Ga
door Gabriel75 Oct 30, 2018 om 22:24
Garantie & verzekeringen

WIA uitkering ...maar op welke heb ik recht?

hoi

korte versie

in 2011 na faillissement (bouw) werkgever in ww gekomen
aan einde ww ziek geworden, vervolgens in ziektewet 2 jaar
vervolgens WIA (2014) aanvraag gedaan  -> niet gehonoreerd...kwam op 33,5% arbeidsongeschikt, wat 35% is minimum voor WIA
vervolgens in bezwaar en hoger beroep...dit duurde 3,5 jaar!!!! ook die uitspraak pakte negatief uit voor mij. geen bijstand ivm eigen huis enzo (geleefd van eigen spaargeld en ouders)

Inmiddels juli 2018 nog steeds dezelfde klachten/dan wel erger...test (artsen kwamen ook pas na 4 jaar om die bepaalde test te doen, na tig testen waar niks uitkwam) ziekenhuis, uitslag -> herbeoordeling gevraagd bij UWV
Bij verzekeringsarts geweest en vandaag bij arbeideskundige (apart soort mensen zijn dit, maar dat terzijde) nu opeens 79% arbeidsongeschikt.

Ik ga ervanuit dat ik dan de loongerelateerde WIA uitkering krijg dus 75% en daarna 70%
Maar.. zei vertelde me doodleuk dat ik geen recht daar meer op heb om dat ww-periode voorbij was oid??? En ik nu een VVU vervolguitkering krijg wat inhoud...79% arbeidsongeschikt dus tussen 65-80% dus 50,75 % van het minimumloon, heb nog geen papieren gehad volgt nog definitief de beoordeling op papier, maar als ik kijk is minimumloon ca. 1440 netto en daar de helft van kom ik op 720 per maand.
Dat is ongeveer 30% van de loongerelateerde uitkering

ingangsdatum is volgens mij al arbitrair (dat ga ik wel via rechtbijstand doen...wordt ook wel weer iets van de lange adem), maarja wordt weer lastig te bewijzen, had wel de klachten maar de test pas van een paar maanden terug.

Maar mij eerste vraag is nu heb ik nu recht op de WIA loongerelateerde of zoals arbeidsdeskundige mij vertelde de VVU uitkering???

Wie weet er wat?

3791 8 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Oct 30, 2018 om 22:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u een rechtsbijstandsverzekering hebt, zou ik die maar meteen van het begin af aan inschakelen. Want u het een gecompliceerde zaak.

Maar wellicht kont u in aanmerking voor een toeslag.

Grunnen.
door Grunnen. - Oct 30, 2018 om 23:45
509 Antwoorden / Vragen

Lijkt me niet zo moeilijk .Als de arbeidsdeskundige  je meld dat het een VVU wordt, mag je er wel van uitgaan dat hij dat uit ervaring weet en gaat adviseren..

je
door jendella - Oct 31, 2018 om 07:30
12 Antwoorden / 2 Vragen

Ik zou u aanraden om Mensenrechten in Strasburg (Frankrijk) inschakelen, leg uw geval op tafel en hun zullen eraan werken!
Met gevoelens voor de uitkeringsgerechtigden.
Met vriendelijke groet,
Jendella

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 31, 2018 om 09:36
16869 Antwoorden / 202 Vragen

Waarom zou het inschakelen van uw rechtsbijstand een kwestie van lange adem zijn? Heel snel doen zoals ook @TIJGER1 adviseert. Dring daarbij aan op het inschakelen van een in dit soort zaken gespecialiseerde advocaat.
Heeft u zelf de herkeuring aangevraagd?

Mijn ervaring is dat er bij de UWV in dit soort zaken wel vaker fouten worden gemaakt en ook door specialisten omdat u meldt dat uw klachten juist zijn verergerd.

Ga
door Gabriel75 - Oct 31, 2018 om 10:35
2 Antwoorden / 1 Vragen

lange adem, omdat het eerste bezwaar bijna 4 jaar duurde....dus ga ik er vanuit dat nu niet in paar weekjes is afgehandeld. (ps moet eerst beslissing op papier hebben je voordat je er werk van kan maken, wia-advocaat staat al klaar...gaat niet om dat traject mbt lange adem maar rechtbank traject)
Ok dat snap ik als die arbeidsdeskundige dat zegt...maar geeft mij alleen een vage uitleg...wil weten waar STAAT dat het zo is....ze kan mij wel zoveel vertellen...

Is het zo dan is het zo, maar als niet zo is.......dus als iemand verstand van zaken heeft???

dus nogmaals: ik dacht ww - ziektewet - wia en dat staat los van elkaar (dacht wia is als ww en 1 arbeidsjaar is 1 maand etc en loongerelateerd en los van of en  hoe lang je ww hebt gehad)

Maar begreep van haar dat ww duur betreking heeft op wia?? dus als je bijwijze van 1 jaar ww hebt gehad en dat was de max duur dat je na ziektewet geen wia (loongerelateerde uitkering) krijgt maar dus meteen vervolguitkering??

uwv_webcare
door uwv_webcare - Oct 31, 2018 om 12:31
66 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Gabriel75,

Goed dat je uitzoekt waarom je gelijk een vervolguitkering (VVU) krijgt in plaats van eerst een loongerelateerde uitkering (LGU).

Blijkt uit het rapport van de arts en arbeidsdeskundige dat je recht hebt de LGU?

Dan gaan we bepalen hoe lang je deze uitkering gaat krijgen. Wij baseren de duur van de LGU op je arbeidsverleden. Hier vind je meer info.

Ik lees in je bericht dat je een WW-uitkering kreeg voordat je ziek werd. Als je een WW-uitkering ontving voordat je ziekt werd, dan wordt de duur van de door jou ontvangen WW-uitkering in mindering gebracht op de duur van je LGU.

Dit kan betekenen dat het aantal maanden dat je de WW-uitkering hebt gehad gelijk is aan het aantal maanden dat je recht hebt op de LGU.
In deze situatie ontvang je niet eerst een LGU. Er wordt gelijk gekeken of je recht hebt op een vervolguitkering (VVU) of een loonaanvullingsuitkering (LAU).

Met vriendelijke groet,

Nelleke
UWV Webcareteam

Ga
door Gabriel75 - Oct 31, 2018 om 14:45
2 Antwoorden / 1 Vragen

hoi UWV Webcare,

klopt inmiddels ook nog 2 advocaten gesproken en ben er uit.
Heeft dus wel degelijk betrekking op je ww en hoelang je die hebt genoten.

Bedankt

gr

tijger1
door tijger1 - Oct 31, 2018 om 15:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Fijn dat in ieder geval één punt voor u duidelijk is.