le
door leovanburen Jan 26, 2006 om 16:01
Garantie & verzekeringen

Zorgverzekering: Met terugwerkende kracht per 1 januari verzekerd bij nieuwe verzekeraar?

Ik ga overstappen naar een andere zorgverzekeraar en heb inmiddels mijn oude verzekering opgezegd. Binnenkort ga ik een nieuwe verzekering aflsuiten bij een andere zorgverzekeraar. Nu vraag ik me echter af vanaf wanneer ik nu bij welke verzekeraar verzekerd ben.

Ik dacht dat ik met terugwerkende kracht per 1 januari 2006 bij de nieuwe zorgverzekeraar zit maar ik twijfel nu of sit echt zo is.

2803 19 Rapporteer

jantje7
door jantje7 - Jan 26, 2006 om 16:17
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Hallo Leo,

Dit is inderdaad zo. De eventueel gemaakte kosten worden door de verzekeraars onderling verrekend.

Je had het dus bij het goede eind.

Suc6.

wi
door wippie - Jan 26, 2006 om 16:18
260 Antwoorden / 0 Vragen

Het was verstandiger van U geweest om U eerst te verzekeren bij de nieuwe maatschappij en hun opdracht moeten geven de oude verzekering op te zeggen. Als U nu iets zou overkomen wat uiteraard niet te hopen is kunnen er zich problemen voor gaan doen. Ik begrijp n.l. dat U de oude heeft opgezegd en nog geen polis in huis heeft van de nieuwe.

scroogy
door scroogy - Jan 26, 2006 om 20:15
367 Antwoorden / 20 Vragen

U hebt uw oude verzekering opgezegd terwijl u nog geen nieuwe heeft. Dit betekent dat u niet verzekert bent.

Omdat u al hebt opgezegd voordat u een nieuwe verzekering hebt kunnen zij niet met elkaar verrekennen. Net als u betwijffel ik of de nieuwe maatschappij de verzekering per 1 januari laat ingaan.

In principe wilt u een nieuwe verzekering afsluiten zonder dat u nu verzekert bent, als dat maar geen problemen geeft met de acceptatie.

U hebt een ingewikkelde situatie geschapen.

succes.

in
door inkiedinkie - Jan 27, 2006 om 13:30
6 Antwoorden / 3 Vragen

Ik denk dat het duidelijker is als we hier niet gaan zitten gissen. Dat idee heb ik bij het 2e en 3e antwoord. Alle offficiële info staat op www.denieuwezorgverzekering.nl

Hier kunnen ook vragen gesteld worden.

wi
door wippie - Jan 27, 2006 om 13:57
260 Antwoorden / 0 Vragen

Wat bedoelt U met gissen? Er wordt gesteld dat de oude verzekering is opgegezegd en binnenkort wordt er een nieuwe afgesloten. Als U commentaar levert, dat is prima, dan eerst de vraag goed lezen!

in
door inkiedinkie - Jan 27, 2006 om 14:21
6 Antwoorden / 3 Vragen

Sorry, ik bedoel met gissen het door u noemen "dat er problemen zouden kunnen ontstaan". Volgens mij heeft iedereen de garantie dat hij met terugwerkende kracht geaccepteerd wordt.

Dus u graag niet zo snel met uw commentaar dat ik het niet goed gelezen heb. Laten we het gezellig houden ;-))

wi
door wippie - Jan 27, 2006 om 14:26
260 Antwoorden / 0 Vragen

Ja dit geldt inderdaad als de ene verzekering in de andere wordt omgezet. Gezien de vraagstelling is dit niet het geval, dus toch goed lezen.

ar
door arnuan - Jan 27, 2006 om 19:25
2 Antwoorden / 2 Vragen

Je bent niet de enoge ik heb de oude opgezegd voor 1 november 2005 en
er is niets aan de hand want mijn nieuwe zorgverzekering is ingegaan op
1 januari 2006.

Voordeel ik betaal maar een maal de nominale premie.

Mocht iemand wat overkomen dan liggen de inschrijffolders in het
ziekenhuis al gereed een ieder kan jou inschrijven en zelf indien
noodzakelijk zorgtoeslag aanvragen.

Indien je nog geen zorg heb afgesloten en je sluit hem per 1 februari af dan gaat ie in op 1 januari 2006.

br
door breehorn - Jan 27, 2006 om 22:46
26 Antwoorden / 0 Vragen

wanneer u voor 1 mei een aanvraag indient bij een zorgverzekeraar, is deze verplicht u voor zowel de basisverzekering als de gekozen aanvullingen per 1 januari 2006 te accepteren. Niets aan de hand dus....

pa
door paljascat - Jan 27, 2006 om 23:20
2 Antwoorden / 0 Vragen

Je hoeft niet te twijfelen. De verzekeringen sluiten op elkaar aan en dat gebeurt inderdaad met ingang van 1 janauri. De eventuele kosten worden door de verzekeringsmaatschappijen onderling verrekend. Waar je op moet rekeken is overigens dat je oude verzekering misschien wel "even"wacht met het terugstorten van je betaalde premies terwijl je al wel de nieuwe premies moet betalen aan je nieuwe verzekering. Ik ken je financiele situatie niet, maar dat kan wel wat knelling opleveren als je geen reserves hebt om dit op te vangen.

