lu
door lussenburg Jan 30, 2004 om 17:15
Garantie & verzekeringen

Veilig huis op onveilige postcode

Onlangs ben ik verhuisd van een rijtjeshuis op een Vinex-locatie naar een appartement op 31 hoog in het centrum van Rotterdam. Kort naar de verhuizing werd ik geconfronteerd met een verdubbeling van de premie inboedelverzekering. Volgens mijn verzekeringsagent als gevolg van mijn minder veilige woonsituatie. Dit laatste is echter onzin, omdat ik nu op 31 hoog woon (niet bepaald een gevaar dat men van buiten af zal proberen in te breken), de entree van het gebouw bewaakt wordt door een beveiligingsbedrijf en de woning zelf, in tegenstelling tot mijn vorige woning voorzien is van een alarminstallatie.

De verzekering gaat aan al deze feiten voorbij en houdt vast dat op basis van de postcode meer risico bestaat, ongeacht de feitelijke situatie.

Kan ik hier iets aan doen?

1249 12 Rapporteer

gery
door gery - Apr 16, 2004 om 12:32
504 Antwoorden / 8 Vragen

Waarschijnlijk gaat het volgens de verzekering niet om inbraak gevaar. Wij hebben ooit naast een huis gewoond met een rieten dak, terwijl wij een gewoon dak hadden. Onze premie ging toen omhoog vanwege het rieten dak van de buren. Nu kan het zijn dat men denkt dat er meer brand gevaar is in een flat, dan in een rijtjeshuis. De verklaring die de verzekeringsagent geeft, is vaag, ik zou om een beter en diepgaandere uitleg vragen (liefst zwart op wit) en na het geven van de echte reden, dit gaan uitzoeken. Wat verstaat de verzekering onder minder veilige woonsituatie, zelfs zo gevaarlijk om de premie te gaan verdubbellen, hier moeten ze een gegronde reden voor geven.

maryvon
door maryvon - Apr 16, 2004 om 12:32
99 Antwoorden / 44 Vragen

Dit is volgens mij de grootste flauwekul die ik de laatste tijd gehoord heb,, ik neem aan dat ze de inboedel taxeren en aan de hand daar van een premie bepalen, verder hoeven ze niet te kijken toch??. of je nu op 1 hoog of 31 hoog woont, wat heeft dat er mee te maken.je hebt volgens mij juist recht op een korting, omdat je juist goed beveiligd bent,( politiekeurmerk.) Trouwens als er iets mocht gebeuren, brand of inbraak, wat krijg je dan uitbetaald?, ook het dubbele.?.
Nou sorry hoor, maar hier kan ik met mijn pet niet bij.
Tip, informeer eens bij de buren, hoe deze verzekerd zijn. Kunnen ze trouwens hard maken dat er op basis van de postcode meer risico bestaat, staat dat ergens zwart op wit?.
Het slaat echt nergens op, je verzekerd je spullen die in je huis staan, meer niet, in principe betaal je nu gewoon 2 keer voor hetzelfde, terwijl, stel je betaalt premie, voor een verzekerd bedrag van E80.000, als je nu een dubbele premie betaalt, betaal je in principe voor een verzekerd bedrag van 160.000 euro., Maar dat houdt dan weer in dat je mischien oververzekerd ben, let goed op hoor, je betaalt extra, maar je ziet er nooit iets van terug.
nou succes.

sir.kiekeboe
door sir.kiekeboe - Apr 16, 2004 om 12:32
91 Antwoorden / 0 Vragen

Je maakt een klein fout in je redenering.
Als je in een dorp woont waar weinig gebeurt kan het zijn dat je korting krijgt op je verzekering.
Woon je echter in een grote stad in een wijk waar relatief veel gebeurt dan gaat je premie gegarandeerd omhoog.
Nu is echter bij de vraag steller een situatie die aan geeft dat de boel weer beter beveiligd is en heeft hij/zij dus recht op verlaging van de premie.
Wil zijn verzekerings agent geen rekening houden met deze gegevens dan kan hij een verzoek indiennen bij de maatschapij voor een beoordeling door een van hun mensen.
Laat echter wel weten dat als zij niet langs wensen te komen jij gewoon naar een andere maatschapij overgaat. je kunt dit doen omdat je hele polis is veranderd door de verhuizing.
in ieder geval veel suc6

bo
door bonton - Apr 16, 2004 om 12:32
3 Antwoorden / 1 Vragen

deze premieverhoging heeft met het postcodegebied te maken u kunt u verzekeringsagent of maatschappij hier op aanspreken dit gaat n.l automatisch als u uitlegt hoe u situatie is kan men hier een uitzondering op maken ik heb n.l.als verzekerings agent hier meerdere malen mee te doen gehad dus laat het er niet bij zitten succes.

lu
door lussenburg - Apr 16, 2004 om 12:32
3 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn verzekeringsagent wil hier niet aan meewerken. Ik heb de verszekering opgezegd en stap over op de FBTO. Daar hanteert men veel lagere opslag, waardoor de premie ca. 80% lager uitvalt!!!

