mandalagirl
door mandalagirl Sep 28, 2005 om 17:32
Geldzaken & recht

19 % btw tarief op postzegels???

Hallo fiscalisten ,

Ik ben startende ondernemer in een webwinkel met kinderkleding.

Omdat ik alle bestellingen moet versturen bereken ik mijn klanten de  kosten voor de postzegels en de AVP pakketzegels tot 5 kg. Deze worden door mij gekocht bij TPG post en hebben een btw tarief van 0 %.

Nu zegt mijn boekhouder en de belastingdienst dat ik over ontvangsten voor de postzegels (ik doe volgens hun aan wederverkoop) een BTW van 19% moet heffen aan mijn klanten.

Ik kan geen btw terugvragen (want ik betaal 0%) maar ik moet wel 19% hierover af dragen.De belasting zegt dat alleen de TPG vrijgesteld is van BTW.

Maar ik laat de bezorging toch uitvoeren via TPG?

Als ik mijn klanten zelf een pakketzegel van €5,50 laat kopen en deze met de post naar mij opsturen in een enveloppe met een postzegel van € 0,39, dan kost het mijn klant in totaal € 5,89.

Als ikzelf de zegel koop en laat de klant deze zegel betalen via de bank dan kost dezelfde zegel ineens € 6,50.

Dit klopt toch van kant???

Welke fiscalist weet het antwoord?

Want volgens mij is de belastingdienst gek geworden, of mag ik dat zo niet stellen?

mvg, een startende ondernemer.

8660 11 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 28, 2005 om 18:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

U berekent de verzendkosten door aan de klant en dat is een dienst. Daar bent u 19% btw over verschuldigd. U zou er beter aan doen om een hoger bedrag, inclusief btw, door te berekenen aan de klant. Dat is op zich niet zo gek, want u moet behalve de portokosten ook de verpakking aanschaffen. Mijn advies: neem de kosten van de verpakking, tel de portokosten daar bij op en tel er over dat totaal 19% bij op. Dat bedrag rekent u vervolgens als verzendkosten door aan de klant. Groet en succes met uw nieuwe bedrijf, M@rtin

ve
door verwijderd - Sep 28, 2005 om 19:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Korter kan ik het niet maken, misschien wel plezieriger.

Over verzendkosten mag geen BTW gerekend worden.

Verpakkingsmateriaal e.d. bereken je op een andere manier door aan de klant.

ve
door verwijderd - Sep 28, 2005 om 19:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb contact gehad met de belastingdienst en zij geven me geen gelijk.

Wat moet ik verder?

ve
door verwijderd - Sep 28, 2005 om 19:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat kan ik niet begrijpen.

Als ik een pakket krijg of iets dergelijks, via TPG of een ander, en de BTW is berekend over het totaalbedrag inclusief verzendkosten dan bereken ik de BTW opnieuw over het bedrag wat ik verschuldigd ben zonder de verzendkosten.

Daarna wijs ik de leverancier hierop en heb nog nooit een reactie gehad dat dit niet correct zou zijn.

Je kan ook teveel betalen.

ve
door verwijderd - Sep 28, 2005 om 19:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

BTW betekend: Belating over Toegevoegde waarde. Welke waarde voeg jij toe aan die postzegel ? je hoeft tegenwoordig niet eens meer te likken.

Verzendkosten is echter meer dan alleen de porto en dan moet je er wel btw over berekenen.

Ik bereken als ondernemer in elk geval geen BTW over de postzegels.

ve
door verwijderd - Sep 28, 2005 om 19:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nou Oehoe,

Wij zitten helemaal op 1 lijn.

Ik heb me vanmiddag in de haren gehad met de persoon van de belastingdienst. Ik haalde al zijn argumenten onderuit, en toen kreeg ik te horen dat hij geen politicus was en wat ik verder nog wilde.

Ik krijg geen poot aan de grond bij de belastingdienst en moet de btw dus bij mijn klanten in rekening brengen.

Volgens mij is dit een grijs gebied en kun je de regels opvatten zoals je wil. Niemand weet het volgens mij precies.

Maar de argumenten van de belastingdienst zelf snijden in ieder geval geen hout.

Kan ik hier verder nog iets mee?? Of maar gewoon betalen aan de overheid?

Groetjes

ve
door verwijderd - Sep 28, 2005 om 19:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

De rest van de verzendkosten zit reeds berekend in de prijs van de goederen, en worden dus gewoon netjes btw belast.

En de ene ondernemer doet het niet, maar andere weer wel.

Vandaar dat ik nu wel eens wil weten wie er gelijk heeft.

Bedankt voor je reactie!!

ve
door verwijderd - Sep 28, 2005 om 19:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou zeggen verzendkosten niet berekenen die kan je dan ook niet afdragen.

De definitie verzendkosten kan je over discussiëren maar ook kan je bij sommige vervoerders per collie betalen en dan is het geen postzegel.

Bij mij zijn nog steeds verzendkosten die ik moet betalen op iets (wat het ook is) wil verzenden.

ve
door verwijderd - Sep 29, 2005 om 01:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is een vreemde zaak, maar helaas heeft de belastingdienst gelijk. De meeste bedrijven vermelden dan ook op hun factuur de verzendkosten direct onder de bestelde artikelen, en tellen vervolgens de btw over het totale bedrag.

Ik denk dat u geen andere keus hebt dan dit ook te gaan doen, want u gaat de btw afdragen aan de belastingdienst ongeacht of u die bij de klant in rekening brengt.

ve
door verwijderd - Sep 29, 2005 om 08:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Pas op als je meer verzendkosten rekent dan de kosten die je zelf kunt aftrekken. Dat is dan weer inkomen en ook daar komt de fiscus om de hoek kijken.

ve
door verwijderd - Sep 29, 2005 om 09:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat nu als je de te verzenden pakketjes bij het postkantoor afleverd. Je vraagt hun de zegels te plakken, TPG hoeft geen BTW te berekenen, je vraagd een rekening van de totale porto kosten dit dus zonder BTW, je trekt het af als bedrijfskosten en naar mijn mening heb je dan niets te maken met de BTW over postzegels. Een beetje creatief moet je zijn als ondernemer of als beginnend ondernemer. De belasting heeft, als je op deze manier je handel afleverd, geen poot om op te staan.