Cat!

kantjes
door kantjes - Jan 28, 2006 om 00:04
10 Antwoorden / 2 Vragen

Vandaag in het consumentenblad gelezen: U bent niet verplicht al een nieuwe verzekeraar te hebben, daar heeft U t/m 30 april de tijd voor. Zodra U een nieuwe gevonden hebt, bent U daar MET TERUGWERKENDE KRACHT verzekeerd vanaf 1 januari 2006. De bijbehorende premies moet U nog betalen, de al betaalde premies bij de oude verzekeaar krijgt U automatisch terug. Verzekeraars streven ernaar dit binnen tien werkdagen te regelen. Behandel en medicijnkosten, verrekenen verzkeraars onderling. Als U een verzekeraar hebt geaccepteerd komt U daar niet onderuit, ook niet voor 28 februari. Alleen aan het eind van het jaar bestaat opnieuw de mogelijkheid om te wisselen. U bent nu niet verzekerd, maar de nieuwe verzekeraar betaalt met terugwerkende kracht de gemaakte kosten. Het stuk gaat nog verder over natura en rtestituie etc.

Hierbij nota

ft
door ftm - Jan 28, 2006 om 03:17
102 Antwoorden / 1 Vragen

Zolang je nog geen nieuwe verzekeraar hebt gekozen blijf je voorlopig
verzekerd bij de oude verzekeraar tegen de voorwaarden van de
aanbieding die ze je eind vorig jaar hebben aangeboden, of je nu die
oude verzekering al hebt opgezegd of niet. Dus de ziektekosten worden
nog gewoon door de oude verzekeraar vergoed.

Deze oude verzekering wordt pas opgeheven zodra je een nieuwe verzekeraar hebt gekozen èn door deze bent geaccepteerd.

De nieuwe verzekering gaat inderdaad met terugwerkende kracht in per 1
januari 2006, alleen merk je daar niets van omdat dat door de
verzekeraars onderling wordt verrekend.

Het enige wat je er wèl van merkt, is dat je de eventueel teveel
betaalde premies en/of no-claim kosten, die bij  de oude
verzekeraar horen,  terugkrijgt als je een gunstiger verzekering
qua premie en/of no-claim bij de nieuwe verzekeraar hebt afgesloten.

cargi
door cargi - Jan 28, 2006 om 12:43
18 Antwoorden / 16 Vragen

Vorige week heb ik een nieuwe zorgverzekering aangevraagd, waarbij zij zullen zorgen voor de opzegging van de oude. Nu ben ik net bij een podotherapeut geweest en heb steunzolen gekregen. Hiervoor was ik niet verzekerd bij mijn oude ziekenfonds, maar wél bij mijn toekomstige zorgverzekeraar, omdat ik voor een meer uitgebreide aanvullende verzekering heb gekozen. Kan ik er nu op rekenen, dat dit vergoed wordt, of had ik moeten wachten op mijn nieuwe polis? De nieuwe zorgverzekeraar zei, dat dat wel enige weken kon duren.

Giny

ft
door ftm - Jan 28, 2006 om 16:13
102 Antwoorden / 1 Vragen

@ Cargi,

Het tijdstip van de ontvangst van de polis is niet belangrijk.Je bent verzekerd vanaf het moment dat je je aangemeld hebt.

Ook al omdat alle verzekeraars dit jaar (voor volgend jaar is dat
allerminst zeker!) hebben toegezegd géén voorwaarden te stellen voor de
aanvullende verzekering.

missjacky
door missjacky - Jan 28, 2006 om 17:52
1 Antwoorden / 7 Vragen

Ja , het klopt inderdaad dat u met terugwerkende kracht verzekerd bent vanaf 1-1-2006, moet dan natuurlijk ook de premies vanaf die datum betalen. Verder kan het zijn dat wanneer u in de tussentijd kosten maakt welke nog bij de oude verzekering zijn gedeclareerd, u van deze verzekering een rekening krijgt gestuurd die u aan die verzekering dient te voldoen alvorens hem bij de nieuwe verz. te kunnen declareren.Dit zou wel eens voor problemen kunnen zorgen, als het om grotere bedragen gaat. Bij sommige verz. maatschap. wordt dit onderling geregeld, maar dus niet bij alle.

ge
door gelianfi - Jan 29, 2006 om 12:46
3 Antwoorden / 1 Vragen

Zijn zelf overgestapt naar een andere zorgverzekeraar en dat per 01-01, onze oude zorgverzekeraar heeft wel de premie eraf gehaald en j.l. vrijdag kregen we bericht van hun dat wij per 01-01 niet meer verzekerd zijn, ra ra, wat ik heb begrrepen zal de nieuwe zorgverzekeraar het allemaal regelen en het teveel betaalde verrekenen, toch blijf ik het raar vinden dat je dan niet meer verzekerd bent en we hebben ook nog steeds niets gehoord van onze nieuwe verzekeraar.

freix.
door freix. - Jan 29, 2006 om 15:32
28 Antwoorden / 14 Vragen

Het is niet verplicht om bij het afmelden al een nieuwe verzekeraar te hebben; daar heeft u tot en met 30 april de tijd voor. Zodra u een nieuwe heeft gevonden, bent u daar met terugwerkende kracht verzekerd vanaf 1 januari 2006. De bijbehorende premies moet u nog betalen, de al betaalde premies bij de oude verzekeraar krijgt u automatisch terug.

se
door seghbroeck - Jan 30, 2006 om 11:53
1 Antwoorden / 0 Vragen

Toen ik voorjaar 2005 wijzigde van AZIVO naar Anderzorg i.v.m.tariefsverhogingen, voerde Anderzorg de wijziging met terugwerkende kracht per 1 jan.door. Aangezien ik dat i.v.m.opzeggen niet fatsoenlijk vond, moest ik gaan schrijven om de wijzigingsdatum op 1 maarty 2005 te zetten!

cargi
door cargi - Jan 31, 2006 om 15:10
18 Antwoorden / 16 Vragen

Ftm, bedankt voor je reactie.  Alweer een zorg minder...