boppe1943
door boppe1943 Dec 14, 2008 om 16:53
Garantie & verzekeringen

Schadevergoeding.

Geachte experts,

Tot dusverre heb ik altijd schadevrij gereden, nooit iemand enige schade berokkend, maar nu is het toch zover. :-( Bij het wegrijden uit een parkeervak was alles achter mij vrij, tijdens het langzaam achteruit rijden en andere richtingen uitkijkend, parkeert er een auto schuin achter mij, ca. 40 cm van het trottoir af, die kennelijk een klein tikje van mijn trekhaak heeft gekregen met een ondiep deukje in een klein paneel als gevolg. Ik reed in de auto van een vriend, had geen papieren bij me, daarom heeft de eigenaar van de beschadigde auto de politie gebeld. Die heeft van alles gecontroleerd en we hebben een schadeformulier ingevuld.

1e vraag: Ik heb een WA-verzekering en ik wil graag weten of die de schade vergoedt. Ik lees er niets over in de voorwaarden. (De eigenaar van de auto staat hier buiten, hem treft geen schuld en zijn no claim moet niet in het gevaar komen). Mocht reparatie niet vergoed worden door de verzekeraar, dan wil ik op een reële wijze de schade vergoeden. De gedupeerde eigenaar is echter een twijfelachtig type, zeer onverzorgd uiterlijk, zijn auto zit vol met oude, al verroeste deuken die allemaal door derden zijn aangebracht. Nooit tijd gehad om ze te laten repareren. Ik zou niet graag willen dat deze man een slaatje slaat uit deze kleine schade. 2e vraag: Heeft iemand tips om dit zoveel mogelijk te voorkomen?

Mvg.

442 5 Rapporteer

ro
door ronny530 - Dec 14, 2008 om 17:11
2822 Antwoorden / 41 Vragen

Hallo, uw wa verzekering gaat niet vergoeden. Schade veroorzaakt door motorvoertuigen vallen buiten de dekking. De eigenaar zal zijn auto verzekering moeten aanspreken. Laat de schade auto taxeren en niet zelf een regeling treffen, eventueel zal er een terugval is no claim korting komen maar daar komt u met de eigenaar wel uit.

Succes Ronny.

grindweg
door grindweg - Dec 14, 2008 om 17:40
2308 Antwoorden / 28 Vragen

de schade die veroorzaakt is moet door de verz van uw vriend betaald worden. wa is wettelijk aansprakelijk dus de tegen partij zal uw vriend zijn verzekering aan sprakelijk stellen. of er verder nog deuken inzitten is niet relevant. alleen als er ook deuken en of roest op het beschadigde deel aan wezig is en was zal dat er afgetrokken worden. dus bv 300euro schade en er zit en of zat al voor 100 euro op dan word dat er af getrokken .men hoeft er niet beter van te worden. men moet schadeloos gesteld worden.het zou rieel zijn als uw vriend bv een noclaim probleemkrijgt  dat u  het  hem vergoed.

ma
door mark78 - Dec 14, 2008 om 18:16
36 Antwoorden / 2 Vragen

Je WA-verzekering geldt voor je auto ongeacht wie er in rijdt. Mocht er een verzekering  aangesproken worden is het de verzekering van uw vriend.

Je hebt altijd de mogelijkheid de schade aan de eigenaar van de andere auto te vergoeden of het schadebedrag aan de verzekeraar te betalen. Er zal dan geen terugval in de no-claim plaatsvinden. Voor kleine schades is het vaak beter deze zelf te betalen.

Laat de schade taxeren en vergoedt dit bedrag. Is de tegenpartij het er niet mee eens, zal hij zelf met een tegenrapport moeten komen. Zoals u het nu schetst, zal dat niet snel gebeuren.

Succes met de afhandeling!

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Dec 14, 2008 om 23:16
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Boppe,

Vervelend dat je zoiets met de auto van een ander overkomt.
Je had vast 10 keer liever gehad als dit met je eigen auto was gebeurd. Want nu moet hij zich als eigenaar toch nog mee bemoeien.

Je 1-e vraag is genoegzaam beantwoord.

Voor wat betreft de 2-e vraag om de schade te beperken:

Ga zo snel mogelijk met je vriend en de beschadigde auto naar een
autoschade bedrijf naar keuze van de eigenaar van die auto. Zeg tegen
hem dat je dat wilt, omdat je de schade zelf wilt betalen i.v.m. no
claim.

Spreek bij dat bedrijf samen af wat de schade is. Zodat je later niet
voor verrassingen komt. Omdat het over een klein paneel gaat dat
mogelijk meer beschadigd is, zal eventueer andere schade (krasje, licht deukje, roestplekje) meteen bijgewerkt worden, tenzij
het ver uit elkaar ligt of een veel intensievere bewerking nodig heeft.
Daar moet je niet moeilijk over doen. Als alles ondiep is zal het
allemaal praktisch één bewerking zijn en dezelfde prijs.

Je kunt dan meteen horen of "jouw" deukje er zonder schuren, plamuren en
spuiten uit te halen is. Dat kan al enige tijd en kost weinig. De rest
van zijn schade aan dat paneel blijft dan zitten en betaal je niet meer
dan strikt nodig is.

Omdat het over een klein paneel gaat, kan het zijn dat je vriend het
beter niet aan de verzekering door kan geven i.v.m. zijn no claim.

Je kunt het, als het een paar honderd euro betreft vaak beter (via je vriend) zelf betalen.

Succes.

Hardware ERror MAN.

tonnieboy
door tonnieboy - Dec 15, 2008 om 00:34
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Betreft schade die in het verkeer is ontstaan, zodat de WAM dekking van de auto dekking moet bieden en de tegenpartij kan een rechtstreekse claim bij de maatschappij neerleggen.

Uw AVP biedt geen dekking voor schade met of door motorvoertuigen en ook niet voor het verlies van no claim van uw vriend.

Door melding van de schade wordt het recht om de schade te regelen uit handen gegeven en daar kunt u niets aan of tegen doen. Expertise zal moeten leiden tot correcte schadevaststelling rekening houdend met al aanwezige schade.