yo
door yorgos - Apr 16, 2004 om 12:32
17 Antwoorden / 0 Vragen

de woning is voorzien van een alarminstallatie hier heeft u een certificaat van. Veel maatschappijen geven korting als u een alarmcertificaat kunt overleggen, dat is een. Het feit dat de postcode van toepassing is voor het berekenen van de inboedelpremie is waar. Het is niet anders. Het gaat niet alleen om het gebouw maar ook is het gebied van invloed vanwege uit het verleden geclaimde schaden bij assuradeuren. U kunt in dit geval in een risicogebied wonen en dat is inderdaad weer onderhavig aan een hogere premie. Helaas ie het niet anders. Maar als u het certificaat heeft neem dan even kontakt op met uw tussenpersoon maatschappij voor korting op de premie. succes

ik
door ikweethet - Apr 16, 2004 om 12:32
8 Antwoorden / 0 Vragen

De voorgaande antwoorden zijn inderdaad allemaal correct. Waarschijnlijk berekent de verzekeraar ook nog eens een toeslag voor het feit dat u nu in een appartement/flat woont. Het risico dat hier iets mee gebeurd is namelijk groter dan wanneer u in een rijtjeshuis woont. Er wonen namelijk naast, boven en onder u heel veel mensen. Daardoor is het risico op bijvoorbeeld water- of brandschade groter. Daarnaast is wellicht het verzkerd bedrag voor uw inboedel gewijzigd door een wijziging van uw inkomen of woz waarde van uw huis? Heeft u wel eens gedacht aan het invullen van een inboedelwaardemeter? Hierdoor krijgt u een garantie tegen onderverzekering en vaak ook nog een korting op de premie.
Helaas hanteren de meeste verzekeraars inderdaad postcodegroepen, waardoor mensen in de grote steden nu eenmaal slechter af zijn. Maar ga zeker even na welke korting u kunt krijgen voor de alarminstallatie!!

lu
door lussenburg - Apr 16, 2004 om 12:32
3 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt. De tip met betrekking tot de inboedelwaarde meter wil ik iedereen te zeerste afraden. De verzekeringsmaatschappijen leggen daarmee een verband tussen inkomen en waarde van de inboedel. Dit verband hoeft er niet te zijn, als je je geld ergens anders aan uitgeeft. Dat snappen verzekeringsmaatschappijen niet. Wat ze wel op slinkse wijze melden is dat het niet-gebruiken van de inboedelwaardemeter tot onderverzekering kan leiden. Waarmee ze bedoelen: er is van onderverzkering sprake als je deze waardemeter niet gebruikt. De uitkomsten van de inboedelwaardemeter zijn zeer hoog, waarmee je verplicht oververzekerd bent. Tip voor de lezers: FBTO maakt geen gebruik van dit soort (m.i. oplichtings-) praktijken. Daar ben je automatisch goed verzekerd voor een zeer lage premie!! Overstappen mensen!

yo
door yorgos - Apr 16, 2004 om 12:32
17 Antwoorden / 0 Vragen

Over inboedelwaardemeter. Het is niet zo dat als je de inboedelwaardemeter niet gebruikt dat je automatisch onderverzekerd bent, dat is niet het geval. Een inboedelwaardemeter vul je in en de uitkomst van al de vragen is dan de verzekerde som. Men is niet verplicht het bedrag van de inboedelwaardemeter te volgen. Dit zal een goede tussenpersoon ook daadwerkelijk met verzekerde meenemen. Het is wel zo heb je een inboedelwaardemeter afgesloten dan ben je bij schade niet onderverzekerd. Let wel op kostbaarheden en sieraden dat die niet over de limieten heen komen, maar dat is weer de tussenpersoon die je erop zal wijzen. De inboedelwaardemeter is 5 jaar geldig of wordt eerder gewijzigd bij een verhuizing. Welke maatschappij echt goed is hangt geheel van de belevingswereld van verzekerden af en de ervaring die men heeft als men schade heeft opgelopen.

ik
door ikweethet - Apr 16, 2004 om 12:32
8 Antwoorden / 0 Vragen

ik wil graag nog even reageren op de inboedelwaardemeter. Het gebruik hiervan is slecht een eenvoudig instrument om op een snelle manier te bepalen wat voor waarde je in je huis KUNT hebben. De waarde hiervan lijkt altijd erg hoog, maar ga maar eens met pen en papier door je hele huis en kijk eens wat de nieuwwaarde is van al je spullen, van keukengerei tot kleding en van meubels tot cd's. Dan zul je versteld staan wat je allemaal hebt. Ik wil hier niet de inboedelwaardemeter gaan verheerlijken, maar je moet het gewoon zien als een eenvoudige, gestandaardiseerde formule en heus niet iedereen heeft daar baat bij. Trouwens, zoals ik al eerder heb vermeld, verlenen veel verzekeraars korting als een dergelijke meter wordt aangehouden, dus die zogenaamde oververzekering wordt ook weer een gedeelte gecompenseerd.

lu
door lussenburg - Apr 16, 2004 om 12:32
3 Antwoorden / 1 Vragen

Helemaal prima toch! Ik geloof er niet inen zie de waarde meter als een instrument om ons te veel premie te laten betalen dan wel later niet te hoeven uitkeren. Dat is immers wat verzekeringsmaatschappijen doen. Ik trap er niet in!

yo
door yorgos - Apr 16, 2004 om 12:32
17 Antwoorden / 0 Vragen

De inboedelwaardemeter is een goed middel zoals hiervoor al verhaald en ik werk zelf bij een verzekeringsmaatschappij en er wordt gewoon normaal uitgekeerd met of zonder waardemeter. Het enige wat van toepassing is of er sprake is van een gedekt evenement maar dat is bij FBTO ook van toepassing. Bij een inboedelwaardemeter dient er gewoon betaald te worden als er dekking is wegens de garantdekking. Bij niet waardemeter, bekijkt de expert als die is ingeschakeld, de waarde van de inboedel en hij geeft advies of er voldoende verzekerd is. De ervaring leert dat over het algemeen de meeste inboedels goed verzekerd zijn met of zonder inboedelwaardemeter. Een goede tussenpersoon doet ook wonderen.