Ny
door Nynb Mar 21, 2021 om 12:41
Garantie & verzekeringen

Tandartsverzekering

Ik zal proberen het zo goed mogelijk uit te leggen.

Door de gezondheid van mijn gebit, heb ik per 1 januari 2021 mijn tandarts verzekering verhoogd naar Best bij VGZ. Omdat ik de hoofdverzekeraar ben, moet mijn dochter mee. Zij heeft orthondontie vergoeding voor een beugel, welke bij polis beter VGZ tot 500 euro vergoedt werd.

Omdat ik nu naar Best ben gegaan moet mijn dochter mee en hebben wij voor dit jaar geen recht meer op vergoeding voor haar beugel, omdat zij nu ook op de wachtlijst komt!

dit is een rare spagaat, ik wil naar best omdat ik de hoogste vergoeding wil en ik weet dat ik dan op de wachtlijst kom. dit vraag ik niet aan voor mijn dochter en had mijn dochter graag in beter gehouden, maar dat kan niet omdat zij met mij mee moet naar Best en nu dus op wachtlijst, geen vergoeding.

Hoe kan dit? en komt dit meer voor bij andere zorgverzekeraars? Dit is een onmogelijke constructie en ze kan niet bij haar vader want die valt ook onder mijn hoofdverzeraarschap.

2128 8 Rapporteer

marita5
door marita5 - Mar 21, 2021 om 12:50
11513 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Nynb ,

Spijtig , maar dit had u kunnen weten voordat u de verzekering afsloot , staat duidelijk op de site van VGZ , klik op de rode regels .

1 jaar wachttijd

Er geldt voor orthodontie een wachttijd van 1 jaar vanaf het moment dat uw verzekering ingaat. Dit betekent dat u wel premie betaalt, maar nog geen vergoeding krijgt voor een beugel. Vanaf het 2e jaar krijgt uw kind wel een vergoeding voor een beugel.

Geen vergoeding voor:

  • Orthodontie tijdens de wachttijd van 1 jaar
  • Reparatie van uw beugel als uw kind er zelf niet voorzichtig mee is geweest
  • Vervanging van uw beugel als uw kind deze is verloren
  • Gemiste afspraken
https://www.vgz.nl/vergoedingen/tandarts-en-mondzorg/orthodontie-tot-18-jaar

Bekijk hier alle vergoedingen ,

https://www.vgz.nl/vergoedingen

Donuts
door Donuts - Mar 21, 2021 om 12:52
1203 Antwoorden / 2 Vragen

U probeert dus een brandend huis te verzekeren en nee, dat gaat vanzelfsprekend niet lukken.

lo
door lovewinnie - Mar 21, 2021 om 15:45
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Klopt helemaal. Je hebt jaar wachttijd . Vanaf 2022 dus nieuwe beugel vergoeding.
Dit om te voorkomen dan wnr mensen weten dat er kosten komen ineens hogere verzekering nemen en dan wordt aanvullende dus te duur voor verzekeraars.
Het is een risico verzekering en voor dingen die al bekend zijn valt vaak niet eens meer te verzekeren. Logisch ook. Huis dat ik de fik staat valt ook niet meer te verzekeren..

Ny
door Nynb Mar 22, 2021 om 08:06
Antwoorden / 2 Vragen

ik snap de regeling wachttijd voor mij. voor mijn dochter, die al 4 jaar een beugel heeft waarvan 2 jaar bij VGZ niet. dus die kosten zijn niet anders en de verplichting vind ik raar. en waarom niet de vergoeding blijven hanteren van beter gedurende wachttijd.

dus het gaat er niet om of het voor mij geldt want die snap ik wel.

rj
door rjw Mar 22, 2021 om 13:01
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Het wordt een administratieve chaos als je services en vergoedingen van verschillende polissen gaat mixen. Als je nu de enige klant zou zijn is het geen probleem. Maar VGZ heeft 4 miljoen klanten. Als die allemaal een uitzondering willen hebben gaat het vanzelf compleet fout.

Topantwoord

lo
door lovewinnie - Mar 21, 2021 om 15:50
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Je hebt nu wel gewoon recht op vergoeding waar je vorig jaar recht op had. Bij beter is dat 1500 euro. Je kunt dus als je vorig jaar beter had gewoon met beugel starten en dan wordt tot de 1500 gewoon Vergoed. Dan gaat in 2022 de 2500 euro in ivm tand best en heb je dus Rest van looptijd 1000 extra wat ingaat per 2022.

Tand goed geen vergoeding .
Tand beter 1500 vergoeding
Tand best 2500 vergoeding
Ben je niet van tand goed naar tand best gedaan? Dan geld er nu indd geen vergoeding .
Naar ben je van tand beter naar tand best gedaan heb je recht op 1500 nu

Ny
door Nynb Mar 22, 2021 om 08:04
Antwoorden / 2 Vragen

Goedemorgen,

toch wel he?! ik had al zo'n vermoeden, alleen de klantenservice geeft aan van niet. ik zal nog eens goed kijken. bedankt

marita5
door marita5 Mar 22, 2021 om 08:36
11513 Antwoorden / 15 Vragen

@lovewinnie ,Naar ben je van tand beter naar tand best gedaan heb je recht op 1500 nu !! onjuist . Ik weet niet waar u dit vandaan haalt , vergoeding van € 1500,- Ts is overgestapt naar tandverzekering Best nieuwe polis , waaronder nu ook de dochter valt . De vorige polis geldt niet meer , dus wachttijd 1 jaar . Nieuwe polis > Nieuwe voorwaarden .

