ma
door marjans Apr 2, 2007 om 23:25
Geldzaken & recht

0-urencontract

Beste lezers,

Mijn dochter werkt sinds een maand of vijf bij een bedrijf op een 0-urencontract. In werkelijkheid werkt ze zo rond de 40-45 uur per week. Onlangs is ze een week ziek geweest waar zij niet over uitbetaald werd.
Wie zij binnen het bedrijf ook contact, de een zegt dit, de ander dat. Uiteindelijk bij de hoogste baas terechtgekomen die "het uit zou gaan zoeken". Klinkt bijzonder amateuristich, terwijl het een bedrijf is met wereldwijd filialen. Zoals te verwachten, heeft ze nog geen bericht van de betreffende baas gekregen.
Natuurlijk heeft zij ook contact opgenomen met het UWV waar zij te horen kreeg dat de werkgever wel degelijk haar moet uitbetalen.

Kortom, een hoop gezeik maar geen geld. Iedereen zegt iets anders. Hoe komt zij hier verder mee en weet iemand waar ze dan wel recht op heeft. Het zou toch van de zotte zijn dat als je ziek wordt je inkomen gewoon wegvalt!!

Alvast bedankt.

739 6 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 2, 2007 om 23:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het antwoord weet ik niet, maar wil het ook graag weten.
Vandaar dat ik me even abonneer op deze vraag.

ve
door verwijderd - Apr 2, 2007 om 23:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Hier kun je meer lezen;

-6 september 2006 Een werknemer die gedurende een langere periode in dienst is op basis van een nul-urencontract, kan toch aanspraak maken op loondoorbetaling bij ziekte.

 Nul-urencontract, toch verplichting tot loondoorbetaling

--Weliswaar is een 0-urencontract gesloten, maar op grond van artikel 7:610b BW wordt, ‘wanneer een arbeidsovereenkomst tenminste drie maanden heeft geduurd, de bedongen arbeid in enige maand vermoed een omvang te hebben gelijk aan de gemiddelde omvang van de arbeid per maand in de drie voorafgaande maanden’. Daarvoor moet dan vast staan dat er sprake is van structureel – en dus niet van incidenteel, passend bij een oproepcontract – verrichte arbeid. In dit geval is gebleken dat er sprake is van structureel verrichte arbeid. ------

Gezien het feit dat je dochter hier al 5 maanden werkt moet er dus ziekengeld uitbetaald worden.

Succes,

ve
door verwijderd - Apr 3, 2007 om 00:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je moet ook nog even dit in de gaten houden daar ze er al langer werkt voor zoveel uren;

 --Flexwet

De Flexwet komt flexwerkers tegemoet door ze meer zekerheid te bieden. Zo geldt onder omstandigheden de regel dat per oproep van een periode van minder dan drie uren toch betaald moet worden alsof drie uren was gewerkt. Na tenminste drie maanden tegen beloning werken (wekelijks dan wel gedurende tenminste twintig uren per maand) wordt een arbeidsovereenkomst vermoed. De opdrachtgever zal dan moeten bewijzen dat er toch geen arbeidsovereenkomst is. Na drie maanden geldt bovendien dat de omvang van de arbeidsovereenkomst wordt vermoed gelijk te zijn aan de gemiddelde omvang van de arbeid per maand in de drie voorafgaande maanden.---  uw rechten als werknemer

Lees dit ook eens;

De Flexwet, de wet Flexibiliteit en zekerheid

ve
door verwijderd - Apr 4, 2007 om 00:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als Staceys antwoord niet geweldig is, dan weet ik het ook niet meer. Petje af!

Coll. groet, C.

ve
door verwijderd - Apr 4, 2007 om 13:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het antwoord van Stacey klopt. Ik heb voor mijn moeder hetzelfde uitgezocht en heb voor haar via de flex-wet kunnen regelen dat zij werd uitbetaald na 2 weken ziek thuis zijn.

Succes!

ve
door verwijderd - Apr 4, 2007 om 17:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste mensen,

Nou, geweldig! Bedankt voor de zeer nuttige informatie waar mijn dochter zeker wat mee kan. Als het gewoon duidelijk in de wet beschreven staat, lijkt mij dat geen enkele werkgever hier onderuit kan!
Het leek ons al een belachelijke situatie en dat blijkt t ook te zijn.

Nogmaals, bedankt!