mandalagirl
door mandalagirl Sep 28, 2005 om 17:33
Geldzaken & recht

19 % btw tarief op postzegels???

Hallo fiscalisten ,

Ik ben startende ondernemer in een webwinkel met kinderkleding.

Omdat ik alle bestellingen moet versturen bereken ik mijn klanten de  kosten voor de postzegels en de AVP pakketzegels tot 5 kg. Deze worden door mij gekocht bij TPG post en hebben een btw tarief van 0 %.

Nu zegt mijn boekhouder en de belastingdienst dat ik over ontvangsten voor de postzegels (ik doe volgens hun aan wederverkoop) een BTW van 19% moet heffen aan mijn klanten.

Ik kan geen btw terugvragen (want ik betaal 0%) maar ik moet wel 19% hierover af dragen.De belasting zegt dat alleen de TPG vrijgesteld is van BTW.

Maar ik laat de bezorging toch uitvoeren via TPG?

Als ik mijn klanten zelf een pakketzegel van €5,50 laat kopen en deze met de post naar mij opsturen in een enveloppe met een postzegel van € 0,39, dan kost het mijn klant in totaal € 5,89.

Als ikzelf de zegel koop en laat de klant deze zegel betalen via de bank dan kost dezelfde zegel ineens € 6,50.

Dit klopt toch van kant???

Welke fiscalist weet het antwoord?

Want volgens mij is de belastingdienst gek geworden, of mag ik dat zo niet stellen?

mvg, een startende ondernemer.

1178 3 Rapporteer

diertjes
door diertjes - Sep 28, 2005 om 18:30
299 Antwoorden / 3 Vragen

dubbelpost

ac
door accountant - Sep 30, 2005 om 21:12
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo startende ondernemer,

De verzending van de kleding maakt onderdeel uit van de levering. Je bent omzetbelasting verschuldingd over de gehele vergoeding die je daarvoor ontvangt.

Dus ook als er geen omzetbelasting geheven wordt zoals bij postzegels of inkoop in het buitenland.

Jouw boekhouder heeft gelijk, jammer dat het hem niet is gelukt jou dat uit te leggen.

fi
door fiscaal - Nov 3, 2005 om 15:10
1 Antwoorden / 0 Vragen

Mdolfing heeft gelijk.

In fiscale termen noemen ze dat het opgaan van een goed in een ander goed. Er is een weg omheen. Laat je klanten de zegels aanleveren indien het particulieren zijn. Ondernemers trekken de BTW op de door jou geleverde goederen immers weer af.