Uitbetaling autoverzekering aan ambulance
Ik woon in Amerika en was in de lente, in mei, op bezoek bij mijn ouders. Mijn dochter had ook een (Amerikaanse) vriendin mee. Op de snelweg zijn we op een gegeven moment van achteren aangereden. Onze huurauto was helemaal oké (dure/luxe Mercedes...), maar de mevrouw die ons aanreed had flinke schade, dus we hebben gegevens uitgewisseld. Voor de rest geen probleem, zij gaf aan dat het inderdaad haar schuld was, we hebben het e.e.a. ook aan de autoverhuur doorgegeven.
Maar nou bleek dat de vriendin van mijn dochter, die op de achterbank zat, ten tijde van de aanrijding voorovergebogen zat (met haar schoenen bezig), en dat zij haar hoofd heel hard tegen de stoel voor haar heeft geraakt. Ik was erg bezorgd, want ze had nekpijn, dus eenmaal terug bij mijn ouders hebben we de huisartsenpost gebeld (het was na 17 u). Uiteindelijk werd ons verteld dat ze naar het zieknhuis moest, en dat ze een ambulance zouden sturen, vanwege het risico op nek-/rugletsel. Vervelend, maar akkoord - ik ben hier verantwoordelijk voor het kind van iemand anders, dus ik neem geen risico. Na een ambulanceritje, onderzoek, etc., konden we weer naar huis.
Toen wij weer terug in Amerika waren, kregen mijn ouders de ambulancerekening in de bus. Doorgestuurd naar mij, en ik geef hem door aan de ouders van de vriendin. De vader van de vriendin en de verzekering zijn met elkaar in contact, en in eerste instantie leek alles oké met de autoverzekering, InShared; ze gaven aan dat ze alles zouden dekken.
Nu, ruim 4-5 maanden later, krijgen mijn ouders een brief van een incassobureau. Het blijkt dat er een misverstand is geweest: de vader dacht dat InShared de ambulance direct zou betalen, maar InShared wil persé het geld aan hem overmaken in Amerika. En dan moet hij de ambulance in Nederland betalen. Het is wel een beetje raar dat InShared nooit opgevolgd heeft (over het rekeningnummer van de vader, wat ze zeggen nodig te hebben), maar goed. We hebben de ambulancedienst gebeld en ze zijn heel begrijpend, we hebben tot eind november om de rekening te betalen.
Nou is dit allemaal op zich niet onoverkomelijk, maar dit is nogal zonde van de tijd en het geld (het kost InShared geld om geld over te maken naar Amerika, en het kost de vader weer geld om geld over te maken naar Nederland)... We hebben InShared nu een paar keer ge-emaild om te vragen of ze de ambulancedienst niet direct kunnen betalen (nee - geen uitleg waarom), of de vraag of we niet een andere (efficientere) manier kunnen vinden; misschien de vergoeding overmaken naar mijn ouders in Nederland, en dat zij dan de ambulancedienst betalen (geen reactie).
Is dit inderdaad een "regel", dat de verzekering de ambulancedienst niet direct kan betalen? Zo ja, waarom? Niet logisch, en ook niet handig...
Het is niet ongebruikelijk dat een verzekeraar uitbetaalt en dat je zelf dan de rekening moet betalen. En gelukkig voor dat meisje dat het hier is gebeurd. In de VS hadden ze alleen opiaten gegeven.
Topantwoord
Het is heel normaal dat men zelf de nota betaald en daarvoor verantwoordelijk is.
Wat de verzekering doet is dus volkomen normaal.
Geachte Geraldinek,
Kunt u,ter verduidelijking van uw vraag, iets meer informatie geven?
Had u een reisverzekering afgesloten op het moment van de aanrijding?
Weet u zeker, dat de vriendin de autogordel droeg?
Waarom krijgen uw ouders de incassobrief?
Was de huurauto misschien op naam van uw ouders gehuurd?
Topantwoord
De verzekeraar van de tegenpartij vergoed de schade aan de benadeelde partij en gaat niet elke rekening die binnen de schadevergoeding valt apart rechtstreeks betalen. Dat is Nederland niet gebruikelijk en ook niet handig als bijvoorbeeld maar een deel van de schade wordt vergoed.
Zoals al gezegd zorgrekeningen dient men zelf te betalen en, in dit geval, verhalen op degene die aansprakelijk is voor het veroorzaken van die zorg.
Wellicht bent u in de USA een andere afhandeling gewend.
Trouwens heel beroerd geregeld met betaling rekening. Niet vanuit Nederland maar wel vanuit Amerika. Die werken nog steeds met checques. En Nederlandse verzekeringen werken daar al lang niet meer mee. Inshared gaat dit negeren of, uw ouders zouden moeten betalen. Ben er zeker van dat het probleem in Amerika ligt qua betalen. Nederland doet niet zo moeilijk als Amerika.
