apparatuur toch defect dan heb je 'pech'. Alternatief is een regeling dat ze gedurende de garantietermijn alsnog de schade vergoeden wanneer een apparaat gebruik had moeten maken van die garantie, maar daar zitten ze waarschijnlijk niet op te wachten.
Dat laatste hebben ze al laten weten niet te doen. Want dat maakt het allemaal veel rommeliger dan dat het al is. Mocht die afkoopsom er morgen komen. Is schoonmaak dan nog steeds verplicht , moet ik deze spullen meegeven? Want ook daar heb ik vraagtekens bij.
Geen idee, maar ik zou in deze situatie wel kiezen voor laten schoonmaken (mits het een professioneel bedrijf is die dat gaat doen uiteraard) naast de afkoopsom.
Precies duidelijk bedankt :)
Topantwoord
Ik zou niet weten waarom uw garantie zou komen te vervallen. Is dit het bedrijf Salvage wat zorgt voor het schoonmaken van de spullen?
Ik zou maar een contra expert inschakelen om dit verder af te wikkelen.
Dolmans is het herstelbedrijf , die alles willen openmaken en schoonmaken. Dus komt fabrieksgarantie te vervallen.
Bel eens met hen.
https://www.schadehulp.nl/
Helaas, een top antwoord??? De schade is niet te wijten aan een fout of euvel in de door u genoemde producten maar veroorzaakt door de medewerkers van het bouwbedrijf! Ergo: geen enkel recht op welke garantie dan ook!
Sorry top antwoord was niet helemaal de bedoeling haha , was een misclick haha. Nieuw op deze site sorry.
@infinitiwish. Dolmans is een prima bekend staand bedrijf. Wat natuurlijk niet wegneemt dat ik uw probleem qua garantie volledig begrijp, want dat is er dan niet meer.
heremiet ik zie dit wel als een goed (top) antwoord .En ik heb eens gekeken bij het puntensystheem wat hier wordt gehanteerd , heeft u bang om ingehaald te worden in dit mijnsinziens kinderlijk punten uitdelerij gebeuren .Vroeger op de kleuterschool na het maken van een werkje kreeg je een stempel op je arm kon iedereen zien dat je het goed deed ,misschien een suggestie om hier ook stempels of plakplaatjes te geven?
Plus een zoen van de juffrouw, maar dat mag nu even niet. :-)) Overigens is dat hele fabrieksgarantie gedoe onzin. Zou er, normaal gesproken, een probleem zijn met die apparatuur, dan moet je bij de leverancier zijn voor garantie en niet bij de fabrikant. Maar zulke zaken moet je niet zelf regelen. Je ziet altijd wel iets over het hoofd.
Dolmans is een salvagebedrijf, naar ik meen één van de oudste in Nederland, en is een prima bedrijf.
In 1991 na een brand, heeft Dolmans o.a. mijn elektronische apparatuur, zowel binnen- als buitenschade gereinigd (roetschade). Prima werk geleverd.
Naar mijn idee is hete roetschade ernstiger dan stof en splinters. Roet plakt namelijk en stof niet.
Helaas ze mogen apparatuur met fabrieksgarantie niet open maken om schoon te maken. Ik heb hier vandaag van mijn verzekering en fabrikanten bevestiging van gekregen.
OPGELOST !
Een update vandaag.
Contact gehad met verzekering en fabrikanten.
Zolang er fabrieksgarantie op apparaten e.d zit , mag na een calimiteit nooit opengemaakt worden voor schoonmaak / reparatie door derde.
Als je dat wel doet zie je af van je fabrieksgarantie. Omdat bijvoorbeeld toekomstige schade niet beoordeeld kan worden door schade door eventuele reparatie van derde, of dat een apparaat gewoon echt kapot gaat wegens een falend onderdeel. Dit kan nooit bewezen worden.
Letop Reparatie / schoonmaak mag wel als de hersteller een gecertificeerd bedrijf is en aangesloten is bij bijvoorbeeld samsung etc.
Oplossing alles word vernietigd en financieel vervangen, daar ben je immers verzekerd voor.
Bij mij is er ook een bouwbedrijf bezig geweest (groot onderhoud) en is er in de bewoonde flat flink wat werkzaamheden verricht maar ik heb zelf zoveel mogelijk afgedekt zoals boekenkast en elektronica omdat het te voorzien was dat er veel stof aan te pas zou komen. De vloer hebben zij afgedekt.
Was u daar niet voor gewaarschuwd?
Nee want er zou geen stof vrijkomen , en de stof die vrij komt , heeft iedereen last van. En dit ging niet om groot onderhoud / renovatie. eerste instantie werd alleen het glas vervangen , duurde een uurtje. Zou allemaal meevallen , voor ik het wist ging de zaag door het kozijn heen zonder enige waarschuwing.
Ja, dat is andere koek natuurlijk, dit had u dus niet kunnen weten.
Nee zeker niet , mooiste van het verhaal is , dat ik smorgens werd gebeld door de woningbouw om een afspraak te maken voor de werkzaamheden uit te voeren. Ze waren al bezig , ze stonden al binnen bij mij. Afspraak was al gemaakt met het bouwbedrijf. Fout is gelukkig erkend door bedrijf. En tot aan hier is er al een hoop gebeurd.
