Vi
door Vicecomes Apr 13, 2019 om 21:50
Garantie & verzekeringen

Schademelding afgekeurd lekdetectie

Vorig jaar juli hebben we via de Hypotheekshop een huis gekocht en een opstal verzekering afgesloten bij Melching. Afgelopen herfst kwamen we er achter dat de muur binnen aan de achterzijde vochtig was. Hier hebben we een lekdetectiebedrijf naar laten kijken. Deze kwam tot de conclusie dat er doorslag op de gevel was vanwege neerslag. Via de verzekering hebben we een schade gemeld om de kosten van de lekdetectie te laten vergoeden. Dus niet de kosten vanwege de schade die er is vanwege de doorslag.

We hebben hier inmiddels antwoord op gekregen, het wordt niet vergoed en wel met de volgende reden:

Uitdrukkelijk is van de dekking uitgesloten:

a. schade ten gevolge van vochtdoorlating van muren, constructiefouten of slecht onderhoud;

Het lijkt mij dat lekdetectie iets anders is dan de reden waarop de schademelding is afgekeurd.
Hoe nu verder?

1873 4 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Apr 13, 2019 om 22:10
16871 Antwoorden / 108 Vragen

Heeft u een expert ingeschakeld alvorens u tot definitieve koop overging? U weet immers (zou moeten weten)  dat er ook een onderzoekplicht is alvorens een huis te kopen? Conclusie die verzerzekering stelt: "schade ten gevolge van vochtdoorlating van muren, constructiefouten of slecht onderhoud" lijkt mij een redelijke afwijzing tot niet betalen. Tenzij u een rapport van onderzoek kan overleggen aan de Verzekeringsmij.?

tijger1
door tijger1 Apr 13, 2019 om 22:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De Ts wil de kosten van lekdetectie vergoed hebben, gaat niet gebeuren.

tijger1
door tijger1 - Apr 13, 2019 om 22:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uiteraard zijn die kosten van lekdetectie niet gedekt. De opsporingskosten van waterschade zijn alleen maar gedekt als de schade gedekt is.

Ik begrijp niet wat mensen met die lekdetectie moeten. Als de muur binnen vochtig is en de goot is niet verrot, kan je toch met gezond verstand nagaan dat het vocht door de muur heen komt van buiten? Dan ga je zelf eerst de voegen en zo bekijken.

Hoe nu verder? Nota betalen. Voegen (laten) herstellen, muur impregneren. Binnen laten drogen, opnieuw behangen of zo.

aurora1
door aurora1 - Apr 14, 2019 om 00:30
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Hoe nu verder? Dat is toch duidelijk?
De rekening betalen en de problemen (laten) oplossen/repareren.
Had u de polis niet gelezen?
Heeft u dat huis niet vóór de koop laten controleren door bijv. de VEH?

me
door mein33 - Apr 14, 2019 om 09:22
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Geen bouwtechnische keuring laten uitvoeren ?
Het betreft hier geen schade die onder de opstal verzekering valt !
Vochtdoorslag is een bouwkundig probleem en dat waarscijnlijk al bij de verkoper bekend moet zijn geweest, want dit openbaart zich niet als donderslag bij heldere hemel.
Stel de verkoper aansprakelijk wegens een verborgen (niet gemeld) bouwkundig gebrek.

P.s.

Als het probleem zich op één plaats voordoet dan moet de dakgoot, waterafvoer en/of het lood/zinkbeslag worden gecontroleerd.
Als daar de oorzaak van het probleem niet zit en de voegen goed zijn, dan zal de steensoort zelf de oorzaak zijn van de vochtdoorslag. Om dat probleem op te lossen zijn er voldoende middeltjes voorhanden om het probleem zelf op te kunnen lossen.