Ja, ze werken hier in Amerika inderdaad soms nog met cheques (maar steeds en steeds minder: vaak alleen nog maar kleine bedrijfjes, bijv klussers en/of mensen die geen Venmo, PayPal, CashApp, Google Pay, Apple Pay, of online bankieren hebben). En dat is niet het probleem in dit geval. Zowel InShared als de vader hebben geen problemen met online bankieren. Het zou gewoon handiger zijn als InShared de ambulance direkt kon betalen, ipv geld rond de wereld sturen (want online geld overmaken kost ook nog steeds geld). Maar ik begrijp dat dat dus niet kan. Het zij zo.
Topantwoord
Jammer van het misverstand, edoch het is niet abnormaal dat u bepaalde diensten waarvoor u wel verzekerd bent eerst direct zelf zou moeten betalen en alsdan vervolgens de nota en betaalbewijs bij de verzekeraar kunt indienen en dan vergoed krijgt op basis van de vvoorwaarden van die verzekering.
M.b.t. ambulancevervoer geldt in ieder geval in Nederland ook vaak nog het 'eigen risico' aspect.
Overigens, m.b.t. een klacht over een verzekeraar zie: https://www.verzekeringen.com/veelgestelde-vragen/waar-terecht-klachten-verzekering met de opmerking dat e-mailen m.b.t. dit soort kwesties niet de meest efficiënte manier is.
Bedankt voor alle reakties - dat was inderdaad de informatie die ik zocht.
Het is onhandig (al dat geld heen en weer sturen - met de nodige transactiekosten), maar goed.
En inderdaad, in Amerika werkt het anders: met de ongevallen die wij hier hebben gehad, gaat alles (zowel schade als letsel) rechstreeks via de verzekering. Dus de verzekering betaalt de dokter / ambulance, en ze betalen ook automonteurs en garage direkt.
En deze (dokter/ambulance/garage) sturen ons dan een rekening als een gedeelte van het bedrag niet gedekt wordt door de verzekering, of wat we moeten betalen als eigen risico. Behalve als de auto total loss is, dat is eigenlijk de enige reden dat de verzekering je rechtstreeks geld geeft.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Sns 2008 afschrift
Mijn stiefmoeder is overleden
En nu beginnen dus de problemen,ik heb een hele lieve stiefzus trouwens
Mijn vader is sinds 2008 dood
En om een heel lang verhaal kort te maken,mijn erfdeel gaat over wat er op 2008 op de rekening van mijn vader en zijn vrouw stond op het moment van overlijden,volgens hun testamenten
Dat moet nu dus verrekend worden
En we gaan er echt ge
...
Lees meer
Schoenen niet ontvangen van zalando
wij hebben 2 paar schoenen besteld bij zalando en er is een open zak met 1 paar bezorgd door de ptt die voor aan de deur was neergezet en voor dat de deur openging was de postbode al weg zonder dat er is getekent voor ontvangst Lees meer
Aanmaning
Wij hebben een factuur ( fact.nr 123) van Vitens gekregen per mail en zoals wel eens vaker kan gebeuren, "zakt" de mail weg.....en je vergeet te betalen.
Je krijgt een herinnering en je betaalt netjes, met vermelding van het desbetreffende factuurnummer (fact 123)
Krijgen we opeens ( via de mail) een aanmaning plús kosten van 17,50 op dezelfde factuur ( fact 123) die reeds betaald was.
...
Lees meer
Populair in Garantie & Verzekeringen
Wel of geen trekhaak
Mijn Ford Fiësta ST van april 2018 heeft een trekkracht van 0 en mag dus niets trekken, maar hoe zit ik met de verzekering als ik er een trekhaak op laat zetten die ik alleen voor het vervoer van de crossfiets van mijn zoontje gebruikt. Zou ik nu een nieuwe kopen mag het wel.
Ook ga hierover nog in kontakt met mijn verzekering, maar misschien is iemand anders ook tegen dit probleem aangelope
...
Lees meer
Hoe komt men van een Ardanta uitvaartpolis af?
In 2004 hadden wij een Nivo uitvaartpolis bij Uzet afgesloten. Dit hadden wij zeer zorgvuldig uitgezocht en besproken. Groot was de verrassing dan ook dat wij in april 2016 een brief kregen met daarin de vermelding 'Zoals u wellicht in de pers heeft gelezen, heeft NIVO uitvaartverzekeringen haar verzekeringsportefeuille overgedragen aan ASR Levensverzekering N.V. in Utrecht. ...Ardanta, onderdeel ... Lees meer
Kruidvat foto cd's niet afleesbaar
De foto's die ik destijds bij KRUIDVAT op cd's heb laten zetten zijn niet of heel moeilijk af te spelen op de pc en volgens kruidvat fotoservice is dat niet hun verandwoordelijkheid en kan het zeker niet afgespeeld worden op DVD.
WIE is hier verandwoordelijk voor???
Lees meer