Onvoorstelbaar zoals dit bij u gegaan is.
Ik wist maanden van te voren wat mij te wachten stond.
Verschrikkelijk wens het niemand , heb een zwarte kat die was die morgen wit haha ... was geen top ochtend nee.
Nog een nabrander: in beginsel is hier m.i. sprake van wanprestatie conform het gestelde in http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/74.html en zal uw verzekeraar naar mijn mening zeker weten op basis hiervan verhaal halen bij het bouwbedrijf (dat voor dat soort zaken naar ik aanneem ook verzekerd zal zijn). M.b.t. recht op 'garantie' zie ook deze: https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn en dat is dus in uw casus niet van toepassing, helaas maar waar.
Daar was ik inderdaad al bang voor.
Waarom bang? Uw verzekeraar heeft te zorgen dat alles ok wordt! (Het lijkt onaardig: u behoeft mij na deze reacties niet te waarderen met 'topantwoord' al zou ik datt o.a @DIUMENGE, @MARITA5 en ook @SHOPPIE dat wel gunnen zonder @MAGNUM007 tekort te willen doen.
Laatste snap ik even niet. Maar het lijkt erop dat de verzekering betreffende afkoop van garantie een redelijke oplossing is.
O.T. @infinitiwish, ik snap het ook niet waarom @heremietkreeft anderen ook een topantwoord moeten hebben. Dat is aan degene die de vraagsteller is: u.
@TENORMIN, het is inderdaad aan Ts maar zie de latere reactie van Ts en het probleemgegeven met deze site dat een antwoord dat Ts bevalt maar wel onjuist is en we sls topanwoord geclasserd.lp
O.T. In jouw ogen onjuist @heremiet. Ik krijg (kreeg) ook topantwoord, als ik er volledig naast zat. Dat gaat niemand dan betwisten. Moet jij ook niet doen. Hoort erbij als men forumlid lid is.
@heremietkreeft. Wat bent u nu aan het raaskallen over een Topantwoord. Doe niet zo kinderachtig.
Heremietkreeft, kunt u aub eens ophouden met iedere keer uw kinderachtige opmerkingen over topantwoord? Ook uw antwoorden worden vaak ten onrechte of per ongeluk als topantwoord aangemerkt. Wat moeten de lezers wel niet denken van uw kinderachtige gedoe?
heremiet ik heb eens gekeken bij het puntensystheem wat hier wordt gehanteerd , heeft u bang om ingehaald te worden in dit mijnsinziens kinderlijk punten uitdelerij gebeuren .Vroeger op de kleuterschool na het maken van een werkje kreeg je een stempel op je arm kon iedereen zien dat je het goed deed ,misschien een suggestie om hier ook stempels of plakplaatjes te geven?
Hallo Infinitewish ,
De voorwaarden van Dolmans , Art 10 Aansprakelijkheid .
Dolmans is niet verzekerd voor schade aan elektronica, scheepsmotoren bij niet-plezier vaartuigen, opslagtanks en classificeerwerkzaamheden.
Indien Dolmans op verzoek van Opdrachtgever toch Werkzaamheden verricht met betrekking hiertoe, is Dolmans nimmer aansprakelijk voor enige schade aan dit Object/deze Objecten.
Indien, onverminderd het bepaalde in de vorige leden, Dolmans toch aansprakelijk is, is Dolmans uitsluitend aansprakelijk voor schade aan het betreffende Object.
Schade wordt vastgesteld op basis van de afschrijvingslijst van verzekeraars.
De algemene voorwaarden van Dolmans Calamiteiten Diensten kunt u hier vinden.
Dit wist ik inderdaad dankjewel , ga daarom ook geen enkel risico lopen.
Aangezien de verzekering ook geen 2de claim accepteert.
Dit was namelijk wel een voorstel van dolmans.
@MARITA5: Het is aan de verzekeraar van Ts om er mee om te gaan of navenant te handelen. Onder verwijzing naar BW 6:74 waar de verzekeraar wel gebruik van zal maken. 'Dolmans' kan dat wel stellen maar het is dan wel strijdig met de wetgeving en daarmee m.i. ook nog eens een onrechtmatige clausule maar ook dat is dan een kwestie van de verzekeraar van Ts om dat wel of niet te benutten.
Ts heeft rechten op basis van zijn verzekering.
Uit de link van Martia5;
Schade wordt vastgesteld op basis van de afschrijvingslijst van verzekeraars.
Hier kun je die afschrijvingslijst per verzekeraar bekijken.
https://www.consumentenbond.nl/reisverzekering/afschrijvingslijsten-reis--en-inboedelverzekeringen
En per verzekeraar, kijk onder nieuwwaarde en dagwaarde:
https://www.consumentenbond.nl/inboedelverzekering/wat-dekt-een-inboedelverzekering
@infinitewish ,
Neem eens contact op met Consuwijzer ,
https://www.consuwijzer.nl/stel-uw-vraag-aan-acm-consuwijzer
Iedereen bedankt voor de reacties , ben weer wat wijzer geworden dankzij jullie.