Donuts
door Donuts Mar 22, 2021 om 09:55
1203 Antwoorden / 2 Vragen

@Nynb: Ik begrijp dat het antwoord van @lovewinnie u wel goed uit komt, maar het antwoord is gewoon fout. @Marita5 heeft volkomen gelijk.

marita5
door marita5 Mar 22, 2021 om 12:13
11513 Antwoorden / 15 Vragen

@sprietje , ik heb altijd gelijk ;-)) @lovewinnie maakt Ts blij met een dode mus .

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Mar 22, 2021 om 13:09
2055 Antwoorden / Vragen

Het is zelfs het Top antwoord, van wie is de uitdrukking "De mensheid wil bedrogen worden" ook alweer?

lo
door lovewinnie Mar 22, 2021 om 21:40
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Wij hadden 2016/2017 /2018/ 2019 tand beter VGZ . (1500  vergoeding)
Zijn in 2020 gegaan naar tand best ivm 2 pubers die moesten beugelen.
Dochter kreeg beugel in 2020. Kreeg 1500 vergoed .

2021 werd dit 2500 euro
Nu 2022 collectief werk beter met nog is extra vergoeding van 500 euro ( via werkgever) en nu dus zelfs 3000 vergoeding. Ging meteen in omdat tand best de hoogste is
En wel nodig want begroot op 4500 euro met totaal 3 beugels

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Mar 23, 2021 om 10:18
2055 Antwoorden / Vragen

Heeft u misschien een collectieve verzekering? Die kan ook andere voorwaarden hebben.

lo
door lovewinnie Mar 23, 2021 om 12:51
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Wel collectief indd. Misschien dat dat verschil maakt. Geen idee. Had gewoon recht op 1500 en zo stond dat ook in dochter haar overzicht op mijnvgz. Toen ik over ging van tand beter na tand best .
Jaar der op werd dat na 1 wachtjaar 2500 en nu van collectief veranderd maar wel tand best aangehouden en nog is 500 extra gekregen vanuit collectief werkgever en ging meteen in . Dit omdat van best naar best ging ( wel compleet nieuwe polis , andere collectief etc)

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 21, 2021 om 16:29
16848 Antwoorden / 202 Vragen

In antwoord op een deel van de vraag, er  is al gemeld wat de regeling hierover bij VGZ is, is dit iets dat voor zover ik weet door iedere zorgverzekeraar wordt gehanteerd.
Voor zover ik weel is dit bij alle verzekeraars aan de orde. Als u de behandeling toch wilt laten doen zijn de kosten in ieder geval dan wel fiscaal aftrekbaar als zorgkosten.

Een 'schrale' troost is dat de kosten die u nu dit jaar maakt voor de beugel van de kosten wel fiscaal aftreekbaar zijn als specifieke zorgkosten die alsdan door u zelf zijn betaald.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Mar 21, 2021 om 23:55
2055 Antwoorden / Vragen

Je gaat naar een nieuwe polis en kinderen hebben dezelfde verzekering als de hoofdverzekerde. Voor tand best geldt voor orthodontie een wachtijd van een jaar. Het is vervelend maar ik zie zo snel niets dat verkeerd begrepen is.

Ny
door Nynb Mar 22, 2021 om 08:08
Antwoorden / 2 Vragen

ik vind alleen dat de regeling niet klopt van een kind die al jaren een beugel heeft en daarin niets wordt veranderd. de koppeling van kind hoofdverzekerde vind ik raar en niet logisch

panter22
door panter22 Mar 22, 2021 om 08:56
6599 Antwoorden / Vragen

Je kind is gratis meeverzekerd.
Zou je dan een aparte verzekering voor je kind willen afsluiten en daar extra voor  betalen?

Ny
door Nynb Mar 22, 2021 om 09:14
Antwoorden / 2 Vragen

nee dat je de keuze houdt voor je kind of beter of best, nu is mijn kind toch niet gratis meeverzekert voor beugel, die ze al een tijd heeft. het is niet dat er in een keer meer kosten voor haar zijn. die blijven hetzelfde.
en ik vind een overgang naar een andere aanvullende verzekering, dat de vergoeding van beter dan gehandhaafd kan blijven en dan niet van best.

het gaat er om dat ik naar best wil, mijn dochter niet. maar ik heb die keuze niet. het verhaal klopt zo niet. ik zie echt de logica niet.

als onze dochter nu voor de keuze stond dat ze begint met een beugel vind ik de wachttijd logischer, maar ze heeft al zeker 2 jaar deze beugel en ook bij vgz verzekert. en de vergoeding van beter is volledig gebruikt zelfs

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Mar 22, 2021 om 09:30
2055 Antwoorden / Vragen

Maar als de vergoeding van beter al gebruikt is maakt het toch niet uit of het niet vergoed wordt vanuit beter of niet vergoed wordt vanuit best. Dan begrijp ik het probleem helemaal niet.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Mar 22, 2021 om 19:35
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Hoeveel premie betaalde je  en   wat krijg je?

Ja,  en die  ½ jaar,  1 jaar of nog erger komen bij meerdere verzekeringen voor.
Eerst  de Polis voorwaarden goed  doorlezen voor je iets afsluit.

aurora1
door aurora1 - Mar 23, 2021 om 02:54
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dat staat toch in de regels en voorwaarden? U had dat dus vooraf kunnen weten.
Zie ook de reactie van @sprietje.