An
door Angenita Nov 5, 2019 om 13:53
Garantie & verzekeringen

Wie kent de wettelijke regels van pensioen beleid

Ik heb bij centraalbeheer achmea nog een pensioen lopen van mijn oude werkgever , bij achmea krijgt men bij 63 jaar een gedeelte van je pensioen uitgekeerd, of uitstel tot je aow leeftijd , heb uitstel over het hele bedrag gedaan, nu krijg ik te horen dat ik 12,5 % uitgekeerd krijgt wat ik niet wil meerdere malen een mail gestuurd en gebeld dat ik dat niet wil . Achemea zegt dat is de wettelijke regel , dus dat wil zeggen dat ik dat ik 100% moet gaan werken om die 12,5% niet te krijgen. Wie weet hier meer over te vertellen,  elasting dienst weet het ook niet .
Gr mevr Kordes

4505 13 Rapporteer

sw
door swat1500 - Nov 5, 2019 om 14:33
3851 Antwoorden / 0 Vragen

Het is mij niet duidelijk over welke wettelijke regeling dit zou moeten gaan die uitstellen van pensioen zou verhinderen.  U verstrekt erg weinig concrete informatie.
Ik vermoed dat hier sprake is van een pensioen verzekering op lijfrente basis. U moet daar papieren van hebben gekregen van uw vorige werkgever. Hier zou dan in moeten staan onder welke voorwaarden de pensioen uitkering geschiedt.

An
door Angenita Nov 7, 2019 om 11:32
1 Antwoorden / 1 Vragen

Die wettelijke regeling zou volgens centraal beheer bij de belasting dienst liggen, deze weet helaas niets van

gerbera
door gerbera - Nov 5, 2019 om 15:48
7455 Antwoorden / 14 Vragen

Er bestaat geen wetelijke regeling wel een regeling die pensioenfondsen kunnen hanteren. Lijkt mij echter vreemd dat hun bepalen wanneer de pensioenuitkering wordt gestart zolang u de AOW leeftijd nog niet heeft bereikt. Lid van een vakbond informeer daar eens of ga anders eens lang bij het juridisch loket in uw woonplaats voor informatie.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 5, 2019 om 17:44
16948 Antwoorden / 202 Vragen

re

aurora1
door aurora1 - Nov 5, 2019 om 17:31
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Staat daarover niets in de voorwaarden en reglementen vermeld? Of in de bescheiden van de vorige werkgever?
https://www.kandoor.nl/blog/pensioen-afkopen-wanneer-kan-dat/

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 5, 2019 om 17:35
16948 Antwoorden / 202 Vragen

Aan mij is geen enkele wettelijke regeling bekend over hetgeen u meldt. Er kunnen regels in deze zijn van het pensioenfonds maar die kunnen m.i. dan uitsluitend gebaseerd zijn op op vrijwilligheid. De regeling kan niet anders zijn dan op basis van de pensioenregeling waar u op doelt.
U geeft aan dat Centraal Beheer Achmea de 12 1/2 % ongewenst aan u uitkeert. Ik adviseer u om hierover melding te doen bij de Ombudsman van www.kifid.nl  het Klachten Instituut Financiële instellingen. Daarbij zal wel aan de orde zijn dat u een voor u negatieve schriftelijke reactie heeft van Centraal Beheer maar u kunt zonder meer beginnenn met het melden van deze gang van zaken.

Ter zijde kleeft er ook nog mogelijk een fiscaal nadeel aan de handelwijze van het ongewenst uitkeren want het bedrag dat men uitkeert dient ook te worden opgegeven als fiscaal inkomen waardoor u in ieder geval ook nog te veel premie (AOW erc.) zal worden aangerekend dat niet meer gebeurt na bereiken pensioendatum AOW. Dat betekent dat u schade lijdt.

Een hele kleine correctie: er zijn wel wettelijke regels op EU niveau maar daar is niets in te vinden (voor zover ik nu zie) in een casus zoals u aangeeft. Mocht ik iets over het hoofd zien: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/pensioen/europese-regels-voor-pensioenen

Magnum007
door Magnum007 - Nov 5, 2019 om 18:20
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo mevrouw Kordes,

Bent U lid van een vakbond?
Zo ja,dan krijgt U gratis advies van ze.

mo
door mof - Nov 6, 2019 om 13:24
3620 Antwoorden / 3 Vragen

Tja, asl het de wet is dan kan Achmea er ook niets aan doen. Vraag bij Achmea welke specifieke wetsartikelen.

reinoud10
door reinoud10 - Nov 6, 2019 om 15:34
14 Antwoorden / 0 Vragen

Heb ik ook gehad. Pensioen regeling afspraak was voor dat men langer dan 65 jaar moest werken. Dus geldt bij 65 uitbetalen. Men kan daar alleen onder uitkomen als men kan aantonen dat je vast werk hebt en dat je werkgever je tot aan je nieuwe pensioen leeftijd in dienst wil houden.

An
door Angenita Nov 7, 2019 om 18:13
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dat had ik ook aangegeven, heb ook alle  instantie aangeschreven en nu kreeg ik vandaag van Centraal beheer een mailtje dat mijn pensioen geheel is uitgesteld. Vreemd he dat het nu wel kan

rinuszwam
door rinuszwam - Nov 6, 2019 om 16:01
24 Antwoorden / 3 Vragen

Dat zijn nou de kwalijke zaken van een commercieel bedrijf , deze hebben maar één doel Winst én maximale Winst maken ! Hoe ? dat bij de meeste niet uit ! vaak zijn juist de gewone burgers te dupe , dit in tegenstelling tot de Pensioenfondsen , afspraken worden gemaakt werkgevers en werkners organisaties ! Echter de laatste jaren bemoeit de Politiek er zich mee , vaak ter eigen voordeel én dat moeten wij kost wat kost zien te voorkomen !! Organiseren heet dat met zijn alle kunnen we een vuist maken !!

jo
door jorisw Nov 7, 2019 om 18:01
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Die meeste gewone burgers hebben er baat bij dat die bedrijven winst maken: ze werken daar immers.

gerbera
door gerbera - Nov 7, 2019 om 11:32
7455 Antwoorden / 14 Vragen

Vraag mij af welke wet Achmea bedoeld, de Europesche wet heeft voornamelijk te maken met regelingen voor pensioenfondsen o.a. het buffer, dekkingsgraad, wat een pensioenfonds moet hebben maar heeft totaal niets te maken met uitbetaling van pensioenen. Dat hun bepalen dat u moet werken om die uitkering op te schuiven vindt ik onzin, al zou u de hele dag op uw louweren rusten door b.v een flinke loterijwinst gaat dit hen totaal niet aan. U heeft een afspraak met hen en zou ze daar maar op wijzen zich daaraan te houden.

mohammed12
door mohammed12 - Nov 7, 2019 om 12:34
2 Antwoorden / 0 Vragen

De overheid zou ons pensioen beheren, dat is de grootste ramp voor ons allen.
Wij hebb recht op prijscompensatie nu alle Pensioenfondsen,  met een beetje verstand van belgegen,  dit jaar meer dan 10% rendement gemaakt hebben. Rutte en Koolmees met hun ""korten""" is pure diefstal en oplichting, erger dan de Woekerpolissen.

An
door Angenita - Nov 7, 2019 om 18:03
1 Antwoorden / 1 Vragen

Mag ik jullie allen danken voor de reactie op mijn vraag. Jullie geloven het niet , maar ik had al contact met de belasting dienst het AMF en het Kifid en tot mijn verbazing heb ik een mail ontvangen dat het pensioen in het geheel wordt uitgesteld tot mijn AOW leeftijd, daar was geen verdere uitleg bij. Je moet eerst alle instanties aanschrijven en dreigen met een advocaat, voordat ze echt zelf onderzoeken waar ze mee bezig zijn. Heb wel geleerd ombij mijn standpunt te blijven.

gerbera
door gerbera Nov 8, 2019 om 22:02
7455 Antwoorden / 14 Vragen

Fijn te horen dat het is opgelost, bedankt voor de melding☺

he
door heinrich - Nov 8, 2019 om 20:59
4 Antwoorden / 1 Vragen

Werkt u niet meer 100%, maar 87,5%? Achmea loopt kennelijk nog wat achter en gaat er van uit dat u de in de pensioenregeling vastgelegde pensioeningangsdatum niet kunt uitstellen voor zover u niet meer werkt. Dat was namelijk een fiscale voorwaarde, die echter met ingang van 2017 is vervallen. Het staat nu iedereen vrij de ingangsdatum van pensioen zonder voorwaarden uit te stellen tot maximaal 5 jaar ná de datum waarop je de AOW-leeftijd hebt bereikt.