Ik wacht reactie op afkoop van garantie af. Dit is lijkt een ''redelijke oplossing''.
Indien deze niet realistisch is houd het wat mij betreft op. Waar ik dus al bang voor was.
Kans op kortsluiting en / of brand is reeel. Bij gebruik van apparatuur natuurlijk.
Ik ga geen enkel risico nemen met fabrieksgarantie of ik er nu wel of geen recht op heb. zoals enkele van jullie stellen.
En achteraf heb ik ook geen zin om de schuldige aan te wijzen.
Bijvoorbeeld dolmans die wel degelijk aansprakelijk zou zijn , of dat de verzekering wellicht toch die 2de claim zou moeten accepteren. Of het bouwbedrijf met juridische hulp aansprakelijk moet stellen , voor schade achteraf. En of geruzzie over garantie met fabrikanten omdat het door derde is geopend.
Daar heb ik als consument echt geen zin in.
De verzekering zal dus met een goede oplossing moeten komen. Ik laat niet iets herstellen als daar achteraf een hoop juridisch gezeik over komt.
Verzekering m.b.t. afkoop garantie?? De verzekeraar dient op basis van uw lols zorg ge dragen dat sl uw genoemde apparaten weer correct werken. Bij problemen daarover met de verzekraar hethasld De ombudsman van KiFid benaden of het juridisch loket.
Heb je de oorspronkelijke vraag überhaupt goed gelezen? Wat je schrijft is namelijk precies wat de verzekeraar voorstelt, plus daarnaast een afkoopsom omdat de TS vermoedelijk geen garantie meer kan claimen bij toekomstige defecten.
@diumenge precies jij zegt precies wat er daadwerkelijk aan de hand is.
Kifid de enige instantie waar @heremietkreeft commissie van krijgt.
Wat moet ts in hemelsnaam bij de Kifid voorleggen?
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Bij een onlinewinkel naalden besteld en betaald maar bedrijf leverd niet
Ik heb op 19 mei 2024 100 stuks injectienaalden besteld en betaald bij Safe Products.nl. Krijg netjes na betaling een mailtje van de betaalde order en dat deze binnen 2- 5 werkdagen geleverd zou gaan worden. Tot op heden is er niets geleverd en ik had ze juist snel nodig voor mijn medicijnen iname. Mijn apotheek kan deze maat naalden niet leveren en ben dus aangewezen op een online winkel. Ik heb ... Lees meer
Hoeveel % hout mag ik aan houtopslag in mijn tuin leggeneggen
Ik heb eenderde van in de tuin hout liggen voor mijn houtkachel neergelecht
Het is een huurwoning
De woningbouw
Ze zeiden dit
Goedemiddag,
Ik liep vanmiddag achter uw huis voor een iets anders. Maar ik schrok mij rot wat ik in uw tuin zag.
Zou u zo vriendelijk willen zijn om dit op te ruimen. Los van de uitstraling, wil ik er niet aandenken dat hier brand ontsta
...
Lees meer
Samsung komt zijn verplichtingen niet na betreft reparatie in garantieperiode
Goedenavond Kassa,
Eind september 2022 heb ik een nieuwe Samsung Galaxy S22 aangeschaft volledig nieuw in gesealde verpakking met de volledige gebruikelijke fabrieksgarantie van 2 jaar.
Nu is er tijdens deze periode een mankement opgetreden met de telefoon.
De touchscreen in de 2 bovenste rijen functioneert/reageert niet meer.
Vanzelfsprekend heb ik een repa
...
Lees meer
Populair in Garantie & Verzekeringen
Wel of geen trekhaak
Mijn Ford Fiësta ST van april 2018 heeft een trekkracht van 0 en mag dus niets trekken, maar hoe zit ik met de verzekering als ik er een trekhaak op laat zetten die ik alleen voor het vervoer van de crossfiets van mijn zoontje gebruikt. Zou ik nu een nieuwe kopen mag het wel.
Ook ga hierover nog in kontakt met mijn verzekering, maar misschien is iemand anders ook tegen dit probleem aangelope
...
Lees meer
Hoe komt men van een Ardanta uitvaartpolis af?
In 2004 hadden wij een Nivo uitvaartpolis bij Uzet afgesloten. Dit hadden wij zeer zorgvuldig uitgezocht en besproken. Groot was de verrassing dan ook dat wij in april 2016 een brief kregen met daarin de vermelding 'Zoals u wellicht in de pers heeft gelezen, heeft NIVO uitvaartverzekeringen haar verzekeringsportefeuille overgedragen aan ASR Levensverzekering N.V. in Utrecht. ...Ardanta, onderdeel ... Lees meer
Kruidvat foto cd's niet afleesbaar
De foto's die ik destijds bij KRUIDVAT op cd's heb laten zetten zijn niet of heel moeilijk af te spelen op de pc en volgens kruidvat fotoservice is dat niet hun verandwoordelijkheid en kan het zeker niet afgespeeld worden op DVD.
WIE is hier verandwoordelijk voor???
Lees meer