ma
door margreet56 Mar 11, 2013 om 13:12
Geldzaken & recht

2e hypotheek ?

Vraagje:
Doordat er zo weinig sociale woningbouw in de verhuur is, heeft onze thuiswonende zoon van 23 jaar weinig kansen op een leuke woning. Wij (de ouders) wonen zelf in een koophuis met nog een geringe (aflossingsvrije) hypotheek van 35.000 euro. Wij zijn van plan om deze hypotheek binnen 6 jaar afbetaald te hebben.
Nu is er wel heel veel aanbod betaalbare koopwoningen op de markt met een lage hypotheekrente.
Wat zou het financieel voor ons betekenen en voor zoon als wij een tweede woning van rond de 110.000 euro zouden kopen (waarin zoon dan woont).
Kan dit bovenstaande uberhaupt en zouden de gevolgen zijn ? Of heeft u ander advies ?

961 6 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Mar 11, 2013 om 13:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uiteraard kan dat U kunt uw zoon op verschillende manieren helpen.

Ik ga ervan uit dat hij een inkomen heeft, maar niet genoeg om een hypotheek te kunnen verkrijgen.

1. Ik weet natuurlijk niet of u liggende gelden hebt, maar die zou u aan uw zoon kunnen lenen of geven.

2. U zou een tweede hypotheek op uw huis kunnen nemen en daarmee een woning aan kunnen kopen en die verhuren aan uw zoon. Hypotheekrente is niet aftrekbaar voor u en huurinkomsten zijn voor u niet belast. Als zijn inkomen echt laag is en de huur niet te hoog, kan hij huursubsidie krijgen.

3. U zou een tweede hypotheek kunnen nemen op uw woning en dat geld aan hem uitlenen. Hypotheekrente is voor u niet aftrekbaar, maar renteinkomsten die uw zoon aan u betaalt zijn niet belast.

4. U zou garant kunnen staan bij de bank voor een hypotheek voor hem, als het er net een beetje om hangt of hij in aanmerking komt.

Er zijn dus heel veel mogelijkheden hem te helpen, afhankelijk van zijn inkomen

arnowingen
door arnowingen - Mar 12, 2013 om 11:40
13 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ken uw locatie niet, maar een van de best ingelezen adviseurs over dit soort constructies is Jos Koets. Heeft kantoor in Vlaardingen. Regelmatig op TV en in de krant te zien, gevestigd in Vlaardingen. Geen persoonlijke kennis, maar heb hem wel eerder gesproken en was onder de indruk van de diepgaande manier waarop hij naar situaties kijkt.

Hopelijk helpt dat.

vr. gr. Arno Wingen

ma
door margreet56 - Mar 15, 2013 om 12:53
1 Antwoorden / 3 Vragen

Bedankt voor beide reacties.

Nog een aanvulling op mijn vraag:
Zoon heeft een parttime-baan met inkomen van ca. 1.000 euro netto per maand. Wellicht gaat dit inkomen wel hoger worden. . . .

Wij zouden hem 20.000 euro willen schenken; en de hypotheek op onze naam willen nemen.

Hoe regel je de afbetaling dan met je zoon? Hij moet namelijk wel de hypotheek betalen aan ons.

tijger1
door tijger1 - Mar 15, 2013 om 14:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u de hypotheek op uw naam neemt, gaat uw zoon dus van u HUREN. Dan kan er geen sprake zijn van hypotheekbetalingen en rente aan u, maar is het huur.

Dat is een manier, maar het pand is dan geen eigendom van hem. Ik denk niet dat u dat voor ogen staat.

Om hem eigenaar te laten zijn, moet hij het pand kopen. U kunt een tweede hypotheek op uw eigen huis nemen en hem het geld lenen, wat hij niet kan lenen van de bank.

Zeg pand incl. Kosten 115.000, zeg hypotheek van bank mogelijk 80.000, zeg gift van u 20.000, dan zou hij van u nog 15.000 moeten lenen.

Dat laatste kan geregeld worden met een overeenkomst van geldlening eigen woning tussen u en hem.

Voorbeelden van zo'n overeenkomst te kust en te keur op internet.

jo
door jorisw - Mar 15, 2013 om 15:37
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Op zich lijkt me ook niet zoveel mis als uw zoon het gewoon van u huurt. Op je 23e al een huis bezitten heeft ook zo z'n nadelen. Op die leeftijd kan je nog alle kanten op met je leven (verhuizen voor het werk, relatie + gezin, noem maar op). Als hij dan huurt kan hij makkelijker verhuizen en u kunt de woning of doorverkopen of aan een ander verhuren. Het is maar een overweging.

tijger1
door tijger1 - Mar 15, 2013 om 15:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jorisw

Inderdaad. En os de huur voor hem te hoog, maar onder de grens, dan kan hij huursubsidie